Proiectul pilot de testare a elevilor ieșeni va fi extins la nivel naţional
Dimensiune font:
Peste 54.000 de elevi din clasele V-XII au luat parte la testarea organizată de Inspectoratul Școlar Iași. Probele au avut loc în perioada 20 septembrie – 3 octombrie și au fost intens criticate în spațiul virtual de elevi, părinți și profesori.
În timpul testării au fost evaluate competențele la limba și literatura română, matematică, biologie, geografie, fizică și chimie. Spre deosebire de anii precedenţi, evaluarea s-a făcut digital, cu ajutorul unei platforme. Acum se doreşte ca modelul testării elevilor din Iaşi să fie extins la nivelul fiecărei şcoli din ţară. „În sistemul educaţional din România, în general, evaluarea a reprezentat o vulnerabilitate, mai ales atunci când vorbim de evaluările externe. Mai ales după criza pandemică s-au adâncit decalajele şcolare în rândul elevilor şi s-au acumulat foarte multe pierderi. De aceea am considerat necesar să măsurăm aceste pierderi pentru a putea calibra programele remediale. Din acest motiv, din toamna lui 2021 facem testare iniţială a elevilor. În primii doi ani am făcut în variantă clasică, iar în această toamnă am decis că e timpul să facem un pas înainte şi să mergem spre digitalizare. De asemenea, am condus acest proces de evaluare spre o platformă care să genereze rapoarte foarte nuanţate şi care să ne pună la dispoziţie o hartă a nivelului de pregătire a elevilor. De aceea, putem spune în acest moment că avem date destul de consistente şi foarte relevante”, a spus Luciana Antoci, şefa ISJ Iaşi.
Elevii din judeţul Iaşi sunt primii din ţară care au susţinut testele pe o platformă. „Platforma Brio are o tradiţie în testarea matematicii, limbii române şi, de doi ani, a istoriei, dar niciodată nu am avut itemi şi nu am testat, deşi platforma poate să facă asta, şi alte materii precum biologia, geografia, chimia, fizica. Este lăudabilă intenţia inspectoratului şcolar ieşean de a testa toate aceste materii la care nu sunt evaluări sistematice la nivel naţional”, a spus Dragoș Ilieș, profesor la Facultatea de Științe ale Educației din București.
Proiectul este unul pilot şi generează itemi pentru şapte discipline.
Organizarea unor astfel de evaluări şi pe viitor poate ajuta atât elevii, cât şi profesorii, să afle care este nivelul lor de pregătire şi astfel să nu mai fie surprize atât de mari la Evaluarea Naţională sau Bacalaureat. „Pe viitor vor fi două tipuri de itemi: cei pentru învăţarea în calsă şi cei pentru examene. Dorinţa grupului de lucru este ca iniţiativa simulării examenelor la toate materiile, aşa cum a fost făcută la Iaşi, să fie extinsă în toate şcolile din România. Ce facem acum este să revenim cu un follow up, să ne uităm împreună la itemii scrişi şi cum reflectă datele pe care le avem, calitatea respectivilor itemi şi putem învăţa pe viitor de aici. Sunt unii mai buni, unii mai puţini buni. O să fie o experienţă de dezvoltare extraordinară. La Iaşi se creează un grup de expertiză în scrierea de itemi şi în înţelegere a testărilor standardizate pe care nu le ai nicărieri în ţară”, susține Dragoș Ilieș, de la Facultatea de Științe ale Educației din București.
Şefii Inspectoratului Şcolar din Iaşi spun că rezultatele obţinute vor fi analizate atât la nivelul Inspectoratului Şcolar dar şi al fiecărei şcoli în parte. Laura RADU
Puncte preluare anunturi "Evenimentul Regional al Moldovei" in Iasi
<
Adauga comentariul tau