Al patrulea tramvai produs de firma turcă va sosi în Iaşi zilele următoare * punerea în circulaţie a acestor vagoane este momentan blocată din cauza legislaţiei româneşti care impune avizarea respectivelor tramvaie de către AFER * în acelaşi timp, o altă prevedere dă voie circulaţiei mijloacelor de transport odată ce acestea au obţinut avize din partea Uniunii Europene (cazul producătorului turc) * de menţionat că, anul trecut, un tramvai produs de Bozankaya pentru Timişoara a primit avizul AFER în timp ce modelul pentru Iaşi mai are de aşteptat * ultimul motiv invocat de AFER ar fi că vagonul Bozankaya livrat Iaşului nu are efectuate testele pentru… ştergătoarele de parbriz!
Deşi firma turcă Bozankaya a livrat Iaşului trei tramvaie dintr-un contract care vizează achiziţia a 16 vagoane, iar al patrulea tramvai este deja în drum spre Iaşi, scoaterea acestora la stradă întârzie nepermis de mult. Vina aparţine în totalitate Autorităţii Feroviare Române (AFER), care nu a avizat încă modelul produs de turci pentru municipalitatea ieşeană. „Tramvaiul trebuie să obțină avizul din punct de vedere tehnic. Nefiind fabricat într-o țară din Uniunea Europeană, testele se fac de organismul acreditat, în speță AFER”, explicau cei din conducerea Companiei de Transport anul trecut. De notat că testele care intrau în atribuţiile AFER succedeau testelor din fabrică ale tramvaielor Bozankaya, efectuate în unitățile de producție ale Bozankaya din Sincan (Ankara) şi care au trecut cu brio etapele fundamentale precum static, siguranță, apă, etanșeitate, comenzi ale frânei. De altfel, într-un răspuns oferit în decembrie, un oficial al companiei, Mehmet Ozdemir, şeful Biroului de Proiectare, spunea: „Tehnic vorbind, tramvaiele sunt gata pentru a putea transporta călători. Însă aşteptăm avizul tehnic din partea AFER. Testele au fost finalizate iar o cantitate impresionantă de documente a fost înmânată către AFER pentru evaluare. Sper să putem obţine aviziul la începutul anului (n.r. - 2022), iar tramvaiele să poată fi folosite”, a spus acesta.
Tot ce e bun pentru UE, nu e bun în România
Interesant, însă, este faptul că legislaţia română face referire la avize din partea AFER în condiţiile în care o altă prevedere dă voie circulaţiei tramvaielor în oraşele din România dacă producătorul a obţinut omologarea respectivelor vagoane din partea Uniunii Europene. Altfel spus, vagoanele pot circula bine-mersi oriunde în Europa, nu însă şi în România, unde contează doar avizul din partea AFER. O speţă similară a avut loc în Timişoara. Aici, primul tramvai nou produs în Turcia a ajuns în Timișoara la sfârșitul lunii iunie și a fost testat până în toamnă. Dosarul pentru omologare a fost trimis la mijlocul lunii octombrie la AFER, iar agrementul AFER a venit abia în decembrie 2021.
Şi primarul Iaşului s-a arătat intrigat de acewastă situaţie, cerând explicaţii celor de la AFER printr-o scrisoare deschisă. „Jumătate din instituţiile statului spun că toate agrementele care sunt valabile în UE sunt valabile şi în România. Mai primim şi note de la Ministerul Dezvoltării, care spun că este restrictiv să ceri obligatoriu agrementul în România atât timp cât ele au un agrement similar în Comunitatea Europeană. Pe de altă este interzis să circuli pe calea ferată fără avizul de la AFER. Deci unii spun că este obigatoriu avizul AFER, ceilalţi spun că se pot folosi avizele Uniunii Europene. Mai mult, Bozankaya a obţinut avizul AFER pentru modelul de tramvai furnizat Timişoarei”, spune Mihai Chirica. Acesta a oferit informaţii şi despre ultimele motive invocate de AFER. „Avem teste făcute, am trimis tramvaiul în Spania pentru ele, l-am adus, am făcut teste de urcare... Este un dosar foarte gros. Acum trebuie să facem testul pentru ştergătoarele de parbriz în laboratoarele noastre. Adică nu este valabil cel făcut în laboratorul productorului, mai trebuie altul. Le-am transmis celor de la AFER să facă ce teste vor ei, dar să le termine odată”, a punctat edilul-şef. Lucian STATE
Puncte preluare anunturi "Evenimentul Regional al Moldovei" in Iasi
<>
Adauga comentariul tau