Consiliul Economic și Social măcelărește Legea Bugetului: Total nerealist! Nu se știe cum vor fi atinse țintele

Dimensiune font:

| 01-02-2025 08:07

Consiliul Econonomic și Social a avizat negativ Legea bugetului de stat pe anul 2025 și arată faptul că noul buget este unul ”total nerealist”, se va baza pe consum și va tăia de la investiții. De asemenea, CES atrage atenția asupra faptului că se supraestimează veniturile colectate la bugetul de stat, fără a preciza clar care vor fi măsurile care vor aduce venituri suplimentare.

Legea Bugetului pentru anul 2025 va fi aprobată, sâmbătă, în Guvern, iar săptămâna viitoare va fi trimisă în Parlament. Planurile coaliției de guvernare prevăd adoptarea Legii bugetului în Parlament pe data de 6 februarie.

Principalele critici aduse de CES la Legea Bugetului de stat pe anul 2025

- încă din anul precedent proiectul de buget pentru anul 2024 includea estimări excesiv de optimiste și nejustificate privind veniturile. De exemplu, acesta prevedea o creștere a veniturilor totale de 20,03%, însă execuția bugetară pe anul 2024 arată că această creștere a fost de doar 12%. În ceea ce privește cheltuielile, proiectul estima o creștere de 14,71%, dar acestea au crescut cu 21%. Cheltuielile de personal au depășit, de asemenea, prognoza: în loc de o creștere de 15,69%, acestea au crescut cu 23%, iar cheltuielile pentru bunuri și servicii au crescut cu 19%, față de o planificare inițială de 7,08%;

- în aceste condiții, există semne de întrebare privind posibilitatea încadrării bugetului pe 2025 într-o creștere a cheltuielilor totale de doar 14,71%, mai ales în contextul deficitului excesiv. De asemenea, cheltuielile de personal sunt prognozate să crească cu doar 0,46%, fără a exista, în acest moment, clarificări despre cum poate fi atinsă această țintă;

- totodată, alocările insuficiente pentru anumite domenii ridică îngrijorări majore. De exemplu, suma de 3 miliarde de lei prevăzută în bugetele ministerelor Energiei și Muncii pentru decontarea schemei de plafonare a prețurilor finale la energie electrică și gaze naturale acoperă doar jumătate din necesarul de plată către furnizori pentru 2024;

- întârzierea la plată, deja existentă de un an, a creat probleme serioase de lichiditate furnizorilor, care au fost nevoiți să contracteze împrumuturi masive pentru a prefinanța schema de sprijin. Dacă aceste probleme rămân nerezolvate, riscurile includ nu doar afectarea sustenabilității financiare a furnizorilor, ci și creșterea incertitudinii pe piața energetică, cu efecte negative directe asupra consumatorilor finali;

- bugetul prevede o creștere a veniturilor bugetare de aprox. 50 miliarde de lei, ceea ce înseamnă că această sumă va fi colectata suplimentar de la contribuabili într-o perioadă dificilă pentru economie. Suplimentar, o parte din aceasta creștere este bazată pe nou introdusul impozit pe construcții, impozit ce va fi datorat inclusiv de producătorii agricoli, grav afectați de secetă și de efectele războiului din Ucraina (lucru de altfel precizat și în documentul intitulat „Raport privind situația macroeconomica pe anul 2025 și proiecția acesteia pe anii 2026 – 2028);

- în ceea ce privește veniturile din TVA, este inacceptabil ca Guvernul și Ministerul Finanțelor să nu își propună reducerea GAP-ului uriaș de TVA (33% din TVA colectabil, aprox. 8,5 miliarde euro) decât cu 5% în următorii 6 ani (adică la aprox. 28% din TVA colectabil), în condițiile în care GAP-ul median la nivelul UE este de 5% (cu țări precum Bulgaria, Polonia, Ungaria având GAP aprox. egal cu media UE), mai ales după ce Ministerul Finanțelor a introdus – cu costuri uriașe pentru contribuabili sisteme precum RO e-Factura, RO e-TVA, RO e-Transport, SAF-t).

- bugetul este unul nerealist, care promovează o creștere economică bazată pe consum în detrimentul investițiilor și care nu aduce măsuri semnificative de îmbunătățire a vieții contribuabililor;

Daca vreti sa consultati opinia Consiliului Economic si SocialAICI

Urmareste-ne si pe canalul nostru de WhatsApp

Puncte preluare anunturi  "Evenimentul Regional al Moldovei"  in Iasi

<>

Adauga comentariul tau

Nume:

E-mail:

Comentariu:

Security Code
Imagine noua

ULTIMA ORA

Comuna Urecheni, judetul Neamt, concesioneaza  spatiu in suprafata de 80,13 mp 1. Informatii generale privind concedentul, in special denumirea, codul de identificare fiscala, adresa, numarul de telefon, fax si/sau adresa de e-mail, persoana de contact: Comuna Urecheni, cu sediul in comuna Urecheni, sat Urecheni, Str. Principala nr. 30, judetul Neamt, telefon/fax 0233/784.005, e-mail: primaria_urecheni@yahoo.com, cod fiscal 2614260. 2. Informatii generale privind obiectul concesiunii, in special descrierea si identificarea bunului care urmeaza sa fie concesionat: Spatiu in suprafata totala de 80,13 mp, compus din: Depozit -14,70 mp, Hol -2,75 mp, Oficina -25,72 mp, Birou -9,76 mp, Grup sanitar -2,40 mp, Hol comun -24,80 mp, avand ca destinatie desfasurarea unor activitati de Farmacie (Comert cu amanuntul al produselor farmaceutice), situat in incinta imobilului Dispensar medical uman, Str. Dealul Hanului nr. 55, sat Urecheni, comuna Urecheni, judetul Neamt, inscris in CF 50559 Urecheni, nr. Cadastral 50559-C1, care apartine domeniului public al Comunei Urecheni. Concesiunea se face conform O.U.G. nr. 57/03.07.2019 si a Hotararii Consiliului Local Urecheni nr. 85/16.12.2024. 3. Informatii privind documentatia de atribuire: Se regasesc in caietul de sarcini. 3.1. Modalitatea sau modalitatile prin care persoanele interesate pot intra in posesia unui exemplar al documentatiei de atribuire: Documentatia de atribuire se poate ridica la cerere de la sediul Comunei Urecheni. 3.2. Denumirea si adresa serviciului/ compartimentului din cadrul concedentului, de la care se poate obtine un exemplar din documentatia de atribuire: Compartimentul Financiar -contabil, Comuna Urecheni, comuna Urecheni, sat Urecheni, Str. Principala nr. 30, judetul Neamt, telefon/fax 0233/784.005, e-mail: primaria_urecheni@yahoo.com. 3.3. Costul si conditiile de plata pentru obtinerea acestui exemplar, unde este cazul: Gratuit. 3.4. Data-limita pentru solicitarea clarificarilor: 26.02.2025, ora 15.00. 4. Informatii privind ofertele: 4.1. Data-limita de depunere a ofertelor: 06.03.2025, ora 15.00. 4.2. Adresa la care trebuie depuse ofertele: Comuna Urecheni, comuna Urecheni, sat Urecheni, Str. Principala nr. 30, judetul Neamt, telefon/fax 0233/784.005, e-mail: primaria_urecheni@yahoo.com. 4.3. Numarul de exemplare in care trebuie depusa fiecare oferta: 1 (un) exemplar in original. 5. Data si locul la care se va desfasura sedinta publica de deschidere a ofertelor: 10.03.2025, ora 11.00, Comuna Urecheni, comuna Urecheni, sat Urecheni, Str. Principala nr. 30, judetul Neamt. 6. Denumirea, adresa, numarul de telefon, fax si/sau adresa de e-mail ale instantei competente in solutionarea litigiilor aparute si termenele pentru sesizarea instantei: Tribunalul Neamt, Piatra Neamt, B-dul Decebal nr. 5, judetul Neamt, telefon 0233/212.717, fax 0233/232.363, e-mail: tr-neamt@just.ro. 7. Data transmiterii anuntului de licitatie catre institutiile abilitate, in vederea publicarii: 07.02.2025.
Comuna Sipote concesioneaza terenuri in extravilan. Continut: 1. Informatii generale privind concedentul, in special denumirea, codul de identificare fiscala, adresa, numarul de telefon, fax si/sau adresa de e-mail, persoana de contact: Comuna Sipote, cu sediul in sat Sipote, comuna Sipote, Str. Alexandru Lapusneanu nr. 1, judetul Iasi, telefon 0232/238.333, fax 0232/238.320, e-mail: primariasipote @yahoo.ro, cod fiscal 4540291. 2. Informatii generale privind obiectul concesiunii, in special descrierea si identificarea bunului care urmeaza sa fie concesionat: -Lotul nr. 1 -teren situat in extravilanul comunei Sipote, sat Sipote, in suprafata de 41.880,00 mp, nr. cadastral 62525, identificat in T14, parcela 220/1/1; -Lotul nr. 2 -teren situat in extravilanul comunei Sipote, sat Chiscareni, in suprafata de 36.936,00 mp, nr.cadastral 61621, identificat in T53, parcela 843/1/43; -Lotul nr. 3 -teren situat in intravilanul satului Mitoc, comuna Sipote, F.N., in suprafata de 25.000,00 mp, nr.cadastral 61863, identificat in T81, parcela 1248/1/1; -Lotul nr. 4 -teren situat in extravilanul comunei Sipote, sat Halceni, in suprafata de 40.000,00 mp, nr. cadastral 61633, identificat in T77, parcela 1183, 1179/5, 1181/1; -Lotul nr. 5 -teren situat in extravilanul comunei Sipote, sat Halceni, in suprafata de 10.000,00 mp, nr.cadastral 61620, identificat in T77, parcela 1179/1, apartinand domeniului public al Comunei Sipote, judetul Iasi, conform caietului de sarcini, H.C.L. Sipote nr. 25/27.02.2025 si temeiului legal: O.U.G. nr. 57/03.07.2019. 3. Informatii privind documentatia de atribuire: se regasesc in caietul de sarcini. 3.1. Modalitatea sau modalitatile prin care persoanele interesate pot intra in posesia unui exemplar al documentatiei de atribuire: prin solicitarea scrisa, de la sediul Comunei Sipote. 3.2. Denumirea si adresa serviciului/ compartimentului din cadrul concedentului, de la care se poate obtine un exemplar din documentatia de atribuire: Registratura Comunei Sipote, sat Sipote, comuna Sipote, Str. Alexandru Lapusneanu nr. 1, judetul Iasi. 3.3. Costul si conditiile de plata pentru obtinerea acestui exemplar, unde este cazul: 100 Lei/exemplar, ce se achita in numerar la casieria unitatii sau cu ordin de plata in contul: RO95TRE Z24A705000 200130X, deschis la Trezoreria Iasi, cod fiscal al concedentului 4540291. 3.4. Data-limita pentru solicitarea clarificarilor: 17.03.2025, ora 15.00. 4. Informatii privind ofertele: 4.1. Data-limita de depunere a ofertelor: 25.03.2025, ora 12.00. 4.2. Adresa la care trebuie depuse ofertele: Registratura Comunei Sipote, sat Sipote, comuna Sipote, Str. Alexandru Lapusneanu nr. 1, judetul Iasi. 4.3. Numarul de exemplare in care trebuie depusa fiecare oferta: 1 exemplar in original si 1 exemplar in copie. 5. Data si locul la care se va desfasura sedinta publica de deschidere a ofertelor: 26.03.2025, ora 10.00, la sediul Comunei Sipote, sat Sipote, comuna Sipote, Str. Alexandru Lapusneanu nr. 1, judetul Iasi. 6. Denumirea, adresa, numarul de telefon, fax si/sau adresa de e-mail ale instantei competente in solutionarea litigiilor aparute si termenele pentru sesizarea instantei: Judecatoria Harlau, oras Harlau, Str. Gheorghe Doja nr. 1, judet Iasi, telefon 0232/722.344, fax 0232/722.622, e-mail: jud-hirlau-reg @just.ro. 7. Data transmiterii anuntului de licitatie catre institutiile abilitate, in vederea publicarii: 28.02.2025.
Cursul monedei americane a scăzut brusc
05/03/2025 20:24

  Scăderea increderii in moneda americană, consecintă a politicilor tarifare protectioniste de tip MAGA ale administratiei de la Casa Albă, au provocat aprecierea consistentă a euro, care s-a răsfra ...

România a trecut pragul de 100 de miliarde de euro în ce privește sumele primite de la bugetul UE
05/03/2025 15:08

Romania a trecut pragul de 100 de miliarde de euro in ce priveste sumele primite de la bugetul UE (fonduri nerambursabile), după ce, in prima lună a acestui an, statul a incasat fonduri UE de 1,37 miliarde de ...

ANAF a publicat broșura despre Declarația unică 2025, cu instrucțiuni de completare detaliate  VEZI DOCUMENTUL
05/03/2025 12:34

 ANAF a publicat, pe portalul propriu, la rubrica Asistenţă contribuabili/Servicii oferite contribuabililor, un material informativ despre Declaraţia unică 2025, transmite institutia miercuri, 5 martie ...

Guvernul modifică regulile din sistemul de pensii private!
05/03/2025 12:15

Principalele modificări vizează cresterea ponderii in care administratorii sistemului la care participă cu o contributie obligatorie peste 8,3 milioane de romani vizează cresterea limitelor pentru investiti ...

ANUNȚ FINALIZARE PROIECT «OBȚINERE AUTORIZAȚIE DEMOLARE LOCUINȚĂ C1 ȘI OBȚINERE AUTORIZAȚIE CONSTRUIRE PENTRU HOTEL APARTAMENT CU REGIM DE ÎNALȚIME P+2E» S.C. SM GLOBAL TRADE S.R.L
05/03/2025 10:13

 ANUNT FINALIZARE PROIECT «OBTINERE AUTORIZATIE DEMOLARE LOCUINTĂ C1 SI OBTINERE AUTORIZATIE CONSTRUIRE PENTRU HOTEL APARTAMENT CU REGIM DE ÎNALTIME P+2E» S.C. SM GLOBAL TRADE S.R.L

S.C. COMFORMEDIS S.R.L. în calitate de Solicitant, în parteneriat cu S.C. Smart Digital S.R.L. vă invită, luni, 10 Martie 2025, la Evenimentul de informare organizat în cadrul proiectului “ Evoluție Pas cu Pas!”, ID 311967,
05/03/2025 09:00

 S.C. COMFORMEDIS S.R.L. in calitate de Solicitant, in parteneriat cu S.C. Smart Digital S.R.L. vă invită, luni, 10 Martie 2025, la Evenimentul de informare organizat in cadrul proiectului “ Evolut ...

Dolarul și criptomonedele s-au depreciat
04/03/2025 18:57

Cresterea tarifelor vamale si suspendarea ajutorului militar oferit Ucrainei, au provocat degringoladă pe pietele financiare, iar euro si monedele de la marginea zonei au cunoscut aprecieri. Cursul euro a sc� ...

S-a publicat lista beneficiarilor pentru panouri fotovoltaice
04/03/2025 17:40

Un număr de 10.418 beneficiari ai programului 'Casa Verde Fotovoltaice' au fost aprobati pentru a primi subventii de cate 30.000 de lei pentru instalarea unui sistem de panouri fotovoltaice si a unei instalati ...

Dragoș Damian: 'Trei vești foarte proaste în ultimele zile'
04/03/2025 17:09

Prima veste proastă, s-a inchis fabrica Ciserom din Sebes, una dintre fabricile textile fanion din Romania, infiintată in 1927. A doua veste proastă, Bosch renuntă la constructia fabricii de electrocasnice ...

Programul „Rabla pentru sobe” începe în aprilie / Unde trebuie să locuiești ca să primești de la stat 10.000 de lei
04/03/2025 11:46

 Ministrul Mediului a semnat marti ghidul de finantare al programului „Rabla pentru sobe”, care va demara in luna aprilie prin intermediul Administratiei Fondului pentru Mediu. Beneficiarii vor ...

Aboneaza-te la cele mai noi stiri din Regiunea Moldovei