Mașina românească, mai tare ca Dacia, cu care Ceaușescu a rupt piața auto din Occident. Era ieftină și modernă

Dimensiune font:

| 29-07-2023 17:24

 

A existat la un moment dat o mașină românească care avea dotări mai bune decât Dacia. Nicolae Ceaușescu a rupt piața cu ea în Occident, având în vedere prețul ceva mai mic, dar și modernizarea ei.

Mașina românească, ce avea dotări mai bune ca Dacia
Probabil vă gândiți deja despre ce mașină este vorba. Celebrul Oltcit avea dotări mai bune decât Dacia. Era o mașină low cost în perioada comunismului. Lucrurile aveau să se schimbe ani mai târziu când celebra mașină a dispărut definitiv.

 

În anul 1973 a avut loc criza petrolului. Prețul combustibilului a crescut enorm atunci, iar industria auto din vestul Europei avea de suferit. Tot în același an, uzinele de la Dacia Mioveni funcționau, dar listele de așteptare erau foarte lungi.

Atunci, Nicolae Ceaușescu a avut o nouă idee. A vrut să fabrice o mașină de dimensiuni mai mici, care să consume mai puțin și care să fie destinată tinerilor. Au urmat apoi discuții cu Volkswagen, dar și cu Renault.

”Palatul plutitor” construit special pentru Nicolae Ceaușescu în care s-au investit milioane de dolari. Astăzi se poate închiria pentru un preț uriaș
Furtunile cu grindină, un fenomen mai rar, dar mai periculos. Avertismentul unui specialist în fizica atmosferei
Locul unic din România unde este iarnă în plină vară. Puțini știu unde se află
Elisabeta, o tânără de 29 de ani, a murit în vacanța din Grecia. Suferea de o boală de care nu avea habar
 

În final însă, pentru colaborare, fabricantul auto francez Citroën a fost disponibil. La rândul său, acesta era grav afectat de criza petrolului. Doi ani mai târziu, în 1975, la conducerea companiei a venit Georges Taylor. Acesta era născut în București, astfel că avea legături cu administrația română.

Cum a apărut logo-ul Oltcit
Iar această colaborare avea să aducă beneficii pentru ambele părți. Mai apoi, după negocieri, Peugeot a reușit să obțină în 1976 un pachet de 89,95%, iar noua entitate a fost numită PSA (Peugeot Société Anonyme). Tocmai la finalul anului 1976, contractul între partea română și cea franceză a fost semnat.

 

Așa a luat naștere societatea româno-franceză Oltcit. România avea o participație de 64%, iar PSA de 36%. În ceea ce privește numele mașinii, este vorba despre îmbinarea numelui regiunii de construcție a viitoarei mașini, adică Oltenia și denumirea brandului Citroën.

De ce era această mașină cu mult peste Dacia? În anul în care parteneriatul a fost semnat, uzinele Dacia produceau mai bine de 60.000 de autoturisme, dar modelele erau deja învechite.

 
De cealaltă parte, pentru noua uzină Oltcit, din Craiova, erau folosite mașinării moderne. Iar rapid, această mașină a ajuns să fie cu mult peste Dacia, atât în ceea ce privește dotările, cât și aspectul.

 

În 1981 a fost lansat primul automobil Oltcit, în cadrul Târgului Internațional de la București. Avea un logo simplu atunci, mai exact un „O”, alături de una dintre săgețile siglei Citroën.

Mașina a devenit preferata Occidentului și a eclipsat total Dacia
Iar mașina a ajuns să fie adorată peste hotare. Ea a fost exportată în Europa și chiar mai departe de atât. Vorbim despre țări precum Iugoslavia, Polonia, Cehoslovacia, Franța, Belgia, Olanda, Columbia, Argentina, Paraguay, Uruguay, Costa Rica, Venezuela, Ecuador, Iordania, Turcia, Siria, Egipt, dar și Bulgaria.

Mai mult de atât, pe străini i-a impresionat și interiorul mașinii. Bordul era unul modern pentru acea vreme. Tot spațiul era folosit la maxim, iar consumul nu era deloc de neglijat.

Chiar și Dacia a devenit eclipsată de acest model, iar Nicolae Ceaușescu a dat marea lovitură. Și totuși de ce a dispărut Oltcit? Mai mulți factori au dus la declinul mașinii care era adorată în Europa.

În primul rând, uzina Oltcit a fost proiectată să poată produce 130.000 de autovehicule anual. În perioada 1981 și 1993 însă, s-au fabricat doar 200.000 de mașini, dintre care numai 60.000 pentru piața externă.

De asemenea, piesele fabricate de furnizorii interni aveau o calitate scăzută. Mai mult de atât, furnizorii nu puteau să ofere în flux continuu toate piesele necesare. Drept urmare, români și francezii aveau de pierdut. 

Evenimentul pe WhatsApp – cele mai tari știri, direct pe telefon!

Ești mereu pe fugă? Noi îți trimitem zilnic cele mai importante 3 știri din Iași, Moldova și țară – scurt, clar, fără spam.

Plus: alerte locale de urgență, noutăți exclusive și acces rapid la anunțuri importante.

► Intră pe canalul nostru oficial:

⇒ Încearcă 3 zile. Dacă nu-ți place, poți ieși oricând.

Puncte preluare anunturi  "Evenimentul Regional al Moldovei"  in Iasi

<>

Adauga comentariul tau

Nume:

E-mail:

Comentariu:

Security Code
Imagine noua

ULTIMA ORA
BANCUL ZILEI

12:29

1. Denumirea, adresa, numarul de telefon, numarul de fax si adresa de e-mail ale autoritatii contractante: Comuna Roma, comuna Roma, sat Roma, Str. Brazilor nr. 54, judetul Botosani, telefon 0231/544.622, fax 0231/565.978, e-mail: primaria.roma@yahoo.ro, cod fiscal 3372114. 2. Denumirea, adresa, numarul de telefon, numarul de fax si adresa de e-mail ale biroului de la care se poate solicita documentatia de atribuire. Daca este cazul, costul si conditiile de plata in vederea obtinerii documentatiei de atribuire: Biroul Achizitii Publice, din cadrul Comunei Roma, cu sediul in comuna Roma, sat Roma, Str. Brazilor nr. 54, judetul Botosani, telefon 0231/544.622, fax 0231/565.978, e-mail: primaria.roma@yahoo.ro, cod fiscal 3372114. Documentatia de atribuire in format electronic este pusa de catre Autoritatea Contractanta cu titlu gratuit la dispozitia ofertantilor care au inaintat o solicitare in acest sens. 3. a) Locul prestarii serviciilor: Comuna Roma, cu satele apartinatoare Roma si Cotargaci, judetul Botosani. b) Obiectul concesionarii; natura si dimensiunea prestarilor: Serviciul de utilitate publica de distributie a gazelor naturale in Comuna Roma, cu satele apartinatoare Roma si Cotargaci, judetul Botosani, conform art. 8 H.G.209/2019. c) Termenul de finalizare sau durata contractului: 49 de ani. 4. a) Termenul de depunere a ofertelor: 20.06.2025, ora 10.00. b) Adresa la care trebuie transmise ofertele: Comuna Roma, Roma, sat Roma, Str. Brazilor nr. 54, judetul Botosani, telefon 0231/544.622, fax 0231/565.978, e-mail: primaria.roma @yahoo.ro. c) Limba sau limbile in care trebuie redactate ofertele: romana. d) Data, ora si locul deschiderii ofertelor: 20.06.2025, ora 11.00, Comuna Roma, comuna Roma, sat Roma, Str. Brazilor nr. 54, judetul Botosani. 5. Conditiile personale, tehnice si financiare pe care trebuie sa le indeplineasca ofertantii: conform documentatiei de atribuire. 6. Criterii utilizate la atribuirea contractului: conform documentatiei de atribuire. 7. Dupa caz, procentajul minim din lucrari care trebuie acordat partilor terte: conform documentatiei de atribuire. 8. Data trimiterii spre publicare a anuntului de participare: 30.04.2025. 9. Denumirea si adresa organismului competent de rezolvare a contestatiilor si, dupa caz, de mediere. Informatii exacte privind termenele de depunere a contestatiei si, dupa caz, denumirea, adresa, numarul de telefon, numarul de fax si adresa de e-mail ale biroului de la care se pot obtine aceste informatii: Tribunalul Botosani, Sectia de Contencios -Administrativ, cu sediul in orasul Botosani, Str. Maxim Gorki nr. 8, judetul Botosani, telefon 0231/511.739, fax 0231/531.832, email: tr-botosani@just.ro.
Informatii generale privind autoritatea contractanta, in special denumirea, codul fiscal, adresa, numarul de telefon, telefax si/sau adresa de e-mail ale persoanei de contact: Orasul Flamanzi, cu sediul in oras Flamanzi, Str.Dumitru Iov nr.284, judetul Botosani, telefon 0231/552.351, fax 0231/552.626, e-mail: orasflamanzi@yahoo.com, cod fiscal 3372173. Reglementari legale privind acordarea de finantare nerambursabila: In baza Legii nr. 350/2005 privind regimul finantarilor nerambursabile din fonduri publice alocate pentru activitati nonprofit de interes general; Hotararea Consiliului Local Orasul Flamanzi nr. 36/17.03.2025 privind aprobarea bugetului local pentru anul 2025, a bugetului activitatilor finantate integral din venituri proprii. Suma totala alocata de la bugetul local este de 40.000 Lei si se aloca in intregime pentru activitati cultural sportive. Criteriile de acordare a finantarilor nerambursabile sunt cele prezentate in Regulamentul privind acordarea de finantare nerambursabila de la bugetul local pentru activitatile nonprofit de interes local aprobat prin Hotararea Consiliului Local Flamanzi nr. 10/31.01.2014, modificata prin Hotararea Consiliului Local Orasul Flamanzi nr. 48/28.03.2025. Documentatia pentru elaborarea si prezentarea propunerilor de proiecte/ programe se poate obtine de pe site-ul Orasului Flamanzi: https://orasul- flamanzi.ro. Documentatia de solicitare a finantarii nerambursabila se poate descarca de pe site-ul autoritatii contractante: https://orasul- flamanzi.ro si se poate procura de la sediul Orasului Flamanzi, orasul Flamanzi, Str. Dumitru Iov nr. 284, judetul Botosani. Data-limita pentru depunerea propunerilor de proiecte: 12.06.2025, ora 16.00, la adresa: Orasul Flamanzi, orasul Flamanzi, Str. Dumitru Iov nr. 284, judetul Botosani. Perioada la care se desfasoara selectia de proiecte, verificarea eligibilitatii, a indeplinirii criteriilor referitoare la capacitatea tehnica si financiara si evaluarea propunerilor de proiecte este 16.06.2025 -17.06.2025.
Orasul Harlau clarifica regimul finantarilor nerambursabile din fonduri publice alocate pentru activitati nonprofit. Informatii generale privind autoritatea contractanta, in special denumirea, codul fiscal, adresa, numarul de telefon, telefax si/sau adresa de e-mail ale persoanei de contact: Orasul Harlau, cu sediul in orasul Harlau, Str. Musatini nr.1, judetul Iasi, telefon/fax 0232/720.412/ 0232/720.777, e-mail: primariahirlau @yahoo.com, juridic@ primaria- hirlau.ro, cod fiscal 4541190. Reglementari legale privind acordarea de finantare nerambursabila: In baza Legii nr. 350/2005 privind regimul finantarilor nerambursabile din fonduri publice alocate pentru activitati nonprofit de interes general, cu modificarile si completarile ulterioare si H.C.L. Harlau nr. 27/26.03.2025 privind aprobarea bugetului pe anul 2025. Perioada de finantare: anul 2025. Suma totala alocata de la bugetul local este de 160.000 Lei si se aloca in intregime pentru domeniul Sport. Criteriile de acordare a finantarilor nerambursabile sunt cele prezentate in Regulamentul Orasului Harlau aprobat prin H.C.L. Harlau nr. 53/27.04.2017 privind regimul finantarilor nerambursabile alocate de la bugetul local pentru activitatile nonprofit de interes local, cu modificarile si completarile ulterioare. Documentatia pentru elaborarea si prezentarea propunerilor de proiecte/ programe se poate obtine de pe site-ul: www.primaria hirlau.ro. Documentatia de solicitare a finantarii nerambursabile se poate descarca de pe site-ul autoritatii contractante: www.primaria hirlau.ro sau se poate procura de la sediul Orasului Harlau, Harlau, Str. Musatini nr. 1, judetul Iasi. Data-limita pentru depunerea propunerilor de proiecte: 15.05.2025, ora 14.00, la Compartimentul Registratura al Orasului Harlau, Harlau, Str. Musatini nr. 1, judetul Iasi. Perioada la care se desfasoara selectia de proiecte, verificarea eligibilitatii, a indeplinirii criteriilor referitoare la capacitatea tehnica si financiara si evaluarea propunerilor de proiecte este: 16.05.2025 -19.05.2025.
1. Informatii generale privind autoritatea contractanta, in special denumirea, codul de identificare fiscala, adresa, numarul de telefon, fax si/sau adresa de e-mail, persoana de contact: Municipiul Vaslui, cu sediul in municipiul Vaslui, Str. Spiru Haret nr. 2, judetul Vaslui, telefon 0235/310.999, fax 0235/315.946, e-mail: pmv@primariavaslui.ro, cod fiscal 3337532. 2. Informatii generale privind obiectul procedurii de licitatie publica, in special descrierea si identificarea bunului care urmeaza sa fie inchiriat: -4 terenuri apartinand domeniului public al Municipiului Vaslui, in vederea amplasarii de terase provizorii, situate in municipiul Vaslui, F.N., conform caietului de sarcini, H.C.L. Vaslui nr. 151/30.04.2025 si O.U.G. nr. 57/03.07.2019, identificate astfel: -T1 -suprafata de 75 mp, situat in imediata vecinatate a cladirii fostului Palat al Telefoanelor; -T2 -suprafata de 35 mp, situat pe platoul pietonal din zona Teatrului de Vara, in fata restaurantului Crama Domneasca; -T3 -suprafata de 64 mp, situat in partea dreapta fata de intrarea principala a Teatrului de Vara; -T4 -suprafata de 67 mp, situat in partea stanga fata de intrarea principala a Teatrului de Vara. 3.Informatii privind documentatia de atribuire: se regasesc in caietul de sarcini. 3.1. Modalitatea sau modalitatile prin care persoanele interesate pot intra in posesia unui exemplar al documentatiei de atribuire: de la sediul Municipiului Vaslui sau de pe site-ul institutiei: www.primaria vaslui.ro. 3.2. Denumirea si datele de contact ale serviciului/ compartimentului din cadrul institutiei de la care se poate obtine un exemplar din documentatia de atribuire: Compartimentul Patrimoniu, etaj 2, cam. 210 din cadrul Municipiului Vaslui, Str. Spiru Haret nr. 2, judetul Vaslui. 3.3. Costul si conditiile de plata pentru obtinerea acestui exemplar, unde este cazul, potrivit prevederilor O.U.G. nr. 57/2019 privind Codul administrativ: Gratuit. 3.4. Data-limita pentru solicitarea clarificarilor: 22.05.2025, ora 16.00. 4. Informatii privind ofertele: 4.1. Data-limita de depunere a ofertelor: 30.05.2025, ora 14.00. 4.2. Adresa la care trebuie depuse ofertele: Municipiul Vaslui, Registratura, municipiul Vaslui, Str. Spiru Haret nr. 2, judetul Vaslui. 4.3. Numarul de exemplare in care trebuie depusa fiecare oferta: se depun intr-un singur exemplar, in original, in doua plicuri sigilate: unul exterior si unul interior. 5. Data si locul la care se va desfasura sedinta publica de deschidere a ofertelor: 02.06.2025, ora 10.00, la sediul administrativ al Pietei Centrale din municipiul Vaslui, Str. Nicolae Iorga nr. 2, judetul Vaslui. 6. Denumirea, adresa, numarul de telefon si/sau adresa de e-mail ale instantei competente in solutionarea litigiilor aparute si termenele pentru sesizarea instantei: Sectia de Contencios Administrativ a Tribunalului Vaslui, municipiul Vaslui, Str.Stefan cel Mare nr.54, judetul Vaslui, telefon/fax 0235/311.582, e-mail: tr-vaslui@just.ro. 7. Data transmiterii anuntului de licitatie catre institutiile abilitate, in vederea publicarii: 08.05.2025.
Noi reguli la controlul rutier! Este obligatoriu pentru toți șoferii!
13/05/2025 12:05

Noi reguli la controlul rutier! Atunci cand un conducător auto este oprit in trafic, indiferent de natura opririi, acesta are obligatia să prezinte cateva documente esentiale. Conform Codului Rutier din 2025, ...

Se pregătește limitarea vitezei pe principalele artere din București! Primăria Capitalei spune că este 'prea mult zgomot'
11/05/2025 12:08

  Primăria Capitalei pregăteste noi măsuri pentru a reduce zgomotul din trafic. Municipalitatea intentionează să limiteze viteza la cel mult 30 km/h pe anumite artere şi să instaleze mai ...

VIDEO Cum au evoluat lucrările la A7 în 9 luni: imagini din dronă de pe întregul traseu
11/05/2025 11:24

 Reprezentantii Asociatiei Moldova vrea autostrada (MVA) au publicat un nou video comparativ care arată evolutia lucrărilor la autostrada A7 Ploiesti – Pascani pe o perioada de 9 lun ...

VIDEO Max Verstappen surprinde lumea F1: Test secret cu un Ferrari GT3 pe circuitul de la Nurburgring
10/05/2025 12:38

 Max Verstappen a participat vineri la un test alături de un bolid Ferrari 296 GT3 pe legendarul circuit de la Nürburgring. Vorbim despre o actiune care a avut loc inaintea celei de-a treia etape din ...

Lege adoptată în Parlament: Șoferii își pot recupera permisul mai ușor, după suspendare. Condiția impusă în noua legislație
07/05/2025 14:25

  Parlamentul a aprobat o schimbare in legislatia rutieră care permite soferilor să-si reducă perioada de suspendare a permisului auto dacă achită amenda contraventională. ...

Mare atenție, șoferi! Amenzi drastice dacă încalci aceste reguli de circulație
06/05/2025 13:36

Modificările aduse Codului Rutier in 2025 iti pot goli buzunarele de bani, dacă nu esti atent si incalci regulile de circulatie in trafic. Printre cele mai importante schimbări ale Codului Rutier 2025 este ...

Nouă obligație auto în România: Șoferii care nu se conformează riscă amenzi
05/05/2025 16:31

  O nouă dotare obligatorie pentru soferii din Romania: lumină de avarie portabilă cu LED in locul triunghiurilor reflectorizante Romania se pregăteste de o schimbare importantă in ceea ce priveste ...

Sancțiuni pentru șoferii care parchează în aceste locuri.
04/05/2025 11:26

Există sanctiuni la nivel national pentru soferii care parchează pe locurile destinate incărcării masinilor electrice. În absenta unei legislatii nationale uniforme, autoritătile locale isi stabilesc ...

 Lando Norris a câștigat cursa Sprint contând pentru Marele Premiu de Formula 1
03/05/2025 21:46

 Lando Norris a castigat cursa Sprint contand pentru Marele Premiu de Formula 1 de la Miami, pilotul britanic al celor de la McLaren fiind urmat de coechipierul Oscar Piastri. Lewis Hamilton a adus un nesp ...

Toate mașinile vor fi supuse noilor reglementări! Șoferii români vor trebui să se conformeze noilor reguli.
02/05/2025 20:01

  Fibra de carbon ar putea fi interzisă in industria auto. UE o consideră substantă periculoasă Uniunea Europeană analizează posibilitatea de a include fibra de carbon pe lista substantelor pericul ...

Aboneaza-te la cele mai noi stiri din Regiunea Moldovei