Speranțe pentru ieșencele care doresc să devină mame

Dimensiune font:

| 31-07-2024 09:36

 * pentru cei care își doresc un copil, statul vine cu o veste bună * începând din această săptămână, sunt disponibile fonduri pentru 10.000 de proceduri în cadrul programului FIV 2024 * sprijinul financiar va fi acordat în ordinea cronologică a depunerii dosarelor complete și eligibile, în limita fondurilor aprobate anual

Infertilitatea este o problemă delicată și adesea dureroasă, afectând milioane de cupluri din întreaga lume. În România, acest subiect continuă să fie învăluit într-un anumit tabu, deși impactul său asupra vieților celor afectați este profund și de lungă durată. În acest articol, vom explora cauzele infertilității, efectele sale asupra cuplurilor și situația actuală din România. Impactul infertilității asupra cuplurilor este adesea subestimat. Dincolo de dorința arzătoare de a avea copii, infertilitatea poate provoca stres emoțional intens, probleme în relație, stigmat social și dificultăți financiare. Cuplurile se confruntă cu un rollercoaster de emoții, de la speranță și entuziasm, la dezamăgire și disperare. Comunicarea poate deveni tensionată, iar vinovăția sau auto-învinovățirea pot eroda încrederea și intimitatea. În multe culturi, inclusiv în România, presiunea socială de a avea copii poate agrava stresul și anxietatea cuplurilor infertile. Tratamentul infertilității poate fi costisitor, adesea fără garanția succesului, ceea ce poate pune o povară financiară suplimentară asupra cuplurilor.

Infertilitatea, o problemă de sănătate publică

În zilele noastre se nasc de două ori mai puțini copii față de acum 60 de ani, principala cauză fiind infertilitatea, care afectează un cuplu din cinci, conform Organizației Mondiale a Sănătății. Aceasta a devenit o problemă de sănătate publică pe care toată lumea trebuie să o conștientizeze și să-i acorde atenția necesară. „Infertilitatea e o problema de cuplu, dar dacă vrem să schematizăm, există factori feminini și factori masculini ce împiedică obținerea unei sarcini. Dintre factorii feminini, cel mai important e vârsta de peste 35 ani, care înseamnă rezerva ovariana și calitate ovocitară (celula sexuală feminină – n.r.) scăzute. Apoi avem în vedere tulburările hormonale ce pot determina  lipsa ovulației sau ovulațiile neregulate, trompele impermeabile de obicei din cauza infecțiilor pelvine, endometrioza, fibroamele,  polipii uterini. La bărbați, pe lângă factorii hormonali, genetici, traumatici, un rol important îl au factorii de mediu și stilul de viață”, a spus dr Alina Gontariu, medic specialist obstetrică-ginecologie, cu o supraspecializare în reproducerea umană asistată și terapia infertilității. Opțiunile de tratament disponibile pentru infertilitate sunt personalitate pentru ca ratele de succes să fie cât mai mari. „După ce identificăm cauza, corectăm ce se poate corecta, iar apoi stabilim planul de tratament, care va fi personalizat în funcție de multiple variabile: vârsta partenerilor, rezultatele analizelor, cauza și durata infertilității, afecțiuni asociate, antecedente.  Există trei tipuri de tratament: determinarea momentului ovulației, inseminarea intrauterină,  fertilizarea în vitro. Fiecare dintre acestea va fi adaptat în funcție de particularitățile cazului, deci și șansele de reușită variază de la un cuplu la altul. De aceea e greu, chiar imposibil sa rezumam totul la un singur număr. Totuși, trebuie avut în vedere ca șansele fertilizării in vitro la femeile sub 35 ani sunt de 40-50% per ciclu de stimulare ovariană,  5-10% peste  40 ani, dar cu scădere dramatică de sub 1% peste 42 ani. De aceea, peste tot în lume, pacientelor peste 42 ani li se recomandă FIV cu ovocite donate. În această situație, șansele sunt cele ale donatoarei, adica 40-50%, dacă nu există alți factori care să influențeze implantarea sarcinii: fibroame, adenomioza, malformații uterine”, a atras atenția dr Gontariu.

Un alt detaliu foarte important, despre care nu se vorbește suficient, este infertilitatea secundară, adică incapacitatea de a concepe un alt copil după o sarcină anterioară. Rata infertilității secundare variază, dar este estimată că afectează aproximativ 10-15% dintre cuplurile care încearcă să conceapă din nou. Apare la un interval variabil după o  sarcină anterioară care s-a terminat prin naștere, avort spontan sau avort la cerere. „Diagnosticul e mai greu acceptat de cuplu, majoritatea cuplurilor gândindu-se că e doar o chestiune de timp și dacă a fost o sarcină o dată, va fi și a doua oară. Drept urmare, se întârzie efectuarea investigațiilor și tratamentul necesar. Cauzele sunt multiple: avansarea în vârstă, anumite condiții medicale ce pot surveni în timp, complicatii ale sarcinilor anterioare, trombofilia, anomalii genetice sau imunologice”, a completat dr Gontariu.

Sprijin de la stat: vouchere de câte 15.000 de lei

Pentru cei care își doresc un copil, statul vine cu o veste bună. Începând din această săptămână, sunt disponibile fonduri pentru 10.000 de proceduri în cadrul programului FIV 2024, iar sprijinul financiar va fi acordat în ordinea cronologică a depunerii dosarelor complete și eligibile, în limita fondurilor aprobate anual. Ministrul Familiei, Tineretului și Egalității de Șanse, Natalia-Elena Intotero, a încurajat cât mai multe cupluri și femei care se confruntă cu infertilitatea să își depună documentele necesare. „Așteptăm cât mai multe cupluri / doamne care luptă cu infertilitatea să își depună documentele necesare înscrierii în programul FIV din acest an. Avem disponibile fonduri pentru 10.000 de proceduri, iar acordarea sprijinului financiar se realizează în ordinea cronologică a depunerii dosarelor complete și declarate eligibile, în limita fondurilor aprobate anual în bugetul MFTES”, a declarat ministrul Natalia-Elena Intotero.

Sprijinul se acordă sub forma a două vouchere pe suport de hârtie, în cuantum de 15.000 de lei.

Astfel, un voucher în valoare de 5.000 de lei va fi destinat achiziționării de medicamente specifice, iar al doilea voucher, în suma de 10.000 de lei, va fi folosit pentru achitarea procedurilor medicale prescrise.

Documentele necesare pentru înscrierea în program vor fi depuse exclusiv în format electronic pe platforma digitală Up Comunitate.

Cei care se decid să aleagă o astfel de procedură trebuie să fie atenți la un aspect foarte important  pentru o clinică de FIV, adică buna colaborare cu laboratorul de embriologie, locul unde se creează viața la propriu. „Fără embriologi buni, cu multă experiență și cu noutățile din domeniu la zi, care să beneficieze de aparatură de ultim moment, noi, ginecologii, nu am avea rezultate frumoase.

În domeniul reproducerii umane asistate nu exista termenii de cea mai bună clinică sau cel mai bun medic.  E foarte important sa rezonezi cu medicul pe care îl alegi, să ai încredere în el și să accepți că drumul poate să fie lung și anevoios, dar că luptați împreună în aceeași bătălie, cea cu infertilitatea”, a încheiat dr Alina Gontariu.

Maura ANGHEL

 

Evenimentul pe WhatsApp – cele mai tari știri, direct pe telefon!

Ești mereu pe fugă? Noi îți trimitem zilnic cele mai importante 3 știri din Iași, Moldova și țară – scurt, clar, fără spam.

Plus: alerte locale de urgență, noutăți exclusive și acces rapid la anunțuri importante.

► Intră pe canalul nostru oficial:

⇒ Încearcă 3 zile. Dacă nu-ți place, poți ieși oricând.

Puncte preluare anunturi  "Evenimentul Regional al Moldovei"  in Iasi

<>

Adauga comentariul tau

Nume:

E-mail:

Comentariu:

Security Code
Imagine noua

ULTIMA ORA

1. Denumirea, adresa, numarul de telefon, numarul de fax si adresa de e-mail ale autoritatii contractante: Comuna Roma, comuna Roma, sat Roma, Str. Brazilor nr. 54, judetul Botosani, telefon 0231/544.622, fax 0231/565.978, e-mail: primaria.roma@yahoo.ro, cod fiscal 3372114. 2. Denumirea, adresa, numarul de telefon, numarul de fax si adresa de e-mail ale biroului de la care se poate solicita documentatia de atribuire. Daca este cazul, costul si conditiile de plata in vederea obtinerii documentatiei de atribuire: Biroul Achizitii Publice, din cadrul Comunei Roma, cu sediul in comuna Roma, sat Roma, Str. Brazilor nr. 54, judetul Botosani, telefon 0231/544.622, fax 0231/565.978, e-mail: primaria.roma@yahoo.ro, cod fiscal 3372114. Documentatia de atribuire in format electronic este pusa de catre Autoritatea Contractanta cu titlu gratuit la dispozitia ofertantilor care au inaintat o solicitare in acest sens. 3. a) Locul prestarii serviciilor: Comuna Roma, cu satele apartinatoare Roma si Cotargaci, judetul Botosani. b) Obiectul concesionarii; natura si dimensiunea prestarilor: Serviciul de utilitate publica de distributie a gazelor naturale in Comuna Roma, cu satele apartinatoare Roma si Cotargaci, judetul Botosani, conform art. 8 H.G.209/2019. c) Termenul de finalizare sau durata contractului: 49 de ani. 4. a) Termenul de depunere a ofertelor: 20.06.2025, ora 10.00. b) Adresa la care trebuie transmise ofertele: Comuna Roma, Roma, sat Roma, Str. Brazilor nr. 54, judetul Botosani, telefon 0231/544.622, fax 0231/565.978, e-mail: primaria.roma @yahoo.ro. c) Limba sau limbile in care trebuie redactate ofertele: romana. d) Data, ora si locul deschiderii ofertelor: 20.06.2025, ora 11.00, Comuna Roma, comuna Roma, sat Roma, Str. Brazilor nr. 54, judetul Botosani. 5. Conditiile personale, tehnice si financiare pe care trebuie sa le indeplineasca ofertantii: conform documentatiei de atribuire. 6. Criterii utilizate la atribuirea contractului: conform documentatiei de atribuire. 7. Dupa caz, procentajul minim din lucrari care trebuie acordat partilor terte: conform documentatiei de atribuire. 8. Data trimiterii spre publicare a anuntului de participare: 30.04.2025. 9. Denumirea si adresa organismului competent de rezolvare a contestatiilor si, dupa caz, de mediere. Informatii exacte privind termenele de depunere a contestatiei si, dupa caz, denumirea, adresa, numarul de telefon, numarul de fax si adresa de e-mail ale biroului de la care se pot obtine aceste informatii: Tribunalul Botosani, Sectia de Contencios -Administrativ, cu sediul in orasul Botosani, Str. Maxim Gorki nr. 8, judetul Botosani, telefon 0231/511.739, fax 0231/531.832, email: tr-botosani@just.ro.
Orasul Harlau clarifica regimul finantarilor nerambursabile din fonduri publice alocate pentru activitati nonprofit. Informatii generale privind autoritatea contractanta, in special denumirea, codul fiscal, adresa, numarul de telefon, telefax si/sau adresa de e-mail ale persoanei de contact: Orasul Harlau, cu sediul in orasul Harlau, Str. Musatini nr.1, judetul Iasi, telefon/fax 0232/720.412/ 0232/720.777, e-mail: primariahirlau @yahoo.com, juridic@ primaria- hirlau.ro, cod fiscal 4541190. Reglementari legale privind acordarea de finantare nerambursabila: In baza Legii nr. 350/2005 privind regimul finantarilor nerambursabile din fonduri publice alocate pentru activitati nonprofit de interes general, cu modificarile si completarile ulterioare si H.C.L. Harlau nr. 27/26.03.2025 privind aprobarea bugetului pe anul 2025. Perioada de finantare: anul 2025. Suma totala alocata de la bugetul local este de 160.000 Lei si se aloca in intregime pentru domeniul Sport. Criteriile de acordare a finantarilor nerambursabile sunt cele prezentate in Regulamentul Orasului Harlau aprobat prin H.C.L. Harlau nr. 53/27.04.2017 privind regimul finantarilor nerambursabile alocate de la bugetul local pentru activitatile nonprofit de interes local, cu modificarile si completarile ulterioare. Documentatia pentru elaborarea si prezentarea propunerilor de proiecte/ programe se poate obtine de pe site-ul: www.primaria hirlau.ro. Documentatia de solicitare a finantarii nerambursabile se poate descarca de pe site-ul autoritatii contractante: www.primaria hirlau.ro sau se poate procura de la sediul Orasului Harlau, Harlau, Str. Musatini nr. 1, judetul Iasi. Data-limita pentru depunerea propunerilor de proiecte: 15.05.2025, ora 14.00, la Compartimentul Registratura al Orasului Harlau, Harlau, Str. Musatini nr. 1, judetul Iasi. Perioada la care se desfasoara selectia de proiecte, verificarea eligibilitatii, a indeplinirii criteriilor referitoare la capacitatea tehnica si financiara si evaluarea propunerilor de proiecte este: 16.05.2025 -19.05.2025.
Comuna Racaciuni, judetul Bacau, clarifica regimul finantarilor nerambursabile din fonduri publice alocate pentru activitati nonprofit de interes general Informatii generale privind autoritatea contractanta, in special denumirea, codul fiscal, adresa, numarul de telefon, telefax si/sau adresa de e-mail ale persoanei de contact: Comuna Racaciuni, cu sediul in comuna Racaciuni, sat Racaciuni, Str. Stefan cel Mare nr. 136, judetul Bacau, telefon 0234/251.212, fax 0234/251.586, e-mail: cl_racaciuni@yahoo.com, cod fiscal 4670330. Reglementari legale privind acordarea de finantare nerambursabila: In baza Legii nr. 350/2005 privind regimul finantarilor nerambursabile din fonduri publice alocate pentru activitati nonprofit de interes general, cu modificarile si completarile ulterioare si Hotararea Consiliului Local al Comunei Racaciuni nr. 09/31.03.2025 privind aprobarea bugetului pe anul 2025. Perioada de finantare: anul 2025. Suma totala alocata de la bugetul local este de 385.000 Lei si se aloca astfel: 15.000 Lei pentru domeniul Sportiv, 50.000 pentru domeniul Social, respectiv 320.000 Lei pentru Culte religioase. Criteriile de acordare a finantarilor nerambursabile sunt cele prezentate in Regulamentul Comunei Racaciuni aprobat prin H.C.L. Comuna Racaciuni nr. 14/31.03.2025 privind regimul finantarilor nerambursabile alocate de la bugetul local pentru activitatile nonprofit de interes local. Documentatia pentru elaborarea si prezentarea propunerilor de proiecte/ programe se poate obtine de pe site-ul Comunei Racaciuni: www.comuna racaciuni.ro. Documentatia de solicitare a finantarii nerambursabile se poate descarca de pe site-ul autoritatii contractante www.comuna racaciuni.ro sau se poate procura de la sediul Comuna Racaciuni, cu sediul in comuna Racaciuni, sat Racaciuni, Str. Stefan cel Mare nr. 136, judetul Bacau. Data-limita pentru depunerea propunerilor de proiecte: 13.05.2025, ora 14.00, adresa: Comuna Racaciuni, cu sediul in comuna Racaciuni, sat Racaciuni, Str. Stefan cel Mare nr. 136, judetul Bacau. Perioada la care se desfasoara selectia de proiecte, verificarea eligibilitatii, a indeplinirii criteriilor referitoare la capacitatea tehnica si financiara si evaluarea propunerilor de proiecte este: 14.05.2025- 15.05.2025.
1. Informatii generale privind autoritatea contractanta, in special denumirea, codul de identificare fiscala, adresa, numarul de telefon, fax si/sau adresa de e-mail, persoana de contact: Comuna Poiana Teiului, comuna Poiana Teiului, satul Poiana Teiului, Str. Teilor nr. 61, judetul Neamt, telefon 0233/266.250, fax 0233/266.025, e-mail: primaria@ poianateiului.ro, cod fiscal 2614074. 2. Informatii generale privind obiectul procedurii de licitatie publica, in special descrierea si identificarea bunului care urmeaza sa fie inchiriat: -trupul de pasune Livezi, in suprafata totala 64,86 ha: identificat prin CF nr. 51086, nr. cadastral 51086, in suprafata de 47,68 ha si CF 51102, nr. cadastral 51102, in suprafata de 17,18 ha, situat in extravilanul comunei Poiana Teiului, in satul Poiana Largului, conform H.C.L. Poiana Teiului nr. 32/04.05.2025; -trupul de pasune Hasca, in suprafata totala de 50,75 ha: identificat prin CF nr. 51138, numar cadastral 51138, in suprafata de 22,00 ha si CF 51139, numar cadastral 51139, in suprafata de 10,00 ha, CF 51140, numar cadastral 51140, in suprafata de 14,00 ha, CF nr. 51166, numar cadastral 51166, in suprafata de 4,75 ha, situat in extravilanul comunei Poiana Teiului, in satul Petru Voda, conform H.C.L. Poiana Teiului nr. 33/04.05.2025; -trupul de pasune Ciungat, in suprafata de 20,4 ha, identificat prin CF 52864, numar cadastral 52864, situat in extravilanul comunei Poiana Teiului, satul Petru Voda, conform H.C.L. Poiana Teiului nr. 34/04.05.2025; -trupul de pasune Preluca, identificat prin CF nr. 51921, numar cadastral 51921, in suprafata de 8,43 ha, situat in extravilanul comunei Poiana Teiului, satul Dreptu, conform H.C.L. Poiana Teiului nr. 35/04.05.2025; -trupul de pasune Parlituri, identificat prin CF nr. 51921, numar cadastral 51921, in suprafata de 16,55 ha, situat in extravilanul comunei Poiana Teiului, satul Dreptu, conform H.C.L. Poiana Teiului nr. 36/04.05.2025; Trupurile de pasune apartin domeniului public al Comunei Poiana Teiului, iar inchirierea se organizeaza conform O.U.G. nr. 57/03.07.2019 si caietului de sarcini. 3. Informatii privind documentatia de atribuire: se regasesc in caietul de sarcini. 3.1. Modalitatea sau modalitatile prin care persoanele interesate pot intra in posesia unui exemplar al documentatiei de atribuire: la cerere, de la sediul institutiei, Compartimentul Impozite si Taxe, Comuna Poiana Teiului. 3.2. Denumirea si datele de contact ale serviciului/ compartimentului din cadrul institutiei de la care se poate obtine un exemplar din documentatia de atribuire: Compartimentul Impozite si Taxe, Comuna Poiana Teiului, comuna Poiana Teiului, sat Poiana Teiului, Str. Teilor nr. 61, judetul Neamt. 3.3. Costul si conditiile de plata pentru obtinerea acestui exemplar, unde este cazul, potrivit prevederilor O.U.G. nr. 57/2019 privind Codul administrativ: 20 Lei/exemplar, se achita numerar la Casieria Comunei Poiana Teiului. 3.4. Data-limita pentru solicitarea clarificarilor: 20.05.2025, ora 10.00. 4. Informatii privind ofertele: 4.1. Data-limita de depunere a ofertelor: 28.05.2025, ora 10.00. 4.2. Adresa la care trebuie depuse ofertele: Secretariat -Registratura Comunei Poiana Teiului, comuna Poiana Teiului, sat Poiana Teiului, Str. Teilor nr. 61, judetul Neamt. 4.3. Numarul de exemplare in care trebuie depusa fiecare oferta: se depun intr-un singur exemplar original, in doua plicuri sigilate: unul exterior si unul interior. 5. Data si locul la care se va desfasura sedinta publica de deschidere a ofertelor: 29.05.2025, ora 09.00, Comuna Poiana Teiului, comuna Poiana Teiului, sat Poiana Teiului, str. Teilor nr. 61, judetul Neamt -sala de sedinte. 6. Denumirea, adresa, numarul de telefon si/sau adresa de e-mail ale instantei competente in solutionarea litigiilor aparute si termenele pentru sesizarea instantei: Sectia de Contencios Administrativ a Tribunalului Neamt, Piatra Neamt, B-dul Republicii nr. 16, judetul Neamt, telefon 0233/212.294, fax 0233/2356.557, e-mail: tr-neamt-scomerciala@just.ro. 7. Data transmiterii anuntului de licitatie catre institutiile abilitate, in vederea publicarii: 06.05.2025.
Caz unic în țară: examinatorii ieșeni au eliminat din examenul auto 13.812 candidați!
07/05/2025 21:56

* record absolut la nivel national, inregistrat la Iasi - peste 13.800 de candidati din cei 18.309 prezenti au picat, anul trecut, examenul pentru permisul auto! * practic, mai putin de un sfert dintre cei care ...

Cum îți lansezi un business în Iași, când orașul pare să te respingă
07/05/2025 20:34

Desi este cel mai mare oras din Regiunea Nord-Est, cu universităti de prestigiu si un potential creativ imens, Iasul poate deveni un loc dificil pentru tinerii care pornesc un business de la zero. Lipsa de spr ...

Viața între betoane. Între liftul care scârțâie și terasa cu videointerfon
07/05/2025 18:33

Blocurile gri din Tătărasi sau Copou, ridicate in anii ’70-’80, incă adăpostesc generatii intregi de ieseni. La cativa kilometri distantă, noile ansambluri rezidentiale din Bucium, Valea Lupulu ...

Cafeneaua ca birou, locul unde se țes rețelele informale de putere din Iași
07/05/2025 16:57

În Iasi, asa cum in marile orase ale lumii, există o hartă invizibilă a puterii care nu se suprapune neapărat peste cea administrativă. Cafenelele devin noduri de retea, huburi de influentă unde se ...

Manuale cu autori din alte vremuri, elevi din altă lume. Ce nu mai funcționează pentru Generația Z la școală
07/05/2025 16:53

  În multe scoli si licee din Iasi, elevii din Generatia Z citesc zilnic texte gandite cu zeci de ani in urmă. Deschid manualele si dau peste expresii precum „trăsături de caracter ale ...

Peste 600 de invenții care schimbă lumea, prezentate la Iași
07/05/2025 14:46

Aflat la cea de-a XVII-a editie, EUROINVENT atrage anual sute de inventatori, cercetători, profesori, antreprenori si pasionati de stiintă din zeci de tări, devenind un punct de referintă in peisajul inte ...

Poli Iași ia în calcul doar victoria cu FC Hermannstadt
07/05/2025 14:37

* „Am mare incredere in jucătorii mei, sunt constienti că trebuie să luăm puncte. Un punct nu stiu dacă ne avantajează, depinde si de celelalte rezultate. Trebuie să castigăm, nu avem altă varian ...

Apartament în bloc vechi sau în bloc nou? Ce spun consilierii imobiliari
07/05/2025 14:33

* „Dacă ne raportăm la blocurile care au rezistat la cutremurul din 1977, ele sunt in picioare pentru că erau noi. La fel trebuie să ne raportăm la blocurile construite recent. Ele vor rezista, cu si ...

  Azilul groazei din Dorohoi -- bătrâni chinuiți, ascunși în întuneric și lăsați fără locuințe. Control ANPC devastator
07/05/2025 14:05

Un nou caz infiorător de abuz institutional a fost descoperit in judetul Botosani, la Centrul de Îngrijire si Asistentă Persoane Adulte cu Dizabilităti „Casa Elena” din Dorohoi, gestionat ...

Muzeul Literaturii Române Iași caută voluntari pentru Șotron, festivalul copilăriei!
07/05/2025 13:35

  Muzeul Literaturii Romane Iasi lansează un apel către toti cei care iubesc energia copilăriei si vor să se implice activ intr-un eveniment cultural cu traditie: căutăm voluntari pentru cea de- ...

Aboneaza-te la cele mai noi stiri din Regiunea Moldovei