Sala de Consiliu a CTP Iaşi a devenit „Sala Muzeu Dorian Geba”
Dimensiune font:
Este un omagiu adus celui mai important restaurator de tramvaie pe care l-a avut oraşul nostru
Anul acesta se împlinesc 122 de ani de la punerea în circulație a primului tramvai electric din România. În martie 1900 Municipiul Iași devenea primul oraș din țara noastră care beneficia de acest serviciu, inițiativa fiind demarată în anul 1898. Evenimentul dedicat aniversării a 122 de ani de la tramvai electric la Iași a avut loc ieri, în Sala de Consiliu din sediul administrativ al Companiei de Transport Public. Cu această ocazie, Sala de Consiliu a primit denumirea „Sala Muzeu Dorian Geba”, în memoria celui mai important restaurator de tramvaie pe care l-a avut Iașul. „Sunt 122 de ani de istorie a tramvaiului public. Şi 122 de ani de muncă. Cu siguranţă au trecut multe generaţii de oameni care au scris istoria transportului public din România. Trebuie să le purtăm veşnic recunoştinţă. Însă vreau să vă felicit pe toţi că duceţi mai departe acest proiect, al transportului electric. Un transport care va deveni tot mai vizbil prin programul masiv de modernizare pe care l-am demarat şi la care se lucrează şi acest moment. Şi care va culmina cu aducerea de tramvaie noi. Sigur, fără să abandonăm pitorescul pe care ni-l oferă tramvaiele vechi. Sunt cele mai credibile mijloace de transport şi cele mai uşor de integrat în peisajul urban. De aceea nu vom casa tramvaiele pe care le avem, decât cele care nu pot fi folosite. Şi va trebui să ne gândim cum ne putem extinde cu transportul electric către localităţile din jurul municipiului Iaşi”, a spus primarul Mihai Chirica, prezent la eveniment.
Cine a fost ing. Dorian Geba?
Nepot al marelui matematician Grigore Gheba, Dorian Geba s-a născut pe 10 mai 1948, în Voineşti, Iaşi şi a absolvit, în 1972, Facultatea de Electrotehnică a Institutului Politehnic „Gheorghe Asachi“, din Iaşi. Între 1972 şi 1977, a lucrat ca inginer proiectant la Institutul de Proiectare Tehnologică pentru Laminoare Bucureşti şi Institutul de Proiectări Tehnologice pentru Industria Chimică, filiala Iaşi, apoi zece ani ca inginer la Institutul Politehnic Iaşi, din 1984 până în 1994 la Întreprinderea Mecanică Nicolina, iar între 1994 şi 2012 la Regia Autonomă de Transport Public a municipiului Iaşi.
Primul contact cu tramvaiele, din perspectivă tehnică, l-a avut la începutul anilor ’80, recondiţionând un controler (echipament electric de control al tracţiunii) AEG original, din 1900, păstrat de la vechile tramvaie ale oraşului, dispozitiv utilizat apoi pentru lucrările de laborator ale disciplinei „Tracţiuni electrice“ de la Institutul Politehnic şi montat, în final, în tramvaiul de epocă. Pentru aceeaşi disciplină a restaurat diverse elemente AEG originale ale liniei de alimentare a tramvaiului.
Adevărata apropiere de lumea tramvaielor s-a produs, însă, la începutul anilor ’90, când, în cadrul unui proiect al Regiei Autonome de Transport în Comun (RATC) Iaşi, derulat împreună cu SC Nicolina SA, au fost modernizate 24 de tramvaie articulate de tip V2A, adaptate circulaţiei pe ecartament metric. În acest sens, ca şef al secţiei de boghiuri de la uzina Nicolina, Dorian Geba a proiectat noile boghiuri care au echipat aceste tramvaie.
Anul 2000 este momentul oficial de început al restaurării tramvaielor de epocă la Iaşi ca activitate de sine stătătoare, în cadrul Compartimentului Restaurări – Prototipuri, sub conducerea inginerului Dorian Geba.
Între 2000 şi 2012, echipa acestuia a restaurat 14 tramvaie care au circulat la Viena, Baden, Salzburg, Sankt Pölten, Potsdam. Majoritatea se regăsesc în prezent în colecţia muzeului de la Mariazell, iar trei la companiile de transport public din Salzburg (Austria) şi Potsdam (Germania). Tramvaiele participă la diverse sărbători publice ale oraşelor în care se află sau au circulat iniţial, fiind piesele centrale ale atenţiei, datorită unicităţii lor.
În 2012, domnul Dorian Geba a ieşit la pensie, finalizarea restaurării ultimelor două vagoane pentru Austria fiind preluată de echipa sa şi dusă la capăt până în 2014, când activitatea atelierului a fost suspendată, în condiţiile restructurării serviciului de transport public.
Modernizare
Evident, discuţiile au atins şi zona modernizărilor transportului electric.
„Ne bucură faptul că în aproximativ un an vom aduce tramvaie noi la Iași. Sunt două firme care le vor livra, una din Turcia și una din Polonia, dar mi-ar fi plăcut să fi fost și un producător român. Primele tramvaie vor veni în martie 2021 și până la sfârșitul anului viitor vor fi aduse toate cele 32 de unități. Toate aceste tramvaie vor fi achiziționate cu fonduri europene. Este pentru prima dată în ultimii 50 de ani când în Municipiul Iași vor fi aduse tramvaie noi. La acestea mai trebuie să adăugăm cele 100 de autobuze noi, achiziționate din banii ieșenilor, și cele 44 de autobuze electrice, care vor fi achiziționate din fonduri europene, iar astfel vom realiza cel mai important program de modernizare a transportului public din Iași”, a mai spus primarul Mihai Chirica.
În paralel, continuă modernizarea infrastructurii transportului electric. În cursul anului 2019 Primăria Municipiului Iași a încheiat contracte de finanțare europeană, prin Programul Operațional Regional (POR) - Axa 4, în valoare de peste 48 de milioane de euro pentru modernizarea unor tronsoane de linii de tramvai (bulevardul Tudor Vladimirescu, Cinci Drumuri – strada Pădurii – strada Nicoriță, Piața Podu Roș – intersecție cu bulevardul Primăverii și bulevardul Virgil Săhleanu – intersecție cu bulevardul Metalurgiei – rond Țuțora), precum și contractul de furnizare a 16 tramvaie în valoare de 30 de milioane de euro. Tot cu fonduri europene și în colaborare cu Ministerul Lucrărilor Publice, Dezvoltării şi Administraţiei, în acest an vor fi achiziționate încă 16 tramvaie și 44 de autobuze electrice, în valoare de circa 67,6 milioane de euro. Tot în acest an municipalitatea ieșeană pregătește semnarea contractelor de finanțare prin POR – Axa 4 și începerea lucrărilor în cadrul proiectelor „Reabilitarea infrastructurii de tramvai Iași – Dancu” (circa 22 milioane de euro) și „Sistem de management al transportului public și e-ticketing” (aproape 2,7 milioane de euro). Tudor DAMASCHIN
Puncte preluare anunturi "Evenimentul Regional al Moldovei" in Iasi
<
Adauga comentariul tau