FOTO Răzbunarea betoanelor: A venit nota de plată pentru Mamaia, după ce stațiunea s-a transformat în cartierul-buzunar al Constanței/ Hotelierii, sacrificați pentru blocuri pe plajă, în timp ce proprietarii apartamentelor de lux își fac concediile î
Dimensiune font:
În stațiunea Mamaia mai mult de jumătate de șezlonguri sunt goale, umbrelele stau închise, pe terase chelnerii stau de vorbă sau ies pe promenadă să caute posibili clienți, iar traficul rutier este mai lejer ca niciodată în această perioadă a anului. Suntem la mijlocul sezonului estival și, în al doilea weekend din luna iulie, în Mamaia a venit nota de plată.
În timp ce stațiunea era transformată în cartierul-buzunar al Constanței, hotelierii au fost sacrificați la umbra zecilor de blocuri de apartamente de lux care s-au ridicat pe spații verzi, grădini de trandafiri și inclusiv pe nisipul plajei, iar restaurantele au început să piardă tot mai mulți clienți din cauza puzderiei de tonete de fast-food, aprozare sau supermarketuri care au primit autorizație de funcționare în stațiune.
Prin comparație, în Balcicul bulgăresc nu există niciun astfel de punct alimentar pe promenada stațiunii tocmai pentru a nu încuraja turiștii să cumpere ”gustări”, ci pentru a-i determina să ia cele trei mese ale zilei la restaurantele stațiunii sau în hotelurile unde sunt cazați. În Mamaia lucrurile nu au funcționat astfel, ci, dimpotrivă, începând cu anul 2000, când la Primăria Constanța a ajuns Radu Mazăre, aproape fiecare a construit ce și cum a vrut în Mamaia.
Astăzi, după două decenii, Mamaia plătește pentru politica păguboasă a administrației locale în raport cu o stațiune transformată într-un cartier cu proprietari de apartamente de lux care nu își mai petrec aici nici măcar verile. Pe lângă această cauză mai există câteva explicații pentru faptul că, la mijlocul sezonului estival, altădată cea mai aglomerată stațiune de pe litoral este pustie.
- Documentarea în teren a fost făcută de reporterii G4Media în weekendul 8-10 iulie, o perioadă a anului în care, altădată, stațiunea Mamaia era un furnicar de turiști, iar televiziunile începeau buletinele de știri cu sintagma ”turiștii au luat cu asalt litoralul românesc”. Este primul an în care la nicio televiziune din România un a mai prezentat astfel litoralul românesc.
- Românii au fost obligați de pandemie să-și petreacă vacanțele, timp de doi ani, pe litoralul românesc
O primă explicație este faptul că în sezoanele estivale 2020 și 2021 românii au fost obligați de împrejurări să își petrească vacanțele la muntele, marea sau delta din țara noastră. Timp de doi ani, au dat nas în nas, în multe situații, cu servicii proaste, prețurile nejustificat de mari, salmonella, lehamite, condiții sub așteptări sau au fost ”înțepați” în purul stil românesc. Cu prima ocazie cu care restricțiile au fost ridicate în totalitate, românii au dat buzna în Egipt, Zanzibar (Africa), Turcia, Bulgaria sau Grecia (spre exemplu, Thassos a fost ”luată cu asalt” de români cum altădată era luată Mamaia în știrile televiziunilor). Așa se explică faptul că întreg litoralul românesc este ocupat de turiști mult sub așteptările operatorilor, nu numai Mamaia. Această stațiune însă pare cea mai afectată în sezonul 2022.
- Plajele au fost extinse și cu 300 de metri în unele zone
În particular, stațiunea Mamaia a avut de suferit imediat după ce toată plaja a fost extinsă și cu 300 de metri în unele zone, printr-un proiect de 1 miliard de euro finanțat cu bani europeni. Investiția prevede oprirea eroziunii costiere și are un impact pozitiv pentru următoarea jumătate de secol. În prezent însă efectele proiectului (distanța mare până la apă, nisipul deloc fin, faptul că nu se mai vede linia mării etc) dau bătăi de cap operatorilor din turism și Horeca. Turiștii, care nu par dispuși să facă ceva pași de pe promenadă până la șezlong, aleg alte zone în care distanța dintre hotel și mare e mai ușor de parcurs. Administratorii de plaje folosesc scutere sau mașini de teren pentru a duce comenzile clienților de la beach-bar la șezlong.
- O zi de parcare în Mamaia costă aproape 100 de lei
O altă măsură care a dat un motiv în plus turiștilor să ocolească Mamaia și să orienteze, spre exemplu spre Eforie, este costul ridicat al unei zile de parcare în stațiune. Zona este de grad zero, adică cea mai scumpă din Constanța și costă 96 de lei/zi să îți lași mașina într-una dintre parcările publice. Altfel spus, o familie care vrea să petrească o săptămână în Mamaia trebuie să plătească suplimentar, pentru parcare, încă aproape 700 de lei. Așa se face că, spre deosebire de alți ani, locurile de parcare libere în Mamaia sunt la discreție.
- Prețurile sunt nejustificat de ridicate/ Serviciile sunt slabe din cauza crizei de personal Horeca
La prețul parcării se adaugă prețurile foarte ridicate în schimbul cărora turiștii pot mânca prânzul sau cina în stațiune. Spre exemplu, o banală porție de mici cu cartofi prăjiți costă peste 40 de lei, iar în zona de nord a stațiunii o pizza ajunge și la 80 de lei. Totuși, pe fondul numărului foarte scăzut de turiști comparativ cu anii dinaintea pandemiei de COVID-19 tot mai multe terase s-au adaptat la noua realitate și au scos din cămară oferte de tipul ”meniul zilei” sau ”1+1 gratis” ori, cea mai nouă metodă, ”discount de X% din toată nota de plată”. Astfel, Mamaia a ajuns să semene foarte mult cu stațiunile din sudul litoralului, cunoscute pentru astfel de oferte culinare pentru atragerea unui anumit public de turiști. La prețurile ridicate se adaugă serviciile de calitate slabă oferite turistului în momentul în care acesta ajunge într-un restaurant. Lipsa de pregătire a personalului, stângăciile sau plictiseala chelnerilor se resimt mai puternic atunci când nota de plată este oricum deja mare, iar porția de mâncare mică sau gătită necorespunzător. Lipsa personalului de specialitate, o criză care afectează toate țările în care turismul reprezintă un segment important, a îngenuncheat oamenii de afaceri din Horeca. Criza forței de muncă a fost adâncită semnificativ în timpul restricțiilor cauzate de pandemia de coronavirus, când ospătarii, chelnerii și bucătarii au fost obligați să se reprofileze, iar mulți dintre ei nu s-au mai întors în domeniul inițial din cauza efortului fizic mare pe care îl implică munca lor, în raport cu salariile și condițiile de muncă mediocre.
- Proprietarii apartamentelor de lux din Mamaia au prioritate în fața turiștilor, vezi cazul ”Cearșaful de 200 de lei”
Nu în ultimul rând, o caracteristică specifică doar stațiunii Mamaia până la acest moment, dar care pândește îndeaproape și viitorul stațiunii Năvodari, este faptul că investitorii imobiliari au defrișat spațiile verzi și grădinile publice din Mamaia și, în locul lor, au ”plantat” păduri de blocuri cu apartamente de lux pe care le-au scos la vânzare proprietarilor din toată țara. Așa se face că mare parte a turiștilor, în special cei care lăsau mulți bani în hoteluri și restaurante nu au mai accesat cazare și servicii în stațiune și, încet încet, nu au mai călcat în stațiune decât maximum în zona de nord, în weekenduri, atunci când se deschid cluburile. Este una dintre explicațiile pentru care plajele din zona de lux a stațiunii sunt goale, deși sunt printre cele mai curate și plăcut amenajate (nu zona de cluburi, din Mamaia Nord, ci zona veche de lux, în dreptul hotelurilor Vega, singurul de 5 stele din Mamaia, Iaki sau Rex). Un exemplu pentru atitudinea operatorilor față de turiști s-a consumat recent, atunci când un administrator de plajă a recunoscut public că închiriază un loc de cearșaf cu 200 de lei pentru a descuraja turiștii să vină pe plaja de lux, spunând că proprietarii de apartamente cer intimitate și nu vor să fie deranjați de ”persoane din exterior”: ”Poate la anul facem 200 de lei/oră pentru cearșafuri”, a spus administratorul de plajă ironic. G4Media a scris în exclusivitate despre acest subiect, detalii aici.
Vanzare teren IASI - 75.899 mp
PUBLICAŢIE DE VÂNZARE PRIN NEGOCIERE DIRECTĂ din averea debitoarei S.C. PHOENIX TREND S.R.L. Proprietatea imobiliară amplasată în locaţia din sat Lunca Cetăţuii, comuna Ciurea, jud. Iaşi având suprafaţa terenului de 75899 mp (7,5899 hectare) şi un număr de 16 clădiri, având preţul de vanzare de 3.281.300 euro. Informații suplimentare tel. 0771103209, - lucicalcc@gmail.com
Vanzare Teren IASI - 56.438 mp
PUBLICAŢIE DE VÂNZARE PRIN NEGOCIERE DIRECTĂ din averea debitoarei S.C. PHOENIX TREND S.R.L. Proprietatea imobiliară amplasată în municipiul Iaşi, str. Aurel Vlaicu nr.87, jud. Iaşi având suprafaţa terenului de 56.438 mp (5,6438 hectare) şi un număr de 19 clădiri cu absolut toate utilitatile, având preţul de vanzare 8.402.420 euro. Pentru terenul de 56438 mp este aprobat un PUZ pentru locuinte colective. Informații suplimentare tel. 0771103209, e-mail - lucicalcc@gmail.com
Puncte preluare anunturi "Evenimentul Regional al Moldovei" in Iasi
<
Adauga comentariul tau