INTERVIU Laviniu Lăcustă; „Semestrul I este compromis, din toate punctele de vedere”
Dimensiune font:
* dialog cu prof. Laviniu Lăcustă, președintele Uniunii Sindicatelor Libere din Învățământul Preuniversitar Iași
- Domnule profesor, ați anunțat că, în urma consultării cu o parte a liderilor din şcoli, a analizelor realizate, USLIP solicită ca anul școlar să înceapă în sistem online, cel puţin în primele două luni. Iașul continuă să înregistreze, zilnic, zeci de cazuri COVID, chiar astăzi – marți, fiind raportate 95 de noi infectări. Cum se poate modifica structura anului școlar în această situație?
- Noile statistici nu fac altceva decât să confirme faptul că Iașul se află în situația critică în care nu poate risca prin învățământ tradițional. Trebuie să mergem pe online până stingem focarul, deoarece este clar că Iașul a devenit un focar, ne place sau nu ne place, asta este realitatea! Imaginați-vă că pe lângă cele 95 de cazuri declarate ieri mai avem foarte multe alte cazuri nedepistate, de persoane asimptomatice.
„Avem mari îndoieli că se pot ține două norme didactice în condițiile în care ne dorim un învățământ de calitate. Apoi, vreau să îi avertizez pe cei care fac orele suplimentare că există risc maxim să nu fim plătiți, cu posibilități puține de a recupera banii”.
- Există un risc mai mare pentru elevi, sau pentru cadrele didactice, în asemenea condiții?
- Riscul este egal, complicațiile sunt aceleași și pentru elevi, dar și pentru profesori. Fac doar precizarea că în momentul în care va fi identificat cu coronavirus un elev sau un cadru didactic, ideea aceasta de a merge pe varianta de studii clasice, din punctul meu de vedere, nu poate decât să denote o iresponsabilitate crasă. Iar cineva va trebui să-și asume aceste decizii.
- Cursuri tradiționale, cu prezență fizică, reprezintă o soluție care necesită, spuneați, norme didactice în plus. Ce se va întâmpla, în aceste condiții?
- Este vorba de ceea ce au solicitat unitățile școlare. Pentru cei din municipiul Iași, că a venit situația centralizată, va fi nevoie de aproximativ 800 de norme didactice în plus, dar și de vreo 200 norme suplimentare la personalul nedidactic. Probabil că, dacă s-ar face o estimare la nivelul întregului județ, am vorbi de un necesar suplimentar de aproximativ 2.000 de norme. De ce se cer aceste norme, pentru că foarte multe unități școlare au luat în vedere ca strategie să împartă efectivele la clasă. De exemplu, unde sunt 30 de copii la clasă, aceștia vor fi împărțiți în două, iar profesorul va face, practic, o normă dublă. Însă, precizez, doar acolo unde este posibil acest lucru!
- Este o soluție bună, sau una problematică, dar de compromis?
- Noi nu recomandăm varianta aceasta, din mai multe puncte de vedere. În primul rând, chiar și un efectiv de 15 elevi în clasă este extrem de periculos. În al doilea rând, avem mari îndoieli că se pot ține două norme în condițiile în care ne dorim un învățământ de calitate. Apoi, cel mai important aspect, nu avem nicio garanție a faptului că vom fi plătiți. Eu vreau să îi avertizez pe cei care fac orele suplimentare că există risc maxim să nu fim plătiți, cu posibilități puține de a recupera banii.
- Ce spun cadrele didactice cu care v-ați consultate referitor la acest aspect?
- Evident că nu va există, în contextul dat, o unanimitate, dar ca linie generală simțim că se dorește să se meargă pe ideea de protecție, adică învățământ online. Să nu uităm un alt aspect extrem de important: avem foarte mulți profesori care au comorbidități. Pentru ei, de altfel, ar trebui să fie prevăzută o legislație specială, care să le ofere posibilitatea de a face ore de acasă. Avem și elevi care au comorbidități; la fel, și ei trebuie protejați, dar la modul general trebuie protejată toată lumea.
„Ar trebui găsite în continuare spații... Să nu uităm ca avem opt hoteluri în Iași care stau goale, deci soluții ar fi, dar ar trebui să fie negociate de cineva, care să își asume și plata”.
- La modul general, există condiții, în acest moment, de începere a cursurilor în sistemul clasic, în bănci?
- Așa cum vă spuneam, nu avem aceste condiții. Să luam în discuție doar transportul, care, de la 14 septembrie, ar putea fi extrem de aglomerat. Inevitabil, nu prea vom avea autobuze, deși înțeleg că Primăria – aspect lăudabil, mai aduce pentru doi ani niște autobuze din Olanda, în ideea de a suplimenta numărul de mijloace de transport în comun.
- Ce se va întâmpla, totuși, cu elevii cazați în cămine? Vor exista și acolo unele condiții pe care școlile nu le vor putea îndeplini...
- Există, din punctul meu de vedere, două probleme la care nici noi nu am putut să venim cu recomandări. Este vorba, în primul rând, de grădinițe - nu știu ce s-ar putea face cu grădinițele cu program prelungit, de exemplu -, iar în același timp, în ceea ce privește locurile în cămin. Ideal ar fi, în contextul dat, să stea maxim o persoană în camera de cămin, poate doi, deoarece mai mult de doi locatari este extrem de periculos. Ar trebui găsite în continuare spații... Să nu uităm ca avem opt hoteluri în Iași care stau goale, deci soluții ar fi, dar ar trebui să fie negociate de cineva, care să își asume și plata.
- Sistemele audio-video destinate învățământului online vor sosi abia în noiembrie, spuneați. În aceste condiții, chiar și varianta învățământului online este în suspans...
- Ne-a anunțat primarul că sistemele acestea vor veni la începutul lunii noiembrie. Implementarea lor va dura cel puțin o lună, iar asta înseamnă că semestrul I este compromis, din toate punctele de vedere.
- Vi s-a cerut sfatul, a existat vreo instituție care să vă ceară părerea dumneavoastră, sindicatelor, referitor la viitorul an școlar?
- Am avut o discuție cu domnul primar, i-am expus poziția noastră, dar eu cred că decizia finală trebuie luată la nivelul fiecărei școli. Noi, însă, avem obligația și ne-am făcut datoria să avertizăm asupra riscurilor care pot apărea, riscuri care sunt reale, existente la nivelul întregului sistem de învățământ.
- Există impresia că se dorește deschiderea școlilor cu orice preț. Chiar trebuie deschise școlile, indiferent de consecințe?
- Există, din punctul meu de vedere, foarte multă iresponsabilitate la nivel central. În momentul în care pui în balanță efectul așa zisei izolări, prin statul acasă, cu prezența fizică și cu posibilitatea de a infecta și de a avea chiar victime, evident ca trebuie aleasă prima variantă. Nu știu de ce se dorește o începere a școlii la clasă... Să nu se uite comparațiile cu alte state, care pot fi făcute și sunt defavorabile României. Să nu uităm că Germania are o infrastructură adecvată, iar acolo vorbim de o altă educație și mentalitate, însă, în contextul actual, existând câteva focare de COVID, au închis școlile cu totul. Eu nu cred că ne dorim lucrul acesta în România.
„Decizia finală ar trebui să aparțină nu directorilor de școli, ci colectivelor de cadre didactice de la nivelul fiecărei școli. Ei trebuie să hotărască, prin vot, ce se întâmplă mai departe. Și ideal ar fi ca poziția aceasta să fie asumată împreună cu asociațiile de elevi și de părinți”.
- Evident, nu! Dar, ce credeți că se va întâmpla în cazul în care vor exista cadre didactice sau elevi infectați cu noul coronavirus?
- Este foarte ușor să spunem că vom închide școlile, dar hai să vedem care sunt pierderile colaterale. Închizi o școala, dar hai să vedem câți infectați vom avea în școala aia, cate cazuri grave, care vor fi consecințele din punct de vedere medical... Nu ne putem gândi că doar vom închide școlile și acesta este singurul risc. Acesta este doar cel mai mic risc, faptul că închizi școlile. Iașul, la ora actuală, este și supra-aglomerat și în spitale. Situația este destul de complexă.
- Cunoașteți poziția Inspectoratului Școlar Județean vizavi de deschiderea anului școlar?
- Cei de la Inspectorat susțin că școlile trebuie să aleagă. Decizia finală, cred eu, ar trebui să aparțină nu directorilor de școli, ci colectivelor de cadre didactice de la nivelul fiecărei școli. Ei trebuie să hotărască, prin vot, printr-o poziție majoritară, asumată, ce se întâmplă mai departe, cum se vor desfășura cursurile. Și ideal ar fi ca poziția aceasta să fie asumată împreună cu asociațiile de elevi și de părinți, dacă există.
- Ați discutat cu colegii din alte județe? Ce spun aceștia?
- Există o anumită stare de lehamite pe care o resimt la nivelul județelor. Probabil că mulți dintre colegii noștri nici nu vor să riște anumite poziții. Realitatea este că ești atacat, indiferent ce punct de vedere ai avea. Era o postare, undeva, referitoare la comunicatul nostru, că ar avea un caracter politic. Nu e nimic politic, din contra, ne-am ferit, fiind vorba de campania electorală prezentă, nu am criticat nimic, nu am făcut referire nici la guvern, nici la autorități locale, la nimic. Noi am prezentat doar o stare de fapt. După părerea mea, este o iresponsabilitate să lași școlile să aleagă.
Dan M.BREZULEANU
Puncte preluare anunturi "Evenimentul Regional al Moldovei" in Iasi
<
Adauga comentariul tau