Renașterea în cărți. Provocările și speranțele începutului de an școlar
Dimensiune font:
În lumina dimineții care se așează blând peste școlile care și-au redeschis porțile se simte o emoție combinată de speranță și îngrijorare. Noul an școlar aduce cu sine o serie de provocări neprevăzute, o oglindă a vremurilor complexe în care trăim. Nu este vorba doar despre bucuria revederii și a cunoașterii, ci și despre spaima necunoscutului pe care o trăiesc mai ales școlarii mici
În atmosfera vibrantă a unei zile de septembrie, soarele strălucește promițător, luminând fețele micuților care pășesc timid sau cu pași hotărâți în curtea școlii. Începutul școlii este un amestec de emoții intense, curiozitate nețărmurită și provocări multiple pentru copii. Ei sunt martorii unei metamorfoze, un traseu de tranziție de la copilărie către un univers plin de cunoaștere și dezvoltare personală.
Pe măsură ce te apropii de orice școală, se văd grupurile de copii care se adună, discută și râd. Pentru unii, revederea cu colegii și prietenii este un prilej de bucurie și entuziasm, dar pentru alții, intrarea în lumea școlii poate veni cu o serie de provocări unice.
„Pentru elevii de clasa întâi sau pentru cei care încep școala într-un mediu complet nou, adaptarea este probabil cea mai mare provocare. Încep să învețe despre noi norme, noi persoane și un ritm diferit al zilei. În această fază, suportul emoțional din partea părinților și a cadrelor didactice este crucial pentru a facilita această tranziție. Copiii care sunt mai rezervați pot găsi comunicarea cu colegii lor ca fiind un obstacol dificil de trecut. Este important ca școala să creeze un mediu prietenos și deschis, care încurajează discuția și interacțiunea între elevi”, a explicat psihologul Letiția Popa.
Pentru cei care merg la școală pentru prima dată sau pentru cei care fac trecerea de la grădiniță la școală primară, sentimentul de a fi departe de casă și de părinți poate fi copleșitor. „Băiatul meu a intrat la grădiniță și a plâns o săptămână. Cum ieșeam pe ușa grupei, cum începea dezastrul. Ca soluție, am ales să stau pe o bancă, pe holul grădiniței, timp de o săptămână până s-a obișnuit”, a spus Lara Cozma, mama unui prichindel de trei ani.
Nu trebuie uitate integrarea într-un grup nou, formarea de prietenii sau chiar evitarea bullying-ului sunt provocări reale. Copiii sunt adesea preocupați de ce vor crede colegii lor despre ei. Apoi, trecerea de la vacanță la o rutină zilnică structurată poate fi dificilă. Trezirea dimineața devreme, efectuarea temelor și participarea la activitățile extrașcolare pot fi epuizante. „Unii copii pot descoperi că materialele noi sunt dificile sau că se așteaptă la un nivel mai ridicat de performanță decât în anii anteriori. Copiii pot fi îngrijorați de faptul că nu vor cunoaște pe nimeni în clasa lor, de faptul că nu vor putea găsi sala de clasă sau chiar grupul sanitar. Adolescenții, în special, se pot simți conștienți de schimbările corpului lor și de cum sunt percepuți de alții”, a continuat psihologul. Copiii cu afecțiuni de sănătate, cum ar fi alergiile, pot fi îngrijorați de modul în care acestea vor fi gestionate la școală.
Ce pot face părinții?
Pentru a ajuta copiii să depășească aceste provocări, comunicarea deschisă și susținerea sunt esențiale. Este vital ca părinții să dedice timp pentru a discuta despre sentimentele copilului, a oferi încurajări și a căuta soluții împreună. De asemenea, familiarizarea cu mediul școlar înainte de începerea anului școlar, participarea la evenimente de orientare și încurajarea copilului să își exprime preocupările sunt câteva dintre modalitățile prin care părinții pot ajuta.
Străinii tehnologiei
În era digitală și a informației, copiii sunt deseori supuși unei presiuni crescute de a performa. Ei pot simți nevoia să țină pasul cu ritmul alert al clasei sau cu așteptările părinților, iar abilitățile socio-emoționale joacă un rol important în gestionarea acestor presiuni.
În contextul unei lumi tot mai digitalizate, copiii trebuie să navigheze și prin provocările aduse de utilizarea tehnologiei în educație. De la învățarea utilizării diferitelor platforme digitale, la menținerea concentrării într-un mediu online, copiii trebuie să se adapteze continuu la schimbările rapide din peisajul educațional.
În contextul contemporan, unde învățarea la distanță a devenit o parte integrantă a sistemului educațional, copiii se confruntă și cu provocarea adaptării la tehnologie. Accesul la resursele necesare și dezvoltarea aptitudinilor digitale sunt aspecte esențiale în educația modernă.
Îngrijorările Legate de Sănătate și Siguranță
Începutul școlii este un timp de emoție și de provocări, unde copiii își încep o nouă etapă în călătoria educațională. Cu sprijinul părinților, profesorilor și al comunității, ei pot depăși obstacolele și pot îmbrățișa oportunitățile infinite de învățare și de creștere care îi așteaptă în noul an școlar. Dacă sunt susținuți, ei pot dobândi încrederea necesară pentru a naviga cu succes prin aceste provocări, transformându-le în oportunități de dezvoltare personală și academică.
Maura ANGHEL
Puncte preluare anunturi "Evenimentul Regional al Moldovei" in Iasi
<
Adauga comentariul tau