Fashion Economy. TikTok și Instagram au schimbat obiceiurile de cumpărare ale milenialilor și Gen Z

Dimensiune font:

| 26-11-2024 07:51

 lumea modei a fost întotdeauna influențată de tendințe, dar în era TikTok și Instagram, aceste platforme nu doar dictează ce se poartă, ci și transformă radical felul în care generațiile tinere cumpără * milenialii și Gen Z, generațiile digitale prin definiție, au transformat scroll-ul pe social media într-o experiență de shopping autentică, iar această schimbare redefinește economia modei

Într-un colț agitat al internetului, unde videouri scurte îți captează atenția mai repede decât un flash de aparat foto, un trend devine viral: o pereche de jeans cu croială retro, un blazer cu umeri supradimensionați sau o pereche de pantofi cu un design futurist. TikTok și Instagram nu mai sunt doar locuri de divertisment – ele sunt catalizatorii unei economii în care moda se reinventează zilnic, iar obiceiurile de cumpărare ale milenialilor și Gen Z se transformă rapid.

 

Scroll, like, add to cart

 

La doar câteva swipe-uri distanță, o ținută poate deveni virală. Cu hashtag-uri precum #OOTD (Outfit of the Day) și #TikTokMadeMeBuyIt, utilizatorii împărtășesc constant noi descoperiri de modă, iar brandurile profită din plin de această dinamică. TikTok, cunoscut pentru videoclipurile sale scurte și captivante, a devenit platforma perfectă pentru lansarea trendurilor fulgerătoare. Între timp, Instagram rămâne lider în estetica vizuală, alimentând dorința de a cumpăra prin funcțiile sale de shopping integrate.

Când vezi un videoclip pe TikTok despre o rochie care arată bine pe absolut oricine, e aproape imposibil să nu vrei să o ai. Practic, TikTok este vitrina mea preferată”, mărturisește Ana, o studentă de 22 de ani din Iași.

 

Micro-trenduri și cultura FOMO

 

Un fenomen aparte este apariția micro-trendurilor, acele tendințe care durează doar câteva săptămâni sau luni, dar care reușesc să capteze atenția și portofelele tinerilor. Algoritmii platformelor sunt proiectați să maximizeze expunerea la conținut captivant, iar utilizatorii resimt presiunea să adopte rapid noile tendințe pentru a nu rămâne în urmă — un sentiment cunoscut sub acronimul FOMO (Fear of Missing Out).

Această rapiditate în schimbarea trendurilor ridică întrebări legate de sustenabilitate. Deși Gen Z declară un interes sporit pentru modă sustenabilă, tentația cumpărăturilor impulsive inspirate de social media contrazice adesea aceste principii. „Vreau să cumpăr mai responsabil, dar recunosc că uneori îmi scapă. Dacă văd o piesă care devine populară, simt că trebuie să o am înainte să dispară”, spune Daria, o creatoare de conținut din Cluj.

 

Puterea creatorilor de conținut

 

Creatorii de conținut sunt arhitecții principali ai acestor tendințe. Colaborările dintre influenceri și branduri au devenit mai mult decât simple campanii de publicitate; ele creează povești în care comunitățile lor se pot regăsi. De la haul-uri de cumpărături până la videoclipuri care testează „moda accesibilă”, aceștia dau tonul și asigură autenticitatea mesajului.

Mai mult, platformele precum TikTok favorizează creativitatea democratică. Nu doar influencerii consacrați, ci și utilizatorii obișnuiți pot genera trenduri virale. De exemplu, în vara anului 2024, o fustă vintage găsită la un târg din Londra a devenit faimoasă pe TikTok, iar magazinele de second-hand din întreaga lume au raportat o creștere masivă a cererii pentru articole similare.

 

Un viitor al cumpărăturilor dictate de emoție și rapiditate

 

Dincolo de estetica frumos ambalată, această intersecție dintre social media și modă are un impact economic semnificativ. Platformele devin piețe globale, iar brandurile mici, care altfel ar fi rămas necunoscute, își găsesc rapid clienți. În același timp, giganții modei se adaptează ritmului impus de social media, lansând colecții capsulă menite să capteze atenția publicului tânăr.

TikTok și Instagram nu sunt doar piețe; sunt spații emoționale. În câteva secunde, utilizatorul poate experimenta dorința, inspirația și decizia de a cumpăra. În această lume digitală, fiecare like și comentariu contribuie la economia modei.

Obiceiurile de cumpărare nu mai sunt ghidate doar de necesitate, ci de povestea pe care o spun hainele. Iar în acest storytelling al modei, rețelele sociale sunt naratorul suprem.

Pentru mileniali și Gen Z, shoppingul nu mai înseamnă doar produse, ci identitate. Iar în timp ce platformele continuă să evolueze, un lucru este clar: economia modei digitale nu încetinește. Din contră, accelerează.

 

Maura ANGHEL

 


 

Milenialii și Gen Z, cu toată energia lor, au șansa de a modela un viitor mai responsabil, fără a sacrifica creativitatea sau bucuria de a se exprima prin stil.

 

 

Pe TikTok și Instagram, moda nu mai este doar despre haine. Este despre comunitate, identitate și posibilitatea de a transforma orice scroll într-o poveste personală.

 

Potrivit unui raport recent, achizițiile inspirate de social media au contribuit la o creștere de 20% a vânzărilor online în ultimul an. În România, acest fenomen este în continuă ascensiune, iar retailerii locali experimentează noi modalități de a integra rețelele sociale în strategia lor de marketing.

Urmareste-ne si pe canalul nostru de WhatsApp

Puncte preluare anunturi  "Evenimentul Regional al Moldovei"  in Iasi

<>

Adauga comentariul tau

Nume:

E-mail:

Comentariu:

Security Code
Imagine noua

ULTIMA ORA

Continut: 1. Informatii generale privind concedentul, in special denumirea, codul de identificare fiscala, adresa, numarul de telefon, fax si/sau adresa de e-mail, persoana de contact: Comuna Sipote, cu sediul in sat Sipote, comuna Sipote, Str. Alexandru Lapusneanu nr. 1, judetul Iasi, telefon 0232/238.333, fax 0232/238.320, e-mail: primariasipote @yahoo.ro, cod fiscal 4540291. 2. Informatii generale privind obiectul concesiunii, in special descrierea si identificarea bunului care urmeaza sa fie concesionat: -Lotul nr. 1 -teren situat in extravilanul comunei Sipote, sat Sipote, in suprafata de 41.880,00 mp, nr. cadastral 62525, identificat in T14, parcela 220/1/1; -Lotul nr. 2 -teren situat in extravilanul comunei Sipote, sat Chiscareni, in suprafata de 36.936,00 mp, nr.cadastral 61621, identificat in T53, parcela 843/1/43; -Lotul nr. 3 -teren situat in intravilanul satului Mitoc, comuna Sipote, F.N., in suprafata de 25.000,00 mp, nr.cadastral 61863, identificat in T81, parcela 1248/1/1; -Lotul nr. 4 -teren situat in extravilanul comunei Sipote, sat Halceni, in suprafata de 40.000,00 mp, nr. cadastral 61633, identificat in T77, parcela 1183, 1179/5, 1181/1; -Lotul nr. 5 -teren situat in extravilanul comunei Sipote, sat Halceni, in suprafata de 10.000,00 mp, nr.cadastral 61620, identificat in T77, parcela 1179/1, apartinand domeniului public al Comunei Sipote, judetul Iasi, conform caietului de sarcini, H.C.L. Sipote nr. 25/27.02.2025 si temeiului legal: O.U.G. nr. 57/03.07.2019. 3. Informatii privind documentatia de atribuire: se regasesc in caietul de sarcini. 3.1. Modalitatea sau modalitatile prin care persoanele interesate pot intra in posesia unui exemplar al documentatiei de atribuire: prin solicitarea scrisa, de la sediul Comunei Sipote. 3.2. Denumirea si adresa serviciului/ compartimentului din cadrul concedentului, de la care se poate obtine un exemplar din documentatia de atribuire: Registratura Comunei Sipote, sat Sipote, comuna Sipote, Str. Alexandru Lapusneanu nr. 1, judetul Iasi. 3.3. Costul si conditiile de plata pentru obtinerea acestui exemplar, unde este cazul: 100 Lei/exemplar, ce se achita in numerar la casieria unitatii sau cu ordin de plata in contul: RO95TRE Z24A705000 200130X, deschis la Trezoreria Iasi, cod fiscal al concedentului 4540291. 3.4. Data-limita pentru solicitarea clarificarilor: 17.03.2025, ora 15.00. 4. Informatii privind ofertele: 4.1. Data-limita de depunere a ofertelor: 25.03.2025, ora 12.00. 4.2. Adresa la care trebuie depuse ofertele: Registratura Comunei Sipote, sat Sipote, comuna Sipote, Str. Alexandru Lapusneanu nr. 1, judetul Iasi. 4.3. Numarul de exemplare in care trebuie depusa fiecare oferta: 1 exemplar in original si 1 exemplar in copie. 5. Data si locul la care se va desfasura sedinta publica de deschidere a ofertelor: 26.03.2025, ora 10.00, la sediul Comunei Sipote, sat Sipote, comuna Sipote, Str. Alexandru Lapusneanu nr. 1, judetul Iasi. 6. Denumirea, adresa, numarul de telefon, fax si/sau adresa de e-mail ale instantei competente in solutionarea litigiilor aparute si termenele pentru sesizarea instantei: Judecatoria Harlau, oras Harlau, Str. Gheorghe Doja nr. 1, judet Iasi, telefon 0232/722.344, fax 0232/722.622, e-mail: jud-hirlau-reg @just.ro. 7. Data transmiterii anuntului de licitatie catre institutiile abilitate, in vederea publicarii: 28.02.2025.
Un  ieșean și-a cumpărat, în aceeași zi, două Ferrari Purosangue nou-nouțe!
14/03/2025 22:40

* valoarea unei astfel de masini oscilează intre 563.000 si 1,3 milioane de euro, in functie de dotări * Ferrari Purosangue este primul SUV născut in Maranello si a devenit imediat după lansare (2022) masin ...

Scandal în Piața Nicolina din Iași, după ce Cristian Popescu Piedone, șeful ANPC, a închis activitatea
14/03/2025 22:15

 Cristian Popescu Piedone, presedintele ANPC, continuă controalele in Romania. Astăzi, 14 martie 2025, inspectorii ANPC au efectuat un control inopinat in pietele din Iasi, iar in urma verificărilor au ...

Un copil din clasa a 5-a, bătut de tatăl unui coleg cu care avusese un conflict, în Vaslui:
14/03/2025 17:44

"Plangeam şi nu ştiam cum să ajung mai repede la poliţie. Băiatul deja era vanăt la spate cum l-a bătut. I-o dat cu picioarele, l-au luat de gat prima dată. L-a pus jos, nu mai avea băiatul aer", a dec ...

Un elev din Iaşi, care suferă de autism, a luat la bătaie o profesoară în timpul cursului, apoi a încercat să se arunce de la etaj
14/03/2025 17:22

Incident grav intr-un liceu din Iaşi. O profesoară de chimie a fost agresată de unul dintre elevi chiar in timpul orelor de curs. Cand a conştientizat gravitatea gestului său, adolescentul cunoscut cu tulb ...

Piedone a lovit în plin. Magazinele de bijuterii prinse că vând OȚEL pe post de AUR / ANPC le-a închis și a intervenit Poliția Economică cu dosare penale
14/03/2025 16:24

Autoritatea Natională pentru Protectia Consumatorului (ANPC) in frunte cu presedintele ei, Cristian Popescu Piedone, efectuat un amplu control in Iasi. In cadrul Controlului au fost verificate si magazinele ...

Copil ajuns în operație după ce a căzut pe scări la o școală din Vaslui. Elevul are boala oaselor fragile
14/03/2025 15:49

Un incident grav a avut loc recent la Centrul Scolar de Educatie Incluzivă „Constantin Pufan” din Vaslui, cunoscut ca „scoala de surdo-muti”. Un elev a căzut pe scări si a suferit o fractură de femu ...

Un fost concurent la „Chefi la cuțite”, arestat la Iaşi pentru viol şi agresiune sexuală asupra unei fete de 14 ani
14/03/2025 15:35

Un fost concurent la „Chefi la cutite” riscă ani grei de inchisoare, după ce a fost arestat preventiv sub acuzaţia că ar fi violat şi agresat sexual o minoră in varstă de 14 ani. Teodor Valentin Moc ...

Bărbatul care şi-a violat şi ucis nepoata de opt ani a fost condamnat la 30 de ani închisoare
14/03/2025 15:27

Bărbatul in varstă de 33 de ani acum, care in mai 2024 şi-a violat şi apoi şi-a ucis nepoata in varstă de 8 ani, a fost condamnat la 30 de ani de inchisoare. Fetiţa de opt ani a fost găsită moartă, i ...

Doi bărbaţi au murit într-un incendiu care le-a cuprins locuinţa, la Mitoc
14/03/2025 08:50

Doi bărbaţi au fost găsiţi decedaţi intr-o casă cuprinsă de flăcări, in localitatea Mitoc, au anunţat vineri dimineaţa reprezentanţii Inspectoratului pentru Situaţii de Urgenţă Botoşani. Potriv ...

Iași, prezență modestă în liga mare a universităților
14/03/2025 08:27

  În editia 2025 a clasamentului QS, Universitatea Babes-Bolyai din Cluj-Napoca (UBB) si Universitatea din Bucuresti se remarcă printr-un număr impresionant de aparitii – 11, respectiv 10 ...

Aboneaza-te la cele mai noi stiri din Regiunea Moldovei