Euroins a declanșat o procedură de arbitraj împotriva Guvernului României, la Washington: miză de 500 mil. euro

000000   media-1447

Dimensiune font:

| 23-05-2024 10:40

 euroins

 

Eurohold Bulgaria AD (Eurohold) şi Euroins Insurance Group AD (EIG) au depus oficial o Cerere de Arbitraj împotriva Guvernului României, la Centrul Internaţional de Soluţionare a Litigiilor Investiţionale (ICSID) din Washington DC, suma în litigiu depăşind 500 de milioane de euro, au anunţat joi acţionarii fostei Euroins, se arată într-un comunicat de presă. Pe de altă parte, CITR Filiala Bucureşti SPRL, lichidatorul judiciar al Euroins, a finalizat, la 5 aprilie 2024, raportul privind cauzele falimentului Euroins şi a identificat o serie de elemente de natură operaţională şi de gestionare a fondurilor care au dus la faliment, informează agenția NEWS.RO. Între cauzele identificate în raport, casa de insolvenţă enumeră: neîndeplinirea indicatorilor de solvabilitate, neplata la timp a daunelor, lipsa demersurilor privind recuperarea creanţelor, pierderi rezultate din realizarea plasamentelor, pierderi constante înregistrate la nivelul activităţii de asigurare, iar rezervele de daune au fost sub nivelul adecvat pentru acoperirea potenţialelor daune ale asiguraţilor. La data de 9 iunie 2023, instanţa a dispus deschiderea procedurii de faliment a EUROINS, iar CITR a fost numit lichidator judiciar. Potrivit unui comunicat al Eurohold, litigiul a fost anunţat miercuri seara pe Bursa de Valori de la Sofia.

Eurohold şi EIG au declanşat procedura de arbitraj din cauza nerespectării de către statul român a obligaţiilor care îi revin în temeiul tratatului bilateral de investiţii dintre Bulgaria şi România, inclusiv obligaţia sa de a acorda un tratament corect şi echitabil companiilor. EIG a fost unul dintre cei mai mari investitori de pe piaţa asigurărilor din România, investind circa 280 de milioane de euro. 

 

"Eurohold şi EIG caută dreptate şi despăgubiri pentru multiplele acţiuni ilegale ale autorităţilor române care au prejudiciat afacerile EIG în România şi au distrus complet compania Euroins România, afectând întreaga piaţă de asigurări din România, cu efecte negative semnificative pentru asiguraţi şi persoanele beneficiare ale asigurărilor", se spune în comunicat. 

 

Cronologia evenimentelor, conform companiei

Pe 17 martie 2023, Autoritatea de Supraveghere Financiară (ASF) a retras în mod nejustificat licenţa Euroins România, susţine compania. După cum a mai susţinut Eurohold anterior, decizia autorităţii de reglementare a fost "arbitrară şi discriminatorie, fiind în practică o expropriere ilegală a Euroins România printr-o încălcare flagrantă a dreptului UE şi internaţional". Decizia ilegală a ASF a provocat falimentul asigurătorului român în iunie 2023, distrugând operaţiunile companiei, anterior lider în sectorul asigurărilor locale.

Pe 25 octombrie 2023, Eurohold şi EIG au trimis Guvernului României o Notificare de Litigiu, în care au solicitat soluţionarea pe cale amiabilă a litigiului legat de cazul Euroins România, fără a aduce atingere dreptului grupului de a introduce o procedură de arbitraj. Guvernul României nu a folosit această opţiune. 

 

"Aşa cum am informat deja toate părţile interesate, ne vom proteja investiţiile prin toate mijloacele legale. Statul român a decis să nu se intereseze de problemele pe care le-am ridicat noi. Mai mult, nici nu a încercat să discute subiectul acesta cu noi. În plus, autorităţile române au neglijat în totalitate propunerile noastre constructive de soluţionare a litigiului şi de a economisi daunele şi costurile impuse de ASF cetăţenilor romani prin revocarea ilegală a licenţei Euroins România. Ca atare, următorul pas logic este să mergem mai departe cu procedura de arbitraj", a precizat Todor Danailov, director general al EIG.

Concluziile CITR, după ce a finalizat raportul privind cauzele falimentului Euroins

CITR Filiala Bucureşti SPRL, lichidatorul judiciar al Euroins, a finalizat, la 5 aprilie 2024, raportul privind cauzele falimentului Euroins şi a identificat o serie de elemente de natură operaţională şi de gestionare a fondurilor care au dus la faliment, informează agenția NEWS.RO.

Între cauzele identificate în raport, casa de insolvenţă enumeră: neîndeplinirea indicatorilor de solvabilitate, neplata la timp a daunelor, lipsa demersurilor privind recuperarea creanţelor, pierderi rezultate din realizarea plasamentelor, pierderi constante înregistrate la nivelul activităţii de asigurare, iar rezervele de daune au fost sub nivelul adecvat pentru acoperirea potenţialelor daune ale asiguraţilor. La data de 9 iunie 2023, instanţa a dispus deschiderea procedurii de faliment a EUROINS, iar CITR a fost numit lichidator judiciar.

„CITR Filiala Bucureşti SPRL, lichidatorul judiciar al Euroins, a finalizat raportul privind cauzele falimentului Euroins şi a identificat o serie de elemente de natură operaţională şi de gestionare a fondurilor care au dus la faliment”,anunţă casa de insolvenţă.

Din analiza indicatorilor, CITR a constatat că cea mai mare pondere pe clase de asigurări din portofoliul Euroins a deţinut-o clasa de asigurări RCA (peste 95% în anul 2022), urmată de cea a garanţiilor (peste 1% în anul 2022) şi asigurări pentru mijloace de transport terestru (0,97% în anul 2022). Linia de business concentrată pe asigurări RCA aduce pierderi din perspectiva daunalităţii crescute, în timp ce alte societăţi de asigurare înregistrează o medie a asigurărilor RCA de 54% în anul 2022.

”Întocmirea raportului privind cauzele reprezintă o etapă esenţială în derularea procedurii de faliment. Pe de-o parte încheie etapa analizei istorice şi contextuale asupra motivelor care au dus la faliment, pe de alta parte oferă cadrul procedural pentru dezbaterea acestora având ca scop protejarea în proporţie cât mai mare a intereselor creditorilor”, a spus Paul-Dieter Cîrlănaru, CEO CITR. 

Cauzele identificate în raport sunt:

Neîndeplinirea indicatorilor de solvabilitate:

Fondurile proprii de care societatea trebuia să dispună pentru acoperirea datoriilor potenţiale către toţi asiguraţii, reasiguratorii au fost insuficiente. La 30.09.2022 fondurile proprii necesare pentru acoperirea SCR erau în cuantum de 2.2 miliarde lei iar cele necesare pentru acoperirea MCR erau în cuantum de aproape 1.8 miliarde lei.  

Rezervele de daune au fost sub nivelul adecvat pentru acoperirea potenţialelor daune ale asiguraţilor, rezultat ce reiese şi ca urmare a testelor specifice întocmite de Euroins. Ca urmare a inventarierii dosarelor de daună şi a dosarelor de litigii privind daunele pretinse, lichidatorul judiciar a constatat o diferenţă de 1 miliard de lei între evidenţele existente la data deschiderii procedurii de faliment şi rezultatul inventarului, de la aproximativ 600 de milioane lei la 1,7 miliarde lei.

Neplata la timp a daunelor: a condus la creşterea exponenţială a riscului de declanşare a procedurilor de executare silită, ceea ce a dus la diminuarea patrimoniului societăţii prin acumularea de cheltuieli suplimentare faţă de daunele de achitat. Doar sumele cu titlu de penalităţi sunt de peste 300 milioane de lei, la care se adaugă şi cheltuielile de executare;

Lipsa demersurilor privind recuperarea creanţelor şi împrumuturilor acordate

Ineficienţa recuperării creanţelor din regrese: la data de 31 decembrie 2022, conform evidenţelor contabile ale societăţii, se regăseau sume nerecuperate în cuantum de 15,5 mil. lei. La acestea se adaugă sume nerecuperate din categoria debitori diverşi de aproape 60 mil. lei;

Încheierea contractului cu EIG Re prin care au fost transferate din companie active financiare constând în titluri de valoare, creanţe de recuperat din reasigurări şi disponibilităţi în conturi, în valoare totală de peste 1.5 miliarde lei, contract ce este înaintat spre analiza judecătorului sindic;

Pierderi rezultate din realizarea plasamentelor: pe perioada 2019-2023, CITR a centralizat valoarea acestora, care se ridică la suma 18,3 mil. lei;

Pierderi constante înregistrate la nivelul activităţii de asigurare, pe diferite clase de asigurări, acestea atingând maximul în anul 2022, când pentru RCA au fost înregistrate pierderi de 917.6 milioane lei.

Între elementele care au dus deschiderea procedurii de faliment lichidatorul judiciar a identificat fapte care intră sub incidenţa articolului 268 din Legea Insolvenţei pentru care judecătorul sindic poate dispune ca prejudiciul să fie suportat de membrii organelor de conducere şi/ sau supraveghere din cadrul societăţii, precum şi de orice altă persoană care a contribuit la starea de insolvenţă a debitorului prin săvârşirea uneia din faptele prevăzute expres de lege.

La data de 9 iunie 2023, instanţa a dispus deschiderea procedurii de faliment a EUROINS, iar CITR a fost numit lichidator judiciar. Conform mandatului legal, CITR gestionează lichidarea companiei prin următoarele demersuri: identificarea activului şi pasivului companiei falimentare şi recuperarea sumelor pe care compania este îndreptăţită să le obţină pentru a le oferi mai departe creditorilor săi, fie angajaţi, păgubiţi sau parteneri de afaceri. De asemenea, lichidatorul judiciar are responsabilitatea identificării cauzelor falimentului şi, dacă este cazul, formularea unor acţiuni la judecătorul sindic de atragere a răspunderii persoanelor responsabile.

Etapele următoare ce vor fi derulate în cadrul procedurii de faliment al EUROINS de către lichidatorul judiciar vor consta în:

  • Finalizarea vânzării activelor rămase în patrimoniul societăţii;
  • Recuperarea creanţelor acesteia;
  • Reorezentarea societăţii în cele peste 25.000 de litigii în care aceasta este parte;
  • Investirea judecătorului sindic cu cererea de antrenare a răspunderii persoanelor ale căror fapte au dus la deschiderea procedurii de faliment.

Context

CITR este liderul pieţei de insolvenţă şi restructurare din România încă din 2008. Cu o experienţă de peste 22 de ani pe piaţa insolvenţei şi aproape 1.100 de proiecte gestionate de-al lungul timpului, CITR administrează anual un patrimoniu de 1 miliard de euro şi distribuie anual peste 100 de milioane de euro creditorilor, în misiunea sa de a salva valoarea din companiile româneşti de impact. CITR este o companie Impetum Group, primul grup românesc dedicat misiunii de a maximiza valoarea de business din oricare etapă din viaţa unei companii, cu scopul de a crea un impact pozitiv în economie.

Eurohold şi EIG sunt consiliate în procedurile de arbitraj de firma multinaţională de avocatură Pinsent Masons, precum şi de Djingov, Gouginski, Kyutchukov & Velichkov (DGKV), una dintre cele mai mari şi mai importante firme de avocatură din Bulgaria. Eurohold Bulgaria AD este un grup energetic şi financiar lider care operează în Europa Centrală, de Est şi de Sud-Est. Este listată la Bursa de Valori din Bulgaria şi Varşovia. Eurohold deţine Electrohold, un grup energetic lider din Bulgaria şi proprietarul celui mai mare distribuitor, furnizor şi comerciant de energie electrică din ţară, care are 3.000 de angajaţi şi deserveşte peste 3 milioane de consumatori. Eurohold deţine, de asemenea, Euroins Insurance Group AD (EIG), un grup lider de asigurări din regiune, care operează în 11 ţări.

Puncte preluare anunturi  "Evenimentul Regional al Moldovei"  in Iasi

<>

Adauga comentariul tau

Nume:

E-mail:

Comentariu:

Security Code
Imagine noua

ULTIMA ORA
Bancul Zilei

04:53

1. Informatii generale privind autoritatea contractanta, in special denumirea, codul de identificare fiscala, adresa, numarul de telefon, fax si/sau adresa de e-mail, persoana de contact: Comuna Pochidia, cu sediul in comuna Pochidia, sat Borodesti, Str. Principala nr. 69, judetul Vaslui, cod postal 737552, telefon 0335/407.239, e-mail: pochidia@yahoo.com, cod fiscal 16396425. 2. Informatii generale privind obiectul procedurii de licitatie publica, in special descrierea si identificarea bunului care urmeaza sa fie vandut: 4 parcele de teren intravilan, situate in comuna Pochidia, sat Salceni, F.N., apartinand domeniului privat al Comunei Pochidia, identificate astfel: -Parcela A, 1.130 mp, nr. cadastral 70780, CF 70780, cu acces direct la drum, T 39, P 1015/25; -Parcela B, 1.130 mp, nr. cadastral 70781, CF 70781, cu acces direct la drum, T 39, P 1015/27 -Parcela C, 1.000 mp, nr. cadastral 70769, CF 70769, cu acces direct la drum, T 39, P 1015/18; -Parcela D, 1.040 mp, nr.cadastral 70771, CF 70771, cu acces direct la drum, T 39, P 1015/2; conform H.C.L.Pochidia nr. 41/30.09.2024 si temeiului legal: O.U.G. nr. 57/03.07.2019. 3. Informatii privind documentatia de atribuire: se regasesc in caietul de sarcini. 3.1. Modalitatea sau modalitatile prin care persoanele interesate pot intra in posesia unui exemplar al documentatiei de atribuire: la cerere, de la sediul institutiei, Compartiment Secretar sau se poate consulta pe site-ul: www.pochidia.ro. 3.2. Denumirea si datele de contact ale serviciului/ compartimentului din cadrul vanzatorului, de la care pot obtine un exemplar din documentatia de atribuire: Se poate obtine de la Compartimentul Secretar, din cadrul Comunei Pochidia, comuna Pochidia, sat Borodesti, Str. Principala nr. 69, judetul Vaslui. 3.3. Costul si conditiile de plata pentru obtinerea acestui exemplar, unde este cazul, potrivit prevederilor O.U.G. nr. 57/2019 privind Codul administrativ: 50 Lei/exemplar, ce se achita numerar la Casieria institutiei, sau se poate descarca de pe site-ul institutiei: www.pochidia.ro -gratuit. 3.4. Data-limita pentru solicitarea clarificarilor: 09.01.2025, ora 10.00. 4. Informatii privind ofertele: 4.1. Data-limita de depunere a ofertelor: 17.01.2025, ora 10.00. 4.2. Adresa la care trebuie depuse ofertele: Comuna Pochidia, comuna Pochidia, sat Borodesti, Str. Principala nr. 69, judetul Vaslui, Compartiment Secretar. 4.3. Numarul de exemplare in care trebuie depusa oferta: intr-un singur exemplar, intr-un plic sigilat. 5. Data si locul la care se va desfasura sedinta publica de deschidere a ofertelor: 21.01.2025, ora 13.00, Comuna Pochidia, comuna Pochidia, sat Borodesti, Str. Principala nr. 69, judetul Vaslui, Sala de sedinte. 6. Denumirea, adresa, numarul de telefon si/sau adresa de e-mail ale instantei competente in solutionarea litigiilor aparute si termenele pentru sesizarea instantei: Sectia de Contencios Administrativ a Tribunalului Vaslui, Vaslui, Str. Stefan cel Mare nr. 54, judetul Vaslui, telefon 0235/311.582, fax 0235/312.432, e-mail: tr-vaslui@just.ro. 7. Data transmiterii anuntului de licitatie catre institutiile abilitate, in vederea publicarii: 21.11.2024.
1. Informatii generale privind autoritatea contractanta, in special denumirea, codul de identificare fiscala, adresa, numarul de telefon, fax si/sau adresa de e-mail, persoana de contact: Comuna Timisesti, comuna Timisesti, Str. Inv. Rafael Anton nr. 4, judetul Neamt, telefon 0233.787.050, fax 0233.787.050, e-mail: timisesti @nt.e-adm.ro, cod fiscal 2614252. 2. Informatii generale privind obiectul procedurii de licitatie publica, in special descrierea si identificarea bunului care urmeaza sa fie vandut: -Imobil teren in suprafata de 1.000 mp, avand carte funciara 52220 si numar cadastral 52220, situat in sat Plaiesu, comuna Timisesti, Str. Neamtului nr. 2, judetul Neamt, apartinand domeniului privat al Comunei Timisesti, conform caietului de sarcini, H.C.L. Comuna Timisesti nr. 105/12.11.2024 si temeiului legal: O.U.G. nr. 57/03.07.2019. 3. Informatii privind documentatia de atribuire: se regasesc in caietul de sarcini. 3.1. Modalitatea sau modalitatile prin care persoanele interesate pot intra in posesia unui exemplar al documentatiei de atribuire: prin solicitare scrisa la Compartimentul Relatii cu publicul si secretariat administrativ al Comunei Timisesti. 3.2. Denumirea si datele de contact ale serviciului/ compartimentului din cadrul vanzatorului, de la care pot obtine un exemplar din documentatia de atribuire: Compartimentul Relatii cu publicul si secretariat administrativ al Comunei Timisesti, comuna Timisesti, Str. Inv. Rafael Anton nr. 4, judetul Neamt. 3.3. Costul si conditiile de plata pentru obtinerea acestui exemplar, unde este cazul, potrivit prevederilor O.U.G. nr. 57/2019 privind Codul administrativ: Persoanele interesate pot achita contravaloarea documentatiei de atribuire de 10 Lei/exemplar, ce se achita la Serviciul Impozite si taxe, contabilitate, proiecte, mediu si achizitii publice al institutiei. 3.4. Data-limita pentru solicitarea clarificarilor: 06.12.2024, ora 14.00. 4. Informatii privind ofertele: 4.1. Data-limita de depunere a ofertelor: 16.12.2024, ora 16.00. 4.2. Adresa la care trebuie depuse ofertele: Compartimentul Relatii cu publicul si secretariat administrativ al Comunei Timisesti, comuna Timisesti, Str. Inv. Rafael Anton nr. 4, judetul Neamt. 4.3. Numarul de exemplare in care trebuie depusa oferta: 1 exemplar original. 5. Data si locul la care se va desfasura sedinta publica de deschidere a ofertelor: 17.12.2024, ora 11.00, la Caminul Cultural din sat Timisesti, comuna Timisesti, Str. Inv. Rafael Anton nr. 4, judetul Neamt. 6. Denumirea, adresa, numarul de telefon si/sau adresa de e-mail ale instantei competente in solutionarea litigiilor aparute si termenele pentru sesizarea instantei: Instanta de contencios administrativ de pe langa Tribunalul Neamt, Piatra Neamt, B-dul Decebal nr. 5, judetul Neamt, telefon 0233.219.493, fax 0233.210.247, e-mail: tr-neamt-scivil @just.ro. 7. Data transmiterii anuntului de licitatie catre institutiile abilitate, in vederea publicarii: 18.11.2024.
Companiile germane din România se pregătesc de concedieri
24/11/2024 12:38

 Companiile germane din Romania anticipează o inrăutăţire a situaţiei economice, vor să reducă investitiile si se pregătesc de concedieri, arată chestionarul de conjunctură al Camerei de Comert ...

Taxă nouă pentru cei care stau la bloc
24/11/2024 11:27

 Iarna aceasta a venit la pachet cu un scandal de proportii. Primele facturi de sezon au inclus „taxa de teavă” si pentru cei cu centrale de apartament. Măsura, luată de Autoritatea National ...

Gastronomia sustenabilă. Cum restaurantele ecologice transformă masa într-o lecție de responsabilitate
22/11/2024 12:45

Sub lumina caldă a unei seri de toamnă, un restaurant cochet din centrul orasului atrage atentia nu printr-un lux orbitor, ci printr-o simplitate elegantă. Lemnul reciclat al meselor, iluminatul cu LED-uri, ...

Anchetă de amploare la Raiffeisen Bank! Banca a fost amendată după ce mai mulți clienți s-au trezit cu bani retrași, credite și conturi nesolicitate
22/11/2024 12:33

  Anchetă de amploare la Raiffeisen Bank. Banca a fost amendată cu 20.000 de euro după ce angajatii săi au folosit datele confidentiale ale clientilor. Un client a reclamat că că in numele lui ...

Economistul Cristian Păun: Românii să fie cumpătați, că vin vremuri grele. Discursul politicienilor se va schimba radical după alegeri
22/11/2024 11:03

Economistii anuntă că vin vremuri grele după alegerile din ancest an. Profesorul de economie Cristian Păun spune că romanii ar face bine să evite creditele, excesele si să fie cumpătati. Acesta a mai a ...

„Taxa pe țeavă”: Este corect să plătim pentru căldura de la vecini dacă avem centrale de apartament? / Un ordin ANRE naște discuții aprinse
21/11/2024 10:54

 Un ordin al ANRE din acest an prevede că toate apartamentele dintr-un bloc trebuie să plătească o cotă parte la factura de energie termică, indiferent dacă sunt racordate la sistemul centralizat sa ...

Ministrul Sebastian Burduja avertizează: “Trăim de pe urma muncii celor de dinainte de ‘89. În România nu s-a mai investit în energie”
21/11/2024 08:04

Sebastian Burduja a admis că, după 1989, Romania nu a mai investit in energie, motiv pentru care este la mana divinitătii si a naturii in ceea ce priveste productia de energie. Ministrul Sebastian Burduja a ...

Inspectorii ANPC au descins la comerciații de anvelope uzate: Amenzi record și zeci de mii de pneuri oprite de la vânzare
20/11/2024 18:29

    Comisarii Autorităţii Naţionale pentru Protecţia Consumatorilor (ANPC) au verificat peste 400 de comecianţi de anvelope uzate din toată ţara şi in urma neregulilor găsite au f ...

Jumările de porc spaniole au fost înscrise în Registrul indicațiilor geografice al Uniunii Europene
20/11/2024 14:29

Indicatia geografică „Torrezno de Soria” (IGP) a fost inscrisă in registrul de indicatii geografice al Uniunii Europene, prin Regulamentul de punere in aplicare al UE 2892/2024 din 12 noiembrie, p ...

DIGITALIZAREA farmaciilor CONVALIARIA Iasi MySMIS 316850
20/11/2024 09:00

 DIGITALIZAREA farmaciilor CONVALIARIA Iasi MySMIS 316850

Aboneaza-te la cele mai noi stiri din Regiunea Moldovei