Tramvaiele Bozankaya au ieșit la stradă!
Dimensiune font:
Vagoanele Bozankaya operează de ieri pe traseele 7 şi 8, după ce au aşteptat 8 luni avizele din partea AFER * odată cu finalizarea lucrărilor din Dancu, acestea, la fel ca şi tramvaiele PESA, vor rula pe toate rutele din oraş * în ceea ce priveşte finalizarea centrului Intermodal din Rond Ţuţora, acesta va funcţiona ca o mini-autogară pentru ieşenii care vin din zona metropolitană şi doresc să ajungă în diferite zone din oraş
Modernizarea transportului public ieşean, proces demarat în urmă cu cinci ani, odată cu aducerea celor 100 de autobuze noi, a continuat ieri cu un nou episod. De această dată a fost vorba de un dublu eveniment, cu menţiunea că, în ambele cazuri, este vorba de proiecte întârziate. Astfel, inaugurarea Centrul Intermodal din Rond Ţuţora a avut loc abia ieri, în condiţiile în care, la un moment dat, se spunea că investiţia poate fi finalizatî în 2021. Problemele cu forţa de muncă ale constructorului, dar şi dificultăţile de aprovizionare cu materiale din cauza epidemiei de COVID-19 au fost elementele ce au generat această întârziere, care, oricum, poate fi trecută cu vederea atât timp cât abia acum se pun bazele transportului metropolitan, centrul intermodal fiind una dintre componentele esenţiale ale noului plan de transport. Deocamdată, aici vor întoarce autobuzele 29, a căror rută a fost scurtată pe relaţia Tomeşti – Rond Ţuţora, precum şi tramvaiele de pe traseele 5, 7 şi 8. „Intenţionăm să extindem traseele de tramvai până la acest punct intermodal astfel încât să putem face legătura între Ţuţora şi Tomeşti şi alte comune din zonă”, spunea anterior directorul CTP, Cristian Stoica.
Al doilea eveniment l-a constituit introducerea pe trasee a tramvaielor produse de turcii de la Bozankaya. Primul vagon a fost livrat municipalităţii ieşene în septembrie 2021, însă AFER a impus o serie de teste pentru ca tramvaiele turceşti să poată fi omologate în România. Constructorul a obţinut agrementul din partea AFER abia luna trecută, aşa încât ieşenii se pot bucura de noile vagoane după o aşteptare de opt luni. Sunt şapte tramvaie ajunse deja la Iaşi, restul până la 16 urmând să fie livrate în cursul acestui an. „Tramvaiele Bozankaya vor contribui evident la îmbunătățirea în continuare a transportului public în orașul nostru. De asemenea, finalizarea lucrărilor pe bulevardul Virgil Săhleanu va facilita circulația călătorilor spre și dinspre Zona Industrială și Tomești. Mulțumesc și pe această cale companiei din Turcia pentru modul impecabil în care se derulează contractul de achiziție a acestor tramvaie, precum și constructorilor implicați în modernizarea infrastructurii. Grație fondurilor europene pe care le-am accesat, Primăria asigură locuitorilor orașului un transport public verde, modern, inteligent. Invit toți ieșenii să circule cât mai mult cu tramvaiul și cu celelalte mijloace de transport public și cât mai puțin cu propriul autoturism. Transportul public ieșean este ecologic, ieftin și sigur!”, a declarat primarul Mihai Chirica.
Diferenţe minore între PESA şi Bozankaya
În mod sigur, ieşenii care vor folosi noile tramvaie vor sesiza câteva diferenţe în comparaţie cu vagoanele PESA, cu toate că, privindu-le din exterior, cele două modele arată aproape la fel. Însă vagoanele Bozankaya, compuse tot din cinci module, au patru uşi faţă de cele cinci ale tramvaielor poloneze, toate duble (PESA are doar trei). O a doua diferenţă constă în dispunerea scaunelor la interior, în partea din spate a tramvaielor Bozankaya fiind patru locuri poziţionate faţă în faţă. Diferenţe mai pot fi constatate la design-ul ferestrelor şi la materiale din care sunt confecţionate scaunele, cu un plus de calitate totuşi pentru vagoanele poloneze. Totuşi, tramvaiele turceşti sunt mai puţin zgomotoase.
CTP retrage şi casează 30 de tramvaie
Achiziţia celor 16 tramvaie Bozankaya şi a celor 16 PESA vor duce la retragerea din parcul de vagoane al CTP Iaşi a celor mai vechi modele. „După sosirea celui de-al doilea lot, vom retrage 30 de tramvaie din seriile B, GT2 şi GT4. Retrase şi casate”, a spus primarul Mihai Chirica. Acesta a mai precizat că municipalitatea ieşeană este atentă la toate axele de finanţare astfel încât să mai poată aduce la Iaşi tramvaie noi.
Unii ieşeni plătesc 28 de lei pe zi pentru a-şi aduce copiii la şcoală
Tot primarul Chirica s-a referit la modul cum va evolua transportul public ieşean, spunând că, în principiu, transportul în comun trebuie făcut şi mai economic şi atractiv. „Transportul public nu este taximetrie. Vrem să atragem cât mai mult din zona metropolitană. Momentul crucial va fi de pe 1 ianuarie 2023, când noi vom ieşi cu transportul public în toată zona metropolitană în calitate de operator, ceea ce va schimba total paradigma referitoare la costurile pe care le suportă călătorii. Să nu uităm că avem cetăţeni din judeţul nostru care plătesc minim 14 lei pe zi ca să aducă un copil la şcoală. 14 lei să vină şi 14 lei să se întoarcă. Ne vom implica, chiar dacă ne va costa. Pentru noi este important să aducem cât mai mulţi oameni din zona metropolitană. Ne interesează să avem o politică de abonamente foarte bine fundamentată, prin care cu un singur abonament să poţi circula pe toate traseele indiferent de câte transbordări faci”, a mai spus primarul. Lucian STATE
Puncte preluare anunturi "Evenimentul Regional al Moldovei" in Iasi
<
Adauga comentariul tau