Ministerul Energiei: Valoarea exproprierilor pentru amenajarea Hidroenergetică Paşcani, de pe râul Siret, depăşeşte 27 de milioane de lei

Dimensiune font:

| 02-02-2024 22:15

 râul Siret, Pascani

Valoarea exproprierilor pentru amenajarea Hidroenergetică Paşcani, de pe râul Siret, depăşeşte 27 de milioane de lei, conform un proiect de Hotărâre privind aprobarea amplasamentului care constituie coridorul de expropriere, pus în dezbatere de Ministerul Energiei, relateză News.ro

”Conform informaţiilor puse la dispoziţie de Hidroelectrica SA, pentru realizarea obiectivului de investiţie de utilitate publică de interes naţional „Amenajarea Hidroenergetică Paşcani pe râul Siret” este necesară ocuparea unei suprafeţe totale de 23.174.585 mp teren, aferentă unui număr total de 4.165 imobile”, potrivit unui proiect de Hotărâre privind aprobarea amplasamentului care constituie coridorul de expropriere, declanşarea procedurilor de expropriere a tuturor imobilelor proprietate privată, aprobarea listei imobilelor proprietate privată supuse exproprierii, aprobarea listei imobilelor proprietate publică a statului şi aprobarea listei imobilelor proprietate publică a unităţilor administrativt eritoriale, situate pe amplasamentul lucrării de utilitate publică de interes naţional „Amenajarea Hidroenergetică Paşcani pe râul Siret”.

Obiectivul de investiţii „Amenajarea Hidroenergetică Paşcani pe râul Siret” este situat la circa 2,5 km amonte de oraşul Paşcani, pe raza unităţilor administrativ-teritoriale Dolhasca din judeţul Suceava, Lespezi, Vânători şi Valea Seacă şi Paşcani din judeţul Iaşi.

Iniţiată în anul 1985, Amenajarea Hidroenergetică Paşcani este cea mai mare investiţie a statului român de până acum, în judeţul Iaşi.

Sebastian Burduja, ministrul Energiei, spunea în decembrie 2023 că stadiul de execuţie pentru proiectul Amenajării Hidroenergetice Paşcani este de 80%.

Acesta a solicitat atunci Hidroelectrica să finalizeze lucrările la hidrocentrala de la Paşcani, judeţul Iaşi.

„Sunt astăzi la amenajarea Hidroenergetica de la Paşcani, un alt proiect început înainte de 1989, în anul de graţie 1985. Proiectul de aici, acest lac de acumulare în devenire este la un grad de realizare de 80%, urmează să aibă o capacitate de 68 de milioane de metri cubi de apă. Sunt lângă râul Siret şi aici va fi şi centrala hidroelectrică de aproximativ 10 megawaţi putere instalată şi este la un stadiu de 80%”, a declarat Sebastian Burduja, în decembrie 2023.
În varianta optimizată, obiectivul asigură: un volum de 68,7 milioane metri cubi apa având ca principală folosinţă producerea de energie electrică – energie medie de 25,3 GWh/an, ce se realizează prin centrala hidroelectrică Paşcani, cu o putere instalată de 9,4 MW; posibilitatea alimentării cu apă industrială în zona Paşcani-Târgu Frumos; asigurarea în aval a debitului ecologic pentru priză; asigurarea dezvoltării durabile a zonei; atenuarea undelor de viitură mici şi mijlocii.

”Înainte de adoptarea Legii nr. 255/2010, Hidroelectrica a achiziţionat un număr de 552 de imobile proprietate privată, în suprafaţă de 2.034.942 mp, situate pe amplasamentul coridorului de expropriere, în zona ce va fi ocupată de cuveta lacului de acumulare. Un număr de 3.376 imobile, în suprafaţă totală de 14.088.796 mp teren, aflate în proprietatea privată a altor titulari, sunt prevăzute în Anexa 2, pentru care valoarea despăgubirilor estimate de evaluator ANEVAR este de 27.471.242,50 lei”, se precizează în proiect.

Din coridorul de expropriere fac parte, de asemenea, şi 84 imobile în suprafaţă de 6.579.220 mp proprietate publică a statului, precum şi 153 imobile proprietate publică a unităţilor administrativ teritoriale, în suprafaţă de 471.627 mp.

Suma de 27.471.242,50 lei aferentă despăgubirilor pentru imobilele proprietate privată afectate de coridorul de expropriere al lucrării rezultă din rapoartele de evaluare întocmite în luna ianuarie 2024, de către expertul autorizat ANEVAR Ion Gheorghescu.

Terenurile afectate de obiectiv sunt parţial alocate desfăşurării activităţilor agricole, parţial sunt neproductive, parţial sunt ocupate de fond forestier şi parţial sunt ocupate de ape (râul Siret) care îşi modifică frecvent albia. Din această cauză, terenurile sunt deseori supuse viiturilor. După finalizarea investiţiei, terenurile afectate de coridorul de expropriere vor fi în parte afectate construcţiilor hidrotehnice, în parte acoperite de ape – lacul de acumulare, iar o parte vor fi destinate asigurării zonei de retenţie REMU (curba suprafeţei libere a apei din lac) pentru protecţie în caz de inundaţii. Drumul judeţean DJ 208, a cărui platformă este situată la aceeaşi cotă ca şi barajul, va fragmenta practic lacul în două părţi.

”Întrucât în prezent nu deţinem toate informaţiile necesare schimbării administratorilor, prin prezentul proiect de act normativ se urmăreşte exclusiv aprobarea listei cuprinzând imobilele proprietate publică a statului, urmând ca operaţiunile privind schimbarea administratorilor asupra acestor imobile, să facă obiectul unui act distinct”, se menţionează în document.

Prin Protocolul din 17.01.2007 investiţia Acumularea Paşcani pe râul Siret în judeţele Iaşi şi Suceava s-a transmis din patrimoniul A.N. Apele Române în patrimoniul Hidroelectrica. Producătorul de energie a continuat realizarea lucrărilor, în prezent acestea fiind în stadiu foarte avansat de execuţie, cu termen final de punere în funcţiune august 2026, arată Nota de fundamentare.

Varianta optimizată a investiţiei a fost aprobată prin Hotărârea Adunării Generale Extraordinare a Acţionarilor nr. 15/25.10.2022 în baza Studiul de fezabilitate actualizat în 2022 care a ţinut seama de necesarul de apă actual şi de perspectivă, în baza studiilor realizate de INHGA, din care rezultă că au crescut semnificativ cerinţele privind debitele ecologice pe râul Siret, în aval de barajul Paşcani.

La rândul său, Studiul de fezabilitate ediţia 2022 a fost avizat de Consiliului TehnicoEconomic cu Avizul nr 58/2022, iar prin Decizia Directoratului 879/11.08.2022 si Hotărârea nr 66/14.09.2022 a Consiliului de Supraveghere al S.C.P.E.E.H. Hidroelectrica S.A. s-au avizat devizul general actualizat şi a indicatorii tehnico-economici aferenţi obiectivului de investiţie. Conform legislaţiei în vigoare, prin Hotărârea Adunării Generale Extraordinare a Acţionarilor nr 15/25.10.2022 s-au aprobat Devizul general actualizat şi Indicatorii tehnicoeconomici ai obiectivului de investiţie „Amenajarea Hidroenergetică Paşcani pe râul Siret”. 

Evenimentul pe WhatsApp – cele mai tari știri, direct pe telefon!

Ești mereu pe fugă? Noi îți trimitem zilnic cele mai importante 3 știri din Iași, Moldova și țară – scurt, clar, fără spam.

Plus: alerte locale de urgență, noutăți exclusive și acces rapid la anunțuri importante.

► Intră pe canalul nostru oficial:

⇒ Încearcă 3 zile. Dacă nu-ți place, poți ieși oricând.

Puncte preluare anunturi  "Evenimentul Regional al Moldovei"  in Iasi

<>

Adauga comentariul tau

Nume:

E-mail:

Comentariu:

Security Code
Imagine noua

ULTIMA ORA
BANCUL ZILEI

12:29

1. Denumirea, adresa, numarul de telefon, numarul de fax si adresa de e-mail ale autoritatii contractante: Comuna Roma, comuna Roma, sat Roma, Str. Brazilor nr. 54, judetul Botosani, telefon 0231/544.622, fax 0231/565.978, e-mail: primaria.roma@yahoo.ro, cod fiscal 3372114. 2. Denumirea, adresa, numarul de telefon, numarul de fax si adresa de e-mail ale biroului de la care se poate solicita documentatia de atribuire. Daca este cazul, costul si conditiile de plata in vederea obtinerii documentatiei de atribuire: Biroul Achizitii Publice, din cadrul Comunei Roma, cu sediul in comuna Roma, sat Roma, Str. Brazilor nr. 54, judetul Botosani, telefon 0231/544.622, fax 0231/565.978, e-mail: primaria.roma@yahoo.ro, cod fiscal 3372114. Documentatia de atribuire in format electronic este pusa de catre Autoritatea Contractanta cu titlu gratuit la dispozitia ofertantilor care au inaintat o solicitare in acest sens. 3. a) Locul prestarii serviciilor: Comuna Roma, cu satele apartinatoare Roma si Cotargaci, judetul Botosani. b) Obiectul concesionarii; natura si dimensiunea prestarilor: Serviciul de utilitate publica de distributie a gazelor naturale in Comuna Roma, cu satele apartinatoare Roma si Cotargaci, judetul Botosani, conform art. 8 H.G.209/2019. c) Termenul de finalizare sau durata contractului: 49 de ani. 4. a) Termenul de depunere a ofertelor: 20.06.2025, ora 10.00. b) Adresa la care trebuie transmise ofertele: Comuna Roma, Roma, sat Roma, Str. Brazilor nr. 54, judetul Botosani, telefon 0231/544.622, fax 0231/565.978, e-mail: primaria.roma @yahoo.ro. c) Limba sau limbile in care trebuie redactate ofertele: romana. d) Data, ora si locul deschiderii ofertelor: 20.06.2025, ora 11.00, Comuna Roma, comuna Roma, sat Roma, Str. Brazilor nr. 54, judetul Botosani. 5. Conditiile personale, tehnice si financiare pe care trebuie sa le indeplineasca ofertantii: conform documentatiei de atribuire. 6. Criterii utilizate la atribuirea contractului: conform documentatiei de atribuire. 7. Dupa caz, procentajul minim din lucrari care trebuie acordat partilor terte: conform documentatiei de atribuire. 8. Data trimiterii spre publicare a anuntului de participare: 30.04.2025. 9. Denumirea si adresa organismului competent de rezolvare a contestatiilor si, dupa caz, de mediere. Informatii exacte privind termenele de depunere a contestatiei si, dupa caz, denumirea, adresa, numarul de telefon, numarul de fax si adresa de e-mail ale biroului de la care se pot obtine aceste informatii: Tribunalul Botosani, Sectia de Contencios -Administrativ, cu sediul in orasul Botosani, Str. Maxim Gorki nr. 8, judetul Botosani, telefon 0231/511.739, fax 0231/531.832, email: tr-botosani@just.ro.
Informatii generale privind autoritatea contractanta, in special denumirea, codul fiscal, adresa, numarul de telefon, telefax si/sau adresa de e-mail ale persoanei de contact: Orasul Flamanzi, cu sediul in oras Flamanzi, Str.Dumitru Iov nr.284, judetul Botosani, telefon 0231/552.351, fax 0231/552.626, e-mail: orasflamanzi@yahoo.com, cod fiscal 3372173. Reglementari legale privind acordarea de finantare nerambursabila: In baza Legii nr. 350/2005 privind regimul finantarilor nerambursabile din fonduri publice alocate pentru activitati nonprofit de interes general; Hotararea Consiliului Local Orasul Flamanzi nr. 36/17.03.2025 privind aprobarea bugetului local pentru anul 2025, a bugetului activitatilor finantate integral din venituri proprii. Suma totala alocata de la bugetul local este de 40.000 Lei si se aloca in intregime pentru activitati cultural sportive. Criteriile de acordare a finantarilor nerambursabile sunt cele prezentate in Regulamentul privind acordarea de finantare nerambursabila de la bugetul local pentru activitatile nonprofit de interes local aprobat prin Hotararea Consiliului Local Flamanzi nr. 10/31.01.2014, modificata prin Hotararea Consiliului Local Orasul Flamanzi nr. 48/28.03.2025. Documentatia pentru elaborarea si prezentarea propunerilor de proiecte/ programe se poate obtine de pe site-ul Orasului Flamanzi: https://orasul- flamanzi.ro. Documentatia de solicitare a finantarii nerambursabila se poate descarca de pe site-ul autoritatii contractante: https://orasul- flamanzi.ro si se poate procura de la sediul Orasului Flamanzi, orasul Flamanzi, Str. Dumitru Iov nr. 284, judetul Botosani. Data-limita pentru depunerea propunerilor de proiecte: 12.06.2025, ora 16.00, la adresa: Orasul Flamanzi, orasul Flamanzi, Str. Dumitru Iov nr. 284, judetul Botosani. Perioada la care se desfasoara selectia de proiecte, verificarea eligibilitatii, a indeplinirii criteriilor referitoare la capacitatea tehnica si financiara si evaluarea propunerilor de proiecte este 16.06.2025 -17.06.2025.
Orasul Harlau clarifica regimul finantarilor nerambursabile din fonduri publice alocate pentru activitati nonprofit. Informatii generale privind autoritatea contractanta, in special denumirea, codul fiscal, adresa, numarul de telefon, telefax si/sau adresa de e-mail ale persoanei de contact: Orasul Harlau, cu sediul in orasul Harlau, Str. Musatini nr.1, judetul Iasi, telefon/fax 0232/720.412/ 0232/720.777, e-mail: primariahirlau @yahoo.com, juridic@ primaria- hirlau.ro, cod fiscal 4541190. Reglementari legale privind acordarea de finantare nerambursabila: In baza Legii nr. 350/2005 privind regimul finantarilor nerambursabile din fonduri publice alocate pentru activitati nonprofit de interes general, cu modificarile si completarile ulterioare si H.C.L. Harlau nr. 27/26.03.2025 privind aprobarea bugetului pe anul 2025. Perioada de finantare: anul 2025. Suma totala alocata de la bugetul local este de 160.000 Lei si se aloca in intregime pentru domeniul Sport. Criteriile de acordare a finantarilor nerambursabile sunt cele prezentate in Regulamentul Orasului Harlau aprobat prin H.C.L. Harlau nr. 53/27.04.2017 privind regimul finantarilor nerambursabile alocate de la bugetul local pentru activitatile nonprofit de interes local, cu modificarile si completarile ulterioare. Documentatia pentru elaborarea si prezentarea propunerilor de proiecte/ programe se poate obtine de pe site-ul: www.primaria hirlau.ro. Documentatia de solicitare a finantarii nerambursabile se poate descarca de pe site-ul autoritatii contractante: www.primaria hirlau.ro sau se poate procura de la sediul Orasului Harlau, Harlau, Str. Musatini nr. 1, judetul Iasi. Data-limita pentru depunerea propunerilor de proiecte: 15.05.2025, ora 14.00, la Compartimentul Registratura al Orasului Harlau, Harlau, Str. Musatini nr. 1, judetul Iasi. Perioada la care se desfasoara selectia de proiecte, verificarea eligibilitatii, a indeplinirii criteriilor referitoare la capacitatea tehnica si financiara si evaluarea propunerilor de proiecte este: 16.05.2025 -19.05.2025.
1. Informatii generale privind autoritatea contractanta, in special denumirea, codul de identificare fiscala, adresa, numarul de telefon, fax si/sau adresa de e-mail, persoana de contact: Municipiul Vaslui, cu sediul in municipiul Vaslui, Str. Spiru Haret nr. 2, judetul Vaslui, telefon 0235/310.999, fax 0235/315.946, e-mail: pmv@primariavaslui.ro, cod fiscal 3337532. 2. Informatii generale privind obiectul procedurii de licitatie publica, in special descrierea si identificarea bunului care urmeaza sa fie inchiriat: -4 terenuri apartinand domeniului public al Municipiului Vaslui, in vederea amplasarii de terase provizorii, situate in municipiul Vaslui, F.N., conform caietului de sarcini, H.C.L. Vaslui nr. 151/30.04.2025 si O.U.G. nr. 57/03.07.2019, identificate astfel: -T1 -suprafata de 75 mp, situat in imediata vecinatate a cladirii fostului Palat al Telefoanelor; -T2 -suprafata de 35 mp, situat pe platoul pietonal din zona Teatrului de Vara, in fata restaurantului Crama Domneasca; -T3 -suprafata de 64 mp, situat in partea dreapta fata de intrarea principala a Teatrului de Vara; -T4 -suprafata de 67 mp, situat in partea stanga fata de intrarea principala a Teatrului de Vara. 3.Informatii privind documentatia de atribuire: se regasesc in caietul de sarcini. 3.1. Modalitatea sau modalitatile prin care persoanele interesate pot intra in posesia unui exemplar al documentatiei de atribuire: de la sediul Municipiului Vaslui sau de pe site-ul institutiei: www.primaria vaslui.ro. 3.2. Denumirea si datele de contact ale serviciului/ compartimentului din cadrul institutiei de la care se poate obtine un exemplar din documentatia de atribuire: Compartimentul Patrimoniu, etaj 2, cam. 210 din cadrul Municipiului Vaslui, Str. Spiru Haret nr. 2, judetul Vaslui. 3.3. Costul si conditiile de plata pentru obtinerea acestui exemplar, unde este cazul, potrivit prevederilor O.U.G. nr. 57/2019 privind Codul administrativ: Gratuit. 3.4. Data-limita pentru solicitarea clarificarilor: 22.05.2025, ora 16.00. 4. Informatii privind ofertele: 4.1. Data-limita de depunere a ofertelor: 30.05.2025, ora 14.00. 4.2. Adresa la care trebuie depuse ofertele: Municipiul Vaslui, Registratura, municipiul Vaslui, Str. Spiru Haret nr. 2, judetul Vaslui. 4.3. Numarul de exemplare in care trebuie depusa fiecare oferta: se depun intr-un singur exemplar, in original, in doua plicuri sigilate: unul exterior si unul interior. 5. Data si locul la care se va desfasura sedinta publica de deschidere a ofertelor: 02.06.2025, ora 10.00, la sediul administrativ al Pietei Centrale din municipiul Vaslui, Str. Nicolae Iorga nr. 2, judetul Vaslui. 6. Denumirea, adresa, numarul de telefon si/sau adresa de e-mail ale instantei competente in solutionarea litigiilor aparute si termenele pentru sesizarea instantei: Sectia de Contencios Administrativ a Tribunalului Vaslui, municipiul Vaslui, Str.Stefan cel Mare nr.54, judetul Vaslui, telefon/fax 0235/311.582, e-mail: tr-vaslui@just.ro. 7. Data transmiterii anuntului de licitatie catre institutiile abilitate, in vederea publicarii: 08.05.2025.
O nouă șansă pentru tinerii fără Bac. USV Iaşi lansează un proiect educaţional unic
14/05/2025 22:36

* prin proiectul „Fii şi tu primul”, 189 de tineri fără diplomă de Bacalaureat vor fi sprijiniţi să revină pe traseul educaţional şi să işi continue studiile universitare * de asemenea, 1 ...

Iașul a depășit, oficial, milionul de locuitori. Suceava urcă pe podiumul național!
14/05/2025 22:11

Pentru prima dată in istorie, un judet al Romaniei depăseste 1 milion de locuitori! Conform datelor furnizate de Directia Generală de Evidentă a Populatiei (DGEP), numărul cetătenilor romani in viată cu ...

Lucrările pe Autostrada Unirii A8 au fost oprite pe termen nelimitat!
14/05/2025 21:52

* Grupul UMB, condus de Dorinel Umbrărescu, a decis să suspende lucrările pe mai multe santiere, incepand cu săptămana viitoare * vizate sunt in special proiectele Autostrăzii A8 (Autostrada Unirii) si Au ...

Parfum de epocă pe Strada Lăpușneanu. Între istorie vie, boemie urbană și eleganță cotidiană
14/05/2025 18:01

  Mergand de la Palatul Culturii către Piata Unirii, pasii te poartă pe o arteră care pare suspendată intre două lumi: una a Iasului de altădată, cu librării cu geamuri prăfuite, anticariate ...

După 7 amânări, un nou tronson din Autostrada Unirii intră în execuție!
14/05/2025 17:47

* termenul initial pentru lotul Miercurea Nirajului – Sărăteni (23 km) a fost prelungit anterior de sapte ori, fiind solicitate circa 370 de clarificări * contractul, in valoare de 2,98 miliarde de lei ...

Pasajul Alexandru cel Bun a intrat în reparații capitale
14/05/2025 17:35

* lucrările de reparatii la Pasajul Alexandru cel Bun vor fi făcute in asa fel incat circulatia să nu fie blocată Au inceput lucrările de reparatii capitale la pasajul Alexandru cel Bun, in cadrul unui co ...

Încă 18 tramvaie noi, pe străzile Iașului!
14/05/2025 17:35

* tramvaiele vor avea lungimea de circa 22 de metri (cele care circulă acum prin oraş au 30 de metri), minim 135 locuri, din care minim 30 pe scaune, minim 5 locuri accesibile pentru persoane cu dizabilităti ...

Primăria remodelează zona centrală a Iașului!
14/05/2025 17:32

* vor avea loc interventii asupra esplanadei Teatrului National, incluzand strada Matei Milo si un tronson al străzii Cuza Vodă cuprins intre străzile I.C. Brătianu si Mănăstirea Dancu * se urmăreste rec ...

Criza financiară afectează profund mediul rural. Ce bani pot accesa primăriile ieșene
14/05/2025 17:30

Criza financiară care pune stăpanire pe Romania a afectat in special mediul rural, acolo unde fondurile destinate investitiilor in lucrări de utilitate publică sunt pe terminate. Si cum marea majoritate a u ...

IMM-urile din Nord-Est pot accesa până la 1 milion de euro pentru proiecte de economie circulară
14/05/2025 17:24

  La Iasi a avut loc lansarea oficială a apelului de finantare destinat intreprinderilor mici si mijlocii interesate să dezvolte proiecte in domeniul economiei circulare. Initiativa apartine Agentie ...

Aboneaza-te la cele mai noi stiri din Regiunea Moldovei