„Rămân cu speranța, cu bucuria și cu energia că ieșenii își doresc o schimbare în oraș”
Dimensiune font:
* dialog cu Bogdan Balanișcu, președintele Organizației Municipale Iași a PSD, candidatul acestei formațiuni la funcția de primar al municipiului Iași
- Domnule Balanișcu, ultimul sondajm SOCIOPOL, vă creditează cu 7 procente în spatele actualului primar, Mihai Chirica. Cât de greu poate fi rtecuperată această distanță, cu doar trei zile înaintea alegerilor?
- Sunt două componente foarte clare ale aceast sondaj. Unu, distruge minciunile aruncate în piață de PNL și numai PNL, cum că Mihai Chirica ar fi foarte în față în sondaje, cum că nu eu sunt canidatul de pe locul doi și atunci trebuie să vedem unde se dau voturile. Pe de altă parte, lucrurile, din punctul meu de vedere, sunt foarte clare și e ceea ce comunic de câteva luni de zile: singurul care are șanse să-l bată pe Mihai Chirica și nu doar pentru că suntem într-o bătălie politică și să facem acea schimbare reală de care avem nevoie la nivelul Primăriei Municipiului Iași, adică să avem un primar onest, un primar muncitor, un primar care să aducă bani din finanțări în comunitate. Iar singurul candidat din această perspectivă sunt sunt eu și e important ca pe 9 iunie ieșenii să dea voturile celui care are cele mai mari șanse să-l bată pe Chirica.
„Partea de sincronizare a semafoarelor este prima măsură pe care vreau să o fac în Iași, pentru că ieșenii pierd la semafoare 6 zile pe an, la culoarea roșie. Va fi prima măsură luată, iar a doua chestiune pe care trebuie să o facem este de a construi cu adevărat pasajele subterane”
- Sunt, totuși, șapte procente de recuperat…
- Eu zic că putem să recuperăm, pentru că sondajele, atunci când sunt făcute, nu reușesc, chiar dacă au o marjă de eroare, nu reușesc să acopere toată plaja de alegători și de aceea se întâmplă de multe ori ca să avem surprize la vot. Și o să vă dau un singur exemplu. Alaltăieri, am avut o întâlnire cu locuitorii din cartierul Bularga, unul dintre cartierele uitate, cum este și
- În mod clar, ați identificat problemele și ați stabilit prioritățile cu care veți aborda viitorul mandat, în cazul în care veți deveni primar al Iașului. Traficul e una dintre acestea, cred, dar v-aș întreba: continuați cu benzile unice în oraș?
- Partea de sincronizare a semafoarelor este prima măsură pe care vreau să o fac astăzi în Iași, pentru că ieșenii pierd la semafoare 6 zile pe an, la culoarea roșie. Va fi prima măsură luată, iar a doua chestiune pe care trebuie să o facem este de a construi cu adevărat pasajele subterane. Trebuie să prindem ultima ușă de la ultimul vagon al ultimului tren pe ceea ce înseamnă linie de finanțare. Deci, este o chestiune urgentă, care trebuie făcută din prima zi de mandat, astfel încât să reușim să atragem finanțare. Trebuie să dezvoltăm și transportul public și aici discutăm de achiziția de mijloace verzi de transport în comun, autobuze electrice. Mai avem doar câteva oportunități de finanțare pe care le putem prinde. Alte orașe deja și-au rezolvat această problemă. Galațiul are 105 autobuze electrice, a mai semnat contractul pentru încă 40, iar noi, la Iași, avem doar 20.
- Care va fi prima și cea mai importantă măsură/ proiect pe care o veți lua pentru descongestionarea traficului?
- Avem nevoie de un set de măsuri, cele pe care vi le-am spus, alături de piste pentru transport alternativ, unde iarăși Mihai Chirica a ratat finanțarea. Am adus 37 de milioane de lei pentru Iași, dar a uitat să depună proiectul la timp. Avem nevoie să facem aceste zone pentru transportul alternative, avem nevoie, cum spuneam, de dezvoltarea transportului public și o să vedeți că încep și ieșenii, încet, încet, să folosească mai mult din celelalte soluții de transport decât autoturismul. Și da, benzile unice pentru transportul în comun sunt una dintre soluții, dar nu în detrimentul altora, a sugruma sau a opri, să spunem, mobilitatea noastră. Ca transportul public să fie folosit de ieșeni, e nevoie să fie predictibil, să fie frecvent, adică să știm că stăm 10 minute în stații, nu 30, nu 40, nu 45minute, cum se stă astăzi, iar asta o rezolvăm prin suplimentarea numărului de mijloace de transport în comun.
„Cum e posibil ca un loc de parcare din ăsta improvizat, făcut de Primărie în spatele blocului, să fie mai scump decât un abonament de parcare în parcarea subterană a complexului Palas?”
- Problema parcărilor se face tot mai mare... Ce măsuri vă gândiți să impuneți pentru a reglementa situația?
- Galațiul a început zilele trecute a 4-a parcare supraetajată. Noi, în Iași, n-avem niciuna! Avem doar pachete și idei pe care penelistul inculpat Mihai Chirica le prezintă în spațiul public de 9 ani de zile. Avem identificate locații în care putem face aceste tipuri de parcări. Aceste parcări pot fi finanțate și din bugetul local și din împrumuturi, dar cu finanțări nerambursabilă. Avem exemple de bună practică în alte orașe, la Galați, la Cluj, la Sectorul 4, pe structură metalică, adică și timpul de execuție este foarte important, astfel încât să le facem cât mai repede. Prin aceste parcări supraetajate eliberăm din ceea ce înseamnă suprafață carosabilă, unde se produce strangulare de trafic, pentru că sunt mașinile parcate, și rezolvăm iarăși o parte din problemă. În egală măsură putem face parcări supraetajate inclusiv prin parteneriat public-privat. Sunt investitori care ar dori să construiască ca business această chestiune și fiți siguri că locul de parcare de acolo vă ajunge mai ieftin decât plătiți astăzi. dumneavoastră, dacă licitați și vă concurați cu vecinii de bloc, pe două-trei locuri de parcare făcute de primărie, care înseamnă, de fapt, o cojiță de asfalt în spatele blocului. Cum e posibil ca un loc de parcare din ăsta improvizat, făcut de Primărie în spatele blocului, să fie mai scump decât un abonament de parcare în parcarea subterană a complexului Palas?
- Poate fi soluționată această problemă?
- V-am spus și cum, prin construcția de parcări supraetajate. Avem spații identificate, avem linii de finanțare identificate și avem inclusiv posibilitatea de a face parteneriat public-privat pe această chestiune. O să vă dau doar un singur exemplu: în spatele Palatului Telefoanelor, intersecția de pe Independenței, de la Piața Mihai Eminescu, acolo este o parcare publică a Primăriei Municipiului Iași. Este una dintre locațiile unde se poate face parcarea în zona centrală. Parcare supraetajată rapid, eficientă, triplez numărul de locuri de parcare din zona centrală. S-au identificat spații în fiecare dintre cartier.
- Urbanismul promovat de actuala administrație a fost deseori criticat. Ce veți aduce nou în acest domeniu?
- Este mult de discutat pe acest subiect. Sunt câteva priorități, însă. În primul rând, trebuie să finalizăm Planul de Urbanism General, PUG-ul, dar să-l finalizăm pe bune și să-l aprobăm, nu să fie ținut în sertare, cum este astăzi. PUG-ul va reglementa tot ceea ce înseamnă componenta aceasta de urbanism. Răul făcut până în acest moment, din păcate, nu mai avem cum să-l îndreptăm, acolo unde a fost construit, la limita legii sau dincolo de limita legii. Nu poate veni nimeni în acest moment fără decizia instanței să dărâme vreun bloc și gândiți-vă că sunt afectați și ieșeni de bună credință, care au cumpărat în zonele respective. Dar ce vom face de acum încolo să fie în cadrul legal, să fie respectată legea și să se construiască în oraș într-un mod corect. Să se construiască pentru ieșeni, nu pentru buzunarele dezvoltatorilor imobiliari și ale celor care au făcut clică cu ei, din administrația publică locală.
„Un PUG aprobat va ajuta inclusiv dezvoltatorii imobiliari de bună credință, pentru că oricine face business va ști dacă cumpără acel teren, dacă și cât poate să construiască, în ce formulă… Și nu o să aibă blocaje din partea Primăriei!”
- Aici discutăm și de modificări la nivelul hotărârilor de Consiliu Local…
- O să vă dau un singur exemplu: în acest moment, legislația națională, alături de ceea ce a fost decis în Consiliu Local, prevede că trebuie să existe un loc de parcare per apartament construit, plus 10% pentru vizitatori, în Iași. Astăzi, discutăm de 1,5 mașini per unitate locativă. Eu, în Consiliul Local, atunci când eram consilier, am respins în comisia de urbanism, am votat împotriva proiectelor imobiliare care prevedeau doar un singur loc de parcare. Mi s-a atras atenția și am fost criticat de către reprezentanții serviciului urbanistic din Primărie că este legal și trebuie să votez. Aproape că eram forțat și am explicat în ședința respectivă că eu nu votez legalitatea, eu votez oportunitatea pentru ieșeni. Dar aici discutăm de un concept mult mai amplu, discutăm de faptul că noi trebuie să avem acel PUG, care să privească unitar tot orașul. Ei ce fac, astăzi? N-au PUG, dar ia o parcelă de teren, fac un PUZ doar pe acea parcelă de teren, fără să fie integrată cu ceea ce înseamnă dezvoltare urbanistică, adică acces, utilități, spații verzi, servicii auxiliare pe care trebuie să le avem în zona în care locuim, locuri de parcare, spații de joacă pentru copii, servicii și spații pentru educație, pentru alte tipuri de nevoi pe care noi le avem și restrâng mobilitatea în zona respectivă. Categoric, acel PUG aprobat va ajuta inclusiv dezvoltatorii imobiliari de bună credință, pentru că oricine care face business va ști dacă cumpără acel teren, dacă și cât poate să construiască, în ce formulă… Și nu o să aibă blocaje din partea Primăriei! Astăzi, oameni de bună credință sunt ținuți de la luni de zile până la ani de zile cu hârtiile în Primărie și nu primesc acea autorizație. Unii și-au făcut inclusiv împrumuturi în bancă și au ajuns în postura în care să nu poată să-și plătească împrumutul pentru că n-au primit autorizație ca să-și construiască casa sau în apartamentul pe care îl aveau înainte, nici nu pot să-l vândă, pentru că rămân pe drumuri și în felul acesta nu reușesc să compenseze înprumntul.
- Educația preocupă, evident, nu doar în mediul rural, ci și în orașe, unde problema lipsei spațiilor de învățământ, a creșelor, grădinițelor devine presantă. Cum se pot soluționa aceste probleme într-un timp relativ scurt?
- Pornind de la ceea ce deja avem în cartierul Tătărași, unde este fosta clinică Dermato, care zace abandonată din 2015, furată bucată cu bucată, cărămină cu cărămidă. Avem spații educaționale la fostele licee din zona Nicolina, din zona Baza 3, care sunt abandonate. Deci, spații, infrastructură avem, trebuie modernizate, trebuie făcut un update, pentru că au fost lăsate în paragină, și creăm astfel locuri suplimentare. Dar foarte, foarte important e să ridicăm și construcții noi. Și avem cu ce, avem inclusiv oportunități de finanțare și am soluții în proiectul de guvernare locală .
- Ne apropiem de data alegerilor, de care ne mai despart trei zile.. dacă ar fi să faceți un remember al acestei campanii, cu ce ați rămâne?
- Cu plăcerea și cu bucuria discuțiilor pe care le-am avut cu foarte mulți ieșeni. Discutăm de câteva mii de ieșeni cu care am discutat personal și acum, și înainte, pentru că, repet, sunt singurul candidat care a ieșit în mijlocul ieșenilor în ultimii ani. Rămân totodată cu gustul amar pentru că nu ne fructificăm potențialul orașului la maxim, pentru că ne mândrim și actualul primar se mândrește doar cu ceea ce au făcut înaintașii noștri, nu cu ceea ce a făcut el. Nu avem nici măcar un singur proiect major cu care să ne mândrim în ultimii ani la nivelul Iașului, proiect care să fie făcut de administrația publică locală. Și rămân cu speranța, cu bucuria și cu energia că ieșenii își doresc o schimbare în oraș. Își doresc un primar care, într-adevăr, să fie onest, să nu aibă probleme cu legea, un primar care să fie în mijlocul lor.
(Comandat de Partidul Social Democrat - PSD Organizația Județeană Iași, Executat de ZIARUL EVENIMENTUL SRL - portal: www.ziarulevenimentul.ro, CUI mandatar financiar judeţean: 21240002)
Puncte preluare anunturi "Evenimentul Regional al Moldovei" in Iasi
<
Adauga comentariul tau