Black Friday în lume - O istorie cu crize, marketing, consum excesiv și imbranceli
Dimensiune font:
Termenul de Black Friday a fost mai întâi asociat cu criza financiară, acum peste 150 de ani, și abia acum șase decenii a început să fie legat de cumpărături, deși retailerii ar fi preferat denumirea Big Friday. Când a ajuns Black Friday în Europa? Când au fost cele mai mari încăierări în magazinele americane? Care sunt ultimele tendințe în țara unde sărbătoarea s-a născut?
Origini financiare, acum peste un secol
Termenul „Black Friday” a fost mai întâi asociat cu criza financiară, nu cu shopping-ul. În urmă cu mai bine de 150 de ani doi bancheri de pe Wall Street au cumpărat mult aur împreună, sperând că pe piață prețul acestui metal prețios va crește, iar ei vor putea să-l vândă la preț mare.
24 septembrie 1869 a fost o zi care a rămas în istoria bursei americane sub numele de „Black Friday" fiindcă piața aurului s-a prăbușit și mulți investitori au dat faliment din cauza celor doi speculanți.
Ziua de Thanksgiving - Thanksgiving Day (Ziua Recunoștinței) este sărbătoare liberă legală în SUA, este un fel de „zi a recoltei” și o zi în care oamenii mulțumesc pentru toate lucrurile bune ce s-au întâmplat în anul care este aproape de final. În Europa, ziua este cunoscută mai ales pentru scenele din filmele americane în care familiile au o cină festivă unde taie un curcan (the Thanksgiving turkey). Așadar, de mai mult timp termenul de Black Friday este asociat cu perioada de final de noiembrie, însă legătura cu shoppingul a venit mult mai târziu, acum șapte decenii. La începuturi, termenul Black Friday era folosit pentru evenimente triste sau situații neplăcute, cum ar fi cazurile în care lucrătorii lipseau de la muncă după Ziua Recunoștinței. Un „ritual de consumerism” pur american Black Friday a tot crescut de la an la an în SUA, magazinele au deschis tot mai repede, iar mulțimile au fost tot mai mari.Black Friday a fost descris ca un ritual pur american „pe altarul” consumerismului, „o experiență socială” de familie. În anii cei mai buni, între 2005 și 2010 se estima că peste 130 de milioane de americani mergeau în magazinele fizice de Black Friday și îmbrâncelile erau consistente uneori. Oamenii se băteau atunci pe televizoare, DVD playere și pe electrocasnice, iar Black Friday era prezentat ca fiind o „social shopping experience”, în opoziție cu Cyber Monday (născută în 2005) și Amazon Prime Day (din 2015) care erau zile de „solitary activity”. Două mari schimbări au marcat Black Friday-ul american în ultimul deceniu: a crescut mult comerțul online și Black Friday a devenit „Black November” și mai mult decât atât, pentru că ofertele se întind acum de la jumătatea lui octombrie, până la început de decembrie. În 2015 unele magazine deschideau la ora 4 dimineața și în fața lor puteau fi văzuți încă de la miezul nopții oameni cu pături care așteptau ca ușile să se deschidă. Multe s-au schimbat de atunci: acum o parte consistentă din Black Friday-ul american se petrece online și unii vorbesc despre un „sale fatigue” fiindcă oamenii sunt bombardați cu reduceri prezentate de comercianți ca fiind foarte consistente. Când și cum a ajuns Black Friday în Europa Retailerul american Amazon a organizat pe online o campanie de Black Friday pentru UK în 2010, în 2011 mici campanii timide au fost organizate de retaileri din mai multe țări UE, inclusiv România, iar în 2013 deja au fost îmbrânceli ca-n SUA și în magazine din țări ale UE, un exemplu fiind la supermarket-urile Asda, în Marea Britanie. În Franța sau Germania Black Friday a crescut cu adevărat puternic în 2014 și 2015, dar spre deosebire de începuturile din SUA, în Europa a prins mult mai mult online-ul. Spre exemplu, în Marea Britanie de Black Friday s-a vândut în 2016 de 2,8 miliarde lire pe online și de 4,7 miliarde pe offline, iar în 2020 de 5,7 miliarde pe online și 1,7 miliarde pe offline. Pentru Black Friday-ul european, Marea Britanie este cea mai mare piață, cu vânzări de peste 7 miliarde lire sterline, urmată de Germania, cu peste 6 miliarde euro, Franța cu peste 4 miliarde și Italia cu peste două miliarde euro. Alte țări cu vânzări mari sunt Spania, Olanda și Belgia.
Puncte preluare anunturi "Evenimentul Regional al Moldovei" in Iasi
<
Adauga comentariul tau