Ordinul de protecţie, noua modă în disputele familiale

Dimensiune font:

| 26-01-2022 14:05

 

 * anul trecut, 43% din procesele având ca obiect emiterea ordinului de protecţie ce au avut loc pe teritoriul judeţului Iaşi s-au încheiat cu renunţare * 11% au reprezentat respingerile, iar ceva mai mult de un sfert dintre plângeri (27%) s-au soldat cu admiteri în parte * în doar 17% din cazuri magistraţii au dat dreptate în totalitate reclamanţilor

Legea pentru prevenirea şi combaterea violenţei domestice, aceea care reglementează emiterea şi aplicarea ordinului de protecţie, datează de aproape două decenii. Mai exact, din 2003. Ordinul de protecţie reprezintă hotărârea emisă de instanţa de judecată prin care aceasta dispune, la solicitarea unei persoane a cărei viaţă, integritate fizică sau psihică ori libertate este pusă în pericol printr-un act de violenţă din partea unui membru al familiei, cu caracter provizoriu, una sau mai multe dintre următoarele măsuri, obligaţii sau interdicţii: evacuarea temporară a agresorului din locuinţa familiei, indiferent dacă acesta este titularul dreptului de proprietate, reintegrarea victimei în locuinţa, obligarea agresorului la păstrarea unei distanţe minime determinate faţă de victimă, faţă de membrii familiei acesteia, ori faţă de reşedinţă, locul de muncă sau unitatea de învăţământ a persoanei protejate, interdicţia pentru agresor de a se deplasa în anumite localităţi sau zone determinate pe care persoana protejată le frecventează ori le vizitează periodic.

Ani buni, aceste speţe au fost cvasi-inexistente pe rolurile instanţelor româneşti, însă, în ultima vreme, solicitările privind emiterea ordinului de protecţie au devenit o adevărată modă. Mai mult sau mai puţin justificate, aceste acţiuni capătă o pondere din ce în ce mai mare în volumul de muncă a magistraţilor. Spre exemplu, în 2021, pe raza judeţului Iaşi s-au derulat 778 astfel de procese. Care, spre deosebire de celelalte, se judecă la foarte mare urgenţă, sentinţa venind în maxim trei zile de la depunerea plângerii.

Explicabil, normal şi logic, dacă ţinem cont de scopul acestei legi, anume acela de a preîntâmpina episoade de violenţă extremă.

Proprietarul casei se poate trezi evacuat din propria locuinţă

Din păcate, pe zi ce trece, tot mai multe persoane abuzează de această prevedere legislativă. Cele mai banale certuri în familie au ajuns dosare pe mesele judecătorilor. E suficient un apel la 112, o plângere făcută la nervi şi începe procesul. Mai ales că Legea 217/2003, cea care reglementează emiterea ordinului de protecţie, tratează ca familie şi relaţiile de concubinaj. Violenţa domestică include şi conflictele dintre foşti parteneri ori dintre rudele acestora. S-a ajuns, astfel, la cazuri gen nu-i place soacrei vocabularul ginerelui, gata, plânegere, ordin de protecţie, cerere de evacuare. Evacuare valabilă şi în cazul în care pârâtul este titularul dreptului de proprietate asupra imobilului. Concret, un bărbat aduce la el acasă o iubită nouă, mamei acesteia nu-i convine ceva, face plângere şi omul se poate trezi pe străzi. Teoretic, e foarte posibil şi s-au consemnat ceva cazuri de acest fel.

 

În cursul anului 2021 s-au mai consemnat şi câteva momente aproape hilare. De exemplu, în 3% din procesele înregistrate la Judecătoria Iaşi, plângerile au fost făcute cu mare întârziere, solicitările fiind respinse ca perimate. Ar mai fi de notat plângerea unui deţinut împotriva colegilor de celulă. I s-a respins acţiunea ca nefondată, deoarece n-a dovedit vreun grad de rudenie cu pretinsul agresor.

 

De aceea, magistraţii sunt foarte atenţi şi foarte prudenţi atunci când se pronunţă pe astfel de speţe. Înainte de a trece la judecata de fond, întreabă părţile dacă îşi menţin poziţiile. De multe ori, între beligeranţi intervine împăcarea. Anul trecut, 43% din procesele având ca obiect emiterea ordinului de protecţie ce au avut loc pe teritoriul judeţului Iaşi s-au încheiat cu renunţare.

Un procentaj destul de ridicat au avut şi soluţiile de respingere, care au reprezentat 11% din total. Ceva mai mult de un sfert din plângeri (27%) s-au soldat cu admiteri în parte. În doar 17% din cazuri magistraţii au dat dreptate în totalitate reclamanţilor.

Marcel FLUERARU

Evenimentul pe WhatsApp – cele mai tari știri, direct pe telefon!

Ești mereu pe fugă? Noi îți trimitem zilnic cele mai importante 3 știri din Iași, Moldova și țară – scurt, clar, fără spam.

Plus: alerte locale de urgență, noutăți exclusive și acces rapid la anunțuri importante.

► Intră pe canalul nostru oficial:

⇒ Încearcă 3 zile. Dacă nu-ți place, poți ieși oricând.

Puncte preluare anunturi  "Evenimentul Regional al Moldovei"  in Iasi

<>

Adauga comentariul tau

Nume:

E-mail:

Comentariu:

Security Code
Imagine noua

ULTIMA ORA
BANCUL ZILEI

05:39

1. Denumirea, adresa, numarul de telefon, numarul de fax si adresa de e-mail ale autoritatii contractante: Comuna Roma, comuna Roma, sat Roma, Str. Brazilor nr. 54, judetul Botosani, telefon 0231/544.622, fax 0231/565.978, e-mail: primaria.roma@yahoo.ro, cod fiscal 3372114. 2. Denumirea, adresa, numarul de telefon, numarul de fax si adresa de e-mail ale biroului de la care se poate solicita documentatia de atribuire. Daca este cazul, costul si conditiile de plata in vederea obtinerii documentatiei de atribuire: Biroul Achizitii Publice, din cadrul Comunei Roma, cu sediul in comuna Roma, sat Roma, Str. Brazilor nr. 54, judetul Botosani, telefon 0231/544.622, fax 0231/565.978, e-mail: primaria.roma@yahoo.ro, cod fiscal 3372114. Documentatia de atribuire in format electronic este pusa de catre Autoritatea Contractanta cu titlu gratuit la dispozitia ofertantilor care au inaintat o solicitare in acest sens. 3. a) Locul prestarii serviciilor: Comuna Roma, cu satele apartinatoare Roma si Cotargaci, judetul Botosani. b) Obiectul concesionarii; natura si dimensiunea prestarilor: Serviciul de utilitate publica de distributie a gazelor naturale in Comuna Roma, cu satele apartinatoare Roma si Cotargaci, judetul Botosani, conform art. 8 H.G.209/2019. c) Termenul de finalizare sau durata contractului: 49 de ani. 4. a) Termenul de depunere a ofertelor: 20.06.2025, ora 10.00. b) Adresa la care trebuie transmise ofertele: Comuna Roma, Roma, sat Roma, Str. Brazilor nr. 54, judetul Botosani, telefon 0231/544.622, fax 0231/565.978, e-mail: primaria.roma @yahoo.ro. c) Limba sau limbile in care trebuie redactate ofertele: romana. d) Data, ora si locul deschiderii ofertelor: 20.06.2025, ora 11.00, Comuna Roma, comuna Roma, sat Roma, Str. Brazilor nr. 54, judetul Botosani. 5. Conditiile personale, tehnice si financiare pe care trebuie sa le indeplineasca ofertantii: conform documentatiei de atribuire. 6. Criterii utilizate la atribuirea contractului: conform documentatiei de atribuire. 7. Dupa caz, procentajul minim din lucrari care trebuie acordat partilor terte: conform documentatiei de atribuire. 8. Data trimiterii spre publicare a anuntului de participare: 30.04.2025. 9. Denumirea si adresa organismului competent de rezolvare a contestatiilor si, dupa caz, de mediere. Informatii exacte privind termenele de depunere a contestatiei si, dupa caz, denumirea, adresa, numarul de telefon, numarul de fax si adresa de e-mail ale biroului de la care se pot obtine aceste informatii: Tribunalul Botosani, Sectia de Contencios -Administrativ, cu sediul in orasul Botosani, Str. Maxim Gorki nr. 8, judetul Botosani, telefon 0231/511.739, fax 0231/531.832, email: tr-botosani@just.ro.
Orasul Harlau clarifica regimul finantarilor nerambursabile din fonduri publice alocate pentru activitati nonprofit. Informatii generale privind autoritatea contractanta, in special denumirea, codul fiscal, adresa, numarul de telefon, telefax si/sau adresa de e-mail ale persoanei de contact: Orasul Harlau, cu sediul in orasul Harlau, Str. Musatini nr.1, judetul Iasi, telefon/fax 0232/720.412/ 0232/720.777, e-mail: primariahirlau @yahoo.com, juridic@ primaria- hirlau.ro, cod fiscal 4541190. Reglementari legale privind acordarea de finantare nerambursabila: In baza Legii nr. 350/2005 privind regimul finantarilor nerambursabile din fonduri publice alocate pentru activitati nonprofit de interes general, cu modificarile si completarile ulterioare si H.C.L. Harlau nr. 27/26.03.2025 privind aprobarea bugetului pe anul 2025. Perioada de finantare: anul 2025. Suma totala alocata de la bugetul local este de 160.000 Lei si se aloca in intregime pentru domeniul Sport. Criteriile de acordare a finantarilor nerambursabile sunt cele prezentate in Regulamentul Orasului Harlau aprobat prin H.C.L. Harlau nr. 53/27.04.2017 privind regimul finantarilor nerambursabile alocate de la bugetul local pentru activitatile nonprofit de interes local, cu modificarile si completarile ulterioare. Documentatia pentru elaborarea si prezentarea propunerilor de proiecte/ programe se poate obtine de pe site-ul: www.primaria hirlau.ro. Documentatia de solicitare a finantarii nerambursabile se poate descarca de pe site-ul autoritatii contractante: www.primaria hirlau.ro sau se poate procura de la sediul Orasului Harlau, Harlau, Str. Musatini nr. 1, judetul Iasi. Data-limita pentru depunerea propunerilor de proiecte: 15.05.2025, ora 14.00, la Compartimentul Registratura al Orasului Harlau, Harlau, Str. Musatini nr. 1, judetul Iasi. Perioada la care se desfasoara selectia de proiecte, verificarea eligibilitatii, a indeplinirii criteriilor referitoare la capacitatea tehnica si financiara si evaluarea propunerilor de proiecte este: 16.05.2025 -19.05.2025.
Comuna Racaciuni, judetul Bacau, clarifica regimul finantarilor nerambursabile din fonduri publice alocate pentru activitati nonprofit de interes general Informatii generale privind autoritatea contractanta, in special denumirea, codul fiscal, adresa, numarul de telefon, telefax si/sau adresa de e-mail ale persoanei de contact: Comuna Racaciuni, cu sediul in comuna Racaciuni, sat Racaciuni, Str. Stefan cel Mare nr. 136, judetul Bacau, telefon 0234/251.212, fax 0234/251.586, e-mail: cl_racaciuni@yahoo.com, cod fiscal 4670330. Reglementari legale privind acordarea de finantare nerambursabila: In baza Legii nr. 350/2005 privind regimul finantarilor nerambursabile din fonduri publice alocate pentru activitati nonprofit de interes general, cu modificarile si completarile ulterioare si Hotararea Consiliului Local al Comunei Racaciuni nr. 09/31.03.2025 privind aprobarea bugetului pe anul 2025. Perioada de finantare: anul 2025. Suma totala alocata de la bugetul local este de 385.000 Lei si se aloca astfel: 15.000 Lei pentru domeniul Sportiv, 50.000 pentru domeniul Social, respectiv 320.000 Lei pentru Culte religioase. Criteriile de acordare a finantarilor nerambursabile sunt cele prezentate in Regulamentul Comunei Racaciuni aprobat prin H.C.L. Comuna Racaciuni nr. 14/31.03.2025 privind regimul finantarilor nerambursabile alocate de la bugetul local pentru activitatile nonprofit de interes local. Documentatia pentru elaborarea si prezentarea propunerilor de proiecte/ programe se poate obtine de pe site-ul Comunei Racaciuni: www.comuna racaciuni.ro. Documentatia de solicitare a finantarii nerambursabile se poate descarca de pe site-ul autoritatii contractante www.comuna racaciuni.ro sau se poate procura de la sediul Comuna Racaciuni, cu sediul in comuna Racaciuni, sat Racaciuni, Str. Stefan cel Mare nr. 136, judetul Bacau. Data-limita pentru depunerea propunerilor de proiecte: 13.05.2025, ora 14.00, adresa: Comuna Racaciuni, cu sediul in comuna Racaciuni, sat Racaciuni, Str. Stefan cel Mare nr. 136, judetul Bacau. Perioada la care se desfasoara selectia de proiecte, verificarea eligibilitatii, a indeplinirii criteriilor referitoare la capacitatea tehnica si financiara si evaluarea propunerilor de proiecte este: 14.05.2025- 15.05.2025.
SUBSCRISA Five Administration SPRL, in calitate de Administrator judiciar al debitoarei R-Agro Falciu SA -in reorganizare, organizeaza in perioada 16.04 -09.05.2025 inclusiv, orele 09:00 -19:00, licitatii publice cu strigare in vederea valorificarii urmatoarelor active mobile aflate in patrimoniul debitoarei, dupa cum urmeaza: -Utilaje agricole lista nr. 1 -pret de pornire peste 9.000 Lei (bunurile se vand individual), pentru care se vor organiza licitatii: -Licitatia nr. 1 in perioada 16 -17.04.2025, termen-limita inscriere: 15.04.2025, ora 12:00; -Licitatia nr. 2 in perioada 29 -30.04.2025, termen-limita inscriere: 28.04.2025, ora 12:00; Licitatia nr. 3 in perioada 07 -08.05.2025, termen-limita inscriere: 06.05.2025, ora 12:00. -Utilaje agricole lista nr. 2 -pret de pornire sub 9.000 Lei (bunurile se vand individual), pentru care se vor organiza licitatii: -Licitatia nr. 1 in perioada 17 -23.04.2025, termen-limita inscriere: 16.04.2025, ora 12:00; -Licitatia nr. 2 in perioada 30.04 -02.05.2025, termen-limita inscriere: 29.04.2025, ora 12:00; Licitatia nr. 3 in perioada 08 -09.05.2025, termen-limita inscriere: 07.05.2025, ora 12:00. Bunurile supuse valorificarii, datele si orele fiecarei licitatii, precum si pretul de pornire la fiecare licitatie se regasesc in listele de bunuri pentru fiecare Pachet si pot fi solicitate Administratorul ui judiciar, la adresa: vanzari@five -advisory.ro. Preturile de pornire ale licitatiilor nu includ TVA, acesta se va adauga dupa caz conform prevederilor legale. Persoanele interesate au obligatia de vizionare a activelor, cu instiintarea prealabila a Administratoru lui judiciar si numai dupa achizitionarea caietului de sarcini. Licitatiile se vor desfasura in perioada mentionata exclusiv online, prin intermediul platformei: www.licitatii -unpir.ro, aceasta presupunand crearea unui cont de participant si validarea acestuia de catre administratorul platformei. Toate detaliile referitoare la modalitatea de participare prin intermediul platformei online mentionate anterior se regasesc in cuprinsul Caietului de sarcini. Orice persoana interesata va avea obligatia achizitionarii caietului de sarcini cuprinzand descrierea bunurilor si a semnarii unui Angajament de confidentiali tate privind procedura de valorificare a activelor cuprinse in caietul de sarcini. Pretul Caietului de sarcini este 595 Lei (TVA inclus) pentru bunurile care au pret de pornire peste 9.000 Lei si de 119 Lei (TVA inclus) pentru bunurile care au pret de pornire sub 9.000 Lei si poate fi solicitat prin e-mail, la adresa: vanzari@five -advisory.ro. Termenul-limita pentru transmiterea documentatiei de participare la licitatie este cel mentionat mai sus, aceasta urmand a fi depusa exclusiv prin mijloace electronice, la adresa de e-mail: vanzari@five-advisory.ro. Documentele transmise prin orice alte mijloace electronice (whatsapp /mms etc.) nu vor fi luate in considerare. Vizionarea activelor se va face numai in baza unei programari prealabile, la nr. 0762978187 sau e-mail: office@r-agro.ro si numai dupa achizitionarea Caietului de sarcini.
Iașul, între profit și oameni. Cum s-a schimbat orașul în ultimii zece ani
05/05/2025 18:01

  Dacă ar fi să ne urcăm intr-un tramvai din 2015 si să coboram in 2025, probabil că Iasul ne-ar părea o combinatie ametitoare de ambitie, aglomeratie si contrast. În zece ani, orasul a cr ...

Gen X vs. Gen Z. Când părinții n-au semnal pe frecvența copiilor
05/05/2025 17:20

  În Iasi, oras cu universităti, biblioteci si blazoane academice, diferentele dintre generatii nu se mai simt doar in gusturi muzicale sau haine, ci in limbajul zilnic. Părintii Gen X vor coe ...

  Boom de vizitatori la muzeele din Iași în minivacanța de 1 Mai. Aproape 5.000 de bilete vândute și peste 110.000 de lei încasați
05/05/2025 14:43

În perioada 1-4 mai, muzeele aflate in subordinea Complexului Muzeal National „Moldova” Iasi au fost deschise publicului cu program normal de vizitare, o decizie inspirată care a adus rezul ...

Mii de ieșeni și-au cumpărat arme de foc
05/05/2025 12:14

* la Iasi, la 1 martie 2025, un număr de 2.495 de persoane erau autorizate să detină, să poarte si să folosească arme, letale sau neletale * in magazinele specializate, unde se vand diverse tipuri de arme ...

Caravana filmului „Anul Nou care n-a fost” ajunge la Iași și Suceava
05/05/2025 10:09

Filmul „Anul Nou care n-a fost”, marele castigător al Galei Premiilor Gopo 2025, porneste intr-un turneu cinematografic educativ si ajunge la inceputul lunii mai in două centre universitare import ...

Iașul, capitala europeană a artei contemporane
05/05/2025 07:17

Editia a cincea a celui mai important eveniment dedicat industriilor creative din Europa Centrală si de Est, Romanian Creative Week, va reuni nume sonore din artele vizuale, design, arhitectură si multimedia, ...

Primăria a aplicat amenzi uriașe firmelor care lucrează pe domeniul public
04/05/2025 23:09

* din vara trecută pană in prezent: 159 de amplasamente verificate, 45 de sanctiuni contraventionale in valoare totală de 73.200 lei * au fost sanctionate DelGaz Grid SA – 34 sanctiuni, ApaVital SA &nd ...

Educația în Iași. Cum s-au schimbat școala și elevii în ultimii 30 de ani
04/05/2025 18:16

În Iasi, un oras cu o identitate profund legată de educatie, scoala a fost mereu mai mult decat un loc de invătare. A fost un reper, un spatiu al formării, un simbol al respectului. Dar ce inseamnă az ...

Iașul rupt între generații: muncă până la epuizare vs. supraviețuire pasivă
04/05/2025 17:50

În Iasul de azi, unii tineri jonglează cu multe joburi doar ca să-si poată plăti chiria. În acelasi oras, multi dintre părintii lor nu au avut niciodată un loc de muncă stabil, cu contract. & ...

Cool și conștient. Tinerii din Iași reinventează moda urbană cu atitudine eco
04/05/2025 16:16

Pe străzi, in cafenele sau pe holurile universitătilor iesene, o nouă formă de modă prinde contur. Nu e dictată de podiumuri sau de influencerii de pe Instagram, ci de constiintă, curaj si creativitate. ...

Aboneaza-te la cele mai noi stiri din Regiunea Moldovei