Dragoș Damian: Învățământul dual trebuie regândit din temelii dacă se dorește cu adevărat să producă efecte durabile
Dimensiune font:
Marcel Ciolacu vorbește despre extinderea învățământului dual, dar acesta nu funcționează bine nici în prezent, ca dovadă că deși această forma de învățământ a fost înființată în urmă cu 12 ani, deficitul de resursă umană rămâne foarte grav în toate sectoarele economice.
Deși beneficiază de anumite facilități fiscale, învățământul dual preuniversitar are succes doar acolo unde angajatorii s-au organizat prin propriile forțe ca să asigure că un număr mai mare de elevi vin la cursuri și practică.
În rest, mai ales în centrele industriale mari, copiii vin la școală pentru bursă și pentru a primi certificatul că au încheiat numărul de clase obligatorii, după care foarte mulți dintre ei dispar. Asta se întâmplă pentru că 1) absolvenții de gimnaziu ajung în învățământ dual prin repartizare pe calculator, nimeni nu-i întreabă dacă vor să muncească în industrie, 2) nu există nici o obligație ca tinerii să rămână un număr de ani la angajatorul care le-a plătit bursa și 3) extrem de mulți angajatori nu investesc un leu în învățământ dual, putând fura fără probleme de la cei care dau milioane anual în pregătire profesională.
Învățământul dual universitar, după momentul festiv din 2023, când s-au înființat consorțiile universitare, bate pasul pe loc, parcă nu ar avea tracțiune. Astfel încât angajatorii revin vrând-nevrând la burse, instructaje, internshipuri, contracte part-time, pentru care nu există facilități fiscale. Și, la fel ca în cazul învățământului dual preuniversitar, un angajator care nu a investit nimic fură fără probleme angajați gata pregătiți pe bani grei de companiile care pregătesc absolvenții de învățământ superior.
Mai mult, în condițiile în care până anul trecut anumite sectoare economice primeau facilități fiscale pentru angajați, au apărut distorsiuni grave pentru că absolvențîi pregătiți de angajatori mergeau la salarii mai mari în acele industrii care beneficiau de facilități.
Toate cele de mai sus descurajează agenții economici să investească în învățământ dual preuniversitar sau universitar. Nu este clar cine-l sfătuiește pe Premier în subiectul dezvoltării și retenției resursei umane în zona industrială, însă simpla creștere a numărului de locuri în învățământul dual – de 5 ori față de numărul din prezent! lăudabil, dar de unde vor veni tinerii și cine sunt profesorii care ii vor pregăti? – nu va rezolva problemele de mai sus.
Sunt necesare reglementări mai stricte în piață muncii, facilități, obligații și sancțiuni suplimentare pentru ca învățământul dual să asigure ocuparea sutelor de mii de posturi vacante în România, dar și pentru a evita ca acesta să devină o sursă de export de angajați bine calificați.
Materialde Dragoș Damian, director general Terapia Cluj
Puncte preluare anunturi "Evenimentul Regional al Moldovei" in Iasi
<
Adauga comentariul tau