Amenzi drastice pentru maşinile-şcoală care circulă pe străzile cu restricţii
Dimensiune font:
Deşi există o Hotărâre de Consiliu Local care interzice prezenţa maşinilor-şcoală la orele de vârf pe anumite artere, nu a fost aplicată nicio sancţiune * şeful Poliţiei Locale spune că nu s-a dorit o abordare în forţă a acestei probleme, încercând, întâi de toate, să-i convingă pe instructori să respecte hotărârea * totuşi, începând de luni, 13 ianuarie, vor fi aplicate primele amenzi instructorilor ignoranţi, valoarea acestora ajungând chiar şi la 2.500 de lei
Încă din vara lui 2018, consilierii locali au avizat eliminarea din trafic a autovehiculele care determină blocaje, mai ales la orele de vârf. Erau vizate în special maşinile-şcoală, dar şi cele care aprovizionează magazinele de cartier. „Toţi am trecut prin aceste şcoli, dar de data aceasta traficul a devenit sufocant. Cursanţii ne încurcă la orele de vârf, iar şcoala se poate face şi în alte intervale orare. Mai sunt şi instructorii, care-şi fac cumpărăturile cu cursanţii şi uite-aşa ajung în buricul târgului, unde merg cu 20 km la oră, iar tu nu-ţi vezi capul de griji”, spunea atunci primarul Mihai Chirica.
Hotărârea nu a fost aplicată niciodată întrucât a mai fost nevoie de avizul Serviciului Rutier, din cadrul Inspectoratului de Poliţie Judeţean Iaşi. În plus, s-a dorit completarea HCL cu alte prevederi, referitoare în special la cuantumul amenzilor şi la entitatea care le aplică. Prin urmare, a fost votat un nou proiect de hotărâre, lansat în ianuarie 2019 în dezbatere publică, ceea ce indica faptul că, în curând, va fi interzisă susţinerea examenelor şi pregătirea practică a persoanelor pentru obţinerea permisului de conducere, circulaţia maşinilor de aprovizionare, vehiculelor grele, utilajelor de construcţii, camioanelor, remorcilor şi semiremorcilor, pe mai multe artere din oraş. Este vorba de şoseaua Păcurari, strada Păcurari, Bulevardul Independenţei, Bulevardul Carol, strada Sărărie, strada Elena Doamna, strada A. Panu, strada Palat, strada Sfântul Lazăr, strada Smârdan, Bulevardul Tudor Vladimirescu, strada Vasile Lupu, strada Gării, strada Râpa Galbenă, strada Nicolina, Şoseaua Nicolina, Bulevardul Ţuţora, strada Bucium şi Şoseaua Bucium.
Dacă în prima fază fusese votat intervalul orar 07.00 - 09.00 şi 15.30 - 18.00, în forma finală a hotărârii, restricţiile fuseseră bătute în cuie pentru orele 07.00 - 09.00 şi 16.00 - 18.00. „Nerespectarea prevederilor prezentei hotărâri constituie contravenţie şi se sancţionează cu amendă cuprinsă între 1.000 lei şi 2.500 lei. Contravenţiile se constată şi se aplică de către personalul Poliţiei Locale Iaşi. Sumele provenite din amenzile aplicate în temeiul prezentei hotărâri, se fac venit integral la bugetul local. Contravenientul poate achita în termen de 48 de ore de la data înmânării / comunicării procesului verbal de constatare a contravenţiei, jumătate din minimul amenzii prevăzute în prezenta hotărâre”, se mai arată în document.
Perioada de graţie a trecut
Măsura nu a fost aplicată niciodată, ne referim aici strict la sancţiuni pecuniare. Directorul Poliţiei Locale spune că angajaţii instituţiei au purtat discuţii cu reprezentanţii şcolilor de şoferi pentru a-i convinge să se conformeze dispoziţiilor emise de Consiliul Local Iaşi. „Nu au fost aplicate sancţiuni, dar a existat o reacţie la nivelul şcolilor-auto. Astfel, nu am mai găsit atât de multe autoturisme pe artele pomenite în HCL şi la acele ore, ceea ce înseamnă că cei mai mulţi dintre instructori s-au conformat. Au mai fost şi situaţii în care maşina-şcoală circula pe străzile amintite, dar fără cursant, ceea ce schimbă datele problemei, în sensul că instructorul nu rulează cu 20 de km pe oră”, spune Liviu Zanfirescu. Oficialul Poliţiei Locale spune primeşte zilnic rapoarte din partea Serviciului de Siguranţă a Circulaţiei, care monitorizează inclusiv prezenţa maşinilor şcoală în zonele, să le spunem, cu restricţii. „Chiar dacă nu au fost aplicate amenzi, noi nu am întrerupt niciodată această monitorizare. A fost şi o perioadă în care s-a circulat mai lejer, nu a mai fost traficul obişnuit. Însă, clar, lucrurile se vor schimbă de luni, 13 ianuarie. Îi anunţăm pe cei în cauză că perioada de graţie, să-i spunem aşa, a trecut, iar odată cu reluarea anului şcolar, când valorile de trafic cresc, vom aplica cu stricteţe prevederile HCL. Nu s-a emis întâmplător această hotărâre, toţi trebuie să o respectăm, fie că ne place sau nu, tocmai pentru a le face cetăţenilor viaţa mai uşoară. Nu putem transforma oraşul într-un poligon la orele de vârf şi de aceea repet ce am spus: de luni aplicăm sancţiuni contravenţionale”, adaugă Liviu Zanfirescu.
„Vrem poligon!”
Evident, măsura a generat reacţii, în special în rândul instructorilor auto, care susţin că ceea ce doreşte municipalitatea ieşeană – fluidizarea traficului – nu se rezolvă interzicând accesul maşinilor-şcoală. „Nu este ceva nou. Există un HCL din 2011, care, coroborat cu acordul Poliţiei Rutiere, interzice circulaţia maşinilor-şcoală, cu candidat, în zona central, între orele 7-9 şi 13-19. Acum, problema este repusă pe tapet, însă traficul va rămâne acelaşi chiar dacă este interzis accesul maşinilor-şcoală. Motivul este simplu: străzile din Iaşi sunt proiectate pentru un trafic la nivelul anilor 1970-1980, în vreme ce numărul de maşini este se 25-30 de ori mai mare şi aceasta dacă ne raportăm la nivelul anului 1990, nu la condiţiile actuale”, susţine reprezentantul unei şcoli-auto.
Mai mult, în Iaşi nu există în acest moment un poligon auto unde să-şi poată derula activitatea maşinile-şcoală. „Ar fi soluţie compensatorie. Nu mai lăsăm candidaţii pe străzi, ci îi băgăm într-un poligon. Dar acesta nu există”, mai adaugă instructorii auto. Oricum, primarul Mihai Chirica a susţinut că municipalitatea ieşeană va amenaja un poligon care să poată fi utilizat de toate şcolile auto din oraş. Tudor DAMASCHIN
Puncte preluare anunturi "Evenimentul Regional al Moldovei" in Iasi
<
Adauga comentariul tau