Cazul incredibil al tinerei care a ajuns la facultate, deși este analfabetă. Cum a folosit tehnologia ca să își facă temele
Dimensiune font:
În ciuda faptului că a terminat liceul cu brio iar rezultatele finale i-au adus o bursă pentru facultate, o tânără de 19 ani, din SUA, este analfabetă. Aleysha Ortiz nu știe să scrie și nici să citească și acum i-a dat în judecată pe cei pe care îi consideră responsabili pentru asta.
Aleysha Ortiz a absolvit Hartford Public High School din Hartford, Connecticut, anul trecut și a câștigat o bursă pentru facultate, în condițiile în care este analfabetă.
Aleysha a povestit pentru CNN că a fost speriată de această situație pe care cei mai mulți absolvenți ar fi considerat-o extraordinară.
A absolvit cu onoruri, ceea ce înseamnă de obicei că un student a demonstrat excelență academică. Dar, după 12 ani petrecuți în școlile publice din Hartford, Aleysha a mărturisit la o ședință a consiliului municipal din mai 2024 că nu știa să citească sau să scrie. În acel moment conducerea școlii părea reținută să-i dea o diplomă.
Cu două zile înainte de absolvire, a spus ea, oficialii districtului școlar i-au spus că poate amâna acceptarea diplomei în schimbul unor cursuri intensive.
Dar Aleysha nu a ascultat: „Am decis că școala a avut la dispoziție 12 ani. Acum este vremea mea.”
Aleysha dă în judecată pentru neglijență Consiliul pentru Educație din Hartford, orașul Hartford, dar și pe managerul ei de caz - Tilda Santiago, Aleysha având nevoie de educație specială - pentru neglijență și provocarea de suferință emoțională.
Președintele consiliului de administrație, Jennifer Hockenhull, a refuzat să comenteze procesul.
La fel a făcut și Jonathan Harding, juristul orașului Hartford, care a declarat pentru CNN: „În general, nu comentez public litigiile în curs”. CNN a contactat-o pe Santiago prin intermediul avocatului ei, dar aceasta nu a dat niciun răspuns. Hartford Public Schools a precizat: „Școala noastră nu poate comenta cu privire la litigiile în curs, dar rămânem profund angajați să satisfacem toate nevoile pe care le au elevii noștri și să îi ajutăm să-și atingă întregul potențial”.
Dar un cadru didactic spune că povestea tinerei nu este deloc surprinzătoare.
Jesse Turner, care conduce Centrul de alfabetizare de la Universitatea Centrală de Stat din Connecticut, spune că sunt variații extrem de mari în ceea ce privește calitatea educației speciale în școlile publice, în funcție de zona unei localități sau localitate.
Un raport din 2019 întocmit de EdBuild, care promovează echitatea în școlile publice, a constatat că districtele școlare majoritar non-albe din SUA primesc cu 23 de miliarde de dolari mai puțin decât districtele care deservesc în principal elevii albi. Înscrierea minorităților în școlile publice din Hartford a fost de aproximativ 90% în anii școlari 2020-2021 și 2021-2022.
„America ar trebui să pună o întrebare: ne pasă cu adevărat de copiii noștri, de toți copiii noștri?”, se întreabă Turner.
Cum a trecut Aleysha prin școală
Aleysha s-a născut în Puerto Rico și în copilărie a arătat că are deficiențe de învățare. Mama ei, Carmen Cruz, spune că a știut de la început că fiica ei are nevoie de ajutor. „Am văzut că a avut o problemă specifică cu care trebuia să se confrunte”, a spus Cruz.
Când Aleysha avea 5 ani, Cruz s-a mutat cu familia în Connecticut, crezând că Aleysha va primi o educație mai bună, adaptată nevoilor ei specifice.
Dar luptele fetei la școală au continuat.
În clasa întâi, Aleysha „a avut dificultate la recunoașterea literelor, sunetelor și numerelor”, conform fișei ei. Și pentru că dizabilitățile ei de învățare nu au fost luate în serios, Aleysha a început să se joace la clasă. „Eram copilul rău”, spune Aleysha.
Până în clasa a VI-a, evaluările ei spuneau că citea la nivel de grădiniță sau de clasa întâi.
La liceu n-a fost mai bine. În al doilea an la Hartford Public High School, Tilda Santiago a devenit profesorul de educație specială și managerul de caz al fetei. În plângerea de la instanță se menționează că Santiago a supus-o pe Aleysha „la hărțuiri repetate” și că a batjocorit-o în fața profesorilor și a altor elevi.
Aleysha spune că a raportat comportamentul conducerii școlii și Santiago a fost în cele din urmă înlăturată din funcția de manager de caz „din cauza relației disfuncționale” dintre ele.
Aleysha mai spune că mama ei a insistat pe lângă directorul școlii să facă o treabă mai bună cu ea și să găsească profesori responsabili. Mamă a patru copii, Cruz nu vorbește engleză și spune că a făcut doat 8 clase.
„Nu știam foarte bine engleza, nu cunoșteam regulile școlilor. Erau o mulțime de lucruri pe care mi le spuneau și m-am lăsat în baza profesorilor pentru că nu înțelegeam nimic”, a spus mama fetei.
Aleysha, care în clasa a XI-a visa „abia ținea un creion”, visează să ajungă scriitoare, dar nu știe să citească și să scrie.
În ultimul an de liceu, unii profesori au sugerat ca Aleysha să fie testată pentru dislexie, o dificultate de învățare care îngreunează lectura din cauza incapacității de a recunoaște sunetele și modul în care acestea se relaționează cu literele și cuvintele.
De asemenea, tot în ultimul an de liceu, Aleysha a aflat că fusese acceptată la Universitatea din Connecticut și plănuia să meargă la cursuri în toamnă.
Dar cu doar o lună înainte de absolvire, Aleysha a început să primească testele suplimentare pe care le solicitase. Evaluările nu au fost finalizate decât în ultima zi de liceu, se arată în proces. Testarea a arătat că Aleysha încă „necesita învățarea explicită de fonetică”.
De obicei, fonetica este predată mai întâi la grădiniță.
După ce a fost testată pentru dislexie, Aleysha a mai fost diagnosticată cu tulburare de hiperactivitate cu deficit de atenție (ADHD), tulburare de opoziție (ODD), tulburare de anxietate nespecificată, tulburare de comunicare nespecificată și, într-adevăr, dislexie.
Aleysha Ortiz i-a dat în judecată pe cei pe care îi consideră responsabili pentru analfabetismul ei FOTO: captură video CNN
„Văd peste tot cuvinte, dar nu înțeleg sensul”
Toamna trecută, Aleysha s-a înscris la Universitatea din Connecticut urmând două cursuri. Ea vrea să studieze politici publice.
Deci, cum a devenit Aleysha studentă în condițiile în care nu știe să citească sau să scrie? În același mod în care a trecut de liceu, spune ea: bazându-se pe aplicații care transformă texte în vorbire și vorbirea în text.
Ea a folosit tehnologia pentru a-și completa cererea la facultate, inclusiv pentru a scrie un eseu. Ea a primit, de asemenea, ajutor de la alte persoane în tot procesul și a primit mai multe granturi financiare și burse pentru a plăti școala.
„Aplicațiile mi-au oferit o voce pe care nu credeam că o am”, spune ea.
Aleysha spune că profesorii ei au trecut-o clasa și a terminat gimnaziul, iar până a ajuns la liceu, își dăduse seama cum să folosească tehnologia pentru a-și face telemele.
Când majoritatea adolescenților erau la mall, mergeau la evenimente de la școală sau mergeau la întâlniri, Aleysha spune că petrecea între 4 și 5 ore pe noapte făcând teme.
Aleysha spune că înregistra toate orele pe telefonul mobil, apoi reda mai târziu tot ce spuneau profesorii ei. Ea a folosit instrumentul care tranforma vocea în text din laptop pentru a căuta definiția fiecărui cuvânt, apoi a transformat acel text într-un sunet pe care îl putea înțelege. Odată ce a înțelegea sarcina, ea vorbea, transforma în text, tăia, imprima și așa își făcea temele.
Din cauza vocabularului limitat și a problemelor de vorbire, traducerea nu a fost întotdeauna corectă din punct de vedere gramatical, spune ea. Dar utilizarea tehnologiei a ajutat-o să-și ridice notele.
Ea a mai spus că se apuca de teme de îndată ce ajungea acasă de la școală și le termina noaptea, la ora 1 sau chiar 2, în condițiile în care se trezea la 6 dimineața ca să meargă la școală.
Aleysha a făcut o demonstrație pentru CNN a modului în care folosește aplicația. Ea a ales un pasaj dintr-o carte, a luat făcut o captură foto a acestuia cu telefonul și apoi a redat sunetul telefonului citindu-i pasajul cu voce tare.
Când a fost întrebată dacă poate citi pasajul din carte, Aleysha a spus: „Este imposibil. Văd aceste cuvinte peste tot și nu au niciun sens pentru mine.”
Aleysha spune că facultatea a fost foarte dificilă. Nu a mai participat la cursuri de la 1 februarie pentru că urmează un tratament de sănătate mintală, dar intenționează să se întoarcă în curând la școală.
Vrea să tragă la răspundere conducerea școlii
Procesul lui Aleysha vine în timp ce președintele Donald Trump ia măsuri pentru a închide Departamentul federal al Educației (DOE), spunând că dorește „să oprească risipa cu banii contribuabililor”.
Mișcarea propusă ar lăsa finanțarea și educația studenților în seama statelor și municipalităților locale.
Turner, profesor din Connecticut, spune că închiderea DOE este o idee proastă. El susține că dacă responsabilitatea finanțării educației copiilor va reveni fiecărui stat, nu toate statele vor face ceea ce trebuie.
„Cum protejez copiii care au nevoie de educație specială? La cine să merg?”, spune el.
Aleysha spune că a luat măsuri legale pentru că cei care conduc școli „nu știu ce fac și nu le pasă”, adăugând că dorește ca aceștia să fie trași la răspundere pentru ceea ce a experimentat ea. Solicită, de asemenea, și despăgubiri compensatorii.
În timp ce se uită înapoi la cei 12 ani petrecuți în școala publică din Hartford, Aleysha spune că este tristă că nu a fost învățată să citească și să scrie. Ea mai spune că va continua să vorbească, pentru că crede că școlile la care a fost ea ar putea să facă mai multe.
„Sunt o persoană foarte pasionată și îmi place să învăț”, spune ea. „Oamenii mi-au luat acea oportunitate de a învăța, iar acum sunt la facultate și vreau să profit de asta”, a spus ea.
Evenimentul pe WhatsApp – cele mai tari știri, direct pe telefon!
Ești mereu pe fugă? Noi îți trimitem zilnic cele mai importante 3 știri din Iași, Moldova și țară – scurt, clar, fără spam.
Plus: alerte locale de urgență, noutăți exclusive și acces rapid la anunțuri importante.
► Intră pe canalul nostru oficial:
⇒ Încearcă 3 zile. Dacă nu-ți place, poți ieși oricând.
Puncte preluare anunturi "Evenimentul Regional al Moldovei" in Iasi
<
Adauga comentariul tau