Inițiativa Buzău: Colaborarea dintre comercianți, RetuRO și autorități locale pentru succesul Sistemului de Garanție-Returnare (SGR)

WhatsApp Image 2024-11-18 at 14.18.48(1)

Dimensiune font:

| 18-11-2024 14:48

 Într-o inițiativă care ar putea deveni model de bune practici în România, Asociația de Dezvoltare Intercomunitară Eco Buzău 2009, în parteneriat cu autoritățile locale, au lansat un program pentru implementarea punctelor de colectare a ambalajelor SGR. Această colaborare este menită să sprijine micii comercianți și să faciliteze accesul cetățenilor la punctele de returnare pentru a-și recupera garanția. Prin instalarea automatelor de colectare (RVM-uri) și un management eficient al ambalajelor care fac obiectul SGR, proiectul susține comunitatea locală, prin facilitarea organizării de puncte de colectare în proximitate.

 1. Ați decis să veniți în sprijinul micilor comercianți din județul Buzău pentru ca aceștia să își poată îndeplini obligația legală de organizare a punctelor de returnare a ambalajelor ce fac obiectul SGR. De ce și cum faceți acest lucru?

Sprijinul acordat micilor comercianți din județul Buzău pentru organizarea punctelor de returnare a ambalajelor în cadrul Sistemului Garanție-Returnare (SGR) este esențial din mai multe motive. În primul rând, multe persoane din mediul rural întâmpină dificultăți în a-și recupera garanția pentru ambalaje, deoarece încă nu au acces la infrastructura necesară în localitățile lor. Acest proiect facilitează recuperarea garanțiilor și oferă beneficii, atât pentru cetățeni, cât și pentru micii comercianți, care își pot crește vânzările prin participarea la acest sistem.

Pe lângă asta, proiectul sprijină și UAT-urile în gestionarea și raportarea ambalajelor colectate, contribuind astfel la atingerea obiectivelor de mediu și la responsabilizarea comunităților în ceea ce privește reciclarea.

Într-adevăr, ne-am decis să venim în sprijinul micilor comercianți și, totodată, al UAT-urilor pe raza cărora aceștia își desfășoară activitatea. Monitorizăm permanent situația deșeurilor din județ, iar odată cu lansarea programului SGR am observat că lipsa spațiului de depozitare, a personalului pentru colectarea manuală și a cunoștințelor privind gestiunea ambalajelor returnabile sunt probleme frecvent întâmpinate de micii comercianți.

O parte a acestui program va fi RVM-ul mobil care ne va facilita colectarea ambalajelor cu garanție din comunele cu un flux scăzut de ambalaje. Această soluție este folosită și în alte țări care au implementat programul SGR.

În urma discuțiilor cu reprezentanții UAT-urilor, am decis împreună că ar trebui să montăm aparate RVM, pe care le considerăm soluția optimă. Astfel, toți micii comercianți din județ vor putea participa la acest program, iar cetățenii care returnează ambalajele vor avea posibilitatea de a alege comerciantul unde să folosească voucherul sau opțiunea de returnare în numerar a garanției. 

2. Care este infrastructura proiectului și care sunt beneficiile pentru micii comercianți?

Proiectul prevede montarea de automate tip RVM, acele automate de colectare automată a ambalajelor, în colaborare cu  UAT-urile din județul Buzău și cu micii comercianți. Pentru început, dorim montarea acestora în acele UAT-uri care au un flux mare de ambalaje, urmând ca ulterior să extindem proiectul în funcție de celelalte cerințe din județ.

Beneficiile pentru micii comercianți sunt semnificative, de la creșterea vânzărilor (atragerea de clienți care, în majoritatea cazurilor, folosesc voucherele primite de la automate pentru a face cumpărături în magazin), la reducerea încărcării personalului și până la optimizarea spațiului de depozitare, adică eliminarea spațiului ocupat pentru stocarea sacilor cu ambalaje și reducerea riscului de blocaj operațional.

Prin aceste măsuri, ne propunem să ușurăm activitatea micilor comercianți și să creăm o infrastructură sustenabilă de gestionare a deșeurilor, cu un impact pozitiv asupra comunităților locale.

3. Ce rol joacă UAT-urile sau ADI (Asociație de Dezvoltare Intercomunitară) în acest proces?

Noi, ca ADI, suntem inițiatorii proiectului și parte din contractul de implementare, având un rol central în asigurarea bunei desfășurări a acestuia. În această calitate, ADI acționează ca liant între comercianți si UAT-uri. UAT-urile pun la dispoziție spațiile necesare pentru montarea automatelor RVM și beneficiază direct de colectarea separată a deșeurilor de ambalaj, realizată într-un mod eficient și controlat. Astfel, contribuția UAT-urilor este esențială pentru succesul proiectului, asigurând sprijin logistic și facilitând accesul cetățenilor la acest serviciu.

Până în acest moment nu am putut implementa acest proiect din motive de natură financiară și operațională. În primul rând, conform legii, garanțiile plătite ar trebui sa treacă prin bugetul local, lucru care este imposibil (sau aproape imposibil). De asemenea, presiunea asupra bugetului local generată de achiziția unui aparat RVM este mare în majoritatea cazurilor. În al doilea rând, pentru a avea succes, aceste RVM-uri trebuie operate de către specialiști, companii care au experiență în domeniu. Soluția fezabilă pentru gestionarea ambalajelor a fost identificată de către ADI și implică colaborarea cu un operator privat cu experiență în domeniu, care se va ocupa și de fluxul financiar. În egală măsură, experiența dovedită în gestionarea ambalajelor și proactivitatea în identificarea soluțiilor viabile necesare UAT-urilor au constituit premisele unui parteneriat public privat, în care toate părțile implicate își găsesc rolul specific. Rezolvarea situației gestionării ambalajelor, atât în mediul rural cât și în urban, își găsește soluția, în opinia noastră, prin acest gen de parteneriat. 

4. Cum au decurs până acum discuțiile cu UAT-urile?

UAT-urile membre ale Asociației de Dezvoltare Intercomunitară Eco Buzău 2009 au primit cu entuziasm acest proiect, arătându-se foarte interesate de implementarea lui. Cerințele micilor comercianți pentru automate RVM erau deja ridicate, mai ales din cauza lipsei de spațiu de depozitare și a nevoii de a crea un cadru mai accesibil pentru cetățeni în vederea recuperării garanției. În multe cazuri, cetățenii erau nevoiți să transporte ambalajele până în alte localități dotate cu aceste automate pentru a-și putea recupera garanția. Această inițiativă le oferă o soluție locală și convenabilă, îmbunătățind astfel calitatea vieții în comunitate.

5. Cum își vor recupera cetățenii garanția?

Pentru a-și recupera garanția, cetățenii vor putea returna ambalajele la RVM-ul instalat. La finalul procesului de colectare, automatul va emite un voucher cu valoarea garanției aferente ambalajelor returnate, iar oamenii vor putea folosi voucherele fie pentru achiziția de produse, fie pentru a solicita returnarea în numerar a contravalorii la magazinele înrolate din raza UAT-ului.

Puncte preluare anunturi  "Evenimentul Regional al Moldovei"  in Iasi

<>

Adauga comentariul tau

Nume:

E-mail:

Comentariu:

Security Code
Imagine noua

ULTIMA ORA
Bancul Zilei

04:55

1. Informatii generale privind autoritatea contractanta, in special denumirea, codul de identificare fiscala, adresa, numarul de telefon, fax si/sau adresa de e-mail, persoana de contact: Comuna Pochidia, cu sediul in comuna Pochidia, sat Borodesti, Str. Principala nr. 69, judetul Vaslui, cod postal 737552, telefon 0335/407.239, e-mail: pochidia@yahoo.com, cod fiscal 16396425. 2. Informatii generale privind obiectul procedurii de licitatie publica, in special descrierea si identificarea bunului care urmeaza sa fie vandut: 4 parcele de teren intravilan, situate in comuna Pochidia, sat Salceni, F.N., apartinand domeniului privat al Comunei Pochidia, identificate astfel: -Parcela A, 1.130 mp, nr. cadastral 70780, CF 70780, cu acces direct la drum, T 39, P 1015/25; -Parcela B, 1.130 mp, nr. cadastral 70781, CF 70781, cu acces direct la drum, T 39, P 1015/27 -Parcela C, 1.000 mp, nr. cadastral 70769, CF 70769, cu acces direct la drum, T 39, P 1015/18; -Parcela D, 1.040 mp, nr.cadastral 70771, CF 70771, cu acces direct la drum, T 39, P 1015/2; conform H.C.L.Pochidia nr. 41/30.09.2024 si temeiului legal: O.U.G. nr. 57/03.07.2019. 3. Informatii privind documentatia de atribuire: se regasesc in caietul de sarcini. 3.1. Modalitatea sau modalitatile prin care persoanele interesate pot intra in posesia unui exemplar al documentatiei de atribuire: la cerere, de la sediul institutiei, Compartiment Secretar sau se poate consulta pe site-ul: www.pochidia.ro. 3.2. Denumirea si datele de contact ale serviciului/ compartimentului din cadrul vanzatorului, de la care pot obtine un exemplar din documentatia de atribuire: Se poate obtine de la Compartimentul Secretar, din cadrul Comunei Pochidia, comuna Pochidia, sat Borodesti, Str. Principala nr. 69, judetul Vaslui. 3.3. Costul si conditiile de plata pentru obtinerea acestui exemplar, unde este cazul, potrivit prevederilor O.U.G. nr. 57/2019 privind Codul administrativ: 50 Lei/exemplar, ce se achita numerar la Casieria institutiei, sau se poate descarca de pe site-ul institutiei: www.pochidia.ro -gratuit. 3.4. Data-limita pentru solicitarea clarificarilor: 09.01.2025, ora 10.00. 4. Informatii privind ofertele: 4.1. Data-limita de depunere a ofertelor: 17.01.2025, ora 10.00. 4.2. Adresa la care trebuie depuse ofertele: Comuna Pochidia, comuna Pochidia, sat Borodesti, Str. Principala nr. 69, judetul Vaslui, Compartiment Secretar. 4.3. Numarul de exemplare in care trebuie depusa oferta: intr-un singur exemplar, intr-un plic sigilat. 5. Data si locul la care se va desfasura sedinta publica de deschidere a ofertelor: 21.01.2025, ora 13.00, Comuna Pochidia, comuna Pochidia, sat Borodesti, Str. Principala nr. 69, judetul Vaslui, Sala de sedinte. 6. Denumirea, adresa, numarul de telefon si/sau adresa de e-mail ale instantei competente in solutionarea litigiilor aparute si termenele pentru sesizarea instantei: Sectia de Contencios Administrativ a Tribunalului Vaslui, Vaslui, Str. Stefan cel Mare nr. 54, judetul Vaslui, telefon 0235/311.582, fax 0235/312.432, e-mail: tr-vaslui@just.ro. 7. Data transmiterii anuntului de licitatie catre institutiile abilitate, in vederea publicarii: 21.11.2024.
Primăria Comunei Valea Lupului, jud. Iași, cu sediul în Com. Valea Lupului, Aleea Irisului nr. 8, CUI 16384625, tel 0232/272590, e-mail primaria_valealupului@yahoo.com, organizează în data de 31.01.2025, licitație în vederea vânzării terenului intravilan în suprafață de 26.770 mp, nr. cadastral 100107, CF nr. 100107, zona Dedeman 1. Informaţii generale privind concedentul, în special denumirea, codul fiscal, adresa, numărul de telefon, telefax şi/sau adresa de e-mail a persoanei de contact etc: UAT Comuna Valea Lupului, jud. Iași, cu sediul în Com. Valea Lupului, Aleea Irisului nr. 8, CIF 16384625, tel 0232/272590, e-mail primaria_valealupului@yahoo.com 2. Informații generale privind obiectul procedurii de licitație publică, în special descrierea și identificarea bunului care urmează să fie vândut: teren intravilan în suprafață de 26.770 mp, situată în Sat Uricani, Comuna Miroslava, județul Iași, zona Dedeman, nr. cadastral 100107, CF nr. 100107, teren proprietate privată a Comunei Valea Lupului 3. Informații privind documentația de atribuire: se regăsesc în caietul de sarcini 3.1 Modalitatea sau modalitățile prin care persoanele interesate pot intra în posesia unui exemplar al documentației de atribuire: la cerere, de la sediul autorității sau de pe site-ul autorității wwww.comuna-valealupului.ro 3.2 Denumirea și datele de contact ale serviciului/compartimentului din cadrul vânzătorului, de la care pot obține un exemplar din documentația de atribuire: de la Registratura primăriei, Aleea Irisului nr. 8, sat Valea Lupului, Comuna Valea Lupului, județul Iași sau de pe site-ul autorității: www.comuna-valealupului.ro 3.3 Costul și condițiile de plată pentru obținerea acestui exemplar, unde este cazul, potrivit prevederilor O.U.G. nr. 57/2019 privind Codul administrativ: se obține gratuit, atât de la sediul autorității, cât și de pe site-ul autorității 3.4 Data-limită pentru solicitarea clarificărilor: 23.01.2025, orele 16.00 4. Informații privind ofertele: se regasesc în caietul de sarcini 4.1 Data-limită de depunere a ofertelor: 31.01.2025, orele 09.00 4.2 Adresa la care trebuie depuse ofertele: Comuna Valea Lupului, Aleea Irisului nr. 8, Județul Iași 4.3 Numărul de exemplare în care trebuie depusă oferta: un singur exemplar original 5. Data și locul la care se va desfașura ședința publică de deschidere a ofertelor: 31.01.2025, orele 11.00, Primăria Comunei Valea Lupului - Sala de consiliu, Aleea Irisului nr. 8, Comuna Valea Lupului, Județul Iași 6. Denumirea, adresa, numarul de telefon și/sau adresa de e-mail ale instanței competente în soluționarea litigiilor apărute și termenele pentru sesizarea instanței: Tribunalul Iași, Strada Elena Doamna nr. 1A, telefon: 0232.260.600, 0232.248.000, 0332.403.666, Fax: 0332.435.700, e-mail: tr-iasi-reg@just.ro
ANUNȚ DE PARTICIPARE LA LICITAȚIE PUBLICĂ privind închirierea prin licitație publică a două spații ce aparțin domeniului public al Comunei Tămășeni, Jud. Neamt. 1.Informații generale privind autoritatea contractantă in special denumirea,codul de identificare fiscală, adresa,numărul de telefon,fax și/sau adresa de e-mail,persoană de contact:Comuna Tămășeni, strad Unirii, nr.157 județul Neamț, telefon: 0233749494, fax: 0233749333 e –mail: primariatamaseni@yahoo.com.Informații generale privind obiectul procedurii de licitație publică,in special descrierea bunurilor care urmează să fie concesionate:Spațiu în suprafață de 118,53 mp ce aparține domeniului public al Comunei Tămășeni, situat pe Str. Unirii, nr. 373, la etajul 1 al Dispensarului Uman din satul Adjudeni, com. Tămășeni, Jud. Neamț. Închirierea se va realiza conform HCL nr.66/16.12.2024 si OUG nr. 57/2019. Spațiu în suprafață de 117,45 mp ce aparține domeniului public al Comunei Tămășeni, situat pe Str. Unirii, nr. 373, la etajul 1 al Dispensarului Uman din satul Adjudeni, com. Tămășeni, Jud. Neamț.Închirierea se va realiza conform HCL nr.67/16.12.2024 si OUG nr. 57/2019. 2.Informații privind documentația de atribuire : se regăsesc in caietul de sarcini. 2.1.Modalitatea sau modalitațile prin care persoanele interesate pot intra in posesia unui exemplar din documentația de atribuire:la sediul Comunei Tămășeni sau în baza unei solicitari scrise sau in format electronic adresate către Primăria comunei Tămășeni.2.2.Denumirea si datele de contact ale compartimentului de la care se pot obține un exemplar din documentația de atribuire: Primăria comunei Tămășeni, Compartiment administrare domeniul public și privat, fond funciar, cadastru și resurse umane.2.3.Costul si condițiile de plată pentru obținerea acestui exemplar, unde este cazul, potrivit prevederilor OUG nr.57/2019 privind Codul administrativ: 10,00 lei poate fi achitat in numerar la casieria unitații.2.4.Data–limită de pentru solicitarea clarificărilor 08.01.2025 ora 12:00.3.Informații privind ofertele:3.1.Data-limită de depunere a ofertelor : 15.01.2025 ora 10:00.3.2. Adresa la care trebuie depuse ofertele: Primăria comunei Tămășeni, strada Unirii, nr.157, județul Neamț, la registratură.3.3.Numărul de exemplare în care trebuie depusă oferta: 2 exemplare. 4.Data si locul la care se va desfașura sedința publică de deschidere a ofertelor: 16.01.2025 ora 10:00, Primăria comunei Tămășeni, strada Unirii, nr.157, județul Neamț.6.Denumirea, adresa, numărul de telefon și /sau adresa de e-mail ale instanței competente in soluționarea litigiilor apărute si termenele pentru sesizarea instanței : Judecătoria Roman, Piata Roman Voda nr. 1 cod postal 611022 telefon 0233 743858 fax 0233 742583 , e-mail : jud – roman@just.ro. 7.Data transmiterii anunțului de licitație către instituțiile abilitate in vederea publicării: 17.12.2024. Primar, Lucaci Stefan
NX PRINT SRL: Anunț de lansare a proiectului „CREȘTEREA INTENSITĂȚII DIGITALE A NX PRINT SRL”
24/12/2024 08:59

  COMUNICAT DE PRESĂ Data: 24.12.2024 ANUNT DE LANSARE A PROIECTULUI „CRESTEREA INTENSITĂTII DIGITALE A NX PRINT SRL”, COD SMIS 321055

Un avion al companiei Swiss Air a aterizat forțat în Austria. Decolase din București
23/12/2024 21:13

O cursă a companiei elveţiene Swiss Air care decolase de la Bucureşti cu destinaţia Zurich a fost nevoită să aterizeze luni la Graz, in Austria, după ce, potrivit presei, ar fi fost detectat fum in cabin ...

NX PRINT SRL: Anunț de lansare a proiectului „CREȘTEREA INTENSITĂȚII DIGITALE A NX PRINT SRL”
23/12/2024 09:50

 COMUNICAT DE PRESĂ Data: 23.12.2024 ANUNT DE LANSARE A PROIECTULUI „CRESTEREA INTENSITĂTII DIGITALE A NX PRINT SRL”, COD SMIS 321055

COMUNICAT DE PRESĂ. DATA: 23.12.2024. ANUNȚ DE LANSARE A PROIECTULUI „CREȘTEREA INTENSITĂȚII DIGITALE A NX PRINT SRL”,  COD SMIS 321055
23/12/2024 09:30

 COMUNICAT DE PRESĂ. DATA: 23.12.2024. ANUNT DE LANSARE A PROIECTULUI „CRESTEREA INTENSITĂTII DIGITALE A NX PRINT SRL”, COD SMIS 321055

Ilie Bolojan, despre tăierea veniturilor: Problema nu este că cineva nu doreşte să indexeze salarii sau sporuri, ci să gândeşti dacă ai resursele financiare
23/12/2024 00:19

Preşedintele interimar al PNL, Ilie Bolojan, a declarat, duminică seară, că la anul trebuie avut grijă ca deficitul care este foarte mare să nu crească şi mai mult. ”Problema nu este ca cineva nu dore ...

Se schimbă plata cu cardul. Ce lege a promulgat Iohannis
22/12/2024 22:05

Se schimbă plata cu cardul. Presedintele Klaus Iohannis a promulgat legea care modifică regulile pentru emiterea bonurilor fiscale pentru plăti cu cardul. Conform noilor reglementări, comerciantii nu mai su ...

Raport SRI și SIE: Oamenii Rusiei, implicați în preluarea E.ON de către compania de stat din Ungaria
21/12/2024 10:50

O tranzactie de mari proportii se pregăteste pe piata de energie. Compania E.ON, principalul furnizor de energie din Romania ar putea fi cumpărată de către MVM, compania de stat din Ungaria. La Guvern s-au ...

 Comunicat de presa - Eficientizare energetica Spitalul Clinic de Recuperare
21/12/2024 09:30

 Comunicat de presa - Eficientizare energetica Spitalul Clinic de Recuperare

ANRE majorează tarifele de distribuție și transport energie electrică începând cu 1 ianuarie 2024
20/12/2024 18:23

 Autoritatea Natională de Reglementare in Domeniul Energiei (ANRE) a pus in dezbatere publică proiecte de ordine pentru majorarea tarifelor de distributie si transport al energiei electrice, in ...

O nouă lege pentru românii care construiesc sau dărâmă o casă! Ce obligație au aceștia
20/12/2024 13:59

O nouă lege pentru romanii care construiesc sau dăramă o casă! Se schimbă legea pentru persoanele sau companiile care obtin autorizatii de constructie sau demolare. Senatul Romaniei a adoptat o propunere ...

Aboneaza-te la cele mai noi stiri din Regiunea Moldovei