Școala de prieteni și de caractere
Dimensiune font:
Mai mult decât să predea, profesorii construiesc caractere, iar aceasta este și misiunea organizației Teach for Romania, care aduce oameni noi, competenți și motivați în învățământ și îi pregătește să devină profesori și învățători în școlile din România care se confruntă cu cele mai mari probleme. De asemenea, Teach for Romania susține și pregătește profesori cu experiență din sistem, care își doresc să facă mai mult pentru elevii lor. Profesorii lucrează cu elevii lor pentru a le cultiva abilitățile de viață, necesare integrării lor în societate. Îi ajută să își dezvolte empatia, determinarea și reziliența de a nu renunța atunci când lucrurile devin dificile, încrederea în a-și exprima ideile și în a-și face vocea auzită, gândirea critică și strategică. Organizația își desfășoară activitatea la nivel național, iar din această toamnă va fi prezentă și cu un birou regional în zona Moldovei, cu sediul la Iași. Deschiderea biroului regional este motivată de statisticile îngrijorătoare din zona noastră, care au un impact în ceea ce privește educația copiilor: peste jumătate din copiii cu părinți în diaspora sunt din Moldova, iar unul din trei trăiește la risc de sărăcie, fenomen accentuat în anumite zone din Moldova, potrivit datelor ONG-ului. Deschiderea biroului din Iași a fost posibilă cu sprijinul Lidl România, partener strategic al Teach for Romania, din 2017. Compania își ghidează întreaga activitate după principii de sustenabilitate și își propune să contribuie la un viitor mai bun pentru generațiile viitoare, prin investiții sociale de impact.
Vă prezentăm mai departe două povești ale unor profesori Teach for Romania și ce înseamnă activitatea lor, dincolo de predarea lecțiilor.
Doamna Anca, învățătoare, prieten și medic de suflete
Anca Teodora Bulai este învățătoare Teach for Romania pentru elevii din clasa I la Școala din Hărpășești. Provocările în mediile vulnerabile sunt multe, doamna resimțind acest lucru în încercarea de a comunica în mod constant cu părinții: fie nu au telefon mobil, fie sunt plecați din țară, fie se îngrijesc de frații mai mici și timpul este dificil de gestionat.
Asa s-a întâmplat și în cazul familiei lui P., elevul Ancăi, pe care l-a cunoscut în clasa pregătitoare: la 7 ani nu vorbea deloc, singurul cuvânt pe care îl pronunța era mama, nu reușea să țină un creion în mânuțele încă neobișnuite cu instrumentele de scris, nu deosebea culorile și, de cele mai multe ori, nu îndeplinea sarcinile de la clasă. P. are diagnostic de epilepsie și un chist arahnoidian, iar ultimul control medical de specialitate l-a făcut în urmă cu trei ani. De aici și problemele copilului, pentru care ulterior s-au făcut demersuri în a obține un certificat de orientare școlară.
Pentru Anca, a fost dificil să discute cu familia lui: mama nu avea telefon, la școală nu putea să vină, din cauza distanței, iar tatăl era plecat.
Învățătoarea inimoasă a reușit în cele din urmă să contacteze familia, însoțind mama la medicii specialiști, iar apoi ocupându-se cu multă dedicare de acest elev. Prin exerciții care să-l ajute să-și dezvolte vorbirea și musculatura fină a mâinii, jocuri cu plastilină sau sarcini speciale, P. a progresat mult și de când este integrat în colectiv poate pronunța multe sunete și cuvinte mai simple, lucrează cu puzzle-uri, scrie și desenează după contur, iar ceilalți copii l-au acceptat și îl protejează.
Unicornul de pluș, asistent la clasă și confident
Profesorii Teach for Romania sunt oameni valoroși, inspiraționali, care îndrumă copiii nu doar spre o educație care să le asigure un viitor mai bun, ci le deschid și sufletul și-i sprijină să devină oameni integri, atenți la tot ceea ce se întâmplă în comunitatea lor, unde pot, la rândul lor, să ofere sprijin atunci când este nevoie. Poveștile echipei Teach for Romania sunt inspirate de viața de zi cu zi și pot fi povestea oricăruia dintre noi care este convins că fiecare copil, prin educație, are șansa să-și schimbe viața.
Camelia Lăţcan este învăţătoare în satul Ireşti, judeţul Vrancea, și are o experienţă la catedră de peste 20 de ani, timp în care s-a remarcat prin metodele eficiente de predare pe care le foloseşte. Are patru băieți și nouă fete la clasă și își dedică timp pentru a lucra cu fiecare în parte, respectând ritmul de învățare al fiecăruia.
Deși se vorbește de un regres al elevilor în perioada școlii online, Camelia a observat la Veronica, eleva ei, un real progres datorită inorogului ei de pluș, Maya. La fiecare oră online, Maya era acolo, oferind susținere Veronicăi. La fiecare reușită, Maya era îmbrațișat cu mândrie de către fetiță. Dacă la începutul școlii Veronica nu reușea să își verbalizeze trăirile și nu își putea concentra atenția către sarcini, acum empatizează foarte mult cu Camelia, care a observat că elevei îi este mai confortabil să scrie sau să vorbească alături de inorogul ei și a abordat această metodă pentru a o susține să evolueze.
Sprijin pentru elevii cu Cerințe Educaționale Speciale
Prin acceptarea prietenului de pluș la oră, Veronica a devenit o elevă deschisă, empatică și surprinzător de atentă, iar fiecare pas mic a devenit un motiv de celebrare.
Problematica elevilor cu Cerințe Educaționale Speciale a devenit în ultimii ani prioritară atât pentru sistemul național de învățământ, cât și pentru profesori și, nu în ultimul rând, pentru părinți sau bunici.
Teach for Romania este interesată și de acest subiect, astfel că profesorii din program au o mentalitate deschisă, care implică ideea simplă și onestă de a fi alături de cei din jur, de a avea principii bazate pe valori puternice de adevăr, respect și iubire. Ei sunt atenți la nevoile elevilor, își doresc să le descopere și să le dezvolte talentele, îi încurajează să depășească orice obstacol, să-și înfrângă temerile și să aibă credința că prin educație își pot împlini orice vis.
Puncte preluare anunturi "Evenimentul Regional al Moldovei" in Iasi
<
Adauga comentariul tau