Schimbările majore din sistemul de sănătate valabile de la 1 iulie. Tot ce trebuie să știi dacă ai nevoie de medic

Dimensiune font:

| 01-07-2021 18:31

Contribuția personală la spital privat - statul decontează și la privat banii pe care îi deconta pentru serviciul medical respectiv în spitalul de stat și plătești doar diferența față de tariful de la privat, set de consultații și analize de prevenție gratuite care se adresează românilor cu vârsta de peste 40 de ani și pentru care președintele CNAS promite că "sumele vor fi suplimentate oricât va fi nevoie" și mai multe consultații gratuite la domiciliu pentru bolnavii cronici - sunt marile noutăți aduse de contractul cadru din sănătate, valabile de la 1 iulie.

1. Contribuția personală la spitalul privat. Ce este contribuția personală în sănătate și cine poate beneficia de ea

Probabil cea mai importantă și cea mai așteptată măsură care intră în vigoare de astăzi. Autoritățile au atras atenția că este vorba despre contribuție personală, nu despre coplată.

 


Ce înseamnă contribuția personală? Practic, orice român asigurat poate "lua cu el" banii pe care statul îi decontează pentru internarea sau operația lui în spitalul de stat și se poate trata, la alegere, la privat, urmând să plătească doar diferența dintre suma decontată de CNAS și tariful de la privat.

Ce tip de servicii acoperă contribuția personală și cât vei plăti la privat după intrarea ei în vigoare
Ordonanța de Urgență care prevede introducerea contribuției personale pentru serviciile medicale private - plătești o parte din bani, iar statul decontează o parte - a fost adoptată în ședința de Guvern de joia trecută și se aplică începând de la 1 iulie.

 

Contribuția personală pentru internarea în spitale private (inclusiv operații) intră în vigoare de la 1 iulie, iar cea pentru consultații în cabinetul medicului în regim ambulatoriu și cea pentru analize și investigații medicale (paraclinice) ar urma să intre în vigoare anul viitor, mai exact la 60 de zile de la adoptarea bugetului de stat pe anul 2022.

Condiția este ca spitalul privat să aibă contract cu Casa Națională de Asigurări de Sănătate.

Cât va costa o operație la privat începând de la 1 iulie
Potrivit normelor de aplicare ale contractului cadru, Casa Națională de Asigurări de Sănătate decontează pentru cazurile de spitalizare continuă (acuți) sume cuprinse între 624 de lei (spre exemplu pentru proceduri pentru strabism) până la 21.132 de lei (în cazul unei traheostomii).

CNAS plătește un tarif care se calculează astfel: tarif pe caz ponderat (TCP) înmulțit cu Valoarea relativa a cazului (VR), valoare care exprimă raportul dintre tariful unui diagnostic şi tariful mediu al tuturor diagnosticelor și care poate fi subunitar, 0,42 (ex.proceduri pentru strabism) sau supraunitar, chiar 14,23 (ex.traheostomie).

TCP (tariful pe caz ponderat) este fix - în jur de 1.485 de lei pentru majoritatea spitalelor.

Pentru a obtine tariful care se decontează de către Casa de Asigurări, TCP de 1.485 se înmulteste cu valoarea relativă a cazului, care poate varia între 0,42 și 14,23, în funcție de complexitatea cazului. Astfel, tarifele de decontare variază între 624 de lei (ex. proceduri pentru strabism) și 21.132 lei (ex.traheostomie).

 

Vezi aici simularea pentru un caz concret - cât costa o naștere la privat până acum și cât costă de la 1 iulie, când intră în vigoare contribuția personală.

"Prin introducerea în contractul-cadru a acestei norme, în primul rând apare obligatoriu ca furnizorul să afișeze pe site-ul lui prețurile pentru diversele intervenții chirurgicale pe care le face în spital - din start va fi o transparentizare a prețurilor, iar asta va ajuta foarte mult pacientul, pentru că intervine concurența. Până acum, neexistând această regulă, nu punea nimeni aceste prețuri", a explicat pentru HotNews.ro președintele Patronatului Furnizorilor de Servicii Medicale Private din România, Cristian Hotoboc.

Ce trebuie să faci de la 1 iulie pentru a te bucura de aceste beneficii noi acordate de statul român
Ce aduce cu adevărat nou măsura contribuției personale, de la 1 iulie, este transparență, explica săptămâna trecută, într-o conferință de presă, președintele Casei Naționale de Asigurări de Sănătate, Adrian Gheorghe: "Mai exact, există un deviz estimativ, care are un format standard, pe care furnizorul privat va trebui să i-l ofere oricărui asigurat care va veni să se trateze și să detalieze foarte clar începând cu cât acoperă FNUASS și ce sume se percep în plus de către furnizorul privat, pe categorii de cheltuieli: medicamente, materiale sanitare, hrană, resursa umană și așa mai departe, astfel încât asiguratul va avea o imagine completă înainte de a lua decizia dacă să aleagă această opțiune sau nu va avea toate informațiile - cât decontează Casa și cât percepe spitalul privat în plus."

Acest deviz estimativ va fi valabil 5 zile lucrătoare, timp în care pacientul se poate gândi, poate căuta alte oferte și poate lua decizia, în funcție de contextul său, spune președintele CNAS.


Președintele CNAS, Adrian Gheorghe

Odată ce pacientul ia o decizie, nu poate merge mai departe decât dacă își oferă consimțământul scris că merge mai departe și alege oferta.

În plus, ori de câte ori, pe parcursul internării, devizul estimativ inițial se modifică - pot apărea complicații, situații medicale neprevăzute - pacientul sau aparținătorul acestuia trebuie să își ofere de fiecare dată consimțământul scris, iar la final se oferă un decont care, din nou, prezintă detaliat cât a suportat CNAS și ce percepe în plus furnizorul privat, pe categorii de cheltuieli, a explicat Adrian Gheorghe.

"Aceste măsuri aduc o mult mai mare transparență și ajută asiguratul care ia în considerare să se trateze la privat să aibă mai multă informație, astfel încât să ia cea mai bună decizie."
Practic, tarifele de la privat și decontările CNAS sunt scoase dintr-o "zonă gri", în care erau până acum, a explicat săptămâna trecută președintele Casei Naționale de Asigurări de Sănătate: "Ce nu este posibil astăzi este ca furnizorul privat să perceapă sume în plus față de ceea ce decontează CNAS din FNUASS pentru rezolvarea cazului. Asta nu înseamnă că nu se percep, pe căi legale, alte sume de către furnizorul privat, într-un fel justificat, deoarece tarifele decontate din Fond nu acoperă costurile reale. Însă există în acest moment o zonă gri, pe care au admis-o public inclusiv furnizorii privați, privind modul în care se percep aceste sume, în mod legal, care să acopere diferența dintre ce acoperă Fondul și costul real al serviciului oferit de furnizorul privat. Asta se întâmplă acum."

2. Consultații și analize de prevenție gratuite pentru românii cu vârsta peste 40 de ani, de la 1 iulie

Noul contract-cadru privind acordarea asistenţei medicale, care intră în vigoare de la 1 iulie, aduce și un pachet de prevenţie - consultații și analize medicale - care se adresează adulților cu vârsta de peste 40 de ani. Președintele Casei Naționale de Asigurări de Sănătate, Adrian Gheorghe, afirmă că sumele decontate de CNAS pentru acest pachet de prevenție "vor fi suplimentate oricât va fi nevoie" și îi îndeamnă pe români ca, în cazul în care vor avea probleme cu accesarea gratuită a acestui pachet de prevenție, să se adreseze CNAS sau casei județene de asigurări de sănătate.

Pachetul de consultații și analize de prevenție gratuite pentru românii cu vârsta peste 40 de ani va cuprinde trei consultaţii: una de evaluare a factorilor de risc ai pacientului, a doua consultaţie prin care medicul efectuează ceea ce se numeşte intervenţia asupra factorilor de risc şi a treia consultaţie de monitorizare.


"Urmărim să facem paşi fermi către inversarea piramidei serviciilor de asistenţă medicală, în sensul creşterii ponderilor serviciilor acordate în segmentul de prespital. Vrem să creştem ponderea serviciilor acordate la nivelul medicinei primare şi al ambulatoriului de specialitate. Este vorba despre un pachet comprehensiv de prevenţie care are ca ţintă principală adulţii peste 40 de ani. Acest pachet cuprinde trei componente care sunt interdependente. Sunt de fapt trei consultaţii grupate. Prima consultaţie este una de evaluare a factorilor de risc ai pacientului. A doua consultaţie este una prin care medicul efectuează ceea ce se numeşte intervenţia asupra factorilor de risc. A treia consultaţie este una de monitorizare. (...) Modul în care vor fi decontate aceste consultaţii este de aşa natură încât să stimuleze livrarea acestui pachet în întregul său", a declarat marți președintele CNAS, Adrian Gheorghe, într-o conferinţă de presă organizată la sediul Ministerului Sănătății.

Președintele CNAS a subliniat că vor fi suplimentate sumele, astfel încât pacienţii care trec prin acest proces al consultaţiei preventive "să nu întâmpine niciun obstacol în efectuarea analizei prescrise de medic": "De asemenea, dacă medicul de familie va prescrie investigaţiile, de exemplu analize de laborator ca parte a evaluării pe care o face, aceste consultaţii vor fi decontate din fond peste valoarea de contract pe care o au furnizorii de paraclinice. Deci practic vor fi suplimentate sumele, astfel încât pacienţii care trec prin acest proces al consultaţiei preventive să nu întâmpine niciun obstacol în efectuarea analizei prescrise medic", a afirmat președintele CNAS.

3. Consultații lunare gratuite la domiciliu pentru bolnavii cronici

Noul contract-cadru mai prevede că numărul de consultaţii la domiciliu acordate de medicii de familie va creşte la una pe lună în cazul pacienţilor cronici, faţă de patru pe an, câte sunt în prezent. Totodată, pacienţii cu boli cronice pot beneficia de două consultaţii pe lună la medicul de familie pe perioada stării de alertă.

"O altă măsură priveşte lăuzele, care vor beneficia începând de la 1 iulie, pe lângă consultaţie la domiciliu la externarea din maternitate, care este prevăzută şi acum, vor beneficia în plus de o consultaţie la domiciliu la patru săptămâni de la naştere. (...) De asemenea, medicii de familie pot acorda noi servicii. Aceste servicii se referă la spirometrie, măsurarea ambulatorie a tensiuni arteriale timp de 24 de ore (monitorizare holter), măsurarea indicelui de presiune gleznă-braţ, precum şi efectuarea şi interpretarea electrocardiogramei pentru monitorizarea bolilor cardiovasculare confirmate", a explicat Adrian Gheorghe.

 

Pacienţii cu boli cronice pot beneficia în continuare de consultaţii la distanţă acordate de medicii de familie şi de medicii din alte specialităţi din ambulatoriul clinic, potrivit președintelui CNAS: "Terapiile psihiatrice şi serviciile conexe actului medical furnizate de psiholog şi logoped pot fi acordate şi la distanţă. Îngrijirile paliative la domiciliu pot fi recomandate şi de medicii de familie aflaţi în relaţii contractuale cu casele de asigurări de sănătate. (...) Pentru consultaţii de distanţă acordate de medicii de familie şi de medicii de specialitate din specialităţile clinice din ambulatoriu nu este necesară utilizarea cardului naţional de asigurări sociale de sănătate. Pe perioada stării de alertă, în care încă ne aflăm, nimic nu se schimbă practic. După încheierea stării de alertă, atunci când se va încheia, vor putea fi acordate în continuare consultaţii la distanţă pentru afecţiuni cronice şi boli cu potenţial endemo-epidemic."

4. Măsură importantă și pentru pacienții post-COVID

Noul contract cadru aduce o măsură importantă și pentru pacienții care au trecut prin boala COVID-19: "Un punct important se referă la pacienţii care au trecut prin infecţia cu SARS-COV-2. Având în vedere efectele pe termen lung constatate la pacienţii infectaţi care au trecut prin boala COVID-19, în special la nivel pulmonar şi cardiac, medicii specialişti cardiologi şi pneumologi vor putea recomanda acestor pacienţi servicii conexe actului medical furnizate de fizioterapeuţi, precum şi de psihologi în specialitatea psihologie clinică-consiliere psihologică şi psihoterapie", a anunțat Adrian Gheorghe.

 

El a precizat că, începând de săptămâna viitoare, va începe un proces de consultare cu toţi factorii din sănătate, urmând a se centraliza propuneri de "ajustare, modificare" a contactului-cadru pentru anii viitori.

"Vom primi aceste propuneri pa parcursul lunii iulie şi august, pentru ca începând cu luna septembrie să organizăm consultări tehnice şi grupuri de lucru care să lucreze pe marginea propunerilor pe care le primim în acest interval", spune președintele CNAS.
 

Evenimentul pe WhatsApp – cele mai tari știri, direct pe telefon!

Ești mereu pe fugă? Noi îți trimitem zilnic cele mai importante 3 știri din Iași, Moldova și țară – scurt, clar, fără spam.

Plus: alerte locale de urgență, noutăți exclusive și acces rapid la anunțuri importante.

► Intră pe canalul nostru oficial:

⇒ Încearcă 3 zile. Dacă nu-ți place, poți ieși oricând.

Puncte preluare anunturi  "Evenimentul Regional al Moldovei"  in Iasi

<>

Adauga comentariul tau

Nume:

E-mail:

Comentariu:

Security Code
Imagine noua

ULTIMA ORA

1. Denumirea, adresa, numarul de telefon, numarul de fax si adresa de e-mail ale autoritatii contractante: Comuna Roma, comuna Roma, sat Roma, Str. Brazilor nr. 54, judetul Botosani, telefon 0231/544.622, fax 0231/565.978, e-mail: primaria.roma@yahoo.ro, cod fiscal 3372114. 2. Denumirea, adresa, numarul de telefon, numarul de fax si adresa de e-mail ale biroului de la care se poate solicita documentatia de atribuire. Daca este cazul, costul si conditiile de plata in vederea obtinerii documentatiei de atribuire: Biroul Achizitii Publice, din cadrul Comunei Roma, cu sediul in comuna Roma, sat Roma, Str. Brazilor nr. 54, judetul Botosani, telefon 0231/544.622, fax 0231/565.978, e-mail: primaria.roma@yahoo.ro, cod fiscal 3372114. Documentatia de atribuire in format electronic este pusa de catre Autoritatea Contractanta cu titlu gratuit la dispozitia ofertantilor care au inaintat o solicitare in acest sens. 3. a) Locul prestarii serviciilor: Comuna Roma, cu satele apartinatoare Roma si Cotargaci, judetul Botosani. b) Obiectul concesionarii; natura si dimensiunea prestarilor: Serviciul de utilitate publica de distributie a gazelor naturale in Comuna Roma, cu satele apartinatoare Roma si Cotargaci, judetul Botosani, conform art. 8 H.G.209/2019. c) Termenul de finalizare sau durata contractului: 49 de ani. 4. a) Termenul de depunere a ofertelor: 20.06.2025, ora 10.00. b) Adresa la care trebuie transmise ofertele: Comuna Roma, Roma, sat Roma, Str. Brazilor nr. 54, judetul Botosani, telefon 0231/544.622, fax 0231/565.978, e-mail: primaria.roma @yahoo.ro. c) Limba sau limbile in care trebuie redactate ofertele: romana. d) Data, ora si locul deschiderii ofertelor: 20.06.2025, ora 11.00, Comuna Roma, comuna Roma, sat Roma, Str. Brazilor nr. 54, judetul Botosani. 5. Conditiile personale, tehnice si financiare pe care trebuie sa le indeplineasca ofertantii: conform documentatiei de atribuire. 6. Criterii utilizate la atribuirea contractului: conform documentatiei de atribuire. 7. Dupa caz, procentajul minim din lucrari care trebuie acordat partilor terte: conform documentatiei de atribuire. 8. Data trimiterii spre publicare a anuntului de participare: 30.04.2025. 9. Denumirea si adresa organismului competent de rezolvare a contestatiilor si, dupa caz, de mediere. Informatii exacte privind termenele de depunere a contestatiei si, dupa caz, denumirea, adresa, numarul de telefon, numarul de fax si adresa de e-mail ale biroului de la care se pot obtine aceste informatii: Tribunalul Botosani, Sectia de Contencios -Administrativ, cu sediul in orasul Botosani, Str. Maxim Gorki nr. 8, judetul Botosani, telefon 0231/511.739, fax 0231/531.832, email: tr-botosani@just.ro.
Informatii generale privind autoritatea contractanta, in special denumirea, codul fiscal, adresa, numarul de telefon, telefax si/sau adresa de e-mail ale persoanei de contact: Orasul Flamanzi, cu sediul in oras Flamanzi, Str.Dumitru Iov nr.284, judetul Botosani, telefon 0231/552.351, fax 0231/552.626, e-mail: orasflamanzi@yahoo.com, cod fiscal 3372173. Reglementari legale privind acordarea de finantare nerambursabila: In baza Legii nr. 350/2005 privind regimul finantarilor nerambursabile din fonduri publice alocate pentru activitati nonprofit de interes general; Hotararea Consiliului Local Orasul Flamanzi nr. 36/17.03.2025 privind aprobarea bugetului local pentru anul 2025, a bugetului activitatilor finantate integral din venituri proprii. Suma totala alocata de la bugetul local este de 40.000 Lei si se aloca in intregime pentru activitati cultural sportive. Criteriile de acordare a finantarilor nerambursabile sunt cele prezentate in Regulamentul privind acordarea de finantare nerambursabila de la bugetul local pentru activitatile nonprofit de interes local aprobat prin Hotararea Consiliului Local Flamanzi nr. 10/31.01.2014, modificata prin Hotararea Consiliului Local Orasul Flamanzi nr. 48/28.03.2025. Documentatia pentru elaborarea si prezentarea propunerilor de proiecte/ programe se poate obtine de pe site-ul Orasului Flamanzi: https://orasul- flamanzi.ro. Documentatia de solicitare a finantarii nerambursabila se poate descarca de pe site-ul autoritatii contractante: https://orasul- flamanzi.ro si se poate procura de la sediul Orasului Flamanzi, orasul Flamanzi, Str. Dumitru Iov nr. 284, judetul Botosani. Data-limita pentru depunerea propunerilor de proiecte: 12.06.2025, ora 16.00, la adresa: Orasul Flamanzi, orasul Flamanzi, Str. Dumitru Iov nr. 284, judetul Botosani. Perioada la care se desfasoara selectia de proiecte, verificarea eligibilitatii, a indeplinirii criteriilor referitoare la capacitatea tehnica si financiara si evaluarea propunerilor de proiecte este 16.06.2025 -17.06.2025.
Orasul Harlau clarifica regimul finantarilor nerambursabile din fonduri publice alocate pentru activitati nonprofit. Informatii generale privind autoritatea contractanta, in special denumirea, codul fiscal, adresa, numarul de telefon, telefax si/sau adresa de e-mail ale persoanei de contact: Orasul Harlau, cu sediul in orasul Harlau, Str. Musatini nr.1, judetul Iasi, telefon/fax 0232/720.412/ 0232/720.777, e-mail: primariahirlau @yahoo.com, juridic@ primaria- hirlau.ro, cod fiscal 4541190. Reglementari legale privind acordarea de finantare nerambursabila: In baza Legii nr. 350/2005 privind regimul finantarilor nerambursabile din fonduri publice alocate pentru activitati nonprofit de interes general, cu modificarile si completarile ulterioare si H.C.L. Harlau nr. 27/26.03.2025 privind aprobarea bugetului pe anul 2025. Perioada de finantare: anul 2025. Suma totala alocata de la bugetul local este de 160.000 Lei si se aloca in intregime pentru domeniul Sport. Criteriile de acordare a finantarilor nerambursabile sunt cele prezentate in Regulamentul Orasului Harlau aprobat prin H.C.L. Harlau nr. 53/27.04.2017 privind regimul finantarilor nerambursabile alocate de la bugetul local pentru activitatile nonprofit de interes local, cu modificarile si completarile ulterioare. Documentatia pentru elaborarea si prezentarea propunerilor de proiecte/ programe se poate obtine de pe site-ul: www.primaria hirlau.ro. Documentatia de solicitare a finantarii nerambursabile se poate descarca de pe site-ul autoritatii contractante: www.primaria hirlau.ro sau se poate procura de la sediul Orasului Harlau, Harlau, Str. Musatini nr. 1, judetul Iasi. Data-limita pentru depunerea propunerilor de proiecte: 15.05.2025, ora 14.00, la Compartimentul Registratura al Orasului Harlau, Harlau, Str. Musatini nr. 1, judetul Iasi. Perioada la care se desfasoara selectia de proiecte, verificarea eligibilitatii, a indeplinirii criteriilor referitoare la capacitatea tehnica si financiara si evaluarea propunerilor de proiecte este: 16.05.2025 -19.05.2025.
1. Informatii generale privind autoritatea contractanta, in special denumirea, codul de identificare fiscala, adresa, numarul de telefon, fax si/sau adresa de e-mail, persoana de contact: Municipiul Vaslui, cu sediul in municipiul Vaslui, Str. Spiru Haret nr. 2, judetul Vaslui, telefon 0235/310.999, fax 0235/315.946, e-mail: pmv@primariavaslui.ro, cod fiscal 3337532. 2. Informatii generale privind obiectul procedurii de licitatie publica, in special descrierea si identificarea bunului care urmeaza sa fie inchiriat: -4 terenuri apartinand domeniului public al Municipiului Vaslui, in vederea amplasarii de terase provizorii, situate in municipiul Vaslui, F.N., conform caietului de sarcini, H.C.L. Vaslui nr. 151/30.04.2025 si O.U.G. nr. 57/03.07.2019, identificate astfel: -T1 -suprafata de 75 mp, situat in imediata vecinatate a cladirii fostului Palat al Telefoanelor; -T2 -suprafata de 35 mp, situat pe platoul pietonal din zona Teatrului de Vara, in fata restaurantului Crama Domneasca; -T3 -suprafata de 64 mp, situat in partea dreapta fata de intrarea principala a Teatrului de Vara; -T4 -suprafata de 67 mp, situat in partea stanga fata de intrarea principala a Teatrului de Vara. 3.Informatii privind documentatia de atribuire: se regasesc in caietul de sarcini. 3.1. Modalitatea sau modalitatile prin care persoanele interesate pot intra in posesia unui exemplar al documentatiei de atribuire: de la sediul Municipiului Vaslui sau de pe site-ul institutiei: www.primaria vaslui.ro. 3.2. Denumirea si datele de contact ale serviciului/ compartimentului din cadrul institutiei de la care se poate obtine un exemplar din documentatia de atribuire: Compartimentul Patrimoniu, etaj 2, cam. 210 din cadrul Municipiului Vaslui, Str. Spiru Haret nr. 2, judetul Vaslui. 3.3. Costul si conditiile de plata pentru obtinerea acestui exemplar, unde este cazul, potrivit prevederilor O.U.G. nr. 57/2019 privind Codul administrativ: Gratuit. 3.4. Data-limita pentru solicitarea clarificarilor: 22.05.2025, ora 16.00. 4. Informatii privind ofertele: 4.1. Data-limita de depunere a ofertelor: 30.05.2025, ora 14.00. 4.2. Adresa la care trebuie depuse ofertele: Municipiul Vaslui, Registratura, municipiul Vaslui, Str. Spiru Haret nr. 2, judetul Vaslui. 4.3. Numarul de exemplare in care trebuie depusa fiecare oferta: se depun intr-un singur exemplar, in original, in doua plicuri sigilate: unul exterior si unul interior. 5. Data si locul la care se va desfasura sedinta publica de deschidere a ofertelor: 02.06.2025, ora 10.00, la sediul administrativ al Pietei Centrale din municipiul Vaslui, Str. Nicolae Iorga nr. 2, judetul Vaslui. 6. Denumirea, adresa, numarul de telefon si/sau adresa de e-mail ale instantei competente in solutionarea litigiilor aparute si termenele pentru sesizarea instantei: Sectia de Contencios Administrativ a Tribunalului Vaslui, municipiul Vaslui, Str.Stefan cel Mare nr.54, judetul Vaslui, telefon/fax 0235/311.582, e-mail: tr-vaslui@just.ro. 7. Data transmiterii anuntului de licitatie catre institutiile abilitate, in vederea publicarii: 08.05.2025.
 România, locul al doilea în Uniunea Europeană la mortalitatea prin cancer ovarian
13/05/2025 17:51

Cancerul ovarian este, in continuare, una dintre cele mai tăcute si agresive boli oncologice care afectează femeile. Desi medicina a avansat spectaculos, această formă de cancer ginecologic rămane greu d ...

Celulita, boala care duce la izolare socială
13/05/2025 15:50

Într-o lume care valorizează aparenta mai presus de structură, celulita a fost ani de zile redusă la un detaliu cosmetic neglijabil sau ironizat. În realitate, insă, celulita este o afectiune cr ...

Românii vor putea efectua apeluri video către 112. De când va fi disponibilă funcția?
13/05/2025 15:03

 Romanii vor putea efectua apeluri video către 112. De cand va fi disponibilă functia? Serviciul de Telecomunicaţii Speciale lucrează la o nouă aplicaţie Apel 112 care va avea opţiuni suplimentare. ...

Care sunt primele semne de diabet, boală ce afectează 11% dintre români
12/05/2025 11:36

 Sete intensă, urinări frecvente si oboseală neobisnuită pot fi primele semne ale diabetului, afectiunea care perturbă metabolismul zahărului in organism. Cu cat sunt observate mai devreme, cu atat r ...

Dialog cu dr. Gheorghe Bălan jr., „Să schimbi starea de spirit a pacientului face, uneori, cât toate tratamentele din lume”
11/05/2025 18:11

 * dialog cu dr. Gheorghe Bălan jr., desemnat „Cel mai bun tanăr medic al anului 2024” Dr. Gheorghe Bălan jr., specialist in gastroenterologie si sef de lucrări la Universitatea de Me ...

Cancerul tiroidian: cauze, simptome, diagnostic și tratament
09/05/2025 11:45

Cancerul tiroidian: cauze, simptome, diagnostic si tratament Cancerul tiroidian este o afectiune oncologică manifestată prin dezvoltarea unor celule cu functii morfo-structurale anormale, la nivelul glande ...

O singură întrebare i-a schimbat complet viața unui român plecat în Elveția: „Mulţi nu înţeleg ce înseamnă asta”
09/05/2025 05:59

De-a lungul anilor, nenumărati romani au plecat dincolo de hotare, in căutarea unui trai mai bun. Iar una dintre cele mai atractive destinatii din lume a fost, si rămane in continuare, Elvetia. Acum, un roma ...

Planta pe care trebuie să o pui în apa puilor de găină pentru a-i feri de boli. Soluția naturală care le stimulează producția de ouă în viitor
09/05/2025 05:58

Desi tot mai multi gospodari caută alternative naturale pentru ingrijirea animalelor de curte, o practică traditională rămane esentială: utilizarea pelinului pentru mentinerea sănătătii puilor. Această ...

8 mai, Ziua Mondială de Luptă împotriva Cancerului Ovarian
08/05/2025 09:23

În fiecare an, pe 8 mai, este marcată Ziua Mondială de Luptă impotriva Cancerului Ovarian, o initiativă globală menită să crească gradul de informare si constientizare cu privire la această boal� ...

SOS, moțiune simplă împotriva ministrului interimar al Sănătății. Acuzațiile pe care i le aduce partidul Dianei Șoșoacă lui Alexandru Rafila
08/05/2025 05:52

SOS Romania, partidul Dianei Sosoacă, a initiat o motiune simplă impotriva ministrului interimar al Sănătătii, Alexandru Rafila, si sustine că sub mandatul social-democratului tara „s-a transformat intr ...

Aboneaza-te la cele mai noi stiri din Regiunea Moldovei