Creditul pentru asigurarea căldurii în apartamente, aprobat cu voturile PSD

1credit

Dimensiune font:

| 11-09-2024 23:32

* în favoarea proiectului de hotărâre au votat consilierii PNL, PMP și PSD, în timp ce aleșii locali de la USR au vot împotrivă, iar viceprimarul Răzvan Timofciuc s-a abținut de la vot * astfel, cu 17 voturi, 6 voturi împotrivă și o abținere, proiectul de hotărâre a fost aprobat * cât privește proiectul de majorare a prețului gigacaloriei pentru populație, respins până acum de două ori de către plenul Consiliului Local, primarul Chirica a declarat că nu va renunța la această idee, cu atât mai mult cu cât propunerea de „ajustare” a costurilor privind producerea, transportul și distribuția agentului termic vine din partea Autorității Naționale de Reglementare în domeniul Energiei (ANRE)

Întruniți în ședință extraordinară de îndată, consilierii locali au aprobat miercuri contractarea unui credit în valoare de 145 de milioane de lei în vederea achiziționării combustibilului necesar asigurării agentului termic în sezonul rece 2024/2025. „În condițiile în care nu vom beneficia de sprijin de la Guvern și până când sistemul de termoficare va fi preluat de un alt operator este esențial ca Primăria să apeleze la acest împrumut pentru a asigura încălzirea și apa caldă pentru cei peste 50.000 de preșcolari și elevi din unitățile de învățământ branșate, pentru miile de angajați și pacienți din spitale, pentru cele peste 21.000 de familii de ieșeni, ca și pentru companiile partenere. Spre deosebire de alte orașe, sistemul de termoficare din Municipiul Iași este operațional, dar nu poate funcționa fără gazele naturale pe care le vom cumpăra din acest împrumut din care vom cheltui doar sumele strict necesare. Am speranța că, dincolo de interesele politice, membrii Consiliului Local vor înțelege corect situația și că vor lua decizia rațională de a aproba acest împrumut, în lipsa căruia preșcolarii, elevii, pacienții și familiile de ieșeni vor petrece iarna în frig”, a anunțat, în deschiderea ședinței, primarul Mihai Chirica. „Consilierii social democrați vor vota acest proiect de hotărâre în condițiile în care, așa cum am mai spus-o, ne gândim strict la ieșenii care sunt racordați în momentul de față la sistemul centralizat de termoficare”, a spus, la rândul său, consilierul Bogdan Crucianu, șeful grupului consilierilor PSD din Consiliul Local.

Timofciuc: „O astfel de decizie trebuia evitată prin investiții în retehnologizarea sistemului de termoficare”

Viceprimarul Răzvan Timofciuc și-a argumentat decizia de a se abține de la vot prin faptul că aprobarea unui astfel de împrumut ar împovăra și mai mult bugetul local și așa destul de „sărac” în acest an, care nu permite finanțarea unor investiții importante pentru oraș.

În plus, Răzvan Timofciuc a acuzat Executivul Primăriei că nu a aplicat în acest an pentru atragerea de fonduri din Planul Național de Redresare și Reziliență (PNRR) în vederea realizării unei centrale de hidrogen prin electroliză, care ar fi redus semnificativ costurile de producere a agentului termic livrat populației. Anul trecut s-a mai făcut un împrumut de 40 milioane euro pentru același lucru. O astfel de decizie care amanetează bugetul Iasului pe următorii ani nu se ia de pe o zi pe alta. Și o astfel de decizie trebuia evitată prin investiții în retehnologizarea sistemului de termoficare. Ca reprezentant al Executivului, consider ca trebuie să am un cuvânt de spus în privința unor astfel de proiecte majore pentru comunitate. Ieșenii nu pot fi îndatorați la nesfârșit cu zeci de milioane de euro pentru serviciul de termoficare, fără să avem un plan clar, predictibil și asumat la nivel administrative, prin care acest serviciu să fie retehnologizat și să nu distrugem viitorul orașului doar pentru ca nu există o viziune de a răspunde acestei provocări”, a mai spus viceprimarul.

Municipalitatea, obligată să recurgă la împrumut pentru ca CET-ul să poată funcționa la iarnă

Primarul Mihai Chirica a declarat că municipalitatea „a fost nevoită” să apeleze la acest împrumut întrucât nu dispune de resursele financiare necesare pentru acoperirea costurilor cu achiziționarea combustibilului, respectiv a gazului metan, necesar funcționării CET 1 în iarna 2024/2025. „Există o diferență mare între costurile de producție a gigacaloriei și tariful pe care îl aplicăm pentrtu populație și ca urmare avem nevoie de bani. Pe de altă parte, în acest moment nu dispunem de resursele necesare pentru a avea 145 de milioane de lei pentru achiziționarea combustibilului pentru la iarnă, pentru că avem de asigurat în continuare sume mari pentru cofinanțarea unor proiecte și pentru funcționarea sistemului public în general”, a mai afirmat edilul. Șeful municipalității a subliniat că sistemele centralizate de termoficare, în momentul de față, inclusiv cel al Iașului, nu sunt sustenabile din punct de vedere economic, în această situație aflându-se și alte mari orașe ale României precum Bucureștiul, Constanța sau Timișoara, autoritățile din aceste localități confruntându-se cu mari probleme în ceea ce privește asigurarea unei funcționări cât mai eficiente a sistemelor publice de încălzire pe timpul iernii. Pe de altă parte, afirmă edilul, municipalitatea este conștientă de faptul că sistemul centralizat de termoficare trebuie să fie promovat și modernizat, cel puțin în orașele mari. „Din păcate, în acest moment nu putem să aducem un tarif care să echilibreze în întregime costurile, motiv pentru care suntem practice obligați să apelăm la această formulă a împrumuturilor”, a declarat Mihai Chirica. În încheiere, primarul a ținut să le mulțumească consilierilor locali care au înțeles că acest împrumut era absolut necesar pentru asigurarea încălzirii apartamentelor racodate la sistemul centralizat de termoficare, unităților de învățământ (creșe, grădinițe, școli li licee), spitalelor și celorlalte instituții de utilitate publică din municipiu.

Primarul nu renunță la ideea majorării prețului gigacaloriei

Referindu-se la proiectul de majorare a prețului gigacaloriei pentru populație, respins până acum de două ori de către plenul Consiliului Local, primarul a declarat că nu va renunța la această idee, cu atât mai mult cu cât propunerea de „ajustare” a costurilor privind producerea, transportul și distribuția agentului termic vine din partea Autorității Naționale de Reglementare în domeniul Energiei (ANRE). „Sunt conștient că acest proiect de hotărâre trebuie să fie repus din nou în discuție cu toate că mi-a stat pixul, ca să spun așa, când am ajuns la o subvenție de peste 350 de lei/gcal, dar nu avem încotro. Treptat-treptat, trebuie să obișnuim populația cu costurile reale ale unui serviciu public”, a afirmat șeful municipalității, care i-a avertizat din nou pe consilieri că în cazul în care proiectul de hotărâre va fi din nou respins la vot, municipalitatea ar putea întâmpina probleme mari în găsirea unui operator care să dorescă să preia în concesiune serviciul public de termoficare.

Reamintim, în acest moment, prețul gigacaloriei pentru populație este de 254 de lei fără TVA, urmând ca după majorare, acesta să crească la 750 de lei inclusiv TVA. În ceea ce privește valoarea subvenției acordată de Primărie (diferența dintre prețul de producere, transport, distribuție și furnizare a energiei electrice și prețul plătit de către consumator), potrivit propunerii înaintată de Executivul Primăriei, aceasta urma să crească de la 139 lei fără TVA în prezent la 350 de lei inclusiv TVA.

Edi MACRI

 

Puncte preluare anunturi  "Evenimentul Regional al Moldovei"  in Iasi

<>

Adauga comentariul tau

Nume:

E-mail:

Comentariu:

Security Code
Imagine noua

ULTIMA ORA

1. Informatii generale privind concedentul, in special denumirea, codul de identificare fiscala, adresa, numarul de telefon, fax si/sau adresa de e-mail, persoana de contact: Comuna Harmanesti, cu sediul in comuna Harmanesti, satul Harmanestii Vechi, judetul Iasi, telefon 0232.722.000, fax 0232.722.000, e-mail: harmanesti@is.e-adm.ro, cod fiscal 16570210. 2. Informatii generale privind obiectul concesiunii, in special descrierea si identificarea bunului care urmeaza sa fie concesionat: -teren in suprafata totala de 597 mp, Tarla 6, P 274/1, P 275-276, P 323/1, amplasat in intravilanul comunei Harmanesti, F.N., judetul Iasi, apartine domeniului privat al Comunei Harmanesti; -teren in suprafata totala de 123 mp, Tarla 34, P 1211, 1214, 1215, amplasat in intravilanul comunei Harmanesti, F.N., judetul Iasi, apartine domeniului public al Comunei Harmanesti, conform caietului de sarcini, H.C.L. Harmanesti nr. 36/25.07.2024 si temeiului legal: O.U.G. nr. 57/03.07.2019. 3. Informatii privind documentatia de atribuire: se regasesc in caietul de sarcini. 3.1. Modalitatea sau modalitatile prin care persoanele interesate pot intra in posesia unui exemplar al documentatiei de atribuire: prin solicitarea scrisa, de la sediul Comunei Harmanesti. 3.2. Denumirea si adresa serviciului/ compartimentului din cadrul concedentului, de la care se poate obtine un exemplar din documentatia de atribuire: Registratura Comunei Harmanesti, comuna Harmanesti, satul Harmanestii Vechi, judetul Iasi. 3.3. Costul si conditiile de plata pentru obtinerea acestui exemplar, unde este cazul: 100 Lei/exemplar, care se achita la Casieria Comunei Harmanesti. 3.4. Data-limita pentru solicitarea clarificarilor: 25.09.2024, ora 15.00. 4. Informatii privind ofertele: 4.1. Data-limita de depunere a ofertelor: 03.10.2024, ora 10.00. 4.2. Adresa la care trebuie depuse ofertele: Registratura Comunei Harmanesti, comuna Harmanesti, satul Harmanestii Vechi, judetul Iasi. 4.3. Numarul de exemplare in care trebuie depusa fiecare oferta: 1 exemplar original si 2 exemplare copii. 5. Data si locul la care se va desfasura sedinta publica de deschidere a ofertelor: 03.10.2024, ora 11.00, la sediul Comunei Harmanesti, comuna Harmanesti, satul Harmanestii Vechi, judetul Iasi. 6. Denumirea, adresa, numarul de telefon, fax si/sau adresa de e-mail ale instantei competente in solutionarea litigiilor aparute si termenele pentru sesizarea instantei: Sectia de Contencios Administrativ a Tribunalului Iasi, Iasi, Str. Elena Doamna nr. 1A, judetul Iasi, telefon 0232.260.600, fax 0332.435.700, e-mail: tr-iasi-reg@just.ro. 7. Data transmiterii anuntului de licitatie catre institutiile abilitate, in vederea publicarii: 11.09.2024.
1. Informatii generale privind autoritatea contractanta, in special denumirea, codul de identificare fiscala, adresa, numarul de telefon, fax si/sau adresa de e-mail, persoana de contact: Comuna Todiresti, cu sediul administrativ in sat Todiresti, comuna Todiresti, nr. 174, judetul Suceava, telefon 0230.539.535, fax 0230.539.543, e-mail: primaria todiresti @yahoo.com, cod fiscal 4326922. 2. Informatii generale privind obiectul procedurii de licitatie publica, in special descrierea si identificarea bunului care urmeaza sa fie vandut: -3 parcele de teren, in suprafata totala de 2.000 mp, apartinand domeniului privat al Comunei Todiresti, situate in intravilanul comunei Todiresti: -Teren in suprafata de 500 mp, avand nr. cadastral 43156, sat Todiresti, F.N.; -Teren in suprafata de 500 mp, avand nr. cadastral 43157, sat Todiresti, F.N.; -Teren in suprafata de 1.000 mp, avand nr. cadastral 43503, sat Todiresti, F.N., conform caietului de sarcini, H.C.L. Comuna Todiresti nr. 41/14.06.2022 si temeiului legal: O.U.G. nr. 57/03.07.2019. 3. Informatii privind documentatia de atribuire: se regasesc in caietul de sarcini. 3.1. Modalitatea sau modalitatile prin care persoanele interesate pot intra in posesia unui exemplar al documentatiei de atribuire: la cerere, de la sediul institutiei sau se pot consulta pe site-ul: www.comuna todiresti.ro, la sectiunea Monitorul Oficial Local -Hotarari. 3.2. Denumirea si datele de contact ale serviciului/ compartimentului din cadrul vanzatorului, de la care pot obtine un exemplar din documentatia de atribuire: Secretariatul Comunei Todiresti, sat Todiresti, comuna Todiresti, nr. 174, judetul Suceava. 3.3. Costul si conditiile de plata pentru obtinerea acestui exemplar, unde este cazul, potrivit prevederilor O.U.G. nr. 57/2019 privind Codul administrativ: 50 Lei/exemplar, ce se achita numerar la casieria institutiei. 3.4. Data-limita pentru solicitarea clarificarilor: 25.09.2024, ora 10.00. 4.Informatii privind ofertele: 4.1. Data-limita de depunere a ofertelor: 03.10.2024, ora 10.00. 4.2.Adresa la care trebuie depuse ofertele: Secretariatul Comunei Todiresti, sat Todiresti, comuna Todiresti, nr. 174, judetul Suceava. 4.3. Numarul de exemplare in care trebuie depusa oferta: intr-un singur exemplar original, in doua plicuri sigilate, unul exterior si unul interior. 5. Data si locul la care se va desfasura sedinta publica de deschidere a ofertelor: 04.10.2024, ora 10.30, Comuna Todiresti, sat Todiresti, comuna Todiresti, nr. 174, judetul Suceava. 6. Denumirea, adresa, numarul de telefon si/sau adresa de e-mail ale instantei competente in solutionarea litigiilor aparute si termenele pentru sesizarea instantei: Sectia de Contencios Administrativ a Tribunalului Suceava, din municipiul Suceava, Str. Stefan cel Mare nr. 62, judetul Suceava, telefon 0230.214.948, fax 0230.522.296, e-mail: trsv-arhcont @just.ro. 7. Data transmiterii anuntului de licitatie catre institutiile abilitate, in vederea publicarii: 11.09.2024.
Record post-pandemie pe piaţa ieşeană a muncii: 1.025 posturi vacante
11/09/2024 23:37

* ca de obicei, cele mai multe angajări se fac in construcţii, unde necesarul de personal depăseste cifra 500 * in afară de ingineri şi de necalificaţii buni la toate, sunt incă neocupate posturi din int ...

„Oază de verdeață” în locul depoului de la Gară!
11/09/2024 20:34

* „Ne dorim ca zona Depou CTP Gară să devină un model de regenerare urbană, un loc in care iesenii să se regăsească, să se bucure de natură si de facilităti moderne, contribuind astfel la creare ...

Cel mai naiv şi mai rudimentar spărgător ieşean ajunge în faţa judecătorilor
11/09/2024 17:39

* cand s-a declanşat alarma in magazin, infractorul s-a panicat şi, in loc să fugă pe unde intrase, s-a ascuns printre mărfurile expuse pe raft * agentii de la firma de pază si-au stăpanit cu greu rasul ...

Braconierii au scăpat de urmărirea penală. Peştii au rămas în apă
11/09/2024 17:37

Gheorghe L. e proprietarul unui iaz din apropiere de Harlău, apă in care se află mulţi peşti, atracţie maximă pentru pescari şi braconieri. Tocmai de aceea, Gheorghe patrulează frecvent in jurul luciul ...

Prins pe scara rulantă, cu camera filmând peisajul de sub fusta unei tinere
11/09/2024 17:36

* autorul e judecat pentru „agresiune sexuală” Tanărul Cristi S. (25 de ani) riscă o condamnare destul de severă, după ce a comis ceea ce credea el că e o mare şmecherie. Astfel, pe 11 april ...

Elevii ieșeni, fani înrăiți ai țigărilor electronice
11/09/2024 17:34

* „În toate magazinele găsim dispozitive pentru vapat, adevărate capcane pentru cei mici. Vorbim mai ales despre elevi, despre persoane neformate care pot fi influentate foarte usor. Aceste dispoz ...

Protestul taximetriștilor, varianta de toamnă
11/09/2024 17:33

Taximetristii ieseni au protestat in faţa unei clădiri goale, dar au blocat circulaţia pe strada Anastasie Panu. La protest au venit aproximativ 200 de taximetrişti, unii dintre ei angajati la firma unui co ...

Număr record de artiști la ediția din acest an a Galei „Zâmbet în Dar”
11/09/2024 17:32

Pe 20 septembrie, in Organizarea Asociatiei „Salvati Copiii – Filiala Iasi, la Congres Hall Palas va avea loc cea de-a VIII-a editie a Galei „Zambet in Dar”, eveniment ce va reuni in ace ...

Ulițe prăfuite și vise încărcate. Greutățile copiilor din satele Iașului în drumul spre școală
11/09/2024 16:45

Dimineata incepe devreme in satele din Iasi. În linistea care incă mai stăpaneste dealurile si văile, in colibele de lemn acoperite cu tiglă veche sau tablă ruginită, copii somnorosi isi incep ziua ...

Pe 11 septembrie 1868 a apărut primul Abecedar românesc, publicat în 4.000 de exemplare
11/09/2024 11:51

„Metodă nouă de scriere si cetire pentru uzul clasei I primară” sau Abecedarul lui Ion Creangă, asa se numeste primul Abecedar romanesc, care a apărut la Iasi, pe 11 septembrie 1868 si a avut 23 de edi ...

Aboneaza-te la cele mai noi stiri din Regiunea Moldovei