îÎNFIORĂTOR - Copii cu dizabilități, ținuți sub zăvor la un centru din Târgu Mureș

Dimensiune font:

| 11-01-2025 10:06

În dimineaţa zilei de 11 ianuarie 2025, în intervalul orar cuprins între 5:30 şi 7:00, reprezentanţi ai Centrului de Resurse Juridice (CRJ) şi ai Consiliului de Monitorizare (Legea nr. 8/ 2016) au vizitat inopinat copiii plasaţi în patru centre de plasament, din subordinea DGASPC Mureş, aflate pe raza Municipiului Târgu Mureş.

În cele patru centre vizitate sunt instituţionalizaţi în total 63 de copii cu dizabilităţi (61 prezenţi în centre şi 2 internaţi în spital), deşi capacitatea pentru care iniţial a fost eliberată licenţa de funcţionare era pentru un număr de 51 de beneficiari.

La momentul vizitei, toate cele patru centre funcţionează în afara legii, licenţele de funcţionare fiind expirate din 2, respectiv 4 decembrie 2024.

În timpul vizitei au fost identificate mai multe ilegalităţi, esenţiale fiind următoarele:

Copii cu vârste cuprinse între 3-7 ani nu sunt în grija asistenţilor maternali profesionişti, aşa cum prevede legea, ci închişi în centre. Astfel, DGASPC Mureş a încălcat obligaţia de a asigura îngrijirea copiilor în mediul familial.

Într-unul din centre, opt copii erau închişi în dormitoare cu zăvoare, amplasate în exterior, pentru a nu putea ieşi din camere. Personalul de serviciu ne-a comunicat că au apelat la această modalitate din lipsă de personal.

În două dintre centre, în urma verificării medicamentelor din aparatele de urgenţă, au fost identificate medicamente expirate. Personalul de serviciu a afirmat că a administrat aceste tratamente de curând.

În toate cele patru centre, condiţiile de viaţă şi îngrijire sunt inadecvate, nu corespund standardelor legale, fiind observaţi şi 9 copii într-un dormitor, camere fără uşi, spaţii insalubre, saltele îmbrăcate în plastic, paturi inadecvate ca mărime – toate acestea fiind de natură să pericliteze viaţa şi integritatea copiilor.

Într-unul dintre centre, am găsit un focar de varicelă, cinci copii fiind diagnosticaţi, nu toţi erau izolaţi de ceilalţi copii instituţionalizaţi.

Sunt copii cu dizabilităţi care nu beneficiază de servicii de kinetoterapie deşi medicii spun că lipsa recuperării le poate pune viaţa în pericol.

CRJ a participat la mai multe vizite de monitorizare în aceste centre, începând cu lună martie 2024, acestea având caracter inopinat sau anunţat.

În toate vizitele, CRJ a observat aceeaşi situaţie – probleme grave de supraaglomerare, lipsa igienei, lipsa unei alimentaţii adecvate, lipsa accesului la servicii medicale, lipsa activităţilor şi a recuperării copiilor, instituţionalizare forţată – cele mai multe familii nu au fost consiliate anterior preluării copiilor din familie, nu au primit servicii adecvate în comunitate şi ulterior instituţionalizării – li s-a restricţionat dreptul de a-şi vizita copiii.

Toate vizitele CRJ în Centrul Trebely au demonstrat că aceşti copii sunt neîngrijiţi, uneori lăsaţi singuri şi nesupravegheaţi, lipsiţi de activităţi de recuperare şi reabilitare specifice – care au constituit principalul temei pentru instituţionalizarea lor în acel centru, lipsiţi de îngrijire medicală adecvată, lipsiţi de alimentaţie corectă şi evaluată din punct de vedere nutriţional. În fisele copiilor de prezentare la camera de urgenţă a Spitalului judeţean/ Spitalului de urgenţă Tg. Mureş apar menţiuni referitoare la internarea fără aparţinător a copiilor sau prezentarea doar în regim de urgenţă şi nu pentru consult de specialitate. Pentru mai mulţi copii, medicii de urgenţă au consemnat la internare, malnutriţie şi deshidratare severă.

În ciuda unei scheme de personal generoase, CRJ a constatat nereguli în cadrul vizitelor de monitorizare, mai ales legate de neparticiparea personalului la activităţi conform fisei de post (neprezentarea la program) şi oferirea de servicii de îngrijire inadecvate nevoilor specifice ale copiilor cazaţi în centru. În majoritatea vizitelor inopinate s-a putut observa lipsa personalului de specialitate şi chiar a unui program concret care să fie afişat sau cunoscut. Singurele persoane observate în mod curent fiind două îngrijitoare responsabile cu hrănirea, igienă, supravegherea copiilor şi menţinerea curăţeniei în centru. În unele cazuri, în momentul în care îngrijitoarele îşi luau pauze, copiii rămâneau complet nesupravegheaţi. Considerăm că lipsa de supraveghere a copiilor presupune o atitudine neglijentă şi înseamnă un risc ridicat pentru sănătatea şi integritatea corporală a copiilor. Subliniem faptul că mulţi dintre copii au fost diagnosticaţi cu epilepsie şi majoritatea lor nu se pot deplasa singuri.

Serviciile de kinetoterapie sunt esenţiale pentru copiii cu dizabilităţi cazaţi în Centrul Trebely. Conform medicilor, serviciile de recuperare de kinetoterapie şi logopedie de deglutiţie sunt vitale pentru aceşti copii. În lipsa acestor exerciţii, organele interne sunt afectate prin ‘presiune şi apăsare’ şi se poate ajunge la decesul prematur al acestor copii. Acesta este şi motivul principal pentru care arătăm că în prezent lipsa de implicare a specialiştilor şi starea de alimentaţie şi igienă defectuoase sunt de natură să pună în pericol dezvoltarea copiilor şi chiar viaţa şi integritatea lor. Cu toate acestea, reprezentanţii centrului nu au putut dovedi într-un mod satisfăcător că aceste servicii chiar sunt furnizate în mod corespunzător şi în mod constant copiilor cazaţi în centru.

Standardele minime de cazare, cum ar fi schimbarea săptămânală a lenjeriei şi igienizarea periodică a hainelor, nu sunt respectate. Copiii sunt spălaţi rar, folosindu-se bureţi murdari, scutecele nu sunt schimbate regulat, iar hainele, lenjeria de pat şi prosoapele sunt uzate şi murdare. Starea de sănătate a copiilor este îngrijorătoare, iar serviciile de îngrijire sunt de calitate scăzută. De asemenea, sănătatea orală este extrem de precară, indicând lipsa îngrijirii dentare adecvate

Cu toate acestea, Planul Anual de Acţiune al Consiliului Judeţean Mureş pentru 2024 alocă un buget total de aproximativ 4,7 milioane RON (~1 milion de euro) pentru cele patru centre rezidenţiale destinate copiilor cu deficienţe neuropsihiatrice, fiecare centru primind între 1 şi 1,3 milioane RON. Aceste bugete sunt excesive nu numai în raport cu condiţiile oferite beneficiarilor, neexistând implicarea conducerii Consiliului Judeţean Mureş în verificarea modului în care au fost cheltuite aceste sume dar şi cu standardele de cost stabilite prin lege pentru serviciile sociale şi cu bugetele unor centre similare din alte judeţe. În teren nu au putut fi identificate investiţii la nivelul sumelor de care a beneficiat DGASPC Mureş, respectiv suma de aprox. 1 milion de euro, infrastructura şi condiţiile de viaţă precare ale copiilor putând fi asimilate anilor 90.

În urma neregulilor constate, CRJ a sesizat încă din 2024, procurorii din cadrul DIICOT Structura Teritorială Târgu Mureş, urmând să facă noi demersuri în vederea sesizării Parchetului General pentru documentarea şi instrumentarea noilor fapte constatate urmare a vizitei de monitorizare din dimineaţa acestei zile.

Luând în considerare interesul superior al copilului şi faptul că deja viaţa copiilor din aceste centre este pusă în pericol iminent, Centrul de Resurse Juridice solicită intervenţia de îndată a tuturor instituţiilor publice responsabile pe acest segment de lucru, respectiv, Parchetul General, DIICOT, Inspectoratul Judeţean de Poliţie Mureş, Consiliul Judeţean Mureş, ANPDCA, Ministerul Muncii, Direcţia de Sănătate Publică Mureş, Agenţia Naţională pentru Plăţi şi Inspecţie Socială, şi Ministerul Sănătăţii. 

Evenimentul pe WhatsApp – cele mai tari știri, direct pe telefon!

Ești mereu pe fugă? Noi îți trimitem zilnic cele mai importante 3 știri din Iași, Moldova și țară – scurt, clar, fără spam.

Plus: alerte locale de urgență, noutăți exclusive și acces rapid la anunțuri importante.

► Intră pe canalul nostru oficial:

⇒ Încearcă 3 zile. Dacă nu-ți place, poți ieși oricând.

Puncte preluare anunturi  "Evenimentul Regional al Moldovei"  in Iasi

<>

Adauga comentariul tau

Nume:

E-mail:

Comentariu:

Security Code
Imagine noua

ULTIMA ORA

1. Denumirea, adresa, numarul de telefon, numarul de fax si adresa de e-mail ale autoritatii contractante: Comuna Roma, comuna Roma, sat Roma, Str. Brazilor nr. 54, judetul Botosani, telefon 0231/544.622, fax 0231/565.978, e-mail: primaria.roma@yahoo.ro, cod fiscal 3372114. 2. Denumirea, adresa, numarul de telefon, numarul de fax si adresa de e-mail ale biroului de la care se poate solicita documentatia de atribuire. Daca este cazul, costul si conditiile de plata in vederea obtinerii documentatiei de atribuire: Biroul Achizitii Publice, din cadrul Comunei Roma, cu sediul in comuna Roma, sat Roma, Str. Brazilor nr. 54, judetul Botosani, telefon 0231/544.622, fax 0231/565.978, e-mail: primaria.roma@yahoo.ro, cod fiscal 3372114. Documentatia de atribuire in format electronic este pusa de catre Autoritatea Contractanta cu titlu gratuit la dispozitia ofertantilor care au inaintat o solicitare in acest sens. 3. a) Locul prestarii serviciilor: Comuna Roma, cu satele apartinatoare Roma si Cotargaci, judetul Botosani. b) Obiectul concesionarii; natura si dimensiunea prestarilor: Serviciul de utilitate publica de distributie a gazelor naturale in Comuna Roma, cu satele apartinatoare Roma si Cotargaci, judetul Botosani, conform art. 8 H.G.209/2019. c) Termenul de finalizare sau durata contractului: 49 de ani. 4. a) Termenul de depunere a ofertelor: 20.06.2025, ora 10.00. b) Adresa la care trebuie transmise ofertele: Comuna Roma, Roma, sat Roma, Str. Brazilor nr. 54, judetul Botosani, telefon 0231/544.622, fax 0231/565.978, e-mail: primaria.roma @yahoo.ro. c) Limba sau limbile in care trebuie redactate ofertele: romana. d) Data, ora si locul deschiderii ofertelor: 20.06.2025, ora 11.00, Comuna Roma, comuna Roma, sat Roma, Str. Brazilor nr. 54, judetul Botosani. 5. Conditiile personale, tehnice si financiare pe care trebuie sa le indeplineasca ofertantii: conform documentatiei de atribuire. 6. Criterii utilizate la atribuirea contractului: conform documentatiei de atribuire. 7. Dupa caz, procentajul minim din lucrari care trebuie acordat partilor terte: conform documentatiei de atribuire. 8. Data trimiterii spre publicare a anuntului de participare: 30.04.2025. 9. Denumirea si adresa organismului competent de rezolvare a contestatiilor si, dupa caz, de mediere. Informatii exacte privind termenele de depunere a contestatiei si, dupa caz, denumirea, adresa, numarul de telefon, numarul de fax si adresa de e-mail ale biroului de la care se pot obtine aceste informatii: Tribunalul Botosani, Sectia de Contencios -Administrativ, cu sediul in orasul Botosani, Str. Maxim Gorki nr. 8, judetul Botosani, telefon 0231/511.739, fax 0231/531.832, email: tr-botosani@just.ro.
Informatii generale privind autoritatea contractanta, in special denumirea, codul fiscal, adresa, numarul de telefon, telefax si/sau adresa de e-mail ale persoanei de contact: Orasul Flamanzi, cu sediul in oras Flamanzi, Str.Dumitru Iov nr.284, judetul Botosani, telefon 0231/552.351, fax 0231/552.626, e-mail: orasflamanzi@yahoo.com, cod fiscal 3372173. Reglementari legale privind acordarea de finantare nerambursabila: In baza Legii nr. 350/2005 privind regimul finantarilor nerambursabile din fonduri publice alocate pentru activitati nonprofit de interes general; Hotararea Consiliului Local Orasul Flamanzi nr. 36/17.03.2025 privind aprobarea bugetului local pentru anul 2025, a bugetului activitatilor finantate integral din venituri proprii. Suma totala alocata de la bugetul local este de 40.000 Lei si se aloca in intregime pentru activitati cultural sportive. Criteriile de acordare a finantarilor nerambursabile sunt cele prezentate in Regulamentul privind acordarea de finantare nerambursabila de la bugetul local pentru activitatile nonprofit de interes local aprobat prin Hotararea Consiliului Local Flamanzi nr. 10/31.01.2014, modificata prin Hotararea Consiliului Local Orasul Flamanzi nr. 48/28.03.2025. Documentatia pentru elaborarea si prezentarea propunerilor de proiecte/ programe se poate obtine de pe site-ul Orasului Flamanzi: https://orasul- flamanzi.ro. Documentatia de solicitare a finantarii nerambursabila se poate descarca de pe site-ul autoritatii contractante: https://orasul- flamanzi.ro si se poate procura de la sediul Orasului Flamanzi, orasul Flamanzi, Str. Dumitru Iov nr. 284, judetul Botosani. Data-limita pentru depunerea propunerilor de proiecte: 12.06.2025, ora 16.00, la adresa: Orasul Flamanzi, orasul Flamanzi, Str. Dumitru Iov nr. 284, judetul Botosani. Perioada la care se desfasoara selectia de proiecte, verificarea eligibilitatii, a indeplinirii criteriilor referitoare la capacitatea tehnica si financiara si evaluarea propunerilor de proiecte este 16.06.2025 -17.06.2025.
Orasul Harlau clarifica regimul finantarilor nerambursabile din fonduri publice alocate pentru activitati nonprofit. Informatii generale privind autoritatea contractanta, in special denumirea, codul fiscal, adresa, numarul de telefon, telefax si/sau adresa de e-mail ale persoanei de contact: Orasul Harlau, cu sediul in orasul Harlau, Str. Musatini nr.1, judetul Iasi, telefon/fax 0232/720.412/ 0232/720.777, e-mail: primariahirlau @yahoo.com, juridic@ primaria- hirlau.ro, cod fiscal 4541190. Reglementari legale privind acordarea de finantare nerambursabila: In baza Legii nr. 350/2005 privind regimul finantarilor nerambursabile din fonduri publice alocate pentru activitati nonprofit de interes general, cu modificarile si completarile ulterioare si H.C.L. Harlau nr. 27/26.03.2025 privind aprobarea bugetului pe anul 2025. Perioada de finantare: anul 2025. Suma totala alocata de la bugetul local este de 160.000 Lei si se aloca in intregime pentru domeniul Sport. Criteriile de acordare a finantarilor nerambursabile sunt cele prezentate in Regulamentul Orasului Harlau aprobat prin H.C.L. Harlau nr. 53/27.04.2017 privind regimul finantarilor nerambursabile alocate de la bugetul local pentru activitatile nonprofit de interes local, cu modificarile si completarile ulterioare. Documentatia pentru elaborarea si prezentarea propunerilor de proiecte/ programe se poate obtine de pe site-ul: www.primaria hirlau.ro. Documentatia de solicitare a finantarii nerambursabile se poate descarca de pe site-ul autoritatii contractante: www.primaria hirlau.ro sau se poate procura de la sediul Orasului Harlau, Harlau, Str. Musatini nr. 1, judetul Iasi. Data-limita pentru depunerea propunerilor de proiecte: 15.05.2025, ora 14.00, la Compartimentul Registratura al Orasului Harlau, Harlau, Str. Musatini nr. 1, judetul Iasi. Perioada la care se desfasoara selectia de proiecte, verificarea eligibilitatii, a indeplinirii criteriilor referitoare la capacitatea tehnica si financiara si evaluarea propunerilor de proiecte este: 16.05.2025 -19.05.2025.
Comuna Racaciuni, judetul Bacau, clarifica regimul finantarilor nerambursabile din fonduri publice alocate pentru activitati nonprofit de interes general Informatii generale privind autoritatea contractanta, in special denumirea, codul fiscal, adresa, numarul de telefon, telefax si/sau adresa de e-mail ale persoanei de contact: Comuna Racaciuni, cu sediul in comuna Racaciuni, sat Racaciuni, Str. Stefan cel Mare nr. 136, judetul Bacau, telefon 0234/251.212, fax 0234/251.586, e-mail: cl_racaciuni@yahoo.com, cod fiscal 4670330. Reglementari legale privind acordarea de finantare nerambursabila: In baza Legii nr. 350/2005 privind regimul finantarilor nerambursabile din fonduri publice alocate pentru activitati nonprofit de interes general, cu modificarile si completarile ulterioare si Hotararea Consiliului Local al Comunei Racaciuni nr. 09/31.03.2025 privind aprobarea bugetului pe anul 2025. Perioada de finantare: anul 2025. Suma totala alocata de la bugetul local este de 385.000 Lei si se aloca astfel: 15.000 Lei pentru domeniul Sportiv, 50.000 pentru domeniul Social, respectiv 320.000 Lei pentru Culte religioase. Criteriile de acordare a finantarilor nerambursabile sunt cele prezentate in Regulamentul Comunei Racaciuni aprobat prin H.C.L. Comuna Racaciuni nr. 14/31.03.2025 privind regimul finantarilor nerambursabile alocate de la bugetul local pentru activitatile nonprofit de interes local. Documentatia pentru elaborarea si prezentarea propunerilor de proiecte/ programe se poate obtine de pe site-ul Comunei Racaciuni: www.comuna racaciuni.ro. Documentatia de solicitare a finantarii nerambursabile se poate descarca de pe site-ul autoritatii contractante www.comuna racaciuni.ro sau se poate procura de la sediul Comuna Racaciuni, cu sediul in comuna Racaciuni, sat Racaciuni, Str. Stefan cel Mare nr. 136, judetul Bacau. Data-limita pentru depunerea propunerilor de proiecte: 13.05.2025, ora 14.00, adresa: Comuna Racaciuni, cu sediul in comuna Racaciuni, sat Racaciuni, Str. Stefan cel Mare nr. 136, judetul Bacau. Perioada la care se desfasoara selectia de proiecte, verificarea eligibilitatii, a indeplinirii criteriilor referitoare la capacitatea tehnica si financiara si evaluarea propunerilor de proiecte este: 14.05.2025- 15.05.2025.
Cardinalul Robert Francis Prevost, ales al 267-lea Pontif al Bisericii Catolice
09/05/2025 16:46

  Leon al XIV-lea este noul Papă. Vine din Statele Unite, dar are o profundă legătură cu America Latină. Robert Francis Prevost, in varstă de 69 de ani, s-a născut la Chicago din părinti cu o ...

2.100.000 pensionari vor pierde 1.350 lei la pensie. Care e motivul? Ce pensii au aceștia?
09/05/2025 12:49

 Pensionarii vor lua bonsuuri la pensie pană la final de an. Există pensionari care nu iua bani pe cardul de energie, pe cardul de alimente si nici bonusul din decembrie. Avem pragul de pensie de la care ...

Piedone a pus sigiliu pe abatorul din Popești Leordeni: „Ce fierb aici? Morți? Aici e crematoriu!”
09/05/2025 05:56

Presedintele ANPC, Cristian Popescu Piedone, a dispus inchiderea unui abator situat in Popesti-Leordeni, pe Soseaua Oltenitei nr. 220, in urma controlului efectuat, marti, in care a descoperit că operatorul ec ...

Avertisment de la guvern: Pensiile nu vor mai putea fi plătite. În ce scenariu se întâmplă asta?
06/05/2025 15:00

 Instabilitatea politică majoră care ar putea fi generată de alegerile prezidentiale poate duce la imposibilitatea de a mai plăti pensiile. Anuntul vine de la cel mai inalt nivel. Care sunt cei mai &bd ...

Programul Casa Verde Fotovoltaice ajunge și la oamenii simpli, fără competențe digitale. Schimbarea anunțată îi vizează și pe cei care și-au pus panouri din banii lor
01/05/2025 05:12

Ministrul Mediului a anuntat o schimbare majoră pentru programul Casa Verde Fotovoltaice, prin care romanii reusesc să-si pună panouri pe case, cu bani de la stat. Mircea Fechet a transmis că schema de ajut ...

România nu trebuie să se lase surprinsă de un eventual blackout. Raed Arafat vine cu recomandări: Încurajăm populația să fie pregătită
30/04/2025 05:48

Raed Arafat, seful Departamentului pentru Situatii de Urgentă (DSU), a transmis un mesaj categoric pentru toti cetătenii: orice roman ar trebui să aibă pregătit acasă un kit de urgentă, care să ii asigu ...

 Soluția găsită de RetuRO pentru satele unde ambalajele nu sunt preluate. Proiectul pilot e inspirat din Ungaria
30/04/2025 05:44

Returnarea ambalajelor merge perfect la oraş. La sate, insă, se impiedică de refuzul unor comercianţi de a prelua PET-urile, din lipsă de spaţiu. Pentru a imbunătăti situatia, administratorii sistemului ...

Topul băncilor din România care oferă credite pentru pensionari. Cum se calculează suma maximă și perioada de rambursare
29/04/2025 11:46

Piata bancară din Romania oferă optiuni limitate de creditare pensionarilor, care sunt nevoiti să apeleze la institutii financiare nebancare (IFN) pentru a se finanta. Aceasta pentru că majoritatea băncilo ...

Mai puține zile libere legale de anul viitor? Proiect de lege aflat în dezbatere în Parlament
26/04/2025 18:30

Vom avea mai putine zile libere in 2026? Romanii ar putea avea parte de mai putine zile libere legale incepand cu anul 2026, dacă un nou proiect de lege aflat in dezbatere in Parlament va fi adoptat. Potrivit ...

Pensiile, întârziate în luna mai. Ce trebuie să știe seniorii despre veniturile de luna aceasta
22/04/2025 07:26

In luna mai, seniorii care isi primesc pensiile prin Posta Romană vor trebui să aibă mai multă răbdare. Casa Natională de Pensii a anuntat că livrarea pensiilor prin postă va incepe mai tarziu decat de ...

Aboneaza-te la cele mai noi stiri din Regiunea Moldovei