Cum le putem da copiilor bani fără să ne impoziteze ANAF cu 70%. Sfaturi de la specialiști

Dimensiune font:

| 16-03-2025 22:51

În societatea românească, legăturile de familie reprezintă un veritabil „colac de salvare” atunci când intervin dificultăți financiare.


De la părinți care își sprijină copiii la început de drum, până la rude care se susțin reciproc în momente de impas, generozitatea familială a fost și rămâne un pilon de coeziune socială. „Totuși, odată cu intrarea în vigoare a impozitului de 70% asupra veniturilor a căror sursă nu poate fi justificată, astfel de gesturi au început să intre sub lupa autorităților fiscale”, au explicat pentru „Adevărul” avocații „Buju Stanciu și Asociații”, enumerând implicațiile legale și cum poate fi menținut un echilibru între „a da Cezarului ce este al Cezarului” și dreptul fiecărui cetățean la o viață familială lipsită de stres birocratic.

 

De ce 70% și de ce acum
În primul rând, avocații au punctat scopul pentru care se aplică acest impozit, acela de a reduce evaziunea fiscală și de a crește gradul de colectare bugetară. Practic, ori de câte ori Fiscul identifică sume care nu pot fi corelate cu surse legale (venituri declarate, conturi bancare, donații înregistrate), inspectorul fiscal poate impune un impozit de 70% pe diferența dintre utilizările de fonduri și sursele de fonduri.

„Legislația încearcă să sancționeze veniturile nefiscalizate, inclusiv situațiile în care se invocă superficial <cadouri de la familie> pentru a masca, de fapt, surse ilicite de bani. Totuși, măsura este atât de dură, încât și oameni de bună-credință ajung să fie verificați și, uneori, penalizați”, explică Alin Nichifor, partener al Buju, Stanciu și Asociații.


Formula „dă-i Cezarului ce este al Cezarului” reflectă faptul că orice societate are nevoie de taxe pentru a funcționa. În egală măsură, însă, se așteaptă ca statul să reglementeze și să opereze în mod echitabil, fără a încălca drepturile fundamentale și fără a împovăra excesiv cetățeanul de rând.

„A plăti taxe echivalează cu un pact social: statul oferă servicii publice, iar contribuabilul își onorează obligațiile. Dar când apar situații personale, precum cadouri între părinți și copii, trebuie să ne asigurăm că legea nu devine un mecanism disproporționat, care penalizează cetățeni de bună-credință”, continuă avocatul.

Situații concrete care frizează absurdul
Avocații care practică dreptul fiscal și contenciosul fiscal au ilustrat și câteva situații atipice care au apărut în practica judiciară recentă:

• Fiica „sponsorizată” de tată pentru o locuință

În practică, inspectorii cer dovezi notariale, copii după extrase de cont și chiar convorbiri scrise prin care tatăl explică motivul transferului. Neavând actele în ordine, fiica riscă să plătească 70% din suma primită, dacă Fiscul consideră că nu există suficiente justificări.

Citește și: ANAF a descoperit peste 20.000 de persoane care închiriază în regim hotelier fără a declara veniturile
• Pensionara care primește bani de la fiul plecat în străinătate

La un control de fond, ANAF a invocat „lipsa documentelor justificative” pentru transferul de 20.000 EUR către mama pensionară. În realitate, era un ajutor pentru renovarea casei de la țară. În lipsa unei declarații notariale sau a unor dovezi bancare explicite, doamna s-a trezit cu decizie de impunere suplimentară.


• Cadouri de logodnă sau evenimente de familie

Deși ANAF a emis un comunicat anul trecut conform căruia sumele primite la nunți și botezuri nu intră sub incidența verificărilor pentru venituri nejustificate, lipsa unei legislații clare creează confuzii. Este un spațiu gri în care, uneori, autoritățile pot extinde controalele și asupra acestor evenimente.

• Plata chiriei pentru nepot

O rudă din străinătate îi trimite bani lunar nepotului student la București. Dacă sumele sunt transferate cash, fără mențiuni clare, studentul ar putea fi chemat la clarificări: „De unde ai bani de chirie și mâncare?” – o situație care, deși pare absurdă, a fost sesizată în mod real la nivel județean, conform declarațiilor unor consultanți fiscali.

Cum ne protejăm în mod practic
Avocații de la Buju Stanciu si Asociații vin cu o serie de sfaturi minimale de respectat pentru a promova „salubritatea” fiscală:

1. Documentați tranzacțiile

◦ Folosiți transferuri bancare cu mențiuni specifice („donație pentru achiziția unei locuințe”, „sprijin familial”)

◦ Redactați un contract de donație la notar, mai ales pentru sumele importante

2. Păstrați dovezile de conversație

◦ E-mailuri, mesaje WhatsApp, scrisori semnate, orice poate proba intenția reală a tranzacției familiale

3. Consultați un specialist

◦ Un avocat sau un consultant fiscal vă poate ajuta să întocmiți acte clare înainte de a transfera sume semnificative, prevenind astfel interpretările improprii ale autorităților fiscale


4. Nu așteptați să fiți verificați

◦ Dacă știți că ați primit sume importante fără documente, luați inițiativa să oficializați acel transfer retroactiv, printr-un contract de donație sau o declarație notarială.

Din perspectiva Buju Stanciu și Asociații, statul are, fără îndoială, atât dreptul, cât și obligația de a combate economia subterană. Totuși, pentru a nu vătăma persoanele de bună-credință care oferă sprijin familial din pură solidaritate, aceste măsuri punitive trebuie aplicate cu discernământ și rigoare.

„Menținerea echilibrului între necesitatea contribuțiilor la bugetul de stat și respectarea libertăților individuale este esențială pentru a asigura stabilitatea financiară, fără a compromite valorile democratice și generozitatea din sânul familiei.

Prin urmare, principiul „dați Cezarului ce este al Cezarului” nu trebuie să se transforme într-o povară excesivă. Este un apel la responsabilitate adresat ambelor părți: autoritățile să reglementeze și să controleze cu măsură justă, iar cetățenii să-și organizeze documentele în mod preventiv, evitând astfel complicațiile unor controale riguroase”, spun avocații  

Evenimentul pe WhatsApp – cele mai tari știri, direct pe telefon!

Ești mereu pe fugă? Noi îți trimitem zilnic cele mai importante 3 știri din Iași, Moldova și țară – scurt, clar, fără spam.

Plus: alerte locale de urgență, noutăți exclusive și acces rapid la anunțuri importante.

► Intră pe canalul nostru oficial:

⇒ Încearcă 3 zile. Dacă nu-ți place, poți ieși oricând.

Puncte preluare anunturi  "Evenimentul Regional al Moldovei"  in Iasi

<>

Adauga comentariul tau

Nume:

E-mail:

Comentariu:

Security Code
Imagine noua

ULTIMA ORA

1. Denumirea, adresa, numarul de telefon, numarul de fax si adresa de e-mail ale autoritatii contractante: Comuna Roma, comuna Roma, sat Roma, Str. Brazilor nr. 54, judetul Botosani, telefon 0231/544.622, fax 0231/565.978, e-mail: primaria.roma@yahoo.ro, cod fiscal 3372114. 2. Denumirea, adresa, numarul de telefon, numarul de fax si adresa de e-mail ale biroului de la care se poate solicita documentatia de atribuire. Daca este cazul, costul si conditiile de plata in vederea obtinerii documentatiei de atribuire: Biroul Achizitii Publice, din cadrul Comunei Roma, cu sediul in comuna Roma, sat Roma, Str. Brazilor nr. 54, judetul Botosani, telefon 0231/544.622, fax 0231/565.978, e-mail: primaria.roma@yahoo.ro, cod fiscal 3372114. Documentatia de atribuire in format electronic este pusa de catre Autoritatea Contractanta cu titlu gratuit la dispozitia ofertantilor care au inaintat o solicitare in acest sens. 3. a) Locul prestarii serviciilor: Comuna Roma, cu satele apartinatoare Roma si Cotargaci, judetul Botosani. b) Obiectul concesionarii; natura si dimensiunea prestarilor: Serviciul de utilitate publica de distributie a gazelor naturale in Comuna Roma, cu satele apartinatoare Roma si Cotargaci, judetul Botosani, conform art. 8 H.G.209/2019. c) Termenul de finalizare sau durata contractului: 49 de ani. 4. a) Termenul de depunere a ofertelor: 20.06.2025, ora 10.00. b) Adresa la care trebuie transmise ofertele: Comuna Roma, Roma, sat Roma, Str. Brazilor nr. 54, judetul Botosani, telefon 0231/544.622, fax 0231/565.978, e-mail: primaria.roma @yahoo.ro. c) Limba sau limbile in care trebuie redactate ofertele: romana. d) Data, ora si locul deschiderii ofertelor: 20.06.2025, ora 11.00, Comuna Roma, comuna Roma, sat Roma, Str. Brazilor nr. 54, judetul Botosani. 5. Conditiile personale, tehnice si financiare pe care trebuie sa le indeplineasca ofertantii: conform documentatiei de atribuire. 6. Criterii utilizate la atribuirea contractului: conform documentatiei de atribuire. 7. Dupa caz, procentajul minim din lucrari care trebuie acordat partilor terte: conform documentatiei de atribuire. 8. Data trimiterii spre publicare a anuntului de participare: 30.04.2025. 9. Denumirea si adresa organismului competent de rezolvare a contestatiilor si, dupa caz, de mediere. Informatii exacte privind termenele de depunere a contestatiei si, dupa caz, denumirea, adresa, numarul de telefon, numarul de fax si adresa de e-mail ale biroului de la care se pot obtine aceste informatii: Tribunalul Botosani, Sectia de Contencios -Administrativ, cu sediul in orasul Botosani, Str. Maxim Gorki nr. 8, judetul Botosani, telefon 0231/511.739, fax 0231/531.832, email: tr-botosani@just.ro.
Informatii generale privind autoritatea contractanta, in special denumirea, codul fiscal, adresa, numarul de telefon, telefax si/sau adresa de e-mail ale persoanei de contact: Orasul Flamanzi, cu sediul in oras Flamanzi, Str.Dumitru Iov nr.284, judetul Botosani, telefon 0231/552.351, fax 0231/552.626, e-mail: orasflamanzi@yahoo.com, cod fiscal 3372173. Reglementari legale privind acordarea de finantare nerambursabila: In baza Legii nr. 350/2005 privind regimul finantarilor nerambursabile din fonduri publice alocate pentru activitati nonprofit de interes general; Hotararea Consiliului Local Orasul Flamanzi nr. 36/17.03.2025 privind aprobarea bugetului local pentru anul 2025, a bugetului activitatilor finantate integral din venituri proprii. Suma totala alocata de la bugetul local este de 40.000 Lei si se aloca in intregime pentru activitati cultural sportive. Criteriile de acordare a finantarilor nerambursabile sunt cele prezentate in Regulamentul privind acordarea de finantare nerambursabila de la bugetul local pentru activitatile nonprofit de interes local aprobat prin Hotararea Consiliului Local Flamanzi nr. 10/31.01.2014, modificata prin Hotararea Consiliului Local Orasul Flamanzi nr. 48/28.03.2025. Documentatia pentru elaborarea si prezentarea propunerilor de proiecte/ programe se poate obtine de pe site-ul Orasului Flamanzi: https://orasul- flamanzi.ro. Documentatia de solicitare a finantarii nerambursabila se poate descarca de pe site-ul autoritatii contractante: https://orasul- flamanzi.ro si se poate procura de la sediul Orasului Flamanzi, orasul Flamanzi, Str. Dumitru Iov nr. 284, judetul Botosani. Data-limita pentru depunerea propunerilor de proiecte: 12.06.2025, ora 16.00, la adresa: Orasul Flamanzi, orasul Flamanzi, Str. Dumitru Iov nr. 284, judetul Botosani. Perioada la care se desfasoara selectia de proiecte, verificarea eligibilitatii, a indeplinirii criteriilor referitoare la capacitatea tehnica si financiara si evaluarea propunerilor de proiecte este 16.06.2025 -17.06.2025.
1. Informatii generale privind autoritatea contractanta, in special denumirea, codul de identificare fiscala, adresa, numarul de telefon, fax si/sau adresa de e-mail, persoana de contact: Municipiul Vaslui, cu sediul in municipiul Vaslui, Str. Spiru Haret nr. 2, judetul Vaslui, telefon 0235/310.999, fax 0235/315.946, e-mail: pmv@primariavaslui.ro, cod fiscal 3337532. 2. Informatii generale privind obiectul procedurii de licitatie publica, in special descrierea si identificarea bunului care urmeaza sa fie inchiriat: -4 terenuri apartinand domeniului public al Municipiului Vaslui, in vederea amplasarii de terase provizorii, situate in municipiul Vaslui, F.N., conform caietului de sarcini, H.C.L. Vaslui nr. 151/30.04.2025 si O.U.G. nr. 57/03.07.2019, identificate astfel: -T1 -suprafata de 75 mp, situat in imediata vecinatate a cladirii fostului Palat al Telefoanelor; -T2 -suprafata de 35 mp, situat pe platoul pietonal din zona Teatrului de Vara, in fata restaurantului Crama Domneasca; -T3 -suprafata de 64 mp, situat in partea dreapta fata de intrarea principala a Teatrului de Vara; -T4 -suprafata de 67 mp, situat in partea stanga fata de intrarea principala a Teatrului de Vara. 3.Informatii privind documentatia de atribuire: se regasesc in caietul de sarcini. 3.1. Modalitatea sau modalitatile prin care persoanele interesate pot intra in posesia unui exemplar al documentatiei de atribuire: de la sediul Municipiului Vaslui sau de pe site-ul institutiei: www.primaria vaslui.ro. 3.2. Denumirea si datele de contact ale serviciului/ compartimentului din cadrul institutiei de la care se poate obtine un exemplar din documentatia de atribuire: Compartimentul Patrimoniu, etaj 2, cam. 210 din cadrul Municipiului Vaslui, Str. Spiru Haret nr. 2, judetul Vaslui. 3.3. Costul si conditiile de plata pentru obtinerea acestui exemplar, unde este cazul, potrivit prevederilor O.U.G. nr. 57/2019 privind Codul administrativ: Gratuit. 3.4. Data-limita pentru solicitarea clarificarilor: 22.05.2025, ora 16.00. 4. Informatii privind ofertele: 4.1. Data-limita de depunere a ofertelor: 30.05.2025, ora 14.00. 4.2. Adresa la care trebuie depuse ofertele: Municipiul Vaslui, Registratura, municipiul Vaslui, Str. Spiru Haret nr. 2, judetul Vaslui. 4.3. Numarul de exemplare in care trebuie depusa fiecare oferta: se depun intr-un singur exemplar, in original, in doua plicuri sigilate: unul exterior si unul interior. 5. Data si locul la care se va desfasura sedinta publica de deschidere a ofertelor: 02.06.2025, ora 10.00, la sediul administrativ al Pietei Centrale din municipiul Vaslui, Str. Nicolae Iorga nr. 2, judetul Vaslui. 6. Denumirea, adresa, numarul de telefon si/sau adresa de e-mail ale instantei competente in solutionarea litigiilor aparute si termenele pentru sesizarea instantei: Sectia de Contencios Administrativ a Tribunalului Vaslui, municipiul Vaslui, Str.Stefan cel Mare nr.54, judetul Vaslui, telefon/fax 0235/311.582, e-mail: tr-vaslui@just.ro. 7. Data transmiterii anuntului de licitatie catre institutiile abilitate, in vederea publicarii: 08.05.2025.
1. Informatii generale privind concedentul, in special denumirea, codul de identificare fiscala, adresa, numarul de telefon, fax si/sau adresa de e-mail, persoana de contact: Comuna Dimitrie Cantemir, cu sediul in sat Hurdugi, comuna Dimitrie Cantemir, Str. Principala nr. 1, judetul Vaslui, telefon/fax 0235/485.389, e-mail: primaria.dtcm@yahoo.com, cod fiscal 3394295. 2. Informatii generale privind obiectul concesiunii, in special descrierea si identificarea bunului care urmeaza sa fie concesionat: -suprafata totala de 20,00 ha, teren extravilan, pasune comunala, apartinand domeniului privat al Comunei Dimitrie Cantemir, situata in sat Hurdugi, comuna Dimitrie Cantemir, judetul Vaslui, conform H.C.L. Comuna Dimitrie Cantemir nr. 27/06.05.2025 si temeiului legal O.U.G. nr. 57/03.07.2019, identificata astfel: -Lot 1 -sat Hurdugi, 10,00 ha, Tarla 69, Parcela 875; -Lot 2 -sat Hurdugi, 10,00 ha, Tarla 69, Parcela 873. 3. Informatii privind documentatia de atribuire: se regasesc in caietul de sarcini. 3.1. Modalitatea sau modalitatile prin care persoanele interesate pot intra in posesia unui exemplar al documentatiei de atribuire: prin solicitarea scrisa, de la sediul Comunei Dimitrie Cantemir. 3.2. Denumirea si adresa serviciului/ compartimentului din cadrul concedentului, de la care se poate obtine un exemplar din documentatia de atribuire: Registratura Comunei Dimitrie Cantemir, comuna Dimitrie Cantemir, sat Hurdugi, Str. Principala nr. 1, judetul Vaslui. 3.3. Costul si conditiile de plata pentru obtinerea acestui exemplar, unde este cazul: 20 Lei/exemplar, care se achita in numerar la casieria institutiei. 3.4. Data-limita pentru solicitarea clarificarilor: 21.05.2025, ora 16.00. 4. Informatii privind ofertele: 4.1. Data-limita de depunere a ofertelor: 29.05.2025, ora 16.00. 4.2. Adresa la care trebuie depuse ofertele: Registratura Comunei Dimitrie Cantemir, comuna Dimitrie Cantemir, sat Hurdugi, Str. Principala nr. 1, judetul Vaslui. 4.3. Numarul de exemplare in care trebuie depusa fiecare oferta: 1 exemplar original. 5. Data si locul la care se va desfasura sedinta publica de deschidere a ofertelor: 30.05.2025, ora 14.00, la sediul Comunei Dimitrie Cantemir, comuna Dimitrie Cantemir, sat Hurdugi, Str. Principala nr. 1, judetul Vaslui. 6. Denumirea, adresa, numarul de telefon, fax si/sau adresa de e-mail ale instantei competente in solutionarea litigiilor aparute si termenele pentru sesizarea instantei: Sectia de Contencios Administrativ a Tribunalului Vaslui, Vaslui, Str. Stefan cel Mare nr. 54, judetul Vaslui, telefon/fax 0235/311.582, e-mail: tr-vaslui@just.ro. 7. Data transmiterii anuntului de licitatie catre institutiile abilitate, in vederea publicarii: 07.05.2025.
România își redeschide porțile pentru copiii din diaspora. Încep Taberele ARC 2025
16/05/2025 11:22

  Departamentul pentru Romanii de Pretutindeni (DRP) anuntă lansarea celei de-a XVI-a editii a programului national „Tabere ARC”, una dintre cele mai ample initiative dedicate copiilor si tin ...

METEO/ Precipitatii in timp real/VIDEO
16/05/2025 11:14

  Precipitatii in timp real Romania ANM.

Vouchere de vacanță 2025. Ce angajați primesc 400 de tichete de la stat, în ciuda restricțiilor impuse de „Ordonanța trenuleț”
16/05/2025 09:45

În 2025, voucherele de vacantă răman un beneficiu important pentru angajatii din Primăria Craiova. Chiar dacă „Ordonanta trenulet” a restrans acordarea facilitătilor pentru bugetari, ad ...

VIDEO-Orașul subteran de sub Helsinki care poate găzdui toți locutorii capitalei finlandeze în cazul unui atac nuclear dinspre est
13/05/2025 12:52

 Săpat in stanca de sub Helsinki, se află un alt oras, subteran, in care finlandezii merg la cumpărături, isi scot copiii la joacă, fac sport sau merg la cinema. Într-un loc de joacă, este ziua ...

Românii pot obține gratuit casă în acest sat! Primăria a publicat condițiile
12/05/2025 11:51

Romanii pot obtine gratuit casă in acest sat! Este vorba despre A Barca, un sat medieval situat in nordul Spaniei. Satul include 12 case din piatră, care nu au un proprietar de cativa ani. Casele se dau gratu ...

Alertă la Sinaia și Cornu. Doi urși s-au plimbat nestingheriți pe străzi
12/05/2025 07:39

Doi ursi au apărut, duminică seară, pe străzi din statiunea Sinaia, respectiv comuna Cornu, sat Cornu de Jos, populatia din aceste localităti fiind avertizată prin mesaje RO-ALERT. Potrivit Inspectoratul ...

VIDEO Santorini și Mykonos sunt istorie. O altă insulă din Grecia este în top anul acesta
11/05/2025 18:32

  În topul căutărilor anul acesta este o altă insulă din Grecia, aflată la doar o oră de mers de Atena. Imaginile cu apusurile de soare au dus-o in topul căutărilor. Hydra se află la ...

BEC a stabilit ordinea pe buletinul de vot pentru turul doi al prezidențialelor
09/05/2025 21:52

 Biroul Electoral Central (BEC) a aprobat, vineri, modelul buletinului de vot care va fi utilizat in turul al doilea al alegerilor prezidentiale, programat pentru data de 18 mai. Conform machetei, George ...

Magia unei cetăți unice în Europa de Est – Comoara ascunsă a României
02/05/2025 19:50

 Sighisoara – cetatea vie care păstrează farmecul Evului Mediu Printre cele mai fascinante destinatii turistice ale Romaniei se numără, fără indoială, Sighisoara – un oras cu o identita ...

Vacanță în Grecia? Află ce surprize aduc feriboturile în vara 2025
02/05/2025 12:05

  Vesti excelente pentru turistii romani: feriboturile din Grecia nu se scumpesc vara aceasta Turistii romani care plănuiesc o vacantă in Grecia in vara lui 2025 pot sta linistiti: preturile biletelor ...

Aboneaza-te la cele mai noi stiri din Regiunea Moldovei