Pasajele din Podu Roş rămân în actualitate!
Dimensiune font:
Faptul că municipalitatea ieşeană a bugetat proiectarea unui inel pietonal în zona Podu Roş nu înseamnă că se va renunţa la realizarea pasajelor în lungul Splaiurilor * de altfel, licitaţia vizând proiectarea lor nu a fost anulată, fiind desemnat un câştigător cu care, însă, nu a fost semnat niciun contract * varianta inelului pietonal prezintă avantajul că preţul investiţiei este mai mic decât costul construirii unor pasaje * totuşi, ambele proiecte sunt incriminate de organizaţiile civice, care spun că pasajele vor amplifica traficul în zonă, ăn timp ce realizarea unui inel pietonal nu se justifică * nu ar fi exclus să apară şi o a treia variantă: concurs de soluții pentru intersecția Podu Roș și cele adiacente, în acord cu principiile mobilității sustenabile!
Unul dintre proiectele cu impact major în fluidizarea traficului auto în oraș pentru care municipalitatea ieșeană a solicitat finanțare prin intermediul Planului Național de Redresare și Reziliență (PNRR) a fost „Fluidizarea traficului din intersecția Podu Roș cu Splai Bahlui Mal Drept și Bulevardul prof. dr. Dimitrie Mangeron prin două pasaje supraterane (iniţial subterane) unidirecționale cu o singură bandă”. Proiectul avea o valoare de 14,62 milioane de euro, iar anul estimat de finalizare a lucrărilor ar fi fost 2023. Proiectul a avut parte de o opoziţie puternică din partea societăţii civile. „Dacă facem mai mult loc pentru mașini, o să avem mai multe mașini”, spuneau reprezentaţii Asociaţiei Civica. Aceştia invocau faptul că principiul centrării mobilității urbane pe utilizarea automobilului personal și-a demonstrat deja limitele în majoritatea orașelor din Occident, în prezent fiind nevoie de politici de mobilitate durabilă, care prioritizează transportul public, mersul cu bicicleta/trotineta și mersul pe jos. „În urmă cu zeci de ani, specialiștii marilor orașe încercau să rezolve problema ambuteiajelor din trafic adăugând mai multe benzi auto. Administrațiile alocau sume uriașe proiectelor de drumuri și când credeau că s-a rezolvat, după câteva luni, situația revenea la normal sau chiar se înrăutățea. Explicația ține de fenomenul cererii induse: cu cât oferi mai mult, cu atâta crește cererea. Din punctul nostru de vedere, astfel de proiecte au nevoie să fie în acord cu principiile prevăzute de strategia pe mobilitate durabilă (PMUD) să fie temeinic fundamentate, ca să răspundă cât mai bine nevoilor cetăţenilor, economiei, mediului şi societăţii în ansamblu”, spuneau reprezentanţii asociaţiei din care fac parte 10 organizații nonguvernamentale din Iași, preocupate de promovarea mobilității sustenabile.
Licitaţie adjudecată, însă nu s-a mai semnat contractul de proiectare
În octombrie 2020, Primăria a lansat o licitație pentru proiectarea lucrărilor la cele două pasaje supraterane, contractul având o valoare de 2,1 milioane lei. Cinci ofertanți s-au prezentat la licitație, iar, în martie 2021, a fost stabilit câștigătorul. În schimb, în urma opoziției din Consiliul Local, contractul de proiectare nu a mai fost semnat, dar nici licitația nu a fost anulată. Vă reamintim faptul că cele două pasaje urmau să preia câte o bandă de circulaţie de pe cele două Splaiuri (direcţia Podul de Piatră – bulevardul Tudor Vladimirescu pe axul Splaiului Bahlui Mal Drept şi direcţia bulevardul Dimitrie Mangeron – Podul de Piatră pe axul Splaiului Bahlui Mal Stâng), urmând a se reuni deasupra albiei Bahluiului în zona podului de peste râu iar apoi să revină pe cele două maluri ale acestuia. Pasajele nu sunt prevăzute cu trotuare, dar vor avea prevăzute piste pentru biciclete și suprafeţe de refugiu, asigurând fluenţa circulaţiei auto, cât şi posibilitatea de depăşire a autovehiculelor aflate în staţionare ca urmare a unei avarii. Cele două pasaje au o lungime de 551,6 metri (pe malul drept), respectiv de 546,6 metri (pe malul stâng).
Un inel pietonal care nu exclude proiectarea pasajelor
Între timp, muncipalitatea pare a-şi revizuit planurile. Aşa se face că în bugetul local pe anul în curs a fost alocată sumă de 200.000 lei pentru întocmirea unui studiu în vederea construirii unui inel pietonal suprateran peste intersecția giratorie din Podu Roș. Ideea nu este una nouă, însă este pentru prima dată când, în buget, este inclusă o sumă aferentă unui astfel de proiect. În buget, proiectul a fost inclus cu o precizare: „asigurarea infrastructurii pentru transportul verde”, cu referire la o posibilă sursă de finanţare: PNRR sau proiectele de mobilitate urbană finanțate prin intermediul POR 2021 – 2027. Atenţie, însă, construirea acestui inel nu ar duce în mod neapărat la renunțarea intenției de a amenaja două pasaje supraterane în Podu Roș, în lungul Splaiurilor. Totuşi, realizarea unui inel pietonal are avantajul unor costuri mult mai mici decât realizarea unor pasaje sub sau supraterane.
Societatea civilă se opune. Din nou...
La fel ca şi în cazul pasajelor, organizaţiile civice au reacţionat incriminând proiectul. De data aceasta a fost rândul Asociaţiei pentru Promovarea Transportului Alternativ să ceară lămuriri. „Dintre investițiile noi, ne-a atras atenția proiectul Asigurarea infrastructurii pentru transportul verde – poricetare inel pietonal suprateran intersecţia giratorie Podu Roş în valoare de 200.000 lei. Dorim să aflăm care sunt fundamentele din spatele acestei propuneri. Cum se integrează o astfel de idee în PMUD și în strategia europeană de încurajare a transportului verde? În ce alte orașe europene se mai construiește în zona centrala ceva asemănător (orașele asiatice nu ar trebui sa fie un element de referință)? Pe cine ajută urcarea pietonilor pe un pasaj? N-ar fi mai oportună bugetarea unui concurs de soluții pentru intersecția Podu Roș și cele adiacente, în acord cu principiile mobilității sustenabile, așa cum am propus în urma dezbaterii asupra pasajelor din Podu Roş, din 2021?”, au spus membrii APTA. Lucian STATE
Puncte preluare anunturi "Evenimentul Regional al Moldovei" in Iasi
<
Adauga comentariul tau