Teach for Romania - Povești pentru minte, inimă și învățătură
Dimensiune font:
Viitorul oricărei națiuni este strâns legat de educație. În România copiii ar trebui să petreacă 14 ani în școală, de la gradiniță și până la finalul liceului, răstimp în care ar trebuie să adune suficiente cunoștințe astfel încât să se poată integra în câmpul muncii și să aibă un trai normal. Pentru ca toți copiii să primească o educație de calitate, există inițiative și programe care suplinesc această nevoie, pentru a asigura generațiilor de elevi de astăzi șansa la un viitor mai bun.
Potrivit rezultatelor de la testul PISA 2018, publicate de către Organizația pentru Cooperare și Dezvoltare Economică, peste 40% dintre copiii de 15 ani (care încă frecventează școala) suferă de analfabetism funcțional, adică nu pot extrage ideea principală dintr-un text pe care îl citesc. Unii dintre ei nu știu să citească, iar în peste 1.000 de școli din România niciun elev nu a obținut media 5 la evaluarea națională (în clasa a VIII-a). Multe dintre aceste rezultate sunt din cauza factorilor economici, de multe ori veniturile mici ale familiei influențând negativ prezența la școală a elevilor. Ca urmare, inițiativele venite din mediul privat și din segmentul ONG, de a oferi sprijin pentru acești copii, sunt o reacție firească.
Ne ajută, însă, să fim preciși și să înțelegem corect problema din fața noastră – pe de o parte avem o problema de acces – există mulți elevi în România care nu pot merge la școală din diverse motive care țin de cele mai multe ori de factori economici și familiali. Apoi, avem o probemă complet distinctă – cea de calitate a educației. Există mulți elevi care, în gimnaziu, au dificultăți majore de literație. Aceasta este o problemă de calitate a educației pe care aceștia au primmit-o în toți acești ani petrecuți la școală, iar cheia se găsește la profesori. Școala este pe atât de bună și de performantă precum sunt de pregătiți și de motivați profesorii de la catedră. Astfel, Teach for Romania este unul din programele care se ocupă direct de provocarea resurselor umane din educație. Organizația selectează și pregătește profesori valoroși, inspiraționali, care vor lucra în școlile publice din medii vulnerabile, pentru a contribui la creșterea nivelului de educație pentru elevii din aceste comunități. Lidl România este partener strategic al organizației, din 2017, iar un pas important al colaborării a fost deschiderea, din această toamnă, la Iași, a primului birou regional Teach for Romania din țară, care va deservi zona Moldovei. Pentru că nevoia de sprijin era mare la nivelul regiunii, cu ajutorul Lidl România, organizația Teach for Romania a deschis biroul regional de la Iași cu un an mai devreme decât era planificat. Compania va sprijini organizația să instruiască 80 de cadre didactice motivate și bine pregătite pentru sistemul public, în următorii doi ani.
Modelul de predare Teach for Romania își propune nu doar să faciliteze accesul la o educație de calitate, ci merge chiar mai departe. Astfel, profesorii și învățătorii contribuie inclusiv la creșterea nivelului de încredere și motivație al elevilor, printre rezultate numărându-se scăderea ratei de abandon școlar și creșterea performanțelor obținute de elevi. Vă relatăm mai departe, prin câteva exemple, povești reale din munca profesorilor Teach for Romania și rezultatele pe care aceștia le-au obținut împreună cu elevii lor:
Ionel, doamna Anca și forța transformării
Anca Barbu este unul dintre profesorii susținuți de Teach for Romania. Predă Limba și literatura română și este și diriginta lui Ionel. S-au cunoscut când Anca a preluat clasa a V-a, unde era elev Ionel, despre care aflase că ar fi un elev indisciplinat, care se integrează greu și nu crede în educație. Cu multă răbdare, Anca a reușit să îl atragă la școală și spre „cultura reușitei” (stabilirea de comun acord a regulilor și consecințelor aplicate atât la clasă, cât și în școală sau societate) – concept învățat în cadrul programului Teach for Romania. Deschiderea ei le-a dat încredere tuturor elevilor, iar surpriza cea mai mare a venit de la Ionel, care, în prag de vacanța mare, s-a apropiat de ea și i-a făcut o mărturisire de suflet: „Doamna, să știți că datorită dumneavoastră mi-am dat tot interesul pentru școală anul acesta. Acum vin cu bucurie în clasa asta pentru că vă am ca dirigintă!”. Uneori transformarea e posibilă dacă ești pregătit să crezi în ea și să o vezi, așa cum au văzut-o Anca și elevii ei.
Povestea lui Ionel este povestea multor copii din satele Moldovei, unde proporția populației care trăiește în zone marginalizate este de aproape două ori mai mare, comparativ cu media rurală națională, fapt ce contribuie semnificativ la abandonul școlar.
Jurnal de profesor Teach for Romania
Cristina Bărbosu este profesoară de limba și literatura română, susținută prin programul Teach for Romania. Pentru ea, experiența de a fi la catedră a fost privită din două perspective: de profesoară și de mamă. Ea consideră că fiecare provocare din mediul școlar a însemnat o mai bună cunoaștere personală, autoreglare și curaj.
„Fusesem profesoara Adinei în clasa a V-a, dar începutul clasei a VI-a m-a așezat într-un rol nou – dirigintele clasei. Atunci am început să interacționez mai aproape cu elevii mei, am început să descopăr mult mai multe despre ei, dar și despre mine”, a scris Cristina Bărbosu într-un jurnal în care și-a deschis sufletul și a povestit expriențele de la catedră.
Adina era un copil impulsiv, ușor introvertit, plin de neîncredere, cu reacții emoționale pe măsură. Atentă la ea și dorind să o ajute, Cristina Bărbosu și-a deschis sufletul, a cerut inclusiv sprijinul familiei și a sprijinit-o pe Adina să își recunoască emoțiile negative, să înțeleagă cauza lor și să le transforme în trăiri pozitive. Adina a făcut primii pași spre un proces de transformare pe parcursul căruia a devenit a devenit conștientă de potențialul ei. Mai mult, a ales să-și împărtășească din experințe într-o carte căreia i-a găsit un titlu perfect pentru ceea ce trăise ea și transformările care au urmat – „Piele de șarpe”.
Povestea Cristinei Bărbosu poate fi un exemplu că meseria de profesor vine cu multe satisfacții, mai ales în zonele rurale și în comunitățile defavorizate și este povestea multor profesori Teach for Romania
Puncte preluare anunturi "Evenimentul Regional al Moldovei" in Iasi
<
Adauga comentariul tau