Milioane de păgubiți vor fi obligați să-și repare mașinile doar cu piese din dezmembrări dacă deputații vor introduce noile propuneri în legea RCA
Dimensiune font:
Milioane de păgubiți vor fi obligați să-și repare mașinile doar cu piese din dezmembrări dacă deputații vor introduce noile propuneri din legea RCA. Proiectul de modificare a Legii RCA nr. 132/2017 a fost înregistrat la Senatul României, apoi a fost înaintat către Camera Deputaților și înregistrat sub nr. 216/2024.
Există câteva amendamente depuse de parlamentari anticoncurențiale și neconstituționale pe care service-urile auto și transportatorii le contestă. Ba chiar aceștia solicită intervenție urgentă de la Bruxelles pentru eliminarea lor.
Contestatarii arată că amendamentele reduc drastic drepturile păgubiților și transformă polița RCA într-un fel de taxă plătită obligatoriu firmelor de asigurări, în timp ce păgubiții vor scoate bani din buzunar pentru a acoperi coplata la repararea mașinii. În plus, asigurătorii și-ar putea stabili contracte în favoarea lor, alegându-și service-urile auto preferențial.
Reparațiile ar urma să fie calculate la prețul cel mai mic, inclusiv cu piese second-hand – ceea ce înseamnă că vor circula foarte multe mașini cu probleme tehnice, ducând la nesiguranță în trafic.
Modificările la Legea RCA au venit ca o necesitate de armonizare a Directivei europene 2021/2018/CE în legislația națională, însă amendamentele care au apărut în forma proiectului de la Camera Deputaților nu are nicio legătură cu prevederile directivei, introducând câteva noi facilități pentru companiile de asigurări.
Directiva prevede introducerea unor noi reguli privind accidentele cauzate de vehicule de ultimă generație, cum ar fi trotinetele electrice care nu sunt înmatriculate, dar pot circula pe drumurile publice. Contestatarii amendamentelor depuse la proiectul de modificare legislativă arată că s-a folosit acest pretext pentru a se mai încerca încă o dată introducerea obligației la coplată pentru asigurații care nu vor mai beneficia de toate drepturile pe care le prevede acum Legea RCA.
Astfel de încercări au mai fost în ultimii ani, dar au fost contestate și eliminate de reprezentanții service-urilor auto și de transportatori. De data aceasta, societățile de asigurări au convins un grup de deputați să introducă amendamente care limitează drepturile păgubiților în actualul proiect de modificare a Legii RCA.
Păgubiții, obligați să suporte o parte din cheltuielile de reparații
Prin introducerea Articolului 221, referitor la „prețuri/costuri de piață”, păgubiții RCA, nevinovați de producerea unui accident, vor fi obligați să suporte o coplată din propriul buzunar pentru a acoperi costurile reparațiilor către unitățile reparatoare, ceea ce este contrar principiului reparării integrale a prejudiciului și a asigurării RCA, arată sursa citată.
O altă modificare este adusă la articolul 14, alineatul (3), care se referă la stabilirea cuantumului despăgubirii de comun acord între păgubit și asigurător. S-a preluat modelul convenției arbitrale sau de mediere, din domeniul juridic, dar nu are nicio legătură cu legislația privind asigurările.
Astfel, prin această modificare, păgubitul va fi obligat să accepte orice sumă drept despăgubire, chiar dacă aceasta nu va fi suficientă pentru acoperirea costurilor reparației vehiculului avariat pentru a-l aduce la starea anterioară accidentului.
Transportatorii spun că astfel se va ajunge la situația în care reparația nu se va mai putea face cu piese originale, ci doar cu piese de after-market sau second-hand care se vor încadra în limitările ce vor fi impuse abuziv de asigurători, așa cum se întâmplă și în prezent în cazul ofertelor înaintate de asigurători pentru reparația în regie proprie sau în cazul efectuării reparațiilor în unitățile reparatoare cu care asigurătorii au încheiate convenții de colaborare.
În acest fel, firmele de asigurări vor plăti mai puțin pentru despăgubiri și vor avea profit mai mare, dar circulația pe drumurile publice ar deveni ”ruletă rusească”, pentru că mașinile vor fi reparate la prețul cel mai mic și cu piese neconforme.
Confederația Operatorilor și Transportatorilor Autorizați din România (COTAR) a transmis mai multe scrisori deschise către Parlamentul European, Comisia Europeană și Parlamentul României, pentru a cere eliminarea amendamentelor care îi favorizează pe asigurători, în detrimentul păgubiților care nu-și vor mai primi integral sumele destinate reparațiilor, în urma accidentelor rutiere.
Încălcarea mai multor legi și tratate
„Prin aceste amendamente sunt încălcate Tratatul privind Funcționarea Uniunii Europene, Constituția României, Codul Civil, Legislația în domeniul concurenței, directive și reglementări europene precum și legislația națională aplicabilă care reglementează despăgubirile datorate persoanelor prejudiciate în accidente auto și drepturile păgubiților și consumatorilor de asigurări din România. Prin Plx. nr. 216/2024 sunt propuse schimbări și adăugiri nejustificate la Legea nr. 132/2017 privind asigurarea obligatorie de răspundere civilă auto, care vor afecta grav drepturile celor 10 milioane de asigurați și cetățeni români, cu un puternic impact economic negativ asupra industriei românești auto, de transport, piese de schimb și conexe. Aceste schimbări sunt doar în beneficiul societăților de asigurări din piața RCA, cu încălcarea legislației Uniunii Europene, a Constituției României și a reglementărilor aplicabile”, a explicat Vasile Ștefănescu, președintele COTAR.
Cu cât ies în câștig firmele de asigurări
Acesta mai spune că la nivelul confederației s-au făcut calcule, pornind de la modificările care s-ar aduce prin aceste amendamente, iar cheltuielile societăților de asigurări cu despăgubirile ar scădea de la circa 35% (cât sunt în prezent) la aproximativ 20%.
„În aceste condiții, dacă în prezent, din 100 lei încasați de firmele de asigurări din vânzarea de RCA, doar 35 de lei reprezintă efectiv plățile de despăgubire, aceste costuri de despăgubire vor scădea la numai 20 de lei. Diferența de 80 de lei va fi reprezentată de cheltuielile administrative ale societăților de asigurări plus profitul acestora. Actuala lege îi protejează pe asigurați, statuând principii ale despăgubirii care sunt aplicabile la nivelul întregii Uniuni Europene. Cu toate acestea, în mod sistematic asigurătorii profită de pasivitatea ASF și nu își respectă obligațiile de plată în România, efectuând plățile doar după ce sunt obligați de instanțele de judecată. Peste 90% dintre procesele aflate pe rolul instanțelor de judecată sunt pierdute de către companiile de asigurări, iar acestea nu vor să își asume obligațiile de plată, ci vor să schimbe legea, astfel încât păgubitul RCA să nu își primească despăgubirile integral și la timp și să aibă dificultăți sporite în litigiile promovate împotriva asigurătorilor”, mai spune reprezentantul COTAR.
Firmele de asigurări au contestat permanent calculele făcute de transportatori, însă cifrele apar în rapoartele anuale ale ASF și în cele făcute la nivel european. De asemenea, din partea asigurătorilor și a conducerii ASF au venit acuzații la adresa service-urilor auto, referitor la practicarea unor prețuri prea mari și nejustificate, însă reprezentanții unităților reparatoare au arătat că au fost folosite de fiecare dată câteva cazuri izolate, pentru a se crea confuzie, în timp ce adevăratele probleme sunt legate de service-urile neautorizate și de starea tehnică a mașinilor reparate cu piese la mâna a doua, pentru a se putea scădea costurile.
Puncte preluare anunturi "Evenimentul Regional al Moldovei" in Iasi
<
Adauga comentariul tau