Adăposturile civile ale Iașului, la mâna gospodinelor! Curtea de Conturi, chemată să facă ordine

Dimensiune font:

| 08-04-2025 13:50

* multe dintre aceste spaţii aflate la subsolurile blocurilor sunt acum „boxe” pentru butoaiele cu murături şi varză sau pur şi simplu au fost transformate în spaţii de depozitate a lucrurilor care nu ne mai trebuie prin casă * „Trebuie să fim realiști, avem nevoie de o strategie națională de adăpostire, după modelul țărilor civilizate, precum SUA, Germania sau Suedia”, a spus Mihai Chirica, primarul Iașului

Într-o perioadă în care amenințările de securitate revin în prim-planul agendei publice, oficialii guvernamentali constată cu uimire că ne confruntăm cu o realitate alarmantă: numărul adăposturilor antiaeriene este insuficient. Semnalul de alarmă a fost tras de nimeni altul decât șeful Departamentului pentru Situații de Urgență (DSU), Raed Arafat, care a solicitat Curții de Conturi declanșarea unui audit amplu pentru a evalua starea reală a adăposturilor civile la nivel național.

Anii de nepăsare și dezinteres postdecembrist au lăsat urme adânci. Adăposturile construite cândva în subsolurile blocurilor au ajuns, după 1990, în mâinile proprietarilor privați. Lipsa întreținerii, dublată de un cadru legal neclar și de lipsa fondurilor, a dus la degradarea constantă a acestor spații vitale.

„România a cam lăsat baltă adăposturile civile”, a recunoscut, fără ocol, primarul Iașului, Mihai Chirica. Edilul a precizat că, în urma unui audit efectuat anul trecut asupra întregului sistem de protecție civilă din Iaşi s-au evidențiat multiple deficiențe, fapt care a condus la reintroducerea din acest an a unei taxe speciale pentru strângerea de fonduri necesare reabilitării adăposturilor.

Taxa prevede ca din acest an ieşenii să achite o taxă de protecţie civilă vare reprezintă doi la sută din valoarea impozitului pe clădiri, dar nu mai puţin de 10 lei. Aceeaşi taxă de protecţie civilă trebuie plătită şi în momentul autorizării lucrărilor pentru construcţiile la care este obligatorie realizarea de adăposturi civile, însă cuantumul acestei taxe este de 0,2 la sută din valoarea clădirilor rezidenţiale sau anexă care au aria mai mare de 600 de metri pătraţi. 

Primăria Iași își propune să sprijine asociațiile de proprietari pentru reactivarea adăposturilor aflate în subsolurile blocurilor private, într-o încercare de a salva ce se mai poate salva.

Datele oficiale arată că în Iași există în prezent 135 de adăposturi de protecție civilă, publice sau private. Sunt şi alte 159 spații care ar putea fi amenajate, însă multe dintre ele nu mai corespund cerințelor de siguranță pentru că nu au ieşire de rezervă, instalaţii de ventilare sau grupuri sanitare. Mai mult decât atât, multe dintre aceste spaţii aflate la subsolurile blocurilor sunt acum „boxe” pentru butoaiele cu murături şi varză sau pur şi simplu au fost transformate în spaţii de depozitate a lucrurilor care nu ne mai trebuie prin casă. „Trebuie să fim realiști, avem nevoie de o strategie națională de adăpostire, după modelul țărilor civilizate, precum SUA, Germania sau Suedia”, a subliniat Chirica.

România, dacă dorește să își protejeze cetățenii în fața unor posibile crize viitoare, trebuie să adopte măsuri similare și să impună respectarea strictă a acestor norme. Rămâne de văzut dacă semnalul de alarmă tras va declanșa o reformă reală sau dacă, din nou, va fi îngropat sub un strat gros de indiferență.

La începutul acestui an, Primăria Iași a făcut publică o listă cu 122 de adăposturi civile pe care le are în evidență.

Spre deosebire de municipalitate, Inspectoratul pentru Situații de Urgență a publicat, cu trei ani în urmă, a listă similară, însă aceasta era mult mai vastă: 170 de adăposturi. Acestea se află în cartierele Centru,Păcurari, Gară, Nicolina, Tătărași, Grădinari, Dacia, Zona Industrială, Bularga, Bucium, Mircea cel Bătrân, Galata, Alexandru cel Bun.

Din taxa „de protecție civilă” instituită de municipalitate la începutul anului (reprezintă 2% din valoarea impozitului pe proprietate) se estimează că se vor aduna 1,7 milioane lei, banii urmând a fi utilizați tocmai pentru întreținerea acestor adăposturi, aflate în stare precară. Laura RADU, Carmen DEACONU

 

 

 

Evenimentul pe WhatsApp – cele mai tari știri, direct pe telefon!

Ești mereu pe fugă? Noi îți trimitem zilnic cele mai importante 3 știri din Iași, Moldova și țară – scurt, clar, fără spam.

Plus: alerte locale de urgență, noutăți exclusive și acces rapid la anunțuri importante.

► Intră pe canalul nostru oficial:

⇒ Încearcă 3 zile. Dacă nu-ți place, poți ieși oricând.

Puncte preluare anunturi  "Evenimentul Regional al Moldovei"  in Iasi

<>

Adauga comentariul tau

Nume:

E-mail:

Comentariu:

Security Code
Imagine noua

ULTIMA ORA
BANCUL ZILEI

14:33

1. Denumirea, adresa, numarul de telefon, numarul de fax si adresa de e-mail ale autoritatii contractante: Comuna Roma, comuna Roma, sat Roma, Str. Brazilor nr. 54, judetul Botosani, telefon 0231/544.622, fax 0231/565.978, e-mail: primaria.roma@yahoo.ro, cod fiscal 3372114. 2. Denumirea, adresa, numarul de telefon, numarul de fax si adresa de e-mail ale biroului de la care se poate solicita documentatia de atribuire. Daca este cazul, costul si conditiile de plata in vederea obtinerii documentatiei de atribuire: Biroul Achizitii Publice, din cadrul Comunei Roma, cu sediul in comuna Roma, sat Roma, Str. Brazilor nr. 54, judetul Botosani, telefon 0231/544.622, fax 0231/565.978, e-mail: primaria.roma@yahoo.ro, cod fiscal 3372114. Documentatia de atribuire in format electronic este pusa de catre Autoritatea Contractanta cu titlu gratuit la dispozitia ofertantilor care au inaintat o solicitare in acest sens. 3. a) Locul prestarii serviciilor: Comuna Roma, cu satele apartinatoare Roma si Cotargaci, judetul Botosani. b) Obiectul concesionarii; natura si dimensiunea prestarilor: Serviciul de utilitate publica de distributie a gazelor naturale in Comuna Roma, cu satele apartinatoare Roma si Cotargaci, judetul Botosani, conform art. 8 H.G.209/2019. c) Termenul de finalizare sau durata contractului: 49 de ani. 4. a) Termenul de depunere a ofertelor: 20.06.2025, ora 10.00. b) Adresa la care trebuie transmise ofertele: Comuna Roma, Roma, sat Roma, Str. Brazilor nr. 54, judetul Botosani, telefon 0231/544.622, fax 0231/565.978, e-mail: primaria.roma @yahoo.ro. c) Limba sau limbile in care trebuie redactate ofertele: romana. d) Data, ora si locul deschiderii ofertelor: 20.06.2025, ora 11.00, Comuna Roma, comuna Roma, sat Roma, Str. Brazilor nr. 54, judetul Botosani. 5. Conditiile personale, tehnice si financiare pe care trebuie sa le indeplineasca ofertantii: conform documentatiei de atribuire. 6. Criterii utilizate la atribuirea contractului: conform documentatiei de atribuire. 7. Dupa caz, procentajul minim din lucrari care trebuie acordat partilor terte: conform documentatiei de atribuire. 8. Data trimiterii spre publicare a anuntului de participare: 30.04.2025. 9. Denumirea si adresa organismului competent de rezolvare a contestatiilor si, dupa caz, de mediere. Informatii exacte privind termenele de depunere a contestatiei si, dupa caz, denumirea, adresa, numarul de telefon, numarul de fax si adresa de e-mail ale biroului de la care se pot obtine aceste informatii: Tribunalul Botosani, Sectia de Contencios -Administrativ, cu sediul in orasul Botosani, Str. Maxim Gorki nr. 8, judetul Botosani, telefon 0231/511.739, fax 0231/531.832, email: tr-botosani@just.ro.
Informatii generale privind autoritatea contractanta, in special denumirea, codul fiscal, adresa, numarul de telefon, telefax si/sau adresa de e-mail ale persoanei de contact: Orasul Flamanzi, cu sediul in oras Flamanzi, Str.Dumitru Iov nr.284, judetul Botosani, telefon 0231/552.351, fax 0231/552.626, e-mail: orasflamanzi@yahoo.com, cod fiscal 3372173. Reglementari legale privind acordarea de finantare nerambursabila: In baza Legii nr. 350/2005 privind regimul finantarilor nerambursabile din fonduri publice alocate pentru activitati nonprofit de interes general; Hotararea Consiliului Local Orasul Flamanzi nr. 36/17.03.2025 privind aprobarea bugetului local pentru anul 2025, a bugetului activitatilor finantate integral din venituri proprii. Suma totala alocata de la bugetul local este de 40.000 Lei si se aloca in intregime pentru activitati cultural sportive. Criteriile de acordare a finantarilor nerambursabile sunt cele prezentate in Regulamentul privind acordarea de finantare nerambursabila de la bugetul local pentru activitatile nonprofit de interes local aprobat prin Hotararea Consiliului Local Flamanzi nr. 10/31.01.2014, modificata prin Hotararea Consiliului Local Orasul Flamanzi nr. 48/28.03.2025. Documentatia pentru elaborarea si prezentarea propunerilor de proiecte/ programe se poate obtine de pe site-ul Orasului Flamanzi: https://orasul- flamanzi.ro. Documentatia de solicitare a finantarii nerambursabila se poate descarca de pe site-ul autoritatii contractante: https://orasul- flamanzi.ro si se poate procura de la sediul Orasului Flamanzi, orasul Flamanzi, Str. Dumitru Iov nr. 284, judetul Botosani. Data-limita pentru depunerea propunerilor de proiecte: 12.06.2025, ora 16.00, la adresa: Orasul Flamanzi, orasul Flamanzi, Str. Dumitru Iov nr. 284, judetul Botosani. Perioada la care se desfasoara selectia de proiecte, verificarea eligibilitatii, a indeplinirii criteriilor referitoare la capacitatea tehnica si financiara si evaluarea propunerilor de proiecte este 16.06.2025 -17.06.2025.
Orasul Harlau clarifica regimul finantarilor nerambursabile din fonduri publice alocate pentru activitati nonprofit. Informatii generale privind autoritatea contractanta, in special denumirea, codul fiscal, adresa, numarul de telefon, telefax si/sau adresa de e-mail ale persoanei de contact: Orasul Harlau, cu sediul in orasul Harlau, Str. Musatini nr.1, judetul Iasi, telefon/fax 0232/720.412/ 0232/720.777, e-mail: primariahirlau @yahoo.com, juridic@ primaria- hirlau.ro, cod fiscal 4541190. Reglementari legale privind acordarea de finantare nerambursabila: In baza Legii nr. 350/2005 privind regimul finantarilor nerambursabile din fonduri publice alocate pentru activitati nonprofit de interes general, cu modificarile si completarile ulterioare si H.C.L. Harlau nr. 27/26.03.2025 privind aprobarea bugetului pe anul 2025. Perioada de finantare: anul 2025. Suma totala alocata de la bugetul local este de 160.000 Lei si se aloca in intregime pentru domeniul Sport. Criteriile de acordare a finantarilor nerambursabile sunt cele prezentate in Regulamentul Orasului Harlau aprobat prin H.C.L. Harlau nr. 53/27.04.2017 privind regimul finantarilor nerambursabile alocate de la bugetul local pentru activitatile nonprofit de interes local, cu modificarile si completarile ulterioare. Documentatia pentru elaborarea si prezentarea propunerilor de proiecte/ programe se poate obtine de pe site-ul: www.primaria hirlau.ro. Documentatia de solicitare a finantarii nerambursabile se poate descarca de pe site-ul autoritatii contractante: www.primaria hirlau.ro sau se poate procura de la sediul Orasului Harlau, Harlau, Str. Musatini nr. 1, judetul Iasi. Data-limita pentru depunerea propunerilor de proiecte: 15.05.2025, ora 14.00, la Compartimentul Registratura al Orasului Harlau, Harlau, Str. Musatini nr. 1, judetul Iasi. Perioada la care se desfasoara selectia de proiecte, verificarea eligibilitatii, a indeplinirii criteriilor referitoare la capacitatea tehnica si financiara si evaluarea propunerilor de proiecte este: 16.05.2025 -19.05.2025.
Comuna Racaciuni, judetul Bacau, clarifica regimul finantarilor nerambursabile din fonduri publice alocate pentru activitati nonprofit de interes general Informatii generale privind autoritatea contractanta, in special denumirea, codul fiscal, adresa, numarul de telefon, telefax si/sau adresa de e-mail ale persoanei de contact: Comuna Racaciuni, cu sediul in comuna Racaciuni, sat Racaciuni, Str. Stefan cel Mare nr. 136, judetul Bacau, telefon 0234/251.212, fax 0234/251.586, e-mail: cl_racaciuni@yahoo.com, cod fiscal 4670330. Reglementari legale privind acordarea de finantare nerambursabila: In baza Legii nr. 350/2005 privind regimul finantarilor nerambursabile din fonduri publice alocate pentru activitati nonprofit de interes general, cu modificarile si completarile ulterioare si Hotararea Consiliului Local al Comunei Racaciuni nr. 09/31.03.2025 privind aprobarea bugetului pe anul 2025. Perioada de finantare: anul 2025. Suma totala alocata de la bugetul local este de 385.000 Lei si se aloca astfel: 15.000 Lei pentru domeniul Sportiv, 50.000 pentru domeniul Social, respectiv 320.000 Lei pentru Culte religioase. Criteriile de acordare a finantarilor nerambursabile sunt cele prezentate in Regulamentul Comunei Racaciuni aprobat prin H.C.L. Comuna Racaciuni nr. 14/31.03.2025 privind regimul finantarilor nerambursabile alocate de la bugetul local pentru activitatile nonprofit de interes local. Documentatia pentru elaborarea si prezentarea propunerilor de proiecte/ programe se poate obtine de pe site-ul Comunei Racaciuni: www.comuna racaciuni.ro. Documentatia de solicitare a finantarii nerambursabile se poate descarca de pe site-ul autoritatii contractante www.comuna racaciuni.ro sau se poate procura de la sediul Comuna Racaciuni, cu sediul in comuna Racaciuni, sat Racaciuni, Str. Stefan cel Mare nr. 136, judetul Bacau. Data-limita pentru depunerea propunerilor de proiecte: 13.05.2025, ora 14.00, adresa: Comuna Racaciuni, cu sediul in comuna Racaciuni, sat Racaciuni, Str. Stefan cel Mare nr. 136, judetul Bacau. Perioada la care se desfasoara selectia de proiecte, verificarea eligibilitatii, a indeplinirii criteriilor referitoare la capacitatea tehnica si financiara si evaluarea propunerilor de proiecte este: 14.05.2025- 15.05.2025.
 Cel mai mare festival studențesc din țară, la Iași!
09/05/2025 16:47

Cel mai mare festival studentesc din Romania găzduit de o universitate revine cu forte proaspete! Universitatea Tehnică „Gheorghe Asachi” din Iasi (TUIASI) dă startul celei de-a V-a editii a Zile ...

Un magistrat ieșean încasează peste 2.000 de euro lunar doar din diurnă!
09/05/2025 16:46

 * „ordonanta trenulet” nu pare să fi fost luată in serios * printre multe altle si in ciuda măsurilor de austeritate impuse populatiei, Guvernul nu s-a atins de „diurna specială&rdqu ...

Străzi închise, la Iași, de Ziua Victoriei
09/05/2025 16:46

 * Pentru buna desfăsurare a actiunilor circulatia rutieră va fi inchisă sambătă, 10 mai 2025, intre orele 9.00 si 11.00, pe bulevardul Independentei, tronsonul cuprins intre strada Nicolae Bălcescu ...

Se reia licitația pentru un tronson extrem de important din Autostrada Unirii
09/05/2025 16:46

Consiliul National de Solutionare a Contestatiilor a respins joi contestatia depusă de Kido Consult Proiect Construct SRL Bucureşti asupra licitatiei la tronsonului Targu Neamt (Motca) – Targu Frumos di ...

Noua carte de identitate electronică, eliberată și la Iași
09/05/2025 16:46

  Noile cărti de identitate electronice se pot solicita, incepand de joi, si la Iasi. Judetul Iasi se află pe lista celor 6 noi judete unde se pot elibera noile variante ale cărtilor de identitate, c ...

Caz unic în țară: examinatorii ieșeni au eliminat din examenul auto 13.812 candidați!
09/05/2025 13:45

* record absolut la nivel national, inregistrat la Iasi - peste 13.800 de candidati din cei 18.309 prezenti au picat, anul trecut, examenul pentru permisul auto! * practic, mai putin de un sfert dintre cei care ...

14 noi magistrați, la Iași
09/05/2025 13:44

Presedintele interimar al Romaniei i-a primit miercuri, 7 mai, la Palatul Cotroceni pe cei 394 noi magistrati recent admisi in profesie, 14 dintre acestia urmand să asigure indeplinirea actului de justitie la ...

In memoriam inginer Victor Aldea
09/05/2025 13:04

21 septembrie 1931, com. Rosu, jud. Cahul, Republica Moldova - 8 mai 2025, Iasi La inceput de mai, Iasul a pierdut incă un profesionist – domnul Victor Aldea, inginer zootehnist, lider de vocatie si rep ...

Weekend spectaculos la Palas: festival de artă stradală și reprezentații acrobatice. Publicul este invitat și la premiera spectacolului „La margine de Copou”, în regia maestrului Mihai Mălaimare
09/05/2025 10:19

Weekend spectaculos la Palas: festival de artă stradală si reprezentatii acrobatice. Publicul este invitat si la premiera spectacolului „La margine de Copou”, in regia maestrului Mihai Mălaimare ...

FOTO -- De 1 Iunie, oferă o poveste mai departe
09/05/2025 09:15

Există locuri unde curiozitatea are chip de copil, iar linistea unei biblioteci devine tăramul celor mai indrăznete intrebări. Comuna Mironeasa este un astfel de loc. Aici, copiii caută nu doar răspunsuri ...

Aboneaza-te la cele mai noi stiri din Regiunea Moldovei