Centrul de Zi „Sf. Proroc Zaharia”, a doua casă a surdo-muţilor din Iaşi

Dimensiune font:

| 04-07-2022 07:00
Persoanele cu deficienţe de auz din Iaşi vor să aibă acces la activităţi specifice comunităţii locale, la locuri de muncă, să primească un interpret gratuit când au nevoie şi să nu mai fie priviţi cu suspiciune şi multă neîncredere. Pe scurt, vor respect, acceptare, şansă. Lucruri pe care instituţiile statului nu le oferă decât într-o formă minimală. Prin urmare, înfiinţarea Centrul de Zi „Sf. Proroc Zaharia”, unitate aflată în subordinea Direcţiei de Asistenţă Socială Iaşi şi inaugurată acum opt ani, s-a dovedit a fi o măsură izbăvitoare pentru surdo-muţii din oraş.

 

În România sunt peste 23.000 de persoane cu deficienţe de auz, oameni care trăiesc într-un univers prea puţin cunoscut de noi, cei care auzim. În jur de 800 dintre aceştia sunt stabiliţi în Iaşi, oraş unde, spre deosebire de alte municipii, autorităţile au fost preocupate să le ofere surdo-muţilor alternative prin care aceştia să poată depăşi barierele de comunicare şi să-şi rezolve problemele generate în principal de complexele de inferioritate. Centrul de Zi „Sf. Proroc Zaharia”, unitate aflată în subordinea Direcţiei de Asistenţă Socială Iaşi şi inaugurată în 2014, este unul din locurile unde cei cu deficienţe de auz şi de vorbire vin zi de zi, fie pentru a-şi petrece timpul prin

activităţi cultural-educative sau recreative, fie pentru a–şi rezolva problemele personale cu ajutorul angajaţilor DAS. „Centrul răspunde nevoilor persoanelor cu această dizabilitate. Asigurăm servicii de consiliere şi asistenţă socială primară, organizăm activităţi cu caracter psiho-social cum ar fi consiliere şi susţinere, comunicare, terapie ocupaţională şi, evident, acordăm servicii de traducere în limbaj mimico - gestual prin intermediul unui interpret autorizat”, spune Elena Creangă, directorul Centrului de Zi „Sf. Proroc Zaharia”,

Obiectivul principal al centrului îl constituie prevenirea excluderii sociale a persoanelor cu deficienţe de auz şi vorbire şi a familiilor acestora. „Ei vin pentru aici că se simt în largul lor. Astăzi au participat la o acţiune organizată de preotul Mihai Prodan de la Biserica Sfântul Sava cel Sfinţit, care le-a vorbit beneficiarilor centrului de Sfinţii Apostoli Petru şi Pavel. Părintele cunoaşte limbajul mimico-gestual, poate purta un dialog cu beneficiarii noştri. Ei pun întrebări, emit opinii şi asta îi face să treacă mai uşor peste faptul că reprezintă o comunitate care interacţionează în mod greoi cu restul societăţii. Acţiunile cu tentă religioasă au loc frecvent, însă nu sunt singurele pe care le organizăm. Beneficiarii joacă şah, tenis de masă şi rummy, vin la şedinţele de kinetoterapie şi masaj terapeutic, se înscriu la excursii, pictează, participă la dezbateri pe diverse teme”, mai spune  şefa centrului.

Fără îndoială, misiunea angajaţilor centrului ar fi mult mai dificilă dacă alături de ei nu s-ar afla oameni pentru care ajutorarea semenilor este un scop al vieţii. Preotul Mihai Prodan de Biserica Sfântul Sava este unul dintre aceştia. Este absolvent al Facultăţii de Teologie din Piteşti, unde şi-a însuşit limbajul mimico-gestual, iar acum poate comunica cu persoanele cu deficienţe de auz. Părintele Prodan este ajutat de Ovidiu Vasiliu, absolvent al Facultăţiide Teolgie „Dumitru Stăniloae” din Iaşi. După ce şi-a dat examenul de capacitate a descoperit că este bolnav de meningită acută, pierzându-şi aproape în totalitate auzul. A abandonat planul de a se hirotonisi şi a ales să îl sprijine pe părintele Mihai în activităţile sale.

Facturi plătite prin... semne!

Însă marele avantaj al celor care frecventează Centrul de Zi „Sf. Proroc Zaharia” îl reprezintă faptul că, aici, găsesc rezolvarea problemelor personale. Elena Creangă ne-a vorbit varietatea acestor probleme şi modul cum au fost ele rezolvate. „În general, sunt probleme ce ţin de comunicarea cu furnizorii de utilităţi sau cu diverse instituţii. De unii singuri, se fac greu înţeleşi. Statul nu le pune la dispoziţie un interpret autorizat în limbaj mimico-gestual şi de aceea aplează la noi. De exemplu, mergem cu ei la bănci, în cazul când un beneficiar doreşte să facă un credit. Îi ajutăm să-şi plătească serviciile la operatorii de telefonie mobilă, facturile la gaz şi curent sau le oferim suport în relaţia cu asociaţia de proprietari. Alţii vin la noi pentru a ne cere să îi ajutăm în găsirea unui loc de muncă. Am reuşim să angajăm doi beneficiari la un important hipermarket din oraş, iar ceea ce este impresionant este feed-back-ul oferit de angajator, extrem de mulţumit de seriozitatea şi munca prestată de cei doi”.

O altă zonă în care ajutorul acordat de specialiştii DAS Iaşi este vital are în vedere relaţiile familiale ale surdo-muţi. Unii au copii normali, cu care le este greu să se înţeleagă. Aşa se ajunge în situaţia ca şi aceştia să frecventeze centrul, pentru a primi sprijin şi consiliere. „Această complexitate de probleme face dificilă cuantificarea numărului de beneficiari. Bun, mergem într-o vizită şi bifăm participarea a 10 beneficiari. Dar rămân celelalte zone în care ne implicăm la modul pe care vi l-am expus. Iată de ce activitatea noastră nu trebuie cântărită prin prisma numărul de persoane prezente la o acţiune, în realitate numărul celor care ne cer sprijinul este mult mai mare”, mai spun angajaţii centrului.  De altfel, în ultima vreme, se remarcă o creştere a numărului celor care trec pragul centrului. „Nu uitaţi că au fost doi ani de pandemie. Oamenii au stat acasă, s-au protejat... De-abia acum se revine la o stare de normalitate dorită de toată lumea”, mai explică angajaţii DAS.  

O mână întinsă către refugiaţii ucrainieni

O dovadă certă a utilităţii centrului o constituie faptul că au ajuns să apeleze la ajutorul celor de aici persoane cu deficienţe de auz şi vorbire din Ucraina. „Avem un cuplu care nu mai doreşte să se întoarcă în Ucraina şi care ne-a solicitat sprijin în găsirea unor locuri de muncă. În cazul lor, marea problemă o reprezintă eliberarea documentelor care le atestă handicapul şi fără de care nu se pot angaja. Ei deţin aceste hârtii, eliberate de statul ucrainean, dar care la noi nu sunt valabile”, mai spune Elena Creangă.  Tudor DAMASCHIN

 

* * *

Din cei 800 de membri ai comunităţii , 250 sunt persoane cu vârste între 18-35 ani, 200 cu vârste între 35-55 ani, iar 350 membri au vârste între 55-90 ani

Evenimentul pe WhatsApp – cele mai tari știri, direct pe telefon!

Ești mereu pe fugă? Noi îți trimitem zilnic cele mai importante 3 știri din Iași, Moldova și țară – scurt, clar, fără spam.

Plus: alerte locale de urgență, noutăți exclusive și acces rapid la anunțuri importante.

► Intră pe canalul nostru oficial:

⇒ Încearcă 3 zile. Dacă nu-ți place, poți ieși oricând.

Puncte preluare anunturi  "Evenimentul Regional al Moldovei"  in Iasi

<>

Adauga comentariul tau

Nume:

E-mail:

Comentariu:

Security Code
Imagine noua

ULTIMA ORA

1. Denumirea, adresa, numarul de telefon, numarul de fax si adresa de e-mail ale autoritatii contractante: Comuna Roma, comuna Roma, sat Roma, Str. Brazilor nr. 54, judetul Botosani, telefon 0231/544.622, fax 0231/565.978, e-mail: primaria.roma@yahoo.ro, cod fiscal 3372114. 2. Denumirea, adresa, numarul de telefon, numarul de fax si adresa de e-mail ale biroului de la care se poate solicita documentatia de atribuire. Daca este cazul, costul si conditiile de plata in vederea obtinerii documentatiei de atribuire: Biroul Achizitii Publice, din cadrul Comunei Roma, cu sediul in comuna Roma, sat Roma, Str. Brazilor nr. 54, judetul Botosani, telefon 0231/544.622, fax 0231/565.978, e-mail: primaria.roma@yahoo.ro, cod fiscal 3372114. Documentatia de atribuire in format electronic este pusa de catre Autoritatea Contractanta cu titlu gratuit la dispozitia ofertantilor care au inaintat o solicitare in acest sens. 3. a) Locul prestarii serviciilor: Comuna Roma, cu satele apartinatoare Roma si Cotargaci, judetul Botosani. b) Obiectul concesionarii; natura si dimensiunea prestarilor: Serviciul de utilitate publica de distributie a gazelor naturale in Comuna Roma, cu satele apartinatoare Roma si Cotargaci, judetul Botosani, conform art. 8 H.G.209/2019. c) Termenul de finalizare sau durata contractului: 49 de ani. 4. a) Termenul de depunere a ofertelor: 20.06.2025, ora 10.00. b) Adresa la care trebuie transmise ofertele: Comuna Roma, Roma, sat Roma, Str. Brazilor nr. 54, judetul Botosani, telefon 0231/544.622, fax 0231/565.978, e-mail: primaria.roma @yahoo.ro. c) Limba sau limbile in care trebuie redactate ofertele: romana. d) Data, ora si locul deschiderii ofertelor: 20.06.2025, ora 11.00, Comuna Roma, comuna Roma, sat Roma, Str. Brazilor nr. 54, judetul Botosani. 5. Conditiile personale, tehnice si financiare pe care trebuie sa le indeplineasca ofertantii: conform documentatiei de atribuire. 6. Criterii utilizate la atribuirea contractului: conform documentatiei de atribuire. 7. Dupa caz, procentajul minim din lucrari care trebuie acordat partilor terte: conform documentatiei de atribuire. 8. Data trimiterii spre publicare a anuntului de participare: 30.04.2025. 9. Denumirea si adresa organismului competent de rezolvare a contestatiilor si, dupa caz, de mediere. Informatii exacte privind termenele de depunere a contestatiei si, dupa caz, denumirea, adresa, numarul de telefon, numarul de fax si adresa de e-mail ale biroului de la care se pot obtine aceste informatii: Tribunalul Botosani, Sectia de Contencios -Administrativ, cu sediul in orasul Botosani, Str. Maxim Gorki nr. 8, judetul Botosani, telefon 0231/511.739, fax 0231/531.832, email: tr-botosani@just.ro.
Orasul Harlau clarifica regimul finantarilor nerambursabile din fonduri publice alocate pentru activitati nonprofit. Informatii generale privind autoritatea contractanta, in special denumirea, codul fiscal, adresa, numarul de telefon, telefax si/sau adresa de e-mail ale persoanei de contact: Orasul Harlau, cu sediul in orasul Harlau, Str. Musatini nr.1, judetul Iasi, telefon/fax 0232/720.412/ 0232/720.777, e-mail: primariahirlau @yahoo.com, juridic@ primaria- hirlau.ro, cod fiscal 4541190. Reglementari legale privind acordarea de finantare nerambursabila: In baza Legii nr. 350/2005 privind regimul finantarilor nerambursabile din fonduri publice alocate pentru activitati nonprofit de interes general, cu modificarile si completarile ulterioare si H.C.L. Harlau nr. 27/26.03.2025 privind aprobarea bugetului pe anul 2025. Perioada de finantare: anul 2025. Suma totala alocata de la bugetul local este de 160.000 Lei si se aloca in intregime pentru domeniul Sport. Criteriile de acordare a finantarilor nerambursabile sunt cele prezentate in Regulamentul Orasului Harlau aprobat prin H.C.L. Harlau nr. 53/27.04.2017 privind regimul finantarilor nerambursabile alocate de la bugetul local pentru activitatile nonprofit de interes local, cu modificarile si completarile ulterioare. Documentatia pentru elaborarea si prezentarea propunerilor de proiecte/ programe se poate obtine de pe site-ul: www.primaria hirlau.ro. Documentatia de solicitare a finantarii nerambursabile se poate descarca de pe site-ul autoritatii contractante: www.primaria hirlau.ro sau se poate procura de la sediul Orasului Harlau, Harlau, Str. Musatini nr. 1, judetul Iasi. Data-limita pentru depunerea propunerilor de proiecte: 15.05.2025, ora 14.00, la Compartimentul Registratura al Orasului Harlau, Harlau, Str. Musatini nr. 1, judetul Iasi. Perioada la care se desfasoara selectia de proiecte, verificarea eligibilitatii, a indeplinirii criteriilor referitoare la capacitatea tehnica si financiara si evaluarea propunerilor de proiecte este: 16.05.2025 -19.05.2025.
Comuna Racaciuni, judetul Bacau, clarifica regimul finantarilor nerambursabile din fonduri publice alocate pentru activitati nonprofit de interes general Informatii generale privind autoritatea contractanta, in special denumirea, codul fiscal, adresa, numarul de telefon, telefax si/sau adresa de e-mail ale persoanei de contact: Comuna Racaciuni, cu sediul in comuna Racaciuni, sat Racaciuni, Str. Stefan cel Mare nr. 136, judetul Bacau, telefon 0234/251.212, fax 0234/251.586, e-mail: cl_racaciuni@yahoo.com, cod fiscal 4670330. Reglementari legale privind acordarea de finantare nerambursabila: In baza Legii nr. 350/2005 privind regimul finantarilor nerambursabile din fonduri publice alocate pentru activitati nonprofit de interes general, cu modificarile si completarile ulterioare si Hotararea Consiliului Local al Comunei Racaciuni nr. 09/31.03.2025 privind aprobarea bugetului pe anul 2025. Perioada de finantare: anul 2025. Suma totala alocata de la bugetul local este de 385.000 Lei si se aloca astfel: 15.000 Lei pentru domeniul Sportiv, 50.000 pentru domeniul Social, respectiv 320.000 Lei pentru Culte religioase. Criteriile de acordare a finantarilor nerambursabile sunt cele prezentate in Regulamentul Comunei Racaciuni aprobat prin H.C.L. Comuna Racaciuni nr. 14/31.03.2025 privind regimul finantarilor nerambursabile alocate de la bugetul local pentru activitatile nonprofit de interes local. Documentatia pentru elaborarea si prezentarea propunerilor de proiecte/ programe se poate obtine de pe site-ul Comunei Racaciuni: www.comuna racaciuni.ro. Documentatia de solicitare a finantarii nerambursabile se poate descarca de pe site-ul autoritatii contractante www.comuna racaciuni.ro sau se poate procura de la sediul Comuna Racaciuni, cu sediul in comuna Racaciuni, sat Racaciuni, Str. Stefan cel Mare nr. 136, judetul Bacau. Data-limita pentru depunerea propunerilor de proiecte: 13.05.2025, ora 14.00, adresa: Comuna Racaciuni, cu sediul in comuna Racaciuni, sat Racaciuni, Str. Stefan cel Mare nr. 136, judetul Bacau. Perioada la care se desfasoara selectia de proiecte, verificarea eligibilitatii, a indeplinirii criteriilor referitoare la capacitatea tehnica si financiara si evaluarea propunerilor de proiecte este: 14.05.2025- 15.05.2025.
1. Informatii generale privind autoritatea contractanta, in special denumirea, codul de identificare fiscala, adresa, numarul de telefon, fax si/sau adresa de e-mail, persoana de contact: Comuna Poiana Teiului, comuna Poiana Teiului, satul Poiana Teiului, Str. Teilor nr. 61, judetul Neamt, telefon 0233/266.250, fax 0233/266.025, e-mail: primaria@ poianateiului.ro, cod fiscal 2614074. 2. Informatii generale privind obiectul procedurii de licitatie publica, in special descrierea si identificarea bunului care urmeaza sa fie inchiriat: -trupul de pasune Livezi, in suprafata totala 64,86 ha: identificat prin CF nr. 51086, nr. cadastral 51086, in suprafata de 47,68 ha si CF 51102, nr. cadastral 51102, in suprafata de 17,18 ha, situat in extravilanul comunei Poiana Teiului, in satul Poiana Largului, conform H.C.L. Poiana Teiului nr. 32/04.05.2025; -trupul de pasune Hasca, in suprafata totala de 50,75 ha: identificat prin CF nr. 51138, numar cadastral 51138, in suprafata de 22,00 ha si CF 51139, numar cadastral 51139, in suprafata de 10,00 ha, CF 51140, numar cadastral 51140, in suprafata de 14,00 ha, CF nr. 51166, numar cadastral 51166, in suprafata de 4,75 ha, situat in extravilanul comunei Poiana Teiului, in satul Petru Voda, conform H.C.L. Poiana Teiului nr. 33/04.05.2025; -trupul de pasune Ciungat, in suprafata de 20,4 ha, identificat prin CF 52864, numar cadastral 52864, situat in extravilanul comunei Poiana Teiului, satul Petru Voda, conform H.C.L. Poiana Teiului nr. 34/04.05.2025; -trupul de pasune Preluca, identificat prin CF nr. 51921, numar cadastral 51921, in suprafata de 8,43 ha, situat in extravilanul comunei Poiana Teiului, satul Dreptu, conform H.C.L. Poiana Teiului nr. 35/04.05.2025; -trupul de pasune Parlituri, identificat prin CF nr. 51921, numar cadastral 51921, in suprafata de 16,55 ha, situat in extravilanul comunei Poiana Teiului, satul Dreptu, conform H.C.L. Poiana Teiului nr. 36/04.05.2025; Trupurile de pasune apartin domeniului public al Comunei Poiana Teiului, iar inchirierea se organizeaza conform O.U.G. nr. 57/03.07.2019 si caietului de sarcini. 3. Informatii privind documentatia de atribuire: se regasesc in caietul de sarcini. 3.1. Modalitatea sau modalitatile prin care persoanele interesate pot intra in posesia unui exemplar al documentatiei de atribuire: la cerere, de la sediul institutiei, Compartimentul Impozite si Taxe, Comuna Poiana Teiului. 3.2. Denumirea si datele de contact ale serviciului/ compartimentului din cadrul institutiei de la care se poate obtine un exemplar din documentatia de atribuire: Compartimentul Impozite si Taxe, Comuna Poiana Teiului, comuna Poiana Teiului, sat Poiana Teiului, Str. Teilor nr. 61, judetul Neamt. 3.3. Costul si conditiile de plata pentru obtinerea acestui exemplar, unde este cazul, potrivit prevederilor O.U.G. nr. 57/2019 privind Codul administrativ: 20 Lei/exemplar, se achita numerar la Casieria Comunei Poiana Teiului. 3.4. Data-limita pentru solicitarea clarificarilor: 20.05.2025, ora 10.00. 4. Informatii privind ofertele: 4.1. Data-limita de depunere a ofertelor: 28.05.2025, ora 10.00. 4.2. Adresa la care trebuie depuse ofertele: Secretariat -Registratura Comunei Poiana Teiului, comuna Poiana Teiului, sat Poiana Teiului, Str. Teilor nr. 61, judetul Neamt. 4.3. Numarul de exemplare in care trebuie depusa fiecare oferta: se depun intr-un singur exemplar original, in doua plicuri sigilate: unul exterior si unul interior. 5. Data si locul la care se va desfasura sedinta publica de deschidere a ofertelor: 29.05.2025, ora 09.00, Comuna Poiana Teiului, comuna Poiana Teiului, sat Poiana Teiului, str. Teilor nr. 61, judetul Neamt -sala de sedinte. 6. Denumirea, adresa, numarul de telefon si/sau adresa de e-mail ale instantei competente in solutionarea litigiilor aparute si termenele pentru sesizarea instantei: Sectia de Contencios Administrativ a Tribunalului Neamt, Piatra Neamt, B-dul Republicii nr. 16, judetul Neamt, telefon 0233/212.294, fax 0233/2356.557, e-mail: tr-neamt-scomerciala@just.ro. 7. Data transmiterii anuntului de licitatie catre institutiile abilitate, in vederea publicarii: 06.05.2025.
Caz unic în țară: examinatorii ieșeni au eliminat din examenul auto 13.812 candidați!
07/05/2025 17:31

* record absolut la nivel national, inregistrat la Iasi - peste 13.800 de candidati din cei 18.309 prezenti au picat, anul trecut, examenul pentru permisul auto! * practic, mai putin de un sfert dintre cei care ...

Cafeneaua ca birou, locul unde se țes rețelele informale de putere din Iași
07/05/2025 16:57

În Iasi, asa cum in marile orase ale lumii, există o hartă invizibilă a puterii care nu se suprapune neapărat peste cea administrativă. Cafenelele devin noduri de retea, huburi de influentă unde se ...

Manuale cu autori din alte vremuri, elevi din altă lume. Ce nu mai funcționează pentru Generația Z la școală
07/05/2025 16:53

  În multe scoli si licee din Iasi, elevii din Generatia Z citesc zilnic texte gandite cu zeci de ani in urmă. Deschid manualele si dau peste expresii precum „trăsături de caracter ale ...

Peste 600 de invenții care schimbă lumea, prezentate la Iași
07/05/2025 14:46

Aflat la cea de-a XVII-a editie, EUROINVENT atrage anual sute de inventatori, cercetători, profesori, antreprenori si pasionati de stiintă din zeci de tări, devenind un punct de referintă in peisajul inte ...

Poli Iași ia în calcul doar victoria cu FC Hermannstadt
07/05/2025 14:37

* „Am mare incredere in jucătorii mei, sunt constienti că trebuie să luăm puncte. Un punct nu stiu dacă ne avantajează, depinde si de celelalte rezultate. Trebuie să castigăm, nu avem altă varian ...

Apartament în bloc vechi sau în bloc nou? Ce spun consilierii imobiliari
07/05/2025 14:33

* „Dacă ne raportăm la blocurile care au rezistat la cutremurul din 1977, ele sunt in picioare pentru că erau noi. La fel trebuie să ne raportăm la blocurile construite recent. Ele vor rezista, cu si ...

  Azilul groazei din Dorohoi -- bătrâni chinuiți, ascunși în întuneric și lăsați fără locuințe. Control ANPC devastator
07/05/2025 14:05

Un nou caz infiorător de abuz institutional a fost descoperit in judetul Botosani, la Centrul de Îngrijire si Asistentă Persoane Adulte cu Dizabilităti „Casa Elena” din Dorohoi, gestionat ...

Muzeul Literaturii Române Iași caută voluntari pentru Șotron, festivalul copilăriei!
07/05/2025 13:35

  Muzeul Literaturii Romane Iasi lansează un apel către toti cei care iubesc energia copilăriei si vor să se implice activ intr-un eveniment cultural cu traditie: căutăm voluntari pentru cea de- ...

Prima hologramă interactivă dintr-un muzeu românesc. Arhitectul Berindey prinde glas la Palatul Culturii
07/05/2025 12:59

În inima Iasului, acolo unde se inaltă cu demnitate si ecou istoric Palatul Culturii, un pas nevăzut, dar spectaculos, se face către viitor. Începand de vineri, 9 mai, vizitatorii vor putea primi ...

Cum îți lansezi un business în Iași, când orașul pare să te respingă
07/05/2025 12:34

Desi este cel mai mare oras din Regiunea Nord-Est, cu universităti de prestigiu si un potential creativ imens, Iasul poate deveni un loc dificil pentru tinerii care pornesc un business de la zero. Lipsa de spr ...

Aboneaza-te la cele mai noi stiri din Regiunea Moldovei