„Taxa pe țeavă”: Este corect să plătim pentru căldura de la vecini dacă avem centrale de apartament? / Un ordin ANRE naște discuții aprinse

000000 scandal-sign-chara

Dimensiune font:

| 21-11-2024 10:54

 „Taxa pe țeavă”: Este corect să plătim pentru căldura de la vecini dacă avem centrale de apartament? / Un ordin ANRE naște discuții aprinse

 Un ordin al ANRE din acest an prevede că toate apartamentele dintr-un bloc trebuie să plătească o cotă parte la factura de energie termică, indiferent dacă sunt racordate la sistemul centralizat sau dețin centrale individuale pe gaze. Ordinul prevede o formulă de calcul potrivit căreia cota comună ajunge la 50% din factura totală a blocului, după cum a precizat, pentru HotNews.ro, Radu Opaina, președintele Federației Asociațiilor de Proprietari din România. Subiectul a stârnit discuții aprinse pe rețelele de socializare, unde oamenii au numit aceste costuri „taxa pe țeavă”, cu referire la coloana de distribuție a agentului termic în bloc.

În luna martie a acestui an, ANRE a emis un regulament privind repartizarea consumului de energie termică între consumatorii din imobilele de tip condominiu, în cazul folosirii repartitoarelor. „Cantitatea de energie termică aferentă consumului comun de încălzire, repartizată proporțional cu cota indiviză conform prevederilor art. 14, se achită de către toți proprietarii/utilizatorii de apartamente/spații cu altă destinație decât cea de locuință din unitatea de calcul, indiferent dacă:

  • a) apartamentele sau spațiile cu altă destinație decât cea de locuință sunt sau nu conectate la SACET (sistemul centralizat – n.r.) sau la sursă locală;
  • b) există sau nu coloane de distribuție a încălzirii ce traversează apartamentele și/sau spațiile cu altă destinație decât cea de locuință și dacă acestea sunt sau nu izolate termic”.

Odată cu venirea frigului și cu primele facturi la încălzire, subiectul a devenit de interes.

„A venit prima factură de căldură! Prima aberație a iernii în blocurile cu repartitoare: jumătate din factura pe bloc o plătesc toți, atât conectații, cât și deconectații (cei cu centrală proprie)”, a scris, miercuri, pe Facebook, Radu Opaina. 

El a explicat, pentru HotNews.ro, că acestea sunt facturile care reies după aplicarea formulei din ordinul ANRE.

„Este o aberație colosală. Nu ai cum să ai parte comună 50% din factura totală. Nu înțeleg cum au ajuns la acea formulă”, a susținut el.

  •  

Opaina spune că a trimis întrebări și sesizări la ANRE, dar nu a primit niciun răspuns. 

„Cota comună ar trebui să fie maximum 10%. Vă fac un calcul: de exemplu un bloc cu 8 etaje și 40 de apartamente, pe scară sunt 8 calorifere, câte unul la fiecare etaj, iar în apartamente sunt câte 3 calorifere, să zicem, deci 120 de calorifere. Ar veni 128 de calorifere în total în bloc, din care 8 sunt la comun. Cum să ajungă partea comună 50%?!”, s-a întrebat el.

„Este abia prima lună cu costuri de încălzire. Să vedeți ce scandaluri vor ieși în blocuri când vin facturile acelea urișe pe decembrie, ianuarie, februarie.

Să zicem că v-ați luat centrală pe gaz, ați făcut o investiție, ați dat bani pe centrală, v-ați debranșat, acum plătiți facturi la gaz, și acelea uriașe, iar acum mai vine și această cotă comună uriașă”.

Mereuță: Ar trebuie să existe o singură soluție de încălzire în toată clădirea

Pe de altă parte, în opinia lui Mihai Mereuță, președintele Ligii Habitat, este corect ca persoanele debranșate să plătească și ele factura pentru încălzirea centralizată. 

„Sunt legile fizicii. Căldura circulă. Vă dau alt exemplu: cineva care are centrală pleacă de acasă și închide centrala, deci nu consumă și nu plătește nimic pentru acea perioadă, însă când vine acasă nu găsește rece ca afară, ci 15 grade cel puțin”, a precizat Mereuță, pentru HotNews.ro.

În opinia sa, soluția este interzicerea posibilității de a avea mai multe modalități de încălzire în același condominium.

„Ar trebui să fie: o clădire, o singură soluție de încălzire”, zice Mereuță. 

Murafa: Este o decizie nepopulară, dar corectă din punct de vedere economic

„ANRE a modificat reglementările cu privire la termoficare astfel încât, începând din această iarnă, locuințele debranșate de la sistemul centralizat vor plăti un tarif pentru căldura de care beneficiază prin țevile din apartamente, rămase de la sistemul centralizat. În opinia mea, măsura e corectă.

Beneficiind de această căldură care circulă prin țevi, posesorii de centrale individuale au un confort termic sporit, deci dau centrala proprie mai jos, deci cheltuie mai puțin bani pe gaz. Se încălzesc totuși din două surse, deci corect este să plătească pentru amândouă”, a scris, pe Facebook, Corina Murafa, expert în energie și membru al Comitetului Economic și Social European.

Ea a adăugat că sursa acestei schimbări nu este legislația europeană.

  • „Să-ncetăm cu bau-bau-ul „Europa ne obligă să”. Este o decizie a autorităților române, nepopulară, bineînțeles, dar corectă din punct de vedere economic.
  • Rentabilizarea sistemelor centralizate de aprovizionare cu agent termic este necesară, astfel încât ele să devină atractive pentru populație. Măsura ajută acest proces.
  • Centralele individuale pe gaz sunt poluante, dăunătoare sănătății și costisitoare. Dacă faci investițiile în rețele la timp și dacă treci sursa pe regenerabile, se poate să ai un sistem centralizat atractiv. Vezi Oradea, vezi Beiuș (în Beiuș cetățenii plătesc de trei ori mai puțin pe căldură de când gazul din SACET a fost înlocuit cu surse geotermale).
  • Cerința ca noile clădirile (și, subliniez, vorbim doar de noile clădiri) să nu mai folosească centrale individuale pe gaz este o măsură care se va implementa abia din 2030. Timp suficient ca piața, ajutată de un cadru de reglementare favorabil, să găsească soluțiile tehnice și economice fezabile pentru noile clădiri”, a completat Murafa.

Ea consideră că misiunea nu va fi însă ușoară și va fi nevoie de leadership autentic în rândul primarilor din România. 

 

 Discuții despre „taxa pe țeavă”: cine pe cine încălzește?

„Cei afectați de această taxă nu ar fi îndreptățiți să perceapă o taxă de „tranzit”? Până la urmă interiorul apartamentului nu este spațiu comun”, i-a răspuns Corinei Murafa un utilizator de Facebook.

„În mod normal, nu trebuiau să existe centrale de apartament. Centrala de scară, da. Sunt mulți care nu pornesc centrala aproape deloc, dar au pereții încălziți de vecini. Nici asta nu e normal”, scrie altcineva.

„Eu cu centrala nu încalzesc pereții celor cu încălzire centralizată? Mie cine îmi dă la gazele consumate? Eu fac economie și apare aberația că ma încălzesc cei pe TEB (Termoenergetica București – n.r.). Costurile montării centralei au fost mari. Acum trebuie să platesc 50% din consumul pe TEB?”, a comentat un alt consumator.

„Centrala termică a fost alegerea dvs. Locuitul la comun înseamnă împărțirea cheltuielilor. Acum ce nu-i corect e că cei cu centrală nu au repartitoare pe țevile comune și plătesc la paușal toate pierderile”.

„Prea multe certuri referitoare la repartitoare. Cel mai bine era fără și toata lumea avea căldură la fel”.

HotNews.ro a solicitat și Autorității Naționale de Reglementare în Energie (ANRE) un punct de vedere pe această temă.

Puncte preluare anunturi  "Evenimentul Regional al Moldovei"  in Iasi

<>

Adauga comentariul tau

Nume:

E-mail:

Comentariu:

Security Code
Imagine noua

ULTIMA ORA

1. Informatii generale privind autoritatea contractanta, in special denumirea, codul de identificare fiscala, adresa, numarul de telefon, fax si/sau adresa de e-mail, persoana de contact: Comuna Pochidia, cu sediul in comuna Pochidia, sat Borodesti, Str. Principala nr. 69, judetul Vaslui, cod postal 737552, telefon 0335/407.239, e-mail: pochidia@yahoo.com, cod fiscal 16396425. 2. Informatii generale privind obiectul procedurii de licitatie publica, in special descrierea si identificarea bunului care urmeaza sa fie vandut: 4 parcele de teren intravilan, situate in comuna Pochidia, sat Salceni, F.N., apartinand domeniului privat al Comunei Pochidia, identificate astfel: -Parcela A, 1.130 mp, nr. cadastral 70780, CF 70780, cu acces direct la drum, T 39, P 1015/25; -Parcela B, 1.130 mp, nr. cadastral 70781, CF 70781, cu acces direct la drum, T 39, P 1015/27 -Parcela C, 1.000 mp, nr. cadastral 70769, CF 70769, cu acces direct la drum, T 39, P 1015/18; -Parcela D, 1.040 mp, nr.cadastral 70771, CF 70771, cu acces direct la drum, T 39, P 1015/2; conform H.C.L.Pochidia nr. 41/30.09.2024 si temeiului legal: O.U.G. nr. 57/03.07.2019. 3. Informatii privind documentatia de atribuire: se regasesc in caietul de sarcini. 3.1. Modalitatea sau modalitatile prin care persoanele interesate pot intra in posesia unui exemplar al documentatiei de atribuire: la cerere, de la sediul institutiei, Compartiment Secretar sau se poate consulta pe site-ul: www.pochidia.ro. 3.2. Denumirea si datele de contact ale serviciului/ compartimentului din cadrul vanzatorului, de la care pot obtine un exemplar din documentatia de atribuire: Se poate obtine de la Compartimentul Secretar, din cadrul Comunei Pochidia, comuna Pochidia, sat Borodesti, Str. Principala nr. 69, judetul Vaslui. 3.3. Costul si conditiile de plata pentru obtinerea acestui exemplar, unde este cazul, potrivit prevederilor O.U.G. nr. 57/2019 privind Codul administrativ: 50 Lei/exemplar, ce se achita numerar la Casieria institutiei, sau se poate descarca de pe site-ul institutiei: www.pochidia.ro -gratuit. 3.4. Data-limita pentru solicitarea clarificarilor: 09.01.2025, ora 10.00. 4. Informatii privind ofertele: 4.1. Data-limita de depunere a ofertelor: 17.01.2025, ora 10.00. 4.2. Adresa la care trebuie depuse ofertele: Comuna Pochidia, comuna Pochidia, sat Borodesti, Str. Principala nr. 69, judetul Vaslui, Compartiment Secretar. 4.3. Numarul de exemplare in care trebuie depusa oferta: intr-un singur exemplar, intr-un plic sigilat. 5. Data si locul la care se va desfasura sedinta publica de deschidere a ofertelor: 21.01.2025, ora 13.00, Comuna Pochidia, comuna Pochidia, sat Borodesti, Str. Principala nr. 69, judetul Vaslui, Sala de sedinte. 6. Denumirea, adresa, numarul de telefon si/sau adresa de e-mail ale instantei competente in solutionarea litigiilor aparute si termenele pentru sesizarea instantei: Sectia de Contencios Administrativ a Tribunalului Vaslui, Vaslui, Str. Stefan cel Mare nr. 54, judetul Vaslui, telefon 0235/311.582, fax 0235/312.432, e-mail: tr-vaslui@just.ro. 7. Data transmiterii anuntului de licitatie catre institutiile abilitate, in vederea publicarii: 21.11.2024.
1. Informatii generale privind autoritatea contractanta, in special denumirea, codul de identificare fiscala, adresa, numarul de telefon, fax si/sau adresa de e-mail, persoana de contact: Comuna Timisesti, comuna Timisesti, Str. Inv. Rafael Anton nr. 4, judetul Neamt, telefon 0233.787.050, fax 0233.787.050, e-mail: timisesti @nt.e-adm.ro, cod fiscal 2614252. 2. Informatii generale privind obiectul procedurii de licitatie publica, in special descrierea si identificarea bunului care urmeaza sa fie vandut: -Imobil teren in suprafata de 1.000 mp, avand carte funciara 52220 si numar cadastral 52220, situat in sat Plaiesu, comuna Timisesti, Str. Neamtului nr. 2, judetul Neamt, apartinand domeniului privat al Comunei Timisesti, conform caietului de sarcini, H.C.L. Comuna Timisesti nr. 105/12.11.2024 si temeiului legal: O.U.G. nr. 57/03.07.2019. 3. Informatii privind documentatia de atribuire: se regasesc in caietul de sarcini. 3.1. Modalitatea sau modalitatile prin care persoanele interesate pot intra in posesia unui exemplar al documentatiei de atribuire: prin solicitare scrisa la Compartimentul Relatii cu publicul si secretariat administrativ al Comunei Timisesti. 3.2. Denumirea si datele de contact ale serviciului/ compartimentului din cadrul vanzatorului, de la care pot obtine un exemplar din documentatia de atribuire: Compartimentul Relatii cu publicul si secretariat administrativ al Comunei Timisesti, comuna Timisesti, Str. Inv. Rafael Anton nr. 4, judetul Neamt. 3.3. Costul si conditiile de plata pentru obtinerea acestui exemplar, unde este cazul, potrivit prevederilor O.U.G. nr. 57/2019 privind Codul administrativ: Persoanele interesate pot achita contravaloarea documentatiei de atribuire de 10 Lei/exemplar, ce se achita la Serviciul Impozite si taxe, contabilitate, proiecte, mediu si achizitii publice al institutiei. 3.4. Data-limita pentru solicitarea clarificarilor: 06.12.2024, ora 14.00. 4. Informatii privind ofertele: 4.1. Data-limita de depunere a ofertelor: 16.12.2024, ora 16.00. 4.2. Adresa la care trebuie depuse ofertele: Compartimentul Relatii cu publicul si secretariat administrativ al Comunei Timisesti, comuna Timisesti, Str. Inv. Rafael Anton nr. 4, judetul Neamt. 4.3. Numarul de exemplare in care trebuie depusa oferta: 1 exemplar original. 5. Data si locul la care se va desfasura sedinta publica de deschidere a ofertelor: 17.12.2024, ora 11.00, la Caminul Cultural din sat Timisesti, comuna Timisesti, Str. Inv. Rafael Anton nr. 4, judetul Neamt. 6. Denumirea, adresa, numarul de telefon si/sau adresa de e-mail ale instantei competente in solutionarea litigiilor aparute si termenele pentru sesizarea instantei: Instanta de contencios administrativ de pe langa Tribunalul Neamt, Piatra Neamt, B-dul Decebal nr. 5, judetul Neamt, telefon 0233.219.493, fax 0233.210.247, e-mail: tr-neamt-scivil @just.ro. 7. Data transmiterii anuntului de licitatie catre institutiile abilitate, in vederea publicarii: 18.11.2024.
ECOPIATA S.A. IASI organizeaza licitatii publice cu strigare pentru inchirierea urmatoarelor terenuri si spatii comerciale: - terenul nr. 4 (20 mp) din Bazar, destinat amplasarii unei rulote pentru activitatea de fast food, pe 16.12.2024 - ora 9.30; - terenul nr. 2 (20 mp) din Bazar, destinat amplasarii unei rulote pentru activitatea de fast food, pe 16.12.2024 - ora 9.45; - spatiul comercial S1 (5,87 mp) – Piata Independentei pe 16.12.2024 – ora 10.00; - spatiul comercial S3 (24 mp) - Piata Independentei pe 16.12.2024 - ora 10.30; - spatiul comercial S4 (38 mp) - Piata Independentei pe 16.12.2024 - ora 11.00; - spatiul comercial S5 (72,5 mp) - Piata Independentei pe 16.12.2024 - ora 11.30; - spatiul comercial S9 (48,21 mp) - Piata Independentei pe 16.12.2024 - ora 12.00; - spatiul comercial S25 (30,00 mp) - Piata Hala Centrala pe 16.12.2024 - ora 12.30; - spatiul comercial S6 (28,65 mp) – Piata Hala Centrala pe 16.12.2024 – ora 13.00; - teren nr. 2 (25 mp) din Piata Pacurari, destinat amplasarii unei rulote/ chiosc/ modul, pe 16.12.2024 – ora 13.30; - teren nr. 1 (30mp) din Targul Auto, destinat amplasarii unui container/ rulote/ chiosc, pe 16.12.2024 – ora 13.45; - spatiul comercial S2 (28,65 mp) – Piata Hala Centrala pe 16.12.2024 – ora 14.00; - spatiul comercial S9 (28,65 mp) – Piata Hala Centrala pe 16.12.2024 – ora 14.30. Licitatiile vor avea loc la sediul firmei din Str. Anastasie Panu nr. 48. Caietele de sarcini se pot cumpara de la secretariatul societatii, unde se va depune documentatia pentru inscriere pana la data si ora de incepere a fiecarei licitatii. Informatii suplimentare la tel. 0232/267844.
COMUNICAT DE PRESĂ  Royal Laundry SRL  anunta inchiderea proiectului demarat in luna aprilie  2024,
03/12/2024 09:30

 COMUNICAT DE PRESĂ  Royal Laundry SRL  anunta inchiderea proiectului demarat in luna aprilie  2024

COMUNICAT DE PRESĂ PRIVIND FINALIZAREA PROIECTULUI „Investiții pentru modernizarea bazei tehnico-materiale a societății CABINET MEDICAL DR. IRINA CIUPILAN SRL”
03/12/2024 09:00

 COMUNICAT DE PRESĂ PRIVIND FINALIZAREA PROIECTULUI „Investitii pentru modernizarea bazei tehnico-materiale a societătii CABINET MEDICAL DR. IRINA CIUPILAN SRL”

COMUNICAT DE PRESĂ . INCEPERE PROIECT DIGITALIZAREA CENTRULUI MEDICAL SFÂNTA ELENA SRL SMIS 314631
02/12/2024 12:32

COMUNICAT DE PRESĂ. INCEPERE PROIECT DIGITALIZAREA CENTRULUI MEDICAL SFÂNTA ELENA SRL SMIS 314631.

COMUNICAT DE PRESĂ  Royal Laundry SRL  anunta inchiderea proiectului demarat in luna aprilie  2024,
02/12/2024 09:20

 COMUNICAT DE PRESĂ  Royal Laundry SRL  anunta inchiderea proiectului demarat in luna aprilie  2024

Arta de a vinde confort. Psihologia cumpărătorului schimbă afacerile imobiliare
01/12/2024 14:23

În orasele aflate in continuă miscare, unde zgarie-norii se ridică ca mărturie a ambitiei umane, clădirile nu sunt doar structuri de beton si sticlă – ele devin parteneri de afaceri. Pentru cum ...

”Statul român se sufocă!” Adrian Negrescu dezvăluie problemele care pot duce la colaps economic
01/12/2024 12:27

Analistul economic Adrian Negrescu atrage atentia asupra cheltuielilor publice excesive si a lipsei unei strategii clare pentru modernizarea administratiei si stimularea investitiilor. Aparatul bugetar: o pova ...

Noi reguli pentru proprietarii de terenuri din România! Cetățenii care nu vor mai primi subvenții de la stat
30/11/2024 13:55

Vor intra in vigoare noi reguli pentru proprietarii de terenuri din Romania! Ministerul Agriculturii si Dezvoltării Rurale propune modificări importante privind eligibilitatea terenurilor agricole pentru subv ...

Mircea Nica:Criza politică, un cadou pentru bănci. Creşte ROBOR, creşte şi profitul băncilor, creditele în lei fiind indexate la ROBOR
30/11/2024 09:32

Criza politică devine un cadou pentru bănci in contextul in care a adus şi creşterea dobanzilor interbancare ROBOR, ceea ce va influenţa creşterea profiturilor băncilor, avand in vedere că imprumuturile ...

Marcel Ciolacu anunță măsuri care vizează pensiile foștilor angajați din transporturi feroviare, silvicultură, agricultură, siderurgie și ale minerilor
29/11/2024 22:13

 Pentru pensia recalculată care este mai mică decat cea aflată in plată, guvernul introduce o măsură tranzitorie prin care aceste pensii nu vor mai fi impozitate, pană la egalizarea nivelului pensie ...

COMUNICAT DE PRESĂ. INCEPERE PROIECT DIGITALIZAREA FIRMEI VEST  ARIN POINT S.R.L.  SMIS 314566
29/11/2024 14:01

COMUNICAT DE PRESĂ. INCEPERE PROIECT DIGITALIZAREA FIRMEI VEST ARIN POINT S.R.L.  SMIS 314566 

Aboneaza-te la cele mai noi stiri din Regiunea Moldovei