Cum a scăpat Nicolae Ceaușescu dintr-un accident de avion? Istoria țării s-ar fi putut scrie altfel, dacă fostul dictator s-ar fi numărat printre victimele acestuia. Accidentul s-a soldat cu 4 victime, printre care și primul socru al lui Adrian Năstase
Cum a scăpat Nicolae Ceaușescu dintr-un accident de avion? Victimă, socrul lui Adrian Năstase
Uneori, istoria se scrie și cu baftă ori ghinion, ca să nu-i spunem întâmplare pură. Cel puțin așa pare, atunci când ne gândim la sfârșitul președintelui Iranului, Ebrahim Raisi, mort întru accident de elicopter, duminică.
Dar și ascensiunea lui Nicolae Ceaușescu spre putere s-ar fi putut încheia foarte devreme, într-o zi cețoasă, mohorâtă din toamna anului 1957.
Pe 4 noiembrie, Ceaușescu se număra printre membrii delegației PMR, viitorul PCR, care s-au îmbarcat într-un avion sovietic, pentru a se deplasa la Moscova, unde trona Nikita Hrușciov, succesorul lui Stalin, după moartea acestuia, în martie 1953.
Scopul vizitei era participarea la sărbătorirea celor 40 de ani de la Revoluția bolșevică, pe 7 noiembrie.
Din delegație făceau parte șase persoane :Chivu Stoica (care era, la acel moment, Președintele Consiliului de Miniștri, adică prim-ministru), Grigore Preoteasa, Nicolae Ceaușescu, Ștefan Voitec, Leonte Răutu și Alexandru Moghioroș.
În afara lor mai erau trei piloți sovietici și personalul care-i însoțea pe demnitarii românii, peintre care un translator, un stenograf și un ofițer de Securitate responsabil cu siguranța lui Chivu Stoica, șeful grupului.
Grigore Preoteasa - Foto: Arhiva
De fapt, în avion trebuia să se afle și Gheorghe Gheorghiu-Dej, secretarul general al PMR, „stăpânul” României, la acel moment, însă acesta a absentat, pe motiv că ar fi contractat o gripă ce-i făcea imposibilă deplasarea.
Speculaţiile ulterioare spun că accidentul aviatic i-a fost destinat chiar lui Dej, care începuse să-i cam deranjeze pe liderii URSS pentru că insistase pentru retragerea trupelor şi a consilierilor sovietici de la Bucureşti.
La acel moment, Nicolae Ceaușescu avea doar 39 de ani și era general-locotenent de armată - deși nu făcuse nicio secundă de stagiu militar - fiind șeful Direcției Superioare Politice a Armatei și adjunct al Ministrului Forțelor Armate.
Conform istoricului Adrian Cioroianu, avionul a făcut o escală la Kiev, unde delegația română a avut o scurtă întrevedere cu membri din conducerea RSS Ucraina.
Delegația română a plecat, apoi, spre Moscova, dar vremea proastă, cu o ceață foarte densă. a întors avionul din drum, revenind în Kiev, explică istoricul, în lucrarea „Pe umerii lui Marx. O introducere în istoria comunismului românesc, București”, din 2005.
Ulterior, aeronava a decolat din nou, cu destinația aeroportul Vnukovo, de lângă Moscova.
Însă, aproape de momentul aterizării, s-a produs accidentul. Din cauza proastei vizibilități aeronava a ratat pista de aterizare, iar la scurt timp după prăbușirea într-o pădure de lângă aeroport, s-a aprins în flăcări.
Dar, până să explodeze avionul, nouă persoane reușiseră să se salveze. Au existat 4 morți: cei 3 piloți sovietici și un membru al delegației române, Grigore Preoteasa, care avea doar 42 de ani.
Potrivit mărturiilor celorlalţi membri ai delegaţiei, Preoteasa era singurul pasager aflat în picioare la momentul accidentului.
Mai mult, se bucura că piloţii nu le-au cerut să poarte centura de siguranţă, așa cum se întâmpla în America.
Când s-a pierdut controlul avionului, acesta ar fi spus: „Asta nu era în program”, după care a fost izbit cu forță teribilă de pereții acestuia.
Nicolae Ceaușescu, la câteva luni de la accident, în aprilie 1958, vorbind la o conferință supervizat de Gheorghe Gheorghiu-Dej (primul din stânga) - Foto: Fototeca online a comunismului românesc
Cei care au supraviețuit impactului au fost duși imediat la spitalul de partid Kremliokova, unde au fost vizitați de o delegație sovietică, în frunte cu premierul Bulganin.
Grigore Preoteasa era membru al Comietului Central din 1955 și fusese numit cu câteva luni înainte Secretar al CC al PMR, responsabil de Departamentul de Cultură, Propagandă și Agitație.
După 23 august 1944 el mai fusese redactorul-şef al ziarului „România liberă”, director al Agerpres, dar și ministru de Externe în guvernele conduse de Chivu Stoica, funcție pe care a deținut-o între 4 octombrie 1955 - 15 iulie 1957.
Preoteasa era căsătorit și avea doi copii:Gheorghe şi Ilinca. În 1980, copiii fostului lider comunist au emigrat în Statele Unite, după ce fiica, Ilinca, a divorţat de Adrian Năstase după un mariaj de doar un an, conform okmagazine.ro.
Astfel, chiar și postum, acesta a fost, se poate spune, primul socru al viitorului prim-ministru al României din perioada 2000 - 2004.
Vanzare teren IASI - 75.899 mp
PUBLICAŢIE DE VÂNZARE PRIN NEGOCIERE DIRECTĂ din averea debitoarei S.C. PHOENIX TREND S.R.L. Proprietatea imobiliară amplasată în locaţia din sat Lunca Cetăţuii, comuna Ciurea, jud. Iaşi având suprafaţa terenului de 75899 mp (7,5899 hectare) şi un număr de 16 clădiri, având preţul de vanzare de 3.281.300 euro. Informații suplimentare tel. 0771103209, - lucicalcc@gmail.com
Vanzare Teren IASI - 56.438 mp
PUBLICAŢIE DE VÂNZARE PRIN NEGOCIERE DIRECTĂ din averea debitoarei S.C. PHOENIX TREND S.R.L. Proprietatea imobiliară amplasată în municipiul Iaşi, str. Aurel Vlaicu nr.87, jud. Iaşi având suprafaţa terenului de 56.438 mp (5,6438 hectare) şi un număr de 19 clădiri cu absolut toate utilitatile, având preţul de vanzare 8.402.420 euro. Pentru terenul de 56438 mp este aprobat un PUZ pentru locuinte colective. Informații suplimentare tel. 0771103209, e-mail - lucicalcc@gmail.com
Puncte preluare anunturi "Evenimentul Regional al Moldovei" in Iasi
<
Adauga comentariul tau