UE ne forțează să reparăm electrocasnicele stricate. Cum se va aplica directiva în România
Dimensiune font:
Producătorii de electrocasnice vor fi obligați să-și conceapă produsele astfel încât să fie ușor reparabile și să ofere companiilor de depanare informații și piese de schimb.
Uniunea Europeană schimbă regulile de pe piață, deoarece vrea să ne reparăm bunurile - cum ar fi aspiratoarele, telefoanele și mașinile de spălat - în loc să le aruncăm la gunoi și să înlocuim altele noi. Producătorii vor fi obligați să pună la dispoziția consumatorilor piese de schimb, ustensile și informații. Toate statele membre sunt obligate să se conformeze în următorii doi ani.
Doar anul trecut, la nivel european, au fost aruncate peste 35 milioane de tone de deșeuri electronice și electrocasnice. Adică de aproape nouă ori greutatea Palatului Parlamentului. Nici țara noastră nu stă bine. Reparațiile sunt scumpe, iar meseriașii tot mai puțini. Conform Comisiei Europene, oamenii pierd aproximativ 12 miliarde de euro pe an înlocuind bunurile în loc să le repare.
Producătorii vor fi obligați să ofere servicii de reparații rapide și la prețuri rezonabile, să asigure accesul la piese de schimb și să le ofere consumatorilor toate informațiile necesare. De asemenea, aceștia vor beneficia de extinderea garanției legale cu un an pentru produsele reparate în timpul perioadei inițiale de garanție.
După expirarea acesteia, producătorii sunt obligați să continue reparațiile pentru aparatele casnice cum ar fi mașinile de spălat, aspiratoarele și telefoanele mobile, arată stirileprotv.ro. Mai mult, în cazul în care un aparat este în reparații, consumatorii pot împrumuta un dispozitiv sau pot opta pentru unul recondiționat, dacă reparația nu este posibilă.
Consumatorii vor fi încurajați să opteze pentru reparare și prin stimulente stabilite de fiecare stat în parte. Țările pot alege între vouchere, fonduri pentru reparații, să ofere cursuri de reparare sau să sprijine inițiativele din domeniu de la nivelul comunităților.
După ce directiva va fi aprobată oficial de Consiliu și publicată în Jurnalul Oficial al UE, statele membre vor avea la dispoziție 24 de luni pentru a o transpune în legislația națională.
„Consumatorii sunt adesea descurajați să aibă un produs reparat din cauza costurilor ridicate, a dificultății de a accesa serviciile de reparații sau a caracteristicilor de proiectare care împiedică repararea. Conform poziției Parlamentului (European-n.red.), reparatorii independenți, renovatorii și utilizatorii finali ar avea acces la toate piesele de schimb, informațiile despre reparații și instrumentele la un cost rezonabil”, a precizat Parlamentul European.
Sunt nereparabile
Marius Badea, administratorul unei firme de depanare a electrocasnicelor, reparatii-frigidere-ladomiciliu.ro, susține că în prezent mai toți marii producători de echipamente casnice concep modelele cu un număr de ore de funcționare limitat.
„După trecerea respectivelor ore aceste echipamente sunt greu de reparat, nu de puține ori. La frigidere, de exemplu, o serie de conducte sunt capsulate în interioriorul carcasei. Practic, nu rentează să le mai repari pentru că schimbi toată carcasa și păstrezi numai interiorul. Este o mare diferență între electrocasnicele de acum și ce de acum zece ani, de exemplu. Pur și simplu alea erau reparabile, cu piesele la vedere, nu ascunse ca acum. Cu noua reglementare europeană producătorii de electrocasnice vor fi obligați să «schimbe macazul». Adică vor fi obligați să reproiecteze produsele pentru un mai ușor acces la piesele de schimb. Adică acestea să fie la vedere. Apoi, foarte important, producătorii vor fi obligați să ofere informații despre produs, iar asta însemnă și o mai facilă diagnosticare în cazul unei probleme. În plus, importatorii sau producătorii vor fi obligați să ofere piese de schimb pe piața liberă, lucru care nu se întâmplă acum cu toate companiile”, spune Marius Badea.
Nu sunt meseriași
Totuși, specialistul în depanarea electrocasnicelor spune că acestă piață nu se poate dilata foarte mult din cauza lipsei de personal calificat. „Avem un procent de 50 la sută dintre lucrători care nu sunt pregătiți. Mai mult strică decât repară și situații ca astea am tot întâlnit. Apoi avem oamenii capabili, cu abilități tehnice, care vin, învață, se specializează, dar după aia pleacă și își fac firmele lor, lucru care nu este tocmai rău. Dar repet, în general nu avem oameni cu pregătire pentru a lucra eficient în depanare”, a precizat Marius Badea.
Reamintim că Sorin Angel, președintele Cooperativei Mesteșugărești Metalo-Casnica, a declarat cu ceva timp în urmă pentru „Adevărul” că unele electrocasnice produse în prezent au o calitate atât de îndoielnică încât „atunci când se strică sunt imposibil de reparat așa încât să și renteze din punct de vedere economic”.
Puncte preluare anunturi "Evenimentul Regional al Moldovei" in Iasi
<
Adauga comentariul tau