Asistența socială și salariile bugetarilor îi costă pe ieșeni sute de milioane de lei!

1camera conturi

Dimensiune font:

| 14-04-2022 11:00

 Raportul public pe anul 2020 efectuat de Camera de Conturi Iași la unitățile administrativ-teritoriale de pe raza județului arată că, în unele situații, o mare parte din bugetul local merge către asistența socială și salariile angajaților. Cele mai mari cheltuieli au fost înregistrate în Pașcani, Târgu Frumos și în comunele Holboca, Belcești, Țibănești, Lungani și Tomești.

 La nivelul Primăriei Pașcani, în perioada de audit 10 mai 2021 – 6 iulie 2021, s-a constat că, în anul 2020, din veniturile totale de 141.508 mii de lei, peste 69.244.000 de lei au fost pentru salariile angajaților, iar pentru asistența socială a fost alocată suma de 3.506.000 de lei. Asta înseamnă, că Primăria cheltuie lunar peste 5,7 milioane de lei pentru a plăti angajații. La Târgu Frumos cifrele sunt ceva mai mici. Conform raportului, 1.356.000 de lei din bugetul local au mers către asigurarea plăților pentru asistența socială, iar cheltuielile de personal au fost de 8.967.000 de lei. Cheltuieli foarte mari cu personalul are și Primăria Tomești unde, în anul 2020, din bugetul local au fost alocați aproximativ 8.100.000 de lei pentru personal și 1.107.000 de lei pentru asistența socială.

În comuna Răducăneni, în perioada acțiunii de audit (10 mai 2021 – 11 iunie 2021), Camera de Conturi a constat că în 2020 s-au alocat 1.823.000 de lei asistenței sociale, iar la nivelul comunei Holboca, din venitul total de 30.761.000 de lei, în jur de 1.453.000 de lei au ajuns la cazurile sociale. „La nivelul comunei Holboca avem un număr de 12 dosare în plată, pentru persoanele inapte de muncă. Atâtea dosare avem noi de plată la ajutorul social. Alocația de susținere se acordă în baza unei legii nr.77/2010. Aici avem în plată 45 de dosare, de familii, care se acordă în funcție de veniturile pe care le au. Vorbim despre persoane care au venituri sub 530 de lei pe membru de familie”, a declarat Dana Chirilă, asistent social în cadrul Primăriei Holboca. Când vine vorba de cheltuielile de personal, Primăria comunei Holboca a alocat 6.902.000 de lei, pe când Primăria Răducăneni doar 2.648 mii de lei.

La nivelul comunei Belcești există câteva zeci de cazuri sociale care beneficiază de indemnizații. În perioada efectuării acțiunii de audit (11 octombrie 2021 – 12 noiembrie 2021), venitul total a fost de 21.653.000 de lei, iar 1.727.000 de lei au mers către asistența socială. S-a constat, de asemenea, că pentru cheltuielile salariale au fost alocate 6.341.000 de lei.

 „La venitul minim garantat avem 58 de beneficiari, care sunt plătiți prin AJPIS. Mai avem 76 de indemnizații și 44 asistenți personali, care vin în total 120 de persoane. Prin lege, 90% din bani vin de la bugetul de stat și 10% din bugetul local. Gestionăm destul de bine situația acestor persoane, pentru că avem personal specializat, se țin evidențe, se fac anchete sociale acolo unde necesită deci nu sunt probleme pe speța aceasta”, a declarat Dumitru Tănasă, primarul comunei Belcești.

Cheltuieri mari în comune mici

Nu de puține ori, cazurile sociale din comuna Mironeasa au ajuns în atenția publică. Sunt sute de copii care trăiesc în medii defavorizate, iar multe familii sunt în situații de risc. Anul trecut, conform Camerei de Conturi Iași, comuna Mironeasa, în perioada efectuării acțiunii de audit (22 iunie 2021 – 23 iulie 2021), autoritățile locale au avut venituri totale de 18.987.000 de lei din care 1.575.000 de lei au fost alocați asistenței sociale.

De asemenea, în urma acțiunii de audit din perioada 14.06.2021 – 26.07.2021, Primăria comunei Țibănești a alocat 1.234.000 de lei asistenței sociale, veniturile totale fiind de 19.290.000 de lei.

Chiar dacă numărul persoanelor care beneficiază de ajutoare sociale este de ordinul sutelor în comuna Lungani, autoritățile cheltuie sume importante pentru plata personalului. Doar în anul 2020, conform raportului Camerei de Conturi, 4.828.000 de lei au fost alocați pentru salariile instituției! „La nivelul Agenției Județene pentru Plăți și Inspecție Socială Iași există aproximativ 425 de beneficiari de ajutor social doar la nivelul comunei Lungani. Camera de Conturi a constat că în perioada 05.08.2021 – 02.09.2021, 572.000 de lei din bugetul primăriei din această comună au mers către serviciile de asistență socială”, au transmis autoritățile.

Din bugetul local sunt acordate anual sume pentru ajutoarele sociale comunitare, ca măsuri individuale de suport pentru depăşirea unor situaţii de dificultate temporară, ajutoarele de urgenţă susţinute din bugetul de stat şi/sau din bugetele locale, acordate pentru situaţii datorate calamităţilor naturale, incendiilor, accidentelor, burse sociale şi ajutoare financiare pentru facilitarea accesului la educaţie, susţinute din bugetul de stat şi/sau din bugetele locale. Tot din bugetul local sau cel de stat se alimentează și ajutoarele în natură, alimentare şi materiale, inclusiv cele acordate în cadrul programelor de sprijin educaţional pentru copiii şi tinerii proveniţi din familii defavorizate, cum ar fi programe pentru suplimente alimentare, rechizite şi alte materiale necesare în procesul de educaţie.

Raportat la numărul mic de locuitori, există și comune care au susținut financiar zeci de cazuri sociale. Spre exemplu, din veniturile totale ale comunei Dumești, 838.000 de lei au fost alocați asistenței sociale, iar în comuna Prisăcani 606.000 de lei.

Ruxandra CAȘU

Puncte preluare anunturi  "Evenimentul Regional al Moldovei"  in Iasi

<>

Adauga comentariul tau

Nume:

E-mail:

Comentariu:

Security Code
Imagine noua

ULTIMA ORA
Bancul Zilei

04:53

1. Informatii generale privind autoritatea contractanta, in special denumirea, codul de identificare fiscala, adresa, numarul de telefon, fax si/sau adresa de e-mail, persoana de contact: Comuna Pochidia, cu sediul in comuna Pochidia, sat Borodesti, Str. Principala nr. 69, judetul Vaslui, cod postal 737552, telefon 0335/407.239, e-mail: pochidia@yahoo.com, cod fiscal 16396425. 2. Informatii generale privind obiectul procedurii de licitatie publica, in special descrierea si identificarea bunului care urmeaza sa fie vandut: 4 parcele de teren intravilan, situate in comuna Pochidia, sat Salceni, F.N., apartinand domeniului privat al Comunei Pochidia, identificate astfel: -Parcela A, 1.130 mp, nr. cadastral 70780, CF 70780, cu acces direct la drum, T 39, P 1015/25; -Parcela B, 1.130 mp, nr. cadastral 70781, CF 70781, cu acces direct la drum, T 39, P 1015/27 -Parcela C, 1.000 mp, nr. cadastral 70769, CF 70769, cu acces direct la drum, T 39, P 1015/18; -Parcela D, 1.040 mp, nr.cadastral 70771, CF 70771, cu acces direct la drum, T 39, P 1015/2; conform H.C.L.Pochidia nr. 41/30.09.2024 si temeiului legal: O.U.G. nr. 57/03.07.2019. 3. Informatii privind documentatia de atribuire: se regasesc in caietul de sarcini. 3.1. Modalitatea sau modalitatile prin care persoanele interesate pot intra in posesia unui exemplar al documentatiei de atribuire: la cerere, de la sediul institutiei, Compartiment Secretar sau se poate consulta pe site-ul: www.pochidia.ro. 3.2. Denumirea si datele de contact ale serviciului/ compartimentului din cadrul vanzatorului, de la care pot obtine un exemplar din documentatia de atribuire: Se poate obtine de la Compartimentul Secretar, din cadrul Comunei Pochidia, comuna Pochidia, sat Borodesti, Str. Principala nr. 69, judetul Vaslui. 3.3. Costul si conditiile de plata pentru obtinerea acestui exemplar, unde este cazul, potrivit prevederilor O.U.G. nr. 57/2019 privind Codul administrativ: 50 Lei/exemplar, ce se achita numerar la Casieria institutiei, sau se poate descarca de pe site-ul institutiei: www.pochidia.ro -gratuit. 3.4. Data-limita pentru solicitarea clarificarilor: 09.01.2025, ora 10.00. 4. Informatii privind ofertele: 4.1. Data-limita de depunere a ofertelor: 17.01.2025, ora 10.00. 4.2. Adresa la care trebuie depuse ofertele: Comuna Pochidia, comuna Pochidia, sat Borodesti, Str. Principala nr. 69, judetul Vaslui, Compartiment Secretar. 4.3. Numarul de exemplare in care trebuie depusa oferta: intr-un singur exemplar, intr-un plic sigilat. 5. Data si locul la care se va desfasura sedinta publica de deschidere a ofertelor: 21.01.2025, ora 13.00, Comuna Pochidia, comuna Pochidia, sat Borodesti, Str. Principala nr. 69, judetul Vaslui, Sala de sedinte. 6. Denumirea, adresa, numarul de telefon si/sau adresa de e-mail ale instantei competente in solutionarea litigiilor aparute si termenele pentru sesizarea instantei: Sectia de Contencios Administrativ a Tribunalului Vaslui, Vaslui, Str. Stefan cel Mare nr. 54, judetul Vaslui, telefon 0235/311.582, fax 0235/312.432, e-mail: tr-vaslui@just.ro. 7. Data transmiterii anuntului de licitatie catre institutiile abilitate, in vederea publicarii: 21.11.2024.
1. Informatii generale privind autoritatea contractanta, in special denumirea, codul de identificare fiscala, adresa, numarul de telefon, fax si/sau adresa de e-mail, persoana de contact: Comuna Timisesti, comuna Timisesti, Str. Inv. Rafael Anton nr. 4, judetul Neamt, telefon 0233.787.050, fax 0233.787.050, e-mail: timisesti @nt.e-adm.ro, cod fiscal 2614252. 2. Informatii generale privind obiectul procedurii de licitatie publica, in special descrierea si identificarea bunului care urmeaza sa fie vandut: -Imobil teren in suprafata de 1.000 mp, avand carte funciara 52220 si numar cadastral 52220, situat in sat Plaiesu, comuna Timisesti, Str. Neamtului nr. 2, judetul Neamt, apartinand domeniului privat al Comunei Timisesti, conform caietului de sarcini, H.C.L. Comuna Timisesti nr. 105/12.11.2024 si temeiului legal: O.U.G. nr. 57/03.07.2019. 3. Informatii privind documentatia de atribuire: se regasesc in caietul de sarcini. 3.1. Modalitatea sau modalitatile prin care persoanele interesate pot intra in posesia unui exemplar al documentatiei de atribuire: prin solicitare scrisa la Compartimentul Relatii cu publicul si secretariat administrativ al Comunei Timisesti. 3.2. Denumirea si datele de contact ale serviciului/ compartimentului din cadrul vanzatorului, de la care pot obtine un exemplar din documentatia de atribuire: Compartimentul Relatii cu publicul si secretariat administrativ al Comunei Timisesti, comuna Timisesti, Str. Inv. Rafael Anton nr. 4, judetul Neamt. 3.3. Costul si conditiile de plata pentru obtinerea acestui exemplar, unde este cazul, potrivit prevederilor O.U.G. nr. 57/2019 privind Codul administrativ: Persoanele interesate pot achita contravaloarea documentatiei de atribuire de 10 Lei/exemplar, ce se achita la Serviciul Impozite si taxe, contabilitate, proiecte, mediu si achizitii publice al institutiei. 3.4. Data-limita pentru solicitarea clarificarilor: 06.12.2024, ora 14.00. 4. Informatii privind ofertele: 4.1. Data-limita de depunere a ofertelor: 16.12.2024, ora 16.00. 4.2. Adresa la care trebuie depuse ofertele: Compartimentul Relatii cu publicul si secretariat administrativ al Comunei Timisesti, comuna Timisesti, Str. Inv. Rafael Anton nr. 4, judetul Neamt. 4.3. Numarul de exemplare in care trebuie depusa oferta: 1 exemplar original. 5. Data si locul la care se va desfasura sedinta publica de deschidere a ofertelor: 17.12.2024, ora 11.00, la Caminul Cultural din sat Timisesti, comuna Timisesti, Str. Inv. Rafael Anton nr. 4, judetul Neamt. 6. Denumirea, adresa, numarul de telefon si/sau adresa de e-mail ale instantei competente in solutionarea litigiilor aparute si termenele pentru sesizarea instantei: Instanta de contencios administrativ de pe langa Tribunalul Neamt, Piatra Neamt, B-dul Decebal nr. 5, judetul Neamt, telefon 0233.219.493, fax 0233.210.247, e-mail: tr-neamt-scivil @just.ro. 7. Data transmiterii anuntului de licitatie catre institutiile abilitate, in vederea publicarii: 18.11.2024.
Rugăciunea și tehnologia, între sacru și digital
24/11/2024 13:56

* intr-un univers dominat de algoritmi si notificări, unde smartphone-urile sunt extensii ale existentei noastre, rugăciunea isi găseste un nou loc * cei care altădată căutau linistea unei biserici sau in ...

Cei mai buni clarinetiști din lume vin la Iași
24/11/2024 13:39

Timp de o săptămană, Iasul va deveni centrul unei importante competittii - Concursul International de Clarinet, ajuns la editia a VII-a, care va reuni instrumentişti clarinetisti din intreaga lume. Competit ...

Endometrioza, boala invizibilă care schimbă vieți
24/11/2024 13:37

* in Romania, una din 10 femei sufera de endometrioză, iar 50% dintre femeile diagnosticate răman infertile * desi este o afectiune foarte răspandită, nu este foarte cunoscută, iar două din trei ...

Femeile care sparg bariere în meserii considerate masculine
22/11/2024 13:45

Într-un peisaj profesional adesea modelat de idei preconcepute, femeile din Iasi isi construiesc propriile drumuri in domenii care păreau candva rezervate exclusiv bărbatilor. Ele nu doar că infruntă ...

Educația alimentară în școli. O revoluție cu impact asupra sănătății și economiei
22/11/2024 13:00

Pe un teren insorit, in spatele unei scoli dintr-un mic oras, cativa copii plantează rosii, morcovi si busuioc. Îmbrăcati in sorturi viu colorate, altii amestecă ingrediente simple in bucătăria sco ...

A fost lansată licitaţia pentru cel mai dificil tronson din Autostrada Unirii
22/11/2024 08:50

 * toate loturile montane de pe sectiunea montană de pe A8 sunt in licitatie de Proiectare si Executie, odată cu lansarea in SEAP a lotului Grinties - Pipirig *  Cătălin Urtoi: „Vineri, tron ...

Frunzele se reîntorc în oraș!
22/11/2024 08:48

Suntem in plin sezon de căderea frunzelor, dar la Iasi acestea nu sunt considerate doar un simplu deseu vegetal, ci materie primă pentru compost. Zilnic, cate 10 autocamioane pline cu frunze sunt adunate de p ...

Primul avertisment al iernii, trecut cu bine!
22/11/2024 08:47

 Comandamentele de Iarnă au intrat in acţiune. Pe tot parcursul nopţii trecute s-a lucrat la deszăpezirea străzilor din Iaşi şi judeţ. Participanţii la trafic sunt sfătuiţi să circule cu pruden ...

Sănătatea mintală a copiilor, pusă tot mai mult în pericol
22/11/2024 08:44

* „Sunt foarte multe cazuri de ADHD, de autism, de anxietate in randul copiilor. Vorbim de depresie, de tentative suicidare. A crescut in ultimii ani numărul copiilor cu tentative suicidare… Să n ...

Apavital SA investește peste 74 milioane lei pentru reducerea pierderilor de apă
22/11/2024 07:51

  * operatorul iesean de apă-canal va externaliza, etapizat, saerviciile de proiectare si de executie a lucrărilor pentru 32 de proiecte finantate din surse proprii În perioada 2025-2029, Apa ...

Aboneaza-te la cele mai noi stiri din Regiunea Moldovei