Rădăcini noi în pământ străin. Povestea Ucrainei din inima Iașului

Dimensiune font:

| 22-02-2025 05:58

   * Centrul de Asistență Umanitară și Socială pentru Refugiați Nicolina din Iași adăpostește oameni cu povești de viață pe care nimeni nu și le-ar fi imaginat acum trei ani * pe 23 și 24 februarie 2025, comunitatea ucraineană din Iași își împărtășește trăirile, provocările și micile victorii în fața unui public care a devenit, în timp, un sprijin de neînlocuit

 

Trei ani. Atât a trecut de la momentul în care lumea lor s-a zdruncinat din temelii. Un război care părea că se va încheia rapid i-a aruncat în necunoscut, forțându-i să-și lase în urmă casele, familiile, visele. România a fost unul dintre punctele de refugiu, iar Iașul a devenit pentru mulți dintre ei un loc unde au încercat să-și regăsească normalitatea.

  De la refugiați la antreprenori

 Dacă la început fiecare zi era o luptă pentru supraviețuire, astăzi cifrele vorbesc despre o comunitate care prinde rădăcini. 47 de firme cu acționariat ucrainean au fost înființate în ultimii trei ani la Iași. În spatele acestor cifre se află oameni care au transformat frica și incertitudinea în curaj și inițiativă.

De la croitorie la IT, apoi la servicii de consultanță, ucrainenii din Iași își construiesc viitorul pas cu pas.

 Copiii care învață să viseze din nou

 În sălile de clasă din Iași, 69 de copii ucraineni sunt deja elevi cu acte în regulă. Ei fac parte dintre cei 134 care frecventează cursurile școlilor românești, încercând să înțeleagă o limbă nouă, un sistem educațional nou, dar mai ales, să își regăsească copilăria. Prima zi a fost grea”, spune Oksana, mama unui băiețel de 8 ani. Nu înțelegea nimic, era speriat. Dar învățătoarea lui l-a ajutat enorm, colegii l-au primit cu brațele deschise, iar acum vorbește românește mai bine ca mine”.

Educația este, poate, cea mai bună dovadă că integrarea este posibilă, că un viitor în România nu mai este doar o soluție temporară, ci o nouă casă.

Un oraș care a știut să fie acasă

 Evenimentul organizat de Federația Organizațiilor Neguvernamentale pentru Servicii Sociale (FONSS) și partenerii săi aduce laolaltă nu doar refugiați, ci și organizații, instituții și oameni care și-au unit forțele pentru a oferi sprijin.

Un târg de donații pentru ucraineni, o expoziție cu lucrări realizate în atelierele ONG-urilor și o prezentare a antreprenorilor ucraineni sunt doar câteva dintre activitățile prin care comunitatea arată că se poate construi ceva nou, chiar și în mijlocul unei tragedii. Nu este doar despre ajutor, este despre a le da oamenilor șansa să-și ia viața în propriile mâini, să se simtă parte din societate.

În cadrul dezbaterii „Cum putem ajuta comunitatea ucrainenilor să ajungă la independență financiară?”, organizatorii speră să găsească soluții pe termen lung pentru integrarea economică a refugiaților.

 Speranță dincolo de statistici

 Cifrele pot arăta un progres – 739 de persoane înregistrate la AJOFM Iași ca fiind în căutarea unui loc de muncă, dintre care 106 deja angajate –, dar adevărata poveste a acestor oameni nu se rezumă la numere. Este despre puterea de a lua viața de la capăt, despre reziliență, despre dorința de a contribui la societatea care le-a oferit adăpost.

Pentru mulți dintre ei, Iașul nu mai este doar un loc unde s-au refugiat. Este locul unde au învățat din nou să spere, să construiască, să viseze.

  Maura ANGHEL

 

 

Urmareste-ne si pe canalul nostru de WhatsApp

Puncte preluare anunturi  "Evenimentul Regional al Moldovei"  in Iasi

<>

Adauga comentariul tau

Nume:

E-mail:

Comentariu:

Security Code
Imagine noua

ULTIMA ORA

FIVE Administration S.P.R.L, vinde prin licitatii publice utilaje agricole, al debitoarei Agrocomplex Barlad S.A. FIVE Administration S.P.R.L., in calitate de Administrator judiciar al debitoarei Agrocomplex Barlad S.A. -in reorganizare cu sediul in Barlad, str. Tecuciului nr. 7, judetul Vaslui, inregistrata la Oficiul Registrului Comertului sub nr. J37/231/1991, avand CUI: RO2808054, organizeaza in perioada 27.03.2025 -30.04.2025 inclusiv, orele 09:00 -19:00, licitatii publice cu strigare in vederea valorificarii urmatoarelor active mobiliare aflate in patrimoniul debitoarei, dupa cum urmeaza: 1. Utilaje agricole conform lista nr. 1 (bunurile se vand individual), pentru care se vor organiza: -Licitatia nr. 1 in perioada 27.03 -01.04.2025, termen-limita inscriere: 26.03.2025, ora 12:00; -Licitatia nr. 2 in perioada 08.04 -11.04.2025, termen-limita inscriere: 07.04.2025, ora 12:00; -Licitatia nr. 3 in perioada 17.04 -22.04.2025, termen-limita inscriere: 15.04.2025, ora 16:00. 2. Utilaje agricole conform lista nr. 2 (bunurile se vand individual), pentru care se vor organiza: -Licitatia nr. 1 in data de 02.04.2025, termen-limita inscriere: 01.04.2025, ora 12:00; -Licitatia nr. 2 in data de 14.04.2025, termen-limita inscriere: 11.04.2025, ora 16:00; -Licitatia nr. 3 in data de 23.04.2025, termen-limita inscriere: 22.04.2025, ora 12:00. Doar pentru Pachet Bunuri Mobile Nr. 4 -Licitatia nr. 4 in data de 30.04.2025, termen-limita inscriere: 29.04.2025, ora 12:00. Licitatiile nr. 2, nr. 3, respectiv 4 se vor organiza doar pentru bunurile care nu s-au vandut la licitatiile anterioare. Bunurile supuse valorificarii, datele si orele fiecarei licitatii, precum si pretul de pornire la fiecare licitatie se regasesc in listele de bunuri pentru fiecare Pachet si pot fi solicitate Administrator ului judiciar, la adresa: vanzari@five -advisory.ro. Preturile de pornire ale licitatiei nu includ TVA, acesta se va adauga dupa caz conform prevederilor legale. Persoanele interesate au obligatia de vizionare a activelor, cu instiintarea prealabila a Administrator ului judiciar si numai dupa achizitionarea caietului de sarcini. Licitatiile se vor desfasura in perioada mentionata exclusiv online, prin intermediul platformei: www.licitatii -unpir.ro, aceasta presupunand crearea unui cont de participant si validarea acestuia de catre administratorul platformei. Toate detaliile referitoare la modalitatea de participare prin intermediul platformei online mentionate anterior se regasesc in cuprinsul Caietului de sarcini. Orice persoana interesata va avea obligatia achizitionarii caietului de sarcini cuprinzand descrierea bunurilor si a semnarii unui Angajament de confiden tialitate privind procedura de valorificare a activelor cuprinse in caietul de sarcini. Pretul Caietului de sarcini este 119 Lei (TVA inclus) si poate fi solicitat prin e-mail, la adresa: vanzari@five -advisory.ro. Termenele-limita pentru transmiterea documentatiei de participare la licitatie sunt mentionate mai sus pentru fiecare set de licitatii, aceasta urmand a fi depusa exclusiv prin mijloace electronice, la adresa de e-mail: vanzari@five -advisory.ro. Documentele transmise prin orice alte mijloace electronice (whatsapp /mms etc.) nu vor fi luate in considerare. Vizionarea activelor se va face numai in baza unei programari prealabile, la societatea Agrocomplex Barlad S.A, pe adresa de e-mail: office@agro-complex.ro sau la numarul de telefon: 0744.950.751 -Petru Maximiuc, numai dupa achizitionarea Caietului de sarcini. Informatii privind achizitionarea Caietelor de sarcini pot fi obtinute pe e-mail: vanzari@five -advisory.ro.
Comuna Tasca, judetul Neamt,  concesioneaza o parcela de 3.226mp, in intravilanul comunei Tasca 1.Informatii generale privind concedentul, in special denumirea, codul de identificare fiscala, adresa, numarul de telefon, fax si/sau adresa de e-mail, persoana de contact: Comuna Tasca, cu sediul in comuna Tasca, sat Tasca, Str.Lt. Vasile Mitru nr.11, judetul Neamt, telefon 0233/255.023, fax 0233/255.023, email: primaria_tasca@yahoo.com, cod fiscal 2614457. 2.Informatii generale privind obiectul concesiunii, in special descrierea si identificarea bunului care urmeaza sa fie concesionat: o parcela de 3.226mp, nr.cadastral- 51842, CF-51842, situata in intravilanul comunei Tasca, sat Tasca, F.N., apartine domeniului privat al Comunei Tasca, conform H.C.L.Tasca nr.21/27.02.2025 si O.U.G.nr. 57/03.07.2019. 3.Informatii privind documentatia de atribuire: se regasesc in caietul de sarcini. 3.1.Modalitatea sau modalitatile prin care persoanele interesate pot intra in posesia unui exemplar al documentatiei de atribuire: la cerere, de la sediul Comunei Tasca. 3.2.Denumirea si adresa serviciului/ compartimentului din cadrul concedentului, de la care se poate obtine un exemplar din documentatia de atribuire: Compartimentul Urbanism, din cadrul Comunei Tasca, comuna Tasca, sat Tasca, Str.Lt.Vasile Mitru nr.11, judetul Neamt. 3.3.Costul si conditiile de plata pentru obtinerea acestui exemplar, unde este cazul: 100 Lei/exemplar, se achita cu numerar, la Casieria Comunei Tasca. 3.4.Data-limita pentru solicitarea clarificarilor: 17.04.2025, ora 12.00. 4.Informatii privind ofertele: 4.1.Data-limita de depunere a ofertelor: 29.04.2025, ora 09.00. 4.2.Adresa la care trebuie depuse ofertele: Comuna Tasca, comuna Tasca, sat Tasca, Str. Lt. Vasile Mitru nr.11, judetul Neamt. 4.3.Numarul de exemplare in care trebuie depusa fiecare oferta: Oferta se depune intr-un exemplar original, in doua plicuri sigilate: unul exterior si unul interior. 5.Data si locul la care se va desfasura sedinta publica de deschidere a ofertelor: 29.04.2025, ora 10.00, la sediul Comunei Tasca, comuna Tasca, sat Tasca, Str.Lt. Vasile Mitru nr.11, judetul Neamt. 6.Denumirea, adresa, numarul de telefon, fax si/sau adresa de e-mail ale instantei competente in solutionarea litigiilor aparute si termenele pentru sesizarea instantei: Tribunalul Neamt, Piatra Neamt, B-dul Decebal nr.8, judetul Neamt, telefon 0233/214.019, fax 0233/216.585, e-mail: jud-piatraneamt@just.ro. 7.Data transmiterii anuntului de licitatie catre institutiile abilitate, in vederea publicarii: 17.03.2025.
FIVE Administration S.P.R.L.,  vinde prin licitatie publica bunurile: cladire 2 camere -Volanschi; „Ferma Coroiesti” ; „Ferma Docaneasa” si bunuri mobile ce le deservesc. FIVE Administration S.P.R.L., in calitate de Administrator judiciar al debitoarei Agrocomplex Barlad S.A. -in reorganizare cu sediul in Barlad, str. Tecuciului nr. 7, Judetul Vaslui, inregistrata la Oficiul Registrului Comertului sub nr. J37/231/1991, avand CUI: RO2808054, organizeaza 4 licitatii publice cu strigare, in vederea valorificarii urmatoarelor active aflate in patrimoniul debitoarei, astfel: in datele de 27.03.2025, 03.04.2025, 10.04.2025 si 17.04.2025, de la orele: Ora 12:00: Cladire 2 Camere -Volanschi- Pret pornire: 1.595,94 Lei; Ora 13:00: Proprietate imobiliara „Ferma Coroiesti” si bunuri mobile ce o deservesc, valorificate „in bloc”- Pret pornire: 77.090,64 Lei; Ora 14:00: Proprietate imobiliara- „Ferma Docaneasa” si bunuri mobile ce o deservesc, valorificate „in bloc”- Pret pornire: 117.805,79 Lei. Orele anuntate pentru fiecare Activ se respecta pentru fiecare zi in care se vor organiza licitatii. Preturile de pornire ale licitatiei nu includ TVA, acesta se va adauga dupa caz conform prevederilor legale. Activele pot fi vizionate prin programare prealabila dupa achizitionarea caietului de sarcini. Orice persoana interesata va avea obligatia achizitionarii caietului de sarcini cuprinzand descrierea bunurilor, la pretul de 3.570 Lei (TVA inclus) pentru fiecare Activ in parte, mai putin pentru Activul-„Cladire 2 Camere -Volanschi” pentru care Caietul de sarcini are pretul de 595 (TVA inclus) si ulterior, semnarii unui Angajament de confiden tialitate privind procedura de valorificare a activelor cuprinse in caietul de sarcini. Caietul de sarcini poate fi solicitat prin e-mail, la adresa: vanzari@five- advisory.ro. Licitatia va avea loc la sediul Five Administration S.P.R.L. din Bucuresti, Str. Romulus nr. 23, sector 2 sau prin corespondenta / videoconferinta, dupa cum va decide Administratorul judiciar de la caz la caz. Documentatia de participare la licitatie va fi depusa exclusiv prin mijloace electronice, la adresa de e-mail: vanzari@five- advisory.ro, pana cel tarziu cu o zi inainte de data fiecarei licitatii, ora 16:00. Documentele transmise prin orice alte mijloace electronice nu vor fi luate in considerare. Informatii suplimentare privind activele si pentru vizionarea activelor pot fi obtinute la nr. 0744.950.751 sau e-mail: office@agro- complex.ro.
Comuna Timisesti, judetul Neamt  vinde prin licitatie publica terenuri: 2.340 mp. intravilanul  satului Dumbrava. 1. Informatii generale privind autoritatea contractanta, in special denumirea, codul de identificare fiscala, adresa, numarul de telefon, fax si/sau adresa de e-mail, persoana de contact: Comuna Timisesti, cu sediul in sat Timisesti, comuna Timisesti, Str. Neamtului nr. 83, judetul Neamt, telefon 0233/787.050, fax 0233/787.050, e-mail: timisesti@ nt.e-adm.ro, cod fiscal 2614252. 2. Informatii generale privind obiectul procedurii de licitatie publica, in special descrierea si identificarea bunului care urmeaza sa fie vandut: Teren in suprafata totala de 2.340 mp, avand carte funciara 52140 si numar cadastral 52140, identificat astfel: teren situat in intravilanul satului Dumbrava, comuna Timisesti, Str. Fdt. Garii nr. 1, in suprafata de 512 mp si teren situat in extravilanul satului Dumbrava, comuna Timisesti, Str. Fdt. Garii nr. 1, in suprafata de 1.828 mp, apartinand domeniului privat al Comunei Timisesti, conform caietului de sarcini, H.C.L. Comuna Timisesti nr. 12/11.03.2025 si temeiului legal: O.U.G. nr. 57/03.07.2019. 3. Informatii privind documentatia de atribuire: se regasesc in caietul de sarcini. 3.1. Modalitatea sau modalitatile prin care persoanele interesate pot intra in posesia unui exemplar al documentatiei de atribuire: prin solicitare scrisa la Compartimentul Relatii cu publicul si secretariat administrativ al Comunei Timisesti. 3.2. Denumirea si datele de contact ale serviciului/ compartimentului din cadrul vanzatorului, de la care pot obtine un exemplar din documentatia de atribuire: Compartimentul Relatii cu publicul si secretariat administrativ al Comunei Timisesti, comuna Timisesti, sat Timisesti, Str. Neamtului nr. 83, judetul Neamt. 3.3. Costul si conditiile de plata pentru obtinerea acestui exemplar, unde este cazul, potrivit prevederilor O.U.G. nr. 57/2019 privind Codul administrativ: 10 Lei/exemplar, ce se achita la Serviciul Impozite si taxe, contabilitate, proiecte, mediu si achizitii publice al institutiei. 3.4. Data-limita pentru solicitarea clarificarilor: 07.04.2025, ora 16.00. 4. Informatii privind ofertele: 4.1. Data-limita de depunere a ofertelor: 15.04.2025, ora 16.00. 4.2. Adresa la care trebuie depuse ofertele: Compartimentul Relatii cu publicul si secretariat administrativ al Comunei Timisesti, comuna Timisesti, sat Timisesti, Str. Neamtului nr. 83, judetul Neamt. 4.3. Numarul de exemplare in care trebuie depusa oferta: 1 exemplar original. 5. Data si locul la care se va desfasura sedinta publica de deschidere a ofertelor: 16.04.2025, ora 11.00, la sediul Caminului Cultural Timisesti, comuna Timisesti, sat Timisesti, Str. Inv. Rafael Anton nr. 4, judetul Neamt. 6. Denumirea, adresa, numarul de telefon si/sau adresa de e-mail ale instantei competente in solutionarea litigiilor aparute si termenele pentru sesizarea instantei: Instanta de Contencios Administrativ de pe langa Tribunalul Neamt, Piatra Neamt, B-dul Decebal nr. 5, judetul Neamt, telefon 0233/219.493, fax 0233/210.247, e-mail: tr-neamt-scivil @just.ro. 7. Data transmiterii anuntului de licitatie catre institutiile abilitate, in vederea publicarii: 21.03.2025.
Tot mai puțini ieșeni își permit să cumpere o locuință
24/03/2025 19:10

* pe fondul cresterii din ce in ce mai rapide a preturilor, tot mai putini ieseni reusesc să devină proprietarii unei locuinte * in februarie, numărul celor deveniti proprietari a fost cu mult sub cifra inre ...

Tonetele de cartier, locul unde Iașul se vinde la bucată
24/03/2025 18:28

  Iasul nu e doar orasul marilor bulevarde, al cafenelelor cochete si al hipermarketurilor cu reclame luminoase. În umbra blocurilor, la parterul scărilor cu mozaic de ’84 si printre aleil ...

­­­­70% transport electric, până la finalul anului. Iașul așteaptă încă 25 de autobuze electrice și 18 tramvaie noi
24/03/2025 18:16

În ultimii ani, alături de Primăria Municipiului Iasi, Compania de Transport Public a transformat radical transportul din oras. A fost modernizată infrastructura, a crescut siguranta călătoriilor s ...

Tramvaiul, mutat pe strada Sfântul Lazăr
24/03/2025 18:15

Municipalitatea a pus pe hartie un proiect urias destinat nu doar imbunătătirii traficului in oras, ci si transformării „zonei zero” a capitalei Moldovei intr-un urias pietonal, in viitorul aprop ...

Iașul, blocat pe Autostrada Unirii - A8!
24/03/2025 18:14

* „Pe 26 Aprilie 2025 va incepe executia podului de la Ungheni, la profil de patru benzi. Spitalul Regional de Urgentă, cea mai mare unitate spitalicească din regiunea Moldovei, este in executie si urme ...

Zilele călduroase readuc în prim-plan pișcătura de căpușă
24/03/2025 18:13

Chiar dacă incă avem parte de zile răcoroase, perioada caldă este din ce in ce mai aproape. În aceste conditii, medicii ieseni trag un semnal de alarmă in randul populatiei, vorbind despre pericolele ...

Justiție terapeutică. Sute de tineri dependenți de droguri, internați forțat în clinici specializate!
24/03/2025 18:13

* in judetele Moldovei, peste 300 de tineri (majoritatea din Iasi) sunt admisi, an de an, la tratament pentru problemele cauzate de consumul de noi substanţe psihoactive * conform datelor Agentiei Nationale An ...

„Boala sărăciei” lovește din plin Iașul
24/03/2025 18:11

Tuberculoza continuă să rămană o problemă majoră de sănătate publică, afectand in special comunităţi sărace, mai ales in zonele rurale unde accesul la serviciile medicale este limitat. Condiţiile p ...

Val de absențe la simularea Bacalaureatului
24/03/2025 18:11

Doar 4.555 de elevi din ultimul an de liceu s-au prezentat in cele 50 de centre din Iaşi şi judeţ, in care a fost organizată Simularea Examenului Naţional de Bacalaureat. Iniţial au fost inscrişi 5.300 d ...

Tradiții de Buna Vestire. Ziua când aflăm cum va fi vremea de Paște
24/03/2025 13:56

Buna Vestire (25 martie) este una dintre cele patru mari sărbători inchinate Maicii Domnului şi este marcată cu exact nouă luni inainte de Crăciun, momentul naşterii lui Isus. I se mai spune şi Blagov ...

Aboneaza-te la cele mai noi stiri din Regiunea Moldovei