Povestea albului, spusă prin ceramică
Dimensiune font:
* interviu cu ceramistul Ramona Biciușcă, lector universitar la Universitatea Națională de Arte „George Enescu” Iași
- O nouă expoziție, un nou succes. Cum a pornit ideea acestui proiect și în ce a constat?
- Pentru început, țin să precizez că dragostea pentru domeniul ceramicii mă stăpânește în asa mare măsură încât tot timpul rămas după îndeplinirea datoriilor profesionale, ca didact, îl dedic practicii de atelier. Ca artist ceramist mă exprim cu ușurință, intuitiv, adesea în forme organice, modelate manual, la dimensiuni mari. Practica personală, extinsă la nivelul temelor europene contemporane, de actualitate, se continuă prin subiectele de studiu propuse în cadrul orelor de curs, ce oferă studenților o înțelegere profundă a domeniului Ceramicii ca artă și știință.
Proiectul “Valențele albului” a prins contur în octombrie 2021, în cadrul Departamentului de Ceramică al Facultății de arte Vizuale și Design din Iași, departament unde imi desfășor activitatea ca lector universitar de 18 ani și s-a finalizat printr-o expoziție colectivă în cadrul Galeriei de artă Victoria, din Iași. Expoziția a fost o provocare pentru atât pentru mine, ca profesor cât și pentru studenți. M-am gândit că putem imagina și coagula într-o formulă prietenoasă experințele de atelier, fără a ne simți constrânși de temele impuse. Și dacă la început am pornit de la un subiect comun, fiecare dintre noi era invitat să realizeze un corp de iluminat sau un fragment de basorelief, ulterior tema propusă a fost îmbrăcată într-o formula prietenoasă, pentru ca actul creativ să depășeacă cercul limitat al unei teme impuse și să se întoarcă imbogățit, să aparțină tuturor. Travaliul proiectului s-a desfășurat ca o poveste despre organicitate, structuri desprinse din cadrul natural, ce par a fi extensii ale naturii, lumină, ambient, spațiu architectural și s-a finalizat printr-o expoziție de artă ambientală, care împărtășește publicului o parte din experiența acumulată de noi, ca artiști ceramiști.
Acest proiect a avut un parcurs interesant, fiind o sumă a preocupărilor noastre din ultimii ani.
- De ce alb?
În primul rând ne-am aventurat într-un proiect de mare amploare. Realizarea lui a impus multă disciplină, alegerea materialelor specifice, diverse procese de modelare, de ardere, modalitățile de proiectare și de instalare a lucrărilor, care sunt în mare parte, corpuri de iluminat.
Fiecare artist are un stil propriu și o manieră personală de a practica profesia, prin urmare, unitatea expozițională era greu de imaginat. În calitate de coordonator al expoziției m-am concentrat pe dorinta de a focaliza atenția publicului asupra rezolvărilor estetice inedite, de a prezenta privitorului proprietățile finisajelor oferite de argila albă. “Valențele albului” nu este doar un proiect expozițional ci o cercetare comună asupra calităților estetice ale argilei. În derularea proiectului am folosit mase ceramice preparate industrial precum gresia, masa de semiporțelan, masa de porțelan moale, dar și masa de ceramică hibridă, în care am amestecat materiale neconvenționale, alăturând cu dezinvoltură fibre de sticlă, metale, materiale organice, rășini sintetice. Am fost preocupati și de metodele de reciclare ale maselor ceramice, prin recuperarea obiectelor din practica de atelier, realizate din diferite tipuri de argilă albă, mase ceramice ce au fost supuse procesului de malaxare și remodelare. Desigur, ele au căpătat dimeniuni mici, prin forme modulare, repetitive, în construcția fragmentelor de basorelief.
- Lucrările expuse sunt de o frumusețe greu de egalat. Ce v-a inspirat în realizarea lor? Cât ați lucrat la ele?
- În 2019 am revăzut Parisul și am rămas uimită de efervescența domeniului ceramicii. Parisul, oraș în plină dezvoltare culturală, se dovedește a fi locul ideal, unde arta ceramicii înflorește, stimulată de comanda socială. O multitudine de galerii de ceramică ridică valoarea acestui domeniu la cote ce depășesc valențele decorative. Ceramica de atelier, cu dimensiunile ei reduse pierde teren în favoarea temelor ambientale, adaptate proiectelor arhitecturale. Am acționat intuitiv, adaptând temele de cercetare fenomenului actual. Asta a însemnat acceptarea comenzii sociale. Dau exemplul Hotelului Crillon din Paris, o clădire monument istoric, care găzduiște lucrările monumentale din ceramică ale celui mai mare ceramist contemporan, Peter Lane.
Prin proiectul expozițional “Valențele albului” mi-am dorit ca tinerii studenți să prindă curaj în abordarea acestui domeniu și să se implice în colaborări inspirate pentru producția de ceramică utilitară. Cu acestă ocazie amintesc întreaga echipă: Viorica Moldovan (Rep. Moldova), Neli Chiriță, Felicia Ioana Roca, Herciu Elena Simona, Ilinca Aldea, Iulia Codru, Rodica Neamțu Biciușcă, Codrina Dragomir, Loredana Tănasă, Georgeana Grădinariu, Elena Chirilă, Prodan Oana, Jorj Dimitriu, Radu Costinel Cristian, Bogdan George Ciolan cărei i s-a alăturat și reprezentatul grupului artistic Firekultur.
În realizarea fiecărui proiect, tema aleasă a fost abordată cu originalitate și interes pentru detaliu. Ne-am propus să punem accent pe evidențierea tridimensionalității, prin jocul de lumină și umbră. Astfel, am optat pentru combinarea diferitelor tipuri de argilă, am exploatat efectele decorative în modelare, efectele incizării, decorării cu pigmenți sau lusteri și efectele glazurării. Pentru obținerea paletei dorite am realizat o multitudine de probe cromatice, peste 20 de tonuri diferite de alb, iar pentru glazurare s-au folosit peste 30 de glazuri distincte, mate, lucioase, cu efecte de craclare.
Proiectul s-a desfășurat pe parcursul a opt luni de muncă asiduă și a inclus, în premieră o mare colecție de corpuri de iluminat din ceramică și o alta de bijuterie din porțelan, ambele reprezentând teme de actualitate.
- Obiectele realizate nu sunt doar piese de ceramică, ci au valențele artei de interior. Cât de pregătit este publicul ieșean pentru astfel de piese? Ce ar trebui făcut pentru a-i deschide gustul către o astfel de artă?
Preocupările personale în privința expresiei domeniului ambiental m-au determinat să adaptez proiectele artistice din ceramică la temele de actualitate, în urma unor serii de colaborări cu diverse studiouri de arhitectură și design de interior. Prin colaborare, arhitectul propune o temă ambientală iar ceramistul dezvăluie calitățile ceramicii și se adaptează de la bun început la proiectul arhitectural. Prezența ceramicii monumentale sau obiectuale în cadrul ambiental reprezintă o mare provocare. Fiecare proiect în sine este unic și are conotații diferite, fapt care atrage după sine, o lărgire a viziunii și tehnicilor.
Prin activitatea didactică încerc să pun accent pe viabilitatea acestui domeniu iar prin temele propuse studenților, să combin tradiția și inovația în definirea unor proiecte ambientale contemporane.
Expoziția este o invitație de a conecta ceramiștii cu arhitecții și designerii în vederea realizării obiectelor personalizate pentru proiecte ambientale actuale și nu în ultimul rând de a conecta artisții cu publicul.
Un rol important în acest sens l-a avut curatorul expoziției, Maria Bilașevschi care a fost de mediator între artiști și public prezentând un discurs inspirat și detaliat al proiectului expozițional.
Pentru a deschide gustul publicului pentru un astfel de domeniu este fundamental să ieși din intimitatea atelierului de creație și să te faci vizibil. Fapt ce a fost demonstrat. Spre marea noastră uimire, expoziția a fost vizitată de peste 300 de persoane in decursul a șapte zile.
- De unde vine dragostea dumneavoastră pentru ceramică? Cum a început acest drum?
- Din 2013 am început o serie de proiecte colaborative cu grupul artistic Firekultur, specializat în mobilier și instalații ambienatale din ceramică. În paralel, la facultate, unde activam in calitate de cadru didactic la secția Artă Murală s-a redeschis un atelier de ceramică. Am început să predau cu mare pasiune această disciplină, completând, pe cont propriu, prin diverse documentări în muzee și galerii de ceramică din Europa, cercetarea în acest domeniu. Din acel moment, atelierul meu a devenit o călătorie, în care totul este mirare și descoperire, o adevărată bucurie de curiozități seducătoare. La facultate am încercat să aduc imprim acestă bucurie a descoperirii ceramicii, domeniu foarte complex care implică multă cercetare și practică de atelier, să inspir studenților perseverență și răbdare, necesare definirii unei cariere în domeniu.
Maura ANGHEL
Puncte preluare anunturi "Evenimentul Regional al Moldovei" in Iasi
<
Adauga comentariul tau