Profesoară de limbi străine, despre epidemia de romgleză: „Am elevi români care vorbesc engleza ca nativii și au dificultăți în română”
Dimensiune font:
O profesoară de engleză și franceză din Orăștie a povestit pentru Școala 9 care sunt metodele prin care îi ține pe elevi captivați la orele ei, dar și despre un nou fenomen pe care l-a întâlnit: elevi români care vorbesc mai bine engleza decât româna.
Adriana Ioana Bârcean este profesoară de engleză și de franceză în Orăștie. Caută întotdeauna să predea prin metode inedite în fața elevilor ei și să aducă vorbitori nativi care să se întâlnească online cu elevii la ore. Cu alte cuvinte, încearcă să facă orele atractive „ca pe TikTok” pentru aceste „generații care se plictisesc ușor”. A observat în ultimii ani un interes crescut pentru învățarea unei limbi străine, dar și un fenomen îngrijorător: romgleza, pe care o vorbesc copiii și părinții deopotrivă.
Locuiește de 15 ani la Mărtinești, Hunedoara, unde jonglează cu atribuțiile de mamă a patru copii și cele de dascăl. Predă engleză la Palatul Copiilor și franceză elevilor de Liceul teoretic Aurel Vlaicu din Orăștie.
Motivul pentru care s-a făcut dascăl de limba engleză a fost, fără tăgadă, profesoara ei de limba engleză din școala generală. „Aveam voie să decupăm și să lipim imagini în caiet. Este prima profesoară, cred, care avea cretă colorată la ore. Era profesoara care cânta cu noi și focusul nu era pe note, era pe progresul și bucuria de a învăța. Doamna profesoară ne dădea nume în limba engleză, îmi amintesc că eu eram Daisy. Ne-a dat o libertate anume atunci în perioada comunistă, o libertate care ne-a făcut să fim motivați și să iubim această limbă”, povestește profesoara.
Epidemia de romgleză
În zilele noastre, înainte de a îmbrățișa copiii o limbă străină, o îmbrățișează părinții. Și ei vorbesc un fel de „romgleză”, crede profa. În ultimii doi ani a avut 200 de copii înscriși la cercul de engleză de la Palatul Copiilor din Orăștie, veniți și din zonele învecinate. La cursuri, Adriana încearcă să abordeze învățarea limbii cu multă libertate și pune accent pe învățarea experiențială.
„Copiii din ziua de azi sunt crescuți în preajma limbii engleze. Am elevi care vorbesc engleză ca vorbitorii nativi și, deși sunt români și nu se vorbește engleză în familia lor, limba dominantă pentru ei e limba engleză și au dificultăți în a-și găsi cuvintele în limba română”, explică profesoara.
„Ce fac eu la clasă ar trebui să fie un fel de TikTok, YouTube și Insta combinate”
La cercurile de la Palat, care se desfășoară doar după-amiază, sunt grupuri mixte de copii, de diferite vârste, pentru că nu se poate funcționa ca la școală, pe un singur nivel. Adriana are copii de la 3 la 19 ani. Are o normă întreagă, de 18 ore și între 9 și 20 de copii la o grupă.
Ca activități, mai mereu încearcă să aducă elemente noi, să îi mențină implicați și curioși pe elevi. Mai mult de atât, nu este doar un simplu dascăl care îi introduce pe elevi în universul limbii engleze, ci este atentă la nevoile ficăruia. Conectarea, siguranța, curajul sunt cuvintele în jurul cărora guvernează.
„Metodele folosite sunt doar cele moderne, pentru că avem generații care se plictisesc ușor și puterea lor de a sta concentrați cam dispare spre sfârșitul orelor. Ce fac eu la clasă ar trebui să fie un fel de TikTok, YouTube și Insta combinate, cu esență de treabă serioasă cu implicare reală și autentică din partea elevilor”.
La Palatul Copiilor, Adriana își procură singură materialul didactic. Nu folosește auxiliare, ci doar platforme educaționale. Fiind într-un context nonformal, are dreptul de a lucra cu mijloacele pe care ea le consideră importante pentru copii. „Dacă văd că au o timiditate față de a vorbi în limba engleză, creez contexte, folosindu-mă și de tehnici de artă teatrală pentru a le da încredere și a-i ajuta să îndrăznească să vorbească la timpul lor și în ritmul lor atunci când se simt pregătiți”, explică profesoara de limbi străine.
Puncte preluare anunturi "Evenimentul Regional al Moldovei" in Iasi
<
Adauga comentariul tau