Brutăriile din toată Europa sunt în criză din cauza prețurilor la energie

Dimensiune font:

| 18-11-2022 17:11

Creșterea costurilor de producție creează mari probleme brutarilor din întreaga Europă. De la micile afaceri de familie până la brutăriile industriale cu multe utilaje și angajați: tuturor, facturile mari le amenință existența.

Jurnaliștii au vizitat câteva brutării din Italia, România și Țările de Jos pentru a înțelege modul în care gestionează criza.

Sfârșitul unei istorii de aproape 100 de ani

Prima oprire: oraşul Delft, în Olanda. Războiul din Ucraina și inflația l-au constrâns pe Jack Van Roon, proprietarul unei mici brutării, să-și închidă afacerea, potrivit Euronews.

„Problema o reprezintă preţul exorbitant al gazului. La un moment dat nu mai poţi tine pasul. Până acum trebuia să plătesc 1.400 de euro pe lună, dar în curand vor fi 12-13.000 de euro pe lună. E suma pe care ar trebui s-o plătesc în noiembrie. Nu se poate continua așa” spune Van Roon.

Decizia pune capăt unei activităţii cu o istorie de aproape 100 de ani, brutăria existând din 1928, când pâinea încă mai era livrată cu căruțele trase de cai.

Tatăl lui Jack a preluat afacerea acum 30 de ani. La scurt timp după aceea, fiul său a început să lucreze cu el. Toată lumea din cartier îl apreciează pe Jack și plăcintele lui delicioase.

„Oamenii de aici au crescut cu prăjiturile mele – spune Van Roon -. Am un tânar de nouăsprezece ani, client al patiseriei, căruia i-am făcut tortul când s-a născut. Sunt patiser de 19 ani. Am făcut pentru ei prăjituri cu tot felul de imagini, chiar și cu autocolante ale jucătorilor de fotbal. A fost foarte amuzant”.

Din august, Jack nu mai avea un contract la gaze naturale cu preț fix. Pentru el, a fost începutul sfârșitului. Guvernul ajută familiile aflate în dificultate: a redus taxele la energie și subvenționează gazul și electricitatea pentru unii consumatori. Însă micii brutari, cum este cazul lui Jack nu sunt acoperiți de programele de sprijin. Brutarii olandezi din întreaga ţară protestează în fiecare sâmbătă împotriva costului ridicat al energiei.

În urmă cu câteva zile, guvernul olandez a decis să ofere împrumuturi ieftine brutarilor care doresc să-și schimbe cuptoarele, folosind electricitatea în locul gazului. „Desigur, se poate trece la cuptoare electrice – spune Van Roon -Numai că fi trebuit să aștept doi ani și jumătate pentru a avea conexiunile. Ne-am gândit să cumpărăm un cuptor nou, însă ar fi fost o investitie de o jumatate de milion de euro. Prea multă incertitudine pentru cei 17 ani de muncă care îmi mai rămân”.

Există ajutoare de stat pentru companiile care cheltuiesc pe gaz cel puțin o optime din cifra de afaceri. Doar că majoritatea brutăriilor sunt cu puţin sub acest prag, aşa că nu primesc nimic. „Vom încerca să vindem o parte din echipamentele noastre – spune Van Roon -. Dar nu putem aștepta prea mult. Multe brutării închid. De aceea sunt atât de multe mașini de panificație second-hand pe piață”.

În România subvențiile oferite de stat nu sunt suficiente

Din Olanda până în România. A doua oprire a călătoriei noastre în Europa este la o brutărie mare cu 400 de angajați din Urlați. Statul suportă o parte din costurile cu energie electrică și gaze ale companiilor. Dar cu limite. Marii consumatori beneficiază doar parțial de energie ieftină. Iată de ce brutăria „Oltina” trebuie să plătească acum pe lună echivalentul a 50.000 de euro pentru curent, în loc de 20.000.

„În acest moment, cea mai mare problemă este costul ridicat al energiei electrice – spune Bogdan Iosif, coproprietar al brutăriei -. Ne-am dori să fim incluși în sistemul de compensare al statului și în ceea ce privește energia electrică”. Cristinel Constanda este unul dintre angajații brutăriei, lucrează aici de 22 de ani și tot aici și-a cunoscut şi soția, pe Cristina. Muncitorii necalificați câștigă echivalentul a 450 de euro pe lună. Cristinel, datorita vechimii, ajunge la 600.

Deși guvernul sprijină familiile cu un plafon maxim la prețurile la energie, Cristinel și Cristina încearcă să economisească cât mai mult. „Nu am pornit încă centrala pe gaz – spune Cristinel -. Nu avem destui bani. Vom încerca să ne mai descurcăm o vreme fără ea”.

„Am aici două facturi la gaz, una de anul trecut şi una de anul acesta – spune Cristina -. Aceeaşi perioadă, aceeaşi lună. Anul trecut am plătit 37 de lei, anul acesta 70: dublu”. Pentru a umple frigiderul, cuplul cheltuiește echivalentul a 120 de euro pe săptămână. Înainte de criză, erau suficienţi 40 de euro pentru a merge la cumpărături. „Facturi, mâncare, haine, vacanțe: acum nu ne permitem nimic – recunoaște Cristina -. Nici măcar vacanțe. Anul acesta nu am fost nici măcar o dată la plajă. Anul trecut am fost zece zile în Bulgaria. Anul ăsta nu ne mai putem permite”.

UE în căutarea unui compromis dificil

Din România în Italia. Roma este a treia oprire a călătoriei noastre printre brutarii europeni. Forno di Campo de’ Fiori este una dintre cele mai vechi brutării din capitală. Davide lucrează aici de la 10 seara până la 10 dimineața. La vârsta de 15 ani a abandonat şcoala pentru brutărie. „Cuptorul era al unui unchi de-al meu – spune Davide -. Nu aveam un loc de muncă şi nu voiam să învăţ. După gimnaziu mi-a propus să-l ajut pe timpul verii şi până la urmă am rămas aici”.

Noul guvern al Giorgiei Meloni, precum și cel anterior al lui Mario Draghi, au aprobat pachete de ajutor. Cu toate acestea, Davide continuă să se plângă de prețurile mari: „Totul este mai scump, mai ales în supermarket. Cineva exagerează și profită de pe urma acestei situaţii. Partea proastă este că salariile nu cresc niciodată. Niciodată”.

Fabrizio Roscioli este proprietarul brutăriei şi pune că este îngrijorat pentru cei 18 angajați ai săi. Din cauza costurilor nebunești ale materialelor și energiei a fost nevoit să scumpească pâinea cu 12%. ”De la un an la altul, factura lunară la gaz a crescut de la 1.200 la 5.500-6.000 de euro pe lună – spune Roscioli -. Factura de energie electrică a crescut de la 1.500 la 5.700 de euro. În momentul de față, firma plătește în jur de 12.000 de euro pe lună pentru facturile de electricitate și gaz. Dacă ar fi să transferăm acest cost pe spinarea clienților, probabil că pâinea ar ajunge să coste cât aurul”.

Brutăria este dotată cu două cuptoare, unul alimentat cu energie electrică și celălalt cu gaz. ”Momentan am oprit curentul, altfel factura ar fi nesustenabilă”, spune Roscioli. Italia, România, Franța și alte o duzină de țări își doresc un plafon al prețului gazelor la nivel european. Însă țări precum Olanda și Germania sunt împotrivă. Un posibil compromis ar fi ca țările UE să cumpere gaz împreună, pentru a limita prețul. Dacă miniștrii energiei nu reușesc să ajungă la un acord, șefii de guvern vor trebui să se reîntâlnească la jumătatea lunii decembrie. Un lucru este sigur: epoca gazelor ieftine s-a încheiat definitiv.

Urmareste-ne si pe canalul nostru de WhatsApp

Puncte preluare anunturi  "Evenimentul Regional al Moldovei"  in Iasi

<>

Adauga comentariul tau

Nume:

E-mail:

Comentariu:

Security Code
Imagine noua

ULTIMA ORA

FIVE Administration S.P.R.L, vinde prin licitatii publice utilaje agricole, al debitoarei Agrocomplex Barlad S.A. FIVE Administration S.P.R.L., in calitate de Administrator judiciar al debitoarei Agrocomplex Barlad S.A. -in reorganizare cu sediul in Barlad, str. Tecuciului nr. 7, judetul Vaslui, inregistrata la Oficiul Registrului Comertului sub nr. J37/231/1991, avand CUI: RO2808054, organizeaza in perioada 27.03.2025 -30.04.2025 inclusiv, orele 09:00 -19:00, licitatii publice cu strigare in vederea valorificarii urmatoarelor active mobiliare aflate in patrimoniul debitoarei, dupa cum urmeaza: 1. Utilaje agricole conform lista nr. 1 (bunurile se vand individual), pentru care se vor organiza: -Licitatia nr. 1 in perioada 27.03 -01.04.2025, termen-limita inscriere: 26.03.2025, ora 12:00; -Licitatia nr. 2 in perioada 08.04 -11.04.2025, termen-limita inscriere: 07.04.2025, ora 12:00; -Licitatia nr. 3 in perioada 17.04 -22.04.2025, termen-limita inscriere: 15.04.2025, ora 16:00. 2. Utilaje agricole conform lista nr. 2 (bunurile se vand individual), pentru care se vor organiza: -Licitatia nr. 1 in data de 02.04.2025, termen-limita inscriere: 01.04.2025, ora 12:00; -Licitatia nr. 2 in data de 14.04.2025, termen-limita inscriere: 11.04.2025, ora 16:00; -Licitatia nr. 3 in data de 23.04.2025, termen-limita inscriere: 22.04.2025, ora 12:00. Doar pentru Pachet Bunuri Mobile Nr. 4 -Licitatia nr. 4 in data de 30.04.2025, termen-limita inscriere: 29.04.2025, ora 12:00. Licitatiile nr. 2, nr. 3, respectiv 4 se vor organiza doar pentru bunurile care nu s-au vandut la licitatiile anterioare. Bunurile supuse valorificarii, datele si orele fiecarei licitatii, precum si pretul de pornire la fiecare licitatie se regasesc in listele de bunuri pentru fiecare Pachet si pot fi solicitate Administrator ului judiciar, la adresa: vanzari@five -advisory.ro. Preturile de pornire ale licitatiei nu includ TVA, acesta se va adauga dupa caz conform prevederilor legale. Persoanele interesate au obligatia de vizionare a activelor, cu instiintarea prealabila a Administrator ului judiciar si numai dupa achizitionarea caietului de sarcini. Licitatiile se vor desfasura in perioada mentionata exclusiv online, prin intermediul platformei: www.licitatii -unpir.ro, aceasta presupunand crearea unui cont de participant si validarea acestuia de catre administratorul platformei. Toate detaliile referitoare la modalitatea de participare prin intermediul platformei online mentionate anterior se regasesc in cuprinsul Caietului de sarcini. Orice persoana interesata va avea obligatia achizitionarii caietului de sarcini cuprinzand descrierea bunurilor si a semnarii unui Angajament de confiden tialitate privind procedura de valorificare a activelor cuprinse in caietul de sarcini. Pretul Caietului de sarcini este 119 Lei (TVA inclus) si poate fi solicitat prin e-mail, la adresa: vanzari@five -advisory.ro. Termenele-limita pentru transmiterea documentatiei de participare la licitatie sunt mentionate mai sus pentru fiecare set de licitatii, aceasta urmand a fi depusa exclusiv prin mijloace electronice, la adresa de e-mail: vanzari@five -advisory.ro. Documentele transmise prin orice alte mijloace electronice (whatsapp /mms etc.) nu vor fi luate in considerare. Vizionarea activelor se va face numai in baza unei programari prealabile, la societatea Agrocomplex Barlad S.A, pe adresa de e-mail: office@agro-complex.ro sau la numarul de telefon: 0744.950.751 -Petru Maximiuc, numai dupa achizitionarea Caietului de sarcini. Informatii privind achizitionarea Caietelor de sarcini pot fi obtinute pe e-mail: vanzari@five -advisory.ro.
Comuna Tasca, judetul Neamt,  concesioneaza o parcela de 3.226mp, in intravilanul comunei Tasca 1.Informatii generale privind concedentul, in special denumirea, codul de identificare fiscala, adresa, numarul de telefon, fax si/sau adresa de e-mail, persoana de contact: Comuna Tasca, cu sediul in comuna Tasca, sat Tasca, Str.Lt. Vasile Mitru nr.11, judetul Neamt, telefon 0233/255.023, fax 0233/255.023, email: primaria_tasca@yahoo.com, cod fiscal 2614457. 2.Informatii generale privind obiectul concesiunii, in special descrierea si identificarea bunului care urmeaza sa fie concesionat: o parcela de 3.226mp, nr.cadastral- 51842, CF-51842, situata in intravilanul comunei Tasca, sat Tasca, F.N., apartine domeniului privat al Comunei Tasca, conform H.C.L.Tasca nr.21/27.02.2025 si O.U.G.nr. 57/03.07.2019. 3.Informatii privind documentatia de atribuire: se regasesc in caietul de sarcini. 3.1.Modalitatea sau modalitatile prin care persoanele interesate pot intra in posesia unui exemplar al documentatiei de atribuire: la cerere, de la sediul Comunei Tasca. 3.2.Denumirea si adresa serviciului/ compartimentului din cadrul concedentului, de la care se poate obtine un exemplar din documentatia de atribuire: Compartimentul Urbanism, din cadrul Comunei Tasca, comuna Tasca, sat Tasca, Str.Lt.Vasile Mitru nr.11, judetul Neamt. 3.3.Costul si conditiile de plata pentru obtinerea acestui exemplar, unde este cazul: 100 Lei/exemplar, se achita cu numerar, la Casieria Comunei Tasca. 3.4.Data-limita pentru solicitarea clarificarilor: 17.04.2025, ora 12.00. 4.Informatii privind ofertele: 4.1.Data-limita de depunere a ofertelor: 29.04.2025, ora 09.00. 4.2.Adresa la care trebuie depuse ofertele: Comuna Tasca, comuna Tasca, sat Tasca, Str. Lt. Vasile Mitru nr.11, judetul Neamt. 4.3.Numarul de exemplare in care trebuie depusa fiecare oferta: Oferta se depune intr-un exemplar original, in doua plicuri sigilate: unul exterior si unul interior. 5.Data si locul la care se va desfasura sedinta publica de deschidere a ofertelor: 29.04.2025, ora 10.00, la sediul Comunei Tasca, comuna Tasca, sat Tasca, Str.Lt. Vasile Mitru nr.11, judetul Neamt. 6.Denumirea, adresa, numarul de telefon, fax si/sau adresa de e-mail ale instantei competente in solutionarea litigiilor aparute si termenele pentru sesizarea instantei: Tribunalul Neamt, Piatra Neamt, B-dul Decebal nr.8, judetul Neamt, telefon 0233/214.019, fax 0233/216.585, e-mail: jud-piatraneamt@just.ro. 7.Data transmiterii anuntului de licitatie catre institutiile abilitate, in vederea publicarii: 17.03.2025.
FIVE Administration S.P.R.L.,  vinde prin licitatie publica bunurile: cladire 2 camere -Volanschi; „Ferma Coroiesti” ; „Ferma Docaneasa” si bunuri mobile ce le deservesc. FIVE Administration S.P.R.L., in calitate de Administrator judiciar al debitoarei Agrocomplex Barlad S.A. -in reorganizare cu sediul in Barlad, str. Tecuciului nr. 7, Judetul Vaslui, inregistrata la Oficiul Registrului Comertului sub nr. J37/231/1991, avand CUI: RO2808054, organizeaza 4 licitatii publice cu strigare, in vederea valorificarii urmatoarelor active aflate in patrimoniul debitoarei, astfel: in datele de 27.03.2025, 03.04.2025, 10.04.2025 si 17.04.2025, de la orele: Ora 12:00: Cladire 2 Camere -Volanschi- Pret pornire: 1.595,94 Lei; Ora 13:00: Proprietate imobiliara „Ferma Coroiesti” si bunuri mobile ce o deservesc, valorificate „in bloc”- Pret pornire: 77.090,64 Lei; Ora 14:00: Proprietate imobiliara- „Ferma Docaneasa” si bunuri mobile ce o deservesc, valorificate „in bloc”- Pret pornire: 117.805,79 Lei. Orele anuntate pentru fiecare Activ se respecta pentru fiecare zi in care se vor organiza licitatii. Preturile de pornire ale licitatiei nu includ TVA, acesta se va adauga dupa caz conform prevederilor legale. Activele pot fi vizionate prin programare prealabila dupa achizitionarea caietului de sarcini. Orice persoana interesata va avea obligatia achizitionarii caietului de sarcini cuprinzand descrierea bunurilor, la pretul de 3.570 Lei (TVA inclus) pentru fiecare Activ in parte, mai putin pentru Activul-„Cladire 2 Camere -Volanschi” pentru care Caietul de sarcini are pretul de 595 (TVA inclus) si ulterior, semnarii unui Angajament de confiden tialitate privind procedura de valorificare a activelor cuprinse in caietul de sarcini. Caietul de sarcini poate fi solicitat prin e-mail, la adresa: vanzari@five- advisory.ro. Licitatia va avea loc la sediul Five Administration S.P.R.L. din Bucuresti, Str. Romulus nr. 23, sector 2 sau prin corespondenta / videoconferinta, dupa cum va decide Administratorul judiciar de la caz la caz. Documentatia de participare la licitatie va fi depusa exclusiv prin mijloace electronice, la adresa de e-mail: vanzari@five- advisory.ro, pana cel tarziu cu o zi inainte de data fiecarei licitatii, ora 16:00. Documentele transmise prin orice alte mijloace electronice nu vor fi luate in considerare. Informatii suplimentare privind activele si pentru vizionarea activelor pot fi obtinute la nr. 0744.950.751 sau e-mail: office@agro- complex.ro.
Comuna Timisesti, judetul Neamt  vinde prin licitatie publica terenuri: 2.340 mp. intravilanul  satului Dumbrava. 1. Informatii generale privind autoritatea contractanta, in special denumirea, codul de identificare fiscala, adresa, numarul de telefon, fax si/sau adresa de e-mail, persoana de contact: Comuna Timisesti, cu sediul in sat Timisesti, comuna Timisesti, Str. Neamtului nr. 83, judetul Neamt, telefon 0233/787.050, fax 0233/787.050, e-mail: timisesti@ nt.e-adm.ro, cod fiscal 2614252. 2. Informatii generale privind obiectul procedurii de licitatie publica, in special descrierea si identificarea bunului care urmeaza sa fie vandut: Teren in suprafata totala de 2.340 mp, avand carte funciara 52140 si numar cadastral 52140, identificat astfel: teren situat in intravilanul satului Dumbrava, comuna Timisesti, Str. Fdt. Garii nr. 1, in suprafata de 512 mp si teren situat in extravilanul satului Dumbrava, comuna Timisesti, Str. Fdt. Garii nr. 1, in suprafata de 1.828 mp, apartinand domeniului privat al Comunei Timisesti, conform caietului de sarcini, H.C.L. Comuna Timisesti nr. 12/11.03.2025 si temeiului legal: O.U.G. nr. 57/03.07.2019. 3. Informatii privind documentatia de atribuire: se regasesc in caietul de sarcini. 3.1. Modalitatea sau modalitatile prin care persoanele interesate pot intra in posesia unui exemplar al documentatiei de atribuire: prin solicitare scrisa la Compartimentul Relatii cu publicul si secretariat administrativ al Comunei Timisesti. 3.2. Denumirea si datele de contact ale serviciului/ compartimentului din cadrul vanzatorului, de la care pot obtine un exemplar din documentatia de atribuire: Compartimentul Relatii cu publicul si secretariat administrativ al Comunei Timisesti, comuna Timisesti, sat Timisesti, Str. Neamtului nr. 83, judetul Neamt. 3.3. Costul si conditiile de plata pentru obtinerea acestui exemplar, unde este cazul, potrivit prevederilor O.U.G. nr. 57/2019 privind Codul administrativ: 10 Lei/exemplar, ce se achita la Serviciul Impozite si taxe, contabilitate, proiecte, mediu si achizitii publice al institutiei. 3.4. Data-limita pentru solicitarea clarificarilor: 07.04.2025, ora 16.00. 4. Informatii privind ofertele: 4.1. Data-limita de depunere a ofertelor: 15.04.2025, ora 16.00. 4.2. Adresa la care trebuie depuse ofertele: Compartimentul Relatii cu publicul si secretariat administrativ al Comunei Timisesti, comuna Timisesti, sat Timisesti, Str. Neamtului nr. 83, judetul Neamt. 4.3. Numarul de exemplare in care trebuie depusa oferta: 1 exemplar original. 5. Data si locul la care se va desfasura sedinta publica de deschidere a ofertelor: 16.04.2025, ora 11.00, la sediul Caminului Cultural Timisesti, comuna Timisesti, sat Timisesti, Str. Inv. Rafael Anton nr. 4, judetul Neamt. 6. Denumirea, adresa, numarul de telefon si/sau adresa de e-mail ale instantei competente in solutionarea litigiilor aparute si termenele pentru sesizarea instantei: Instanta de Contencios Administrativ de pe langa Tribunalul Neamt, Piatra Neamt, B-dul Decebal nr. 5, judetul Neamt, telefon 0233/219.493, fax 0233/210.247, e-mail: tr-neamt-scivil @just.ro. 7. Data transmiterii anuntului de licitatie catre institutiile abilitate, in vederea publicarii: 21.03.2025.
Lansare proiect „La Moara Culturală – hub etno-agrar, muzeu virtual”
01/04/2025 10:14

 Lansare proiect „La Moara Culturală – hub etno-agrar, muzeu virtual”

Doar câteva produse vor scăpa: România se pregătește de o explozie a prețurilor la alimente
01/04/2025 09:09

In urmă cu un an, marii retaileri discutau despre deflatie, iar preturile unor alimente au inregistrat scăderi temporare. Totusi, această perioadă a fost de scurtă durată, iar in prezent, majoritatea prod ...

Nou maxim istoric pentru gramul de aur
31/03/2025 20:19

La sfarsitul săptămanii trecute, pretul gramului de aur a atins un maxim de 453,2378 lei, iar uncia a crescut la 3.083,10 dolari. Lunea aceasta, investitorii si-au majorat cererea de metal galben iar cotatiil ...

  Mircea Fechet vrea arme, nu soluții. Ministrul Mediului cere vânătoare liberă de urși în România
31/03/2025 14:11

* oficialul sustine revizuirea cotei anuale de impuscare – deja socantă prin cifre: 381 de ursi eliminati in 2023 dintr-un total permis de 426* mai mult, solicită scoaterea ursului brun de pe lista sp ...

Bani în plus pentru circa 3 milioane de pensionari. Vezi dacă te încadrezi în condiții
30/03/2025 17:00

Aproape 2,7 milioane de pensionari cu venituri de pană la 2.574 de lei vor primi in aprilie jumătate din ajutorul financiar de 800 de lei stabilit de executiv pentru acest an. Nivelul maxim al pensiei luat i ...

Avertismentul unui renumit economist: Va fi un an complicat pentru România. La vară va fi următorul hop
30/03/2025 13:06

Romania va avea parte de două mari „hopuri” in acest an, primul in luna mai, cand vor avea loc alegerile prezidentiale, si un al doilea in vară, cand statul trebuie să dovedească Comisiei Europene că p ...

După alegeri se opresc banii pentru investiții. Deficitul va fi imens, colosal
29/03/2025 21:09

Guvernul imparte bani cu ambele maini inainte de alegeri, dar după vot urmează dezastrul. Investitiile vor fi primele sacrificate, iar banii pentru proiecte locale, drumuri, spitale sau scoli vor dispărea ca ...

Adio actualelor bancnote de 5, 10, 20, 50 și 100 de euro: Banca Centrală Europeană confirmă schimbarea
29/03/2025 18:51

Banca Centrală Europeană (BCE) a anuntat o schimbare de amploare care va afecta intreaga serie de bancnote euro, de la cele de 5, 10, 20, 50 si 100 de euro, pană la cele de 200 de euro si peste. După mai bi ...

Actualul sistem de pensii va dispărea. Pensia va ajunge la mai puțin de 30% din valoarea ultimului salariu!
29/03/2025 17:34

* „Greul va urma după 2035-2040, cand se va pensiona generatia decreteilor, respectiv angajatii cu varsta cuprinsă intre 40 si 55 de ani. Conform estimărilor, din cauza deficitului bugetului de pe ...

BREAKING Ministrul Finanţelor anunță că „taxa pe stâlp” va fi de 1% pe valoarea netă a construcţiilor speciale din sectorul privat și de 0,5% pentru cele aflate în proprietatea statului
28/03/2025 20:15

Ministerul Finanţelor anunţă că a elaborat modalitatea de aplicare a impozitului pe construcţiile speciale, cunoscută ca „taxa pe stalp”, pe baza propunerilor sectoarelor vizate. Tánczo ...

Aboneaza-te la cele mai noi stiri din Regiunea Moldovei