A fost deblocat proiectul pistei pentru biciclete Agronomie – Tudor Vladimirescu
Dimensiune font:
Proiectul a stat blocat luni bune, neavând avizul de la „Rutieră” * unul dintre motivele invocate se referă la existența unei zone shared-space pe carosabil, în zona Toma Cozma - Fundaţie, având marcaj tip Sharrows (benzi de circulație pe care mașinile le împart cu bicicliștii) ce nu ar prezenta siguranță în trafic pentru cei care se deplasează pe două roţi * într-un final s-a găsit soluţia izbăvitoare: pista va urma un alt traseu, fiind împărţită în cinci tronsoane
Aproape de finalul anului 2020, municipalitatea ieşeană îşi anunţa intenţia de a începe lucrările pentru o nouă pistă de biciclete, care urma să fie amenajată pe carosabil, fiind delimitată de benzile de circulație pentru automobile. Traseul ales era Rond Agronomie - Aleea Grigore Ghica Vodă - B-dul. Carol I - B-dul Independenței - str. Elena Doamna - pod Tudor Vladimirescu, având o lungime totală de 11,56 kilometri (pe ambele sensuri de mers). Având parte inclusiv de susţinerea celor care promovează transportul alternativ, proiectul era pe punctul de a fi demarat, însă Poliția Rutieră a dat un aviz negativ realizării pistei. Principalul motiv l-a constituit existența unei zone shared-space pe carosabil, având marcaj tip Sharrows, ce nu ar prezența siguranță în trafic pentru bicicliști dată fiind prezenţa conducătorilor auto. Trebuie făcută menţiunea că marcajul Sharrows „traseu sugerat pentru biciclete” este unul relativ recent, fiind introdus în urmă cu câteva luni prin completarea Standardului de marcaje rutiere SR 1848-7 în cadrul Asociației Române de Standardizare. Deşi conflictul avea o rezolvare simplă - schimbarea designului stradal în scopul reducerii vitezei autoturismelor la maxim 30 km/oră, deci pentru a-i face pe șoferi mai atenți la bicicliști - soluţia a fost ignorată. Aşa se explică faptul că realizarea pistei a bătut pasul pe loc.
Lansat în dezbatere publică
Problema a fost rezolvată în luna mai, într-o şedină a Comisiei de Circulaţie din cadrul Primăriei Iaşi. „Proiectul a fost avizat de toată lumea, inclusiv de Poliţia Rutieră, după ce s-a propus schimbarea traseului pistei. Aceasta coboară de la Agronomie, trece pe lângă CASS, urmează strada Lascăr Catargi pe care se instituie sens unic pe coborâre, tranzitează B-dul Independenţei, zona Pădurii şi ajunge în Tudor Vladimirescu. Urmează să realizăm o documentaţie pe care o vom supune votului Consiliului Local”, spunea atunci viceprimarul Daniel Juravle.
Zilele trecute a fost bătut în cuie şi acest proiect, care a fost lansat deja în dezbatere publică. Cum pe traseul propus pentru amenajarea pistelor de biciclete sau benzilor dedicate transportului de biciclete nu există posibilitatea de deplasare continuă, în deplină siguranță a unui biciclist, iar pista de biciclete nu acoperă întreaga distanță, nu are continuitate, există obstacole pe ea (stâlpi, vegetație, chioșcuri, bănci etc.), s-a luat decizia realizării a cinci tronsoane de benzi destinate biciliştilor. Tronsonul 1 începe la rond Agronomie şi se termină pe strada Gh. Asachi. Tronsonul contunuă de la Gheorghe Asachi spre Lascăr Catargi, apoi tranzitează strada Vasile Conta spre Piaţa
Independenţei. Tronsonul 3 începe pe B-dul Independenţei, contunuă pe strada Sărăriei, parcurge strada Elena Doamna şi ajunge pe strada Pădurii. Tronsonul 4 cuprinde strada Pădurii în integralitate, iar tronson este delimitat de B-dul Tudor Vladimirescu până la pista existentă de pe malul Bahluiului.
Se aşteaptă reacţiile ieşenilor
În proiect se mai arată că pentru realizarea infrastructurii destinate bicicletelor este necesar realizarea unui Master Plan. Însă, pentru a vedea modul în care este primită aceasta de către practicanții mersului pe bicicletă, cât de atractive sunt pentru cei care în prezent utilizează automobilul, pentru a-i determina să renunțe la acesta în favoarea bicicletei, probabil mai întâi în zilele de weekend, urmând să devină ulterior utilizatori frecvenți ai mersului pe bicicletă, pentru a observa cum este acceptată de către instituțiile
avizatoare și pentru a studia efectul asupra traficului, este necesară demararea unui proiect pilot. Proiect pilot care prespune realizarea celor cinci tronsoane de piste de biciclete. În plus, necesitatea realizării noii piste survine într-un context în care cei care se deplasează pe două roţi susţin că Iaşul nu le oferi o infrastructură adecvată. De altfel, deja au apărut propuneri referitoare la desfiinţarea benzilor vopsite în roşu. „Din păcate, în Iași, să pedalezi sau să folosești trotineta pe carosabil este foarte riscant. Se conduce tare, agresiv, mai ales atunci când este spațiu, la ore târzii sau în condiții meteo nefavorabile. De asemenea, actualele benzi pentru biciclete de pe trotuare sunt o bătaie de joc, atât la adresa bicicliștilor, cât și a pietonilor, iar APTA a început demersurile pentru desființarea lor. Aceste benzi roșii neconforme nu au făcut decât să imprime în mintea conducătorilor auto că bicicletele își au locul doar pe trotuar și au indus creșterea agresivității față de bicicliștii care se deplasează pe stradă în general, unde nu există acele benzi roșii”, spun membrii Alianţei pentru Promovarea Transportului Alternativ.
Prelungire până în Movileni
Un alt element care justifică realizarea pistei îl constituie conectivitatea ei cu Zona Metropolitană Iași, dorindu-se prelungirea ei până la Breazu şi de aici la Movileni „Pista ce se dorește a fi construită va contribui și la îmbunătățirea mobilității urbane, făcând legătura între câteva localități din zona metropolitană a Iașului și cu cartierul Copou prin pista pentru biciclete Agronomie-Tudor, aflată momentan în stadiul de proiect. Deși implică o logistică complexă, prin identificarea și accesarea terenurilor necesare pentru înființarea pistei, dorim ca acest proiect să prindă contur cât mai curând, iar traseul să devină un punct de atracție pentru iubitorii cicloturismului. Este o inițiativă importantă în perspectiva dezvoltării mobilității durabile și încurajăm administrațiile din ZMI să facă tot posibilul să dezvolte astfel de proiecte în beneficiul comunității”, mai spun membrii APTA. Lucian STATE
Puncte preluare anunturi "Evenimentul Regional al Moldovei" in Iasi
<
Adauga comentariul tau