Călăuze prin hăţişurile birocratice, o nouă şi foarte rentabilă meserie

Dimensiune font:

| 11-03-2025 21:00

 Deşi informatizarea s-a introdus cu multă vreme în urmă, birocraţia românească e aceeaşi. Înceată, greoaie, stupidă. Ţi se cer tot felul de acte fără nicio noimă, celebrul „dosar cu şină”, te trimit de la un ghişeu la altul, de la o instituţie la alta, cu toate că funcţionarii au acces instantaneu la orice informaţie este necesară. Pentru cetăţeanul obişnuit, doar consum de timp şi nervi, zbateri mai atroce ca a peştelui pe uscat. Mai nou, s-a introdus şi chestia asta cu programările online. Site-uri atât de anapoda gândite, cât îi e greu şi unuia familiarizat cu tehnica de calcul. Ce să mai să mai vorbim de o bătrână, pensionată de la CAP şi care abia desluşeşte literele? Pentru ea, online înseamnă ceva, într-o limbă străină...

Aşa a apărut o nouă meserie, călăuza.

 

 

Are doar opt clase, dar vorbeşte aproape ca un intelectual

Primul din Iaşi care s-a apucat de aşa ceva e Stelică. Acum aproape zece ani i-a venit ideea. Nici el nu e foarte şcolarizat, are doar opt clase, dar vorbeşte aproape ca un intelectual. Pe atunci, nu putea emite asemenea pretenţii. Stă într-o comună limitrofă municipiului, n-are nicio calificare, până la 45 de ani a lucrat ocazional, ca zilier în agricultură. Fără carte de muncă. I-a murit nevasta, care fusese angajată la un magazin sătesc, era singura ce avea un venit stabil în familie. Copiii, deja majori, plecaseră la mult mai bine.

Stelică e bolnav cronic, nu mi-a dat voie să menţionez despre ce e vorba. În lipsă de soluţii, a ales să se pensioneze medical. Vara lui 2016 a fost pentru el una de coşmar. Calvar non-stop. Pleca de-acasă cu autobuzul de 8.05, se întorcea cu ultima cursă, cea de la 20.05. Ajungea în oraş, urma statul la coadă, umblătura, trasul actelor la xerox, altă coadă, drumuri pe care nu le putea parcurge pedestru pe caniculă, doar cu mijloacele de transport în comun. Biletele de călătorie, alţi bani, altă distracţie.

Expertize medicale deloc gratuite, mai trebuia şi câte o pauză de răsuflare, o răcoritoare, din Iaşi au dispărut ţâşnitorile, unde te puteai hidrata gratis. În cele 12 ore de navigat prin oraş, bineînţeles, îl mai presau şi necesităţile fiziologice. Toaletele publice, mult prea puţine. Cum vedea una, cum o accesa. Intrarea era încă un leu, dar dacă o faci de patru-cinci ori, înseamnă măcar trei pâini. La preţurile de atunci.

Clar, nu poţi sta nemâncat atâtea ore. Un sandwich, cel mai ieftin, câţiva covrigi, un hot-dog, se adună. La sfârşitul verii acelui an, Stelică rămăsese „total sportiv”, cheltuise toţi banii strânşi de-a lungul timpului, vânduse o bună parte din mobilier, butelia, mai toată garderoba. Evident, la preţuri de nimic. Situaţie disperată. N-avea lemne, se apropia iarna. Nu mai avea ce mânca. La propriu. Se înţolea de la tomberoanele de gunoi...

 După cele patru doze de bere, Stelică a inventat meseria de călăuză în birocraţie

În septembrie, i-a venit decizia de pensionare. Dar primii bani i-a primit abia la începutul lui decembrie. Un mare avantaj, a încasat trei pensii minime o dată. După ce i-a venit decizia, n-a mai avut cheltuieli, dar nici bani. A făcut foamea la modul concret. Ceai preparat la căldura soarelui şi pâine uscată, primită din milă de la consăteni. „Stăteam în pat şi mă tot gândeam. Ce-o să fie mai încolo? Mă mai pot întreţine sau mă spânzur de-un copac?”.

Nu mai ţine minte exact data. Probabil 13 sau 14 decembrie 2016. A venit poştaşul, i-a dat cuponul şi banii, din acel moment viaţa lui s-a schimbat total. Era pe la amiază, încă nu-i venea să creadă, s-a întins în pat, dar n-a dormit. A stat aşa vreo jumătate de oră, până când l-a atins marea revelaţie.

S-a dus apoi la magazin, şi-a cumpărat de-ale gurii şi patru doze de bere. Nu mai savuroase licoarea de prin aprilie. Şi până atunci, doar din aia la pet. A vrut să se boierească. Singura lui zi de lăfăială, că, după aia a trecut la treabă. După cele patru doze, Stelică a inventat meseria de călăuză în birocraţie.

 Lovitura a dat-o la o bodegă din zona gării.

Avea bani, a doua zi, dis-de-dimineaţă, a plecat iarăşi în oraş. Cu cursa de 8.05. Mai întâi, s-a oprit la un second-hand cu îmbrăcăminte şi încălţăminte din Târgu Cucu. Cu 250 lei, şi-a rezolvat parţial aspectul comercial. Vânzătorul i-a pus cumpărăturile în trei sacoşe. De acolo, Stelică s-a oprit la toaleta publică din proximitate, a dat şi şpagă de un leu, a intrat într-o cabină, s-a schimbat, zdrenţele de pe el şi încălţările cam dezasamblate le-a îndesat în cele trei sacoşe, apoi le-a aruncat în primul tomberon întâlnit.

După care, s-a dus la tuns şi bărbierit. A mai investit 35 lei în noua lui afacere. S-a întors la SH-ul din Târgu Cucu, şi-a cumpărat o pălărie moft, apoi a luat la rând aproape toate „bombele” din Iaşi. Nu pe toate în acea zi. Ci sistematic, zonă cu zonă, timp de câteva săptămâni.

Intra, comanda o bere la sticlă de jumătate, cerea şi un pahar, că nu se înjoseşte să bea ca toţi gherţoii, se aşeza la o masă şi începea să asculte conversaţiile din jur.

Îl interesa maxim văicărelile celor veniţi de la ţară, ca să capete o pensie pe caz de boală. Ştia prea bine mersurile, era chiar expert. Lovitura a dat-o la o bodegă din zona gării. La o masă din vecinătate stăteau doi bărbaţi şi o femeie. S-a dus la ei şi le-a spus: „Vă pot ajuta, mă pricep, colaborez cu Casa Judeţeană de Pensii, am relaţii peste tot. Dar, nu degeaba!”.

Cei trei, impresionaţi de look-ul lui, l-au crezut, iar el nu i-a ţepuit. Le zis să vină a doua zi, să se întâlnească la un birt din zona centrală, să aducă toate actele, ca să aibă timp să le studieze până începe programul la instituţie.

Călăuza rezolvase, într-o singură zi, ce nu reuşiseră ei, săptămâni în şir. L-au ospătat cu mare generozitate

Oamenii, în disperare de cauză, au mizat pe el şi au câştigat. Stelică i-a condus apoi la cabinetele medicale, peste tot unde a fost nevoie, pe la ora 17.00 s-au oprit, nu mai aveau la ce uşi să bată. Toate instituţiile statului trăseseră heblul. Stelică le-a cerut banii, le-a spus că-i e foame, au mers la un restaurant, au mâncat şi au băut, au sărbătorit reuşita. Călăuza rezolvase, într-o singură zi, ce nu reuşiseră ei, săptămâni în şir. L-au ospătat cu mare generozitate. În sfârşit, dosarele plecaseră la Bucureşti.

Bucuros de acest prim succes, Stelică a continuat să investească în infrastuctură. Tot de la second-hand şi-a cumpărat o geantă diplomat şi un halat alb. Plus o pereche de ochelari de soare. Până în martie, rezolvase deja aproape o sută de clienţi. Nu mai avea deloc stress, îşi luase lemne destule, în casă era căldură, nu trebuia să cheltuiască nimic pe mâncare şi băutură. Doar pe transport şi ţigări. Că nu fumează orice ieftineală. Dar îşi permitea.

Boom-ul afacerii sale s-a produs la venirea primăverii lui 2017. Primii lui clienţi şi-au încasat pensiile, cumulate cele trei luni, au dat de băut la tot satul şi l-au ridicat în slăvi pe Stelică.

 Clientului îi convine, nu face drumuri în zadar, nu stă inutil la cozi, călăuza se ocupă de toate birocraţiile. Win-win.

Din acel moment, Stelică n-a mai trebuit să facă talpă. Numărul lui de telefon e ştiut de mai toţi cei din comunele judeţului, ce caută să obţină pensionarea pe caz de boală. Le zice ferm: „Veniţi măcar câte trei! Nu mă complic cu unul singur!”.

Acum, Stelică e ascultat, e divinizat în mediul sătesc, e omul care le rezolvă toate problemele cu pensionarea. Nu mişcă unul în front. Că, între timp, şi-a făcut relaţii peste tot unde trebuie mers, el se ocupă de programări, de documente, el le pune în ordine actele la dosar. N-a dat niciun rateu în aproape zece ani de când e călăuză. Percepe un comision rezonabil, între 200 şi 300 lei. Clientului îi convine, nu face drumuri în zadar, nu stă inutil la cozi, Stelică se ocupă de toate birocraţiile. Win-win.

 ***

 

Modelul a fost preluat şi de alţii, problemele cu fiscul, cu amenzile, nu se mai ajunge aşa des la procesele având ca speţă grăniţuirea etc. Dar ei sunt la început. Oricum, o afacere rentabilă pentru fiecare parte. O nouă meserie îşi face tot mai mult loc, cea de călăuză prin hăţişurile birocratice. Marcel FLUERARU

 

Evenimentul pe WhatsApp – cele mai tari știri, direct pe telefon!

Ești mereu pe fugă? Noi îți trimitem zilnic cele mai importante 3 știri din Iași, Moldova și țară – scurt, clar, fără spam.

Plus: alerte locale de urgență, noutăți exclusive și acces rapid la anunțuri importante.

► Intră pe canalul nostru oficial:

⇒ Încearcă 3 zile. Dacă nu-ți place, poți ieși oricând.

Puncte preluare anunturi  "Evenimentul Regional al Moldovei"  in Iasi

<>

Adauga comentariul tau

Nume:

E-mail:

Comentariu:

Security Code
Imagine noua

ULTIMA ORA
BANCUL ZILEI

13:35

1. Denumirea, adresa, numarul de telefon, numarul de fax si adresa de e-mail ale autoritatii contractante: Comuna Roma, comuna Roma, sat Roma, Str. Brazilor nr. 54, judetul Botosani, telefon 0231/544.622, fax 0231/565.978, e-mail: primaria.roma@yahoo.ro, cod fiscal 3372114. 2. Denumirea, adresa, numarul de telefon, numarul de fax si adresa de e-mail ale biroului de la care se poate solicita documentatia de atribuire. Daca este cazul, costul si conditiile de plata in vederea obtinerii documentatiei de atribuire: Biroul Achizitii Publice, din cadrul Comunei Roma, cu sediul in comuna Roma, sat Roma, Str. Brazilor nr. 54, judetul Botosani, telefon 0231/544.622, fax 0231/565.978, e-mail: primaria.roma@yahoo.ro, cod fiscal 3372114. Documentatia de atribuire in format electronic este pusa de catre Autoritatea Contractanta cu titlu gratuit la dispozitia ofertantilor care au inaintat o solicitare in acest sens. 3. a) Locul prestarii serviciilor: Comuna Roma, cu satele apartinatoare Roma si Cotargaci, judetul Botosani. b) Obiectul concesionarii; natura si dimensiunea prestarilor: Serviciul de utilitate publica de distributie a gazelor naturale in Comuna Roma, cu satele apartinatoare Roma si Cotargaci, judetul Botosani, conform art. 8 H.G.209/2019. c) Termenul de finalizare sau durata contractului: 49 de ani. 4. a) Termenul de depunere a ofertelor: 20.06.2025, ora 10.00. b) Adresa la care trebuie transmise ofertele: Comuna Roma, Roma, sat Roma, Str. Brazilor nr. 54, judetul Botosani, telefon 0231/544.622, fax 0231/565.978, e-mail: primaria.roma @yahoo.ro. c) Limba sau limbile in care trebuie redactate ofertele: romana. d) Data, ora si locul deschiderii ofertelor: 20.06.2025, ora 11.00, Comuna Roma, comuna Roma, sat Roma, Str. Brazilor nr. 54, judetul Botosani. 5. Conditiile personale, tehnice si financiare pe care trebuie sa le indeplineasca ofertantii: conform documentatiei de atribuire. 6. Criterii utilizate la atribuirea contractului: conform documentatiei de atribuire. 7. Dupa caz, procentajul minim din lucrari care trebuie acordat partilor terte: conform documentatiei de atribuire. 8. Data trimiterii spre publicare a anuntului de participare: 30.04.2025. 9. Denumirea si adresa organismului competent de rezolvare a contestatiilor si, dupa caz, de mediere. Informatii exacte privind termenele de depunere a contestatiei si, dupa caz, denumirea, adresa, numarul de telefon, numarul de fax si adresa de e-mail ale biroului de la care se pot obtine aceste informatii: Tribunalul Botosani, Sectia de Contencios -Administrativ, cu sediul in orasul Botosani, Str. Maxim Gorki nr. 8, judetul Botosani, telefon 0231/511.739, fax 0231/531.832, email: tr-botosani@just.ro.
Informatii generale privind autoritatea contractanta, in special denumirea, codul fiscal, adresa, numarul de telefon, telefax si/sau adresa de e-mail ale persoanei de contact: Orasul Flamanzi, cu sediul in oras Flamanzi, Str.Dumitru Iov nr.284, judetul Botosani, telefon 0231/552.351, fax 0231/552.626, e-mail: orasflamanzi@yahoo.com, cod fiscal 3372173. Reglementari legale privind acordarea de finantare nerambursabila: In baza Legii nr. 350/2005 privind regimul finantarilor nerambursabile din fonduri publice alocate pentru activitati nonprofit de interes general; Hotararea Consiliului Local Orasul Flamanzi nr. 36/17.03.2025 privind aprobarea bugetului local pentru anul 2025, a bugetului activitatilor finantate integral din venituri proprii. Suma totala alocata de la bugetul local este de 40.000 Lei si se aloca in intregime pentru activitati cultural sportive. Criteriile de acordare a finantarilor nerambursabile sunt cele prezentate in Regulamentul privind acordarea de finantare nerambursabila de la bugetul local pentru activitatile nonprofit de interes local aprobat prin Hotararea Consiliului Local Flamanzi nr. 10/31.01.2014, modificata prin Hotararea Consiliului Local Orasul Flamanzi nr. 48/28.03.2025. Documentatia pentru elaborarea si prezentarea propunerilor de proiecte/ programe se poate obtine de pe site-ul Orasului Flamanzi: https://orasul- flamanzi.ro. Documentatia de solicitare a finantarii nerambursabila se poate descarca de pe site-ul autoritatii contractante: https://orasul- flamanzi.ro si se poate procura de la sediul Orasului Flamanzi, orasul Flamanzi, Str. Dumitru Iov nr. 284, judetul Botosani. Data-limita pentru depunerea propunerilor de proiecte: 12.06.2025, ora 16.00, la adresa: Orasul Flamanzi, orasul Flamanzi, Str. Dumitru Iov nr. 284, judetul Botosani. Perioada la care se desfasoara selectia de proiecte, verificarea eligibilitatii, a indeplinirii criteriilor referitoare la capacitatea tehnica si financiara si evaluarea propunerilor de proiecte este 16.06.2025 -17.06.2025.
Orasul Harlau clarifica regimul finantarilor nerambursabile din fonduri publice alocate pentru activitati nonprofit. Informatii generale privind autoritatea contractanta, in special denumirea, codul fiscal, adresa, numarul de telefon, telefax si/sau adresa de e-mail ale persoanei de contact: Orasul Harlau, cu sediul in orasul Harlau, Str. Musatini nr.1, judetul Iasi, telefon/fax 0232/720.412/ 0232/720.777, e-mail: primariahirlau @yahoo.com, juridic@ primaria- hirlau.ro, cod fiscal 4541190. Reglementari legale privind acordarea de finantare nerambursabila: In baza Legii nr. 350/2005 privind regimul finantarilor nerambursabile din fonduri publice alocate pentru activitati nonprofit de interes general, cu modificarile si completarile ulterioare si H.C.L. Harlau nr. 27/26.03.2025 privind aprobarea bugetului pe anul 2025. Perioada de finantare: anul 2025. Suma totala alocata de la bugetul local este de 160.000 Lei si se aloca in intregime pentru domeniul Sport. Criteriile de acordare a finantarilor nerambursabile sunt cele prezentate in Regulamentul Orasului Harlau aprobat prin H.C.L. Harlau nr. 53/27.04.2017 privind regimul finantarilor nerambursabile alocate de la bugetul local pentru activitatile nonprofit de interes local, cu modificarile si completarile ulterioare. Documentatia pentru elaborarea si prezentarea propunerilor de proiecte/ programe se poate obtine de pe site-ul: www.primaria hirlau.ro. Documentatia de solicitare a finantarii nerambursabile se poate descarca de pe site-ul autoritatii contractante: www.primaria hirlau.ro sau se poate procura de la sediul Orasului Harlau, Harlau, Str. Musatini nr. 1, judetul Iasi. Data-limita pentru depunerea propunerilor de proiecte: 15.05.2025, ora 14.00, la Compartimentul Registratura al Orasului Harlau, Harlau, Str. Musatini nr. 1, judetul Iasi. Perioada la care se desfasoara selectia de proiecte, verificarea eligibilitatii, a indeplinirii criteriilor referitoare la capacitatea tehnica si financiara si evaluarea propunerilor de proiecte este: 16.05.2025 -19.05.2025.
1. Informatii generale privind autoritatea contractanta, in special denumirea, codul de identificare fiscala, adresa, numarul de telefon, fax si/sau adresa de e-mail, persoana de contact: Municipiul Vaslui, cu sediul in municipiul Vaslui, Str. Spiru Haret nr. 2, judetul Vaslui, telefon 0235/310.999, fax 0235/315.946, e-mail: pmv@primariavaslui.ro, cod fiscal 3337532. 2. Informatii generale privind obiectul procedurii de licitatie publica, in special descrierea si identificarea bunului care urmeaza sa fie inchiriat: -4 terenuri apartinand domeniului public al Municipiului Vaslui, in vederea amplasarii de terase provizorii, situate in municipiul Vaslui, F.N., conform caietului de sarcini, H.C.L. Vaslui nr. 151/30.04.2025 si O.U.G. nr. 57/03.07.2019, identificate astfel: -T1 -suprafata de 75 mp, situat in imediata vecinatate a cladirii fostului Palat al Telefoanelor; -T2 -suprafata de 35 mp, situat pe platoul pietonal din zona Teatrului de Vara, in fata restaurantului Crama Domneasca; -T3 -suprafata de 64 mp, situat in partea dreapta fata de intrarea principala a Teatrului de Vara; -T4 -suprafata de 67 mp, situat in partea stanga fata de intrarea principala a Teatrului de Vara. 3.Informatii privind documentatia de atribuire: se regasesc in caietul de sarcini. 3.1. Modalitatea sau modalitatile prin care persoanele interesate pot intra in posesia unui exemplar al documentatiei de atribuire: de la sediul Municipiului Vaslui sau de pe site-ul institutiei: www.primaria vaslui.ro. 3.2. Denumirea si datele de contact ale serviciului/ compartimentului din cadrul institutiei de la care se poate obtine un exemplar din documentatia de atribuire: Compartimentul Patrimoniu, etaj 2, cam. 210 din cadrul Municipiului Vaslui, Str. Spiru Haret nr. 2, judetul Vaslui. 3.3. Costul si conditiile de plata pentru obtinerea acestui exemplar, unde este cazul, potrivit prevederilor O.U.G. nr. 57/2019 privind Codul administrativ: Gratuit. 3.4. Data-limita pentru solicitarea clarificarilor: 22.05.2025, ora 16.00. 4. Informatii privind ofertele: 4.1. Data-limita de depunere a ofertelor: 30.05.2025, ora 14.00. 4.2. Adresa la care trebuie depuse ofertele: Municipiul Vaslui, Registratura, municipiul Vaslui, Str. Spiru Haret nr. 2, judetul Vaslui. 4.3. Numarul de exemplare in care trebuie depusa fiecare oferta: se depun intr-un singur exemplar, in original, in doua plicuri sigilate: unul exterior si unul interior. 5. Data si locul la care se va desfasura sedinta publica de deschidere a ofertelor: 02.06.2025, ora 10.00, la sediul administrativ al Pietei Centrale din municipiul Vaslui, Str. Nicolae Iorga nr. 2, judetul Vaslui. 6. Denumirea, adresa, numarul de telefon si/sau adresa de e-mail ale instantei competente in solutionarea litigiilor aparute si termenele pentru sesizarea instantei: Sectia de Contencios Administrativ a Tribunalului Vaslui, municipiul Vaslui, Str.Stefan cel Mare nr.54, judetul Vaslui, telefon/fax 0235/311.582, e-mail: tr-vaslui@just.ro. 7. Data transmiterii anuntului de licitatie catre institutiile abilitate, in vederea publicarii: 08.05.2025.
Trei idei șic de week-end în Iași care te scot din rutină fără să ieși din oraș
15/05/2025 19:04

Iesenii au inceput să redescopere orasul altfel, mai ales in weekendurile in care nu vor să plece prea departe, dar simt nevoia de evadare, relaxare si un pic de frumusete locală. Fie că esti pasionat de ...

Iașul explodează pe harta evenimentelor corporate
15/05/2025 18:54

Cine ar fi crezut că Iasul, cunoscut mai ales pentru trecutul său academic si cultural, avea să se reinventeze in doar cativa ani ca unul dintre cele mai efervescente centre de evenimente transformatoare din ...

Iașul, în epicentrul riscului seismic. Un „tunel energetic” canalizează undele cutremurelor direct spre Moldova!
15/05/2025 18:31

* renumitul fizician iesean Silviu Gurlui sustine că respectivul canal tectonic se intinde pe o distantă de aproximativ 1.100 km, pornind din nordul Mării Egee si traversand Macedonia, Bulgaria, sudul Romani ...

Indicii ROBOR au revenit pe creștere
15/05/2025 18:30

* indicele la trei luni, in funcţie de care sunt calculate dobanzile la majoritatea creditelor in lei contractate inainte de mai 2019, a crescut de la 7,20 la 7,29% * cel la sase luni, folosit la calcularea ra ...

  Ce mai caută angajatorii în 2025?  Top 10 joburi bine plătite la Iași, chiar și fără facultate
15/05/2025 18:21

Piata muncii din Iasi trece printr-o transformare vizibilă. În 2025, nu mai contează atat de mult ce diplomă ai, ci ce stii să faci. Companiile locale sunt tot mai dispuse să angajeze oameni fără f ...

Lumea medicală ieșeană caută soluții la „iarnă demografică”
15/05/2025 18:00

* „Specialiştii din mai multe domenii trebuie să lucreze impreună pentru a construi o strategie care pentru ţara noastră este absolut vitală. Gandiţi-vă ce inseamnă ca populaţia Romaniei să fie ...

Primăria remodelează zona centrală a Iașului!
15/05/2025 18:00

* vor avea loc interventii asupra esplanadei Teatrului National, incluzand strada Matei Milo si un tronson al străzii Cuza Vodă cuprins intre străzile I.C. Brătianu si Mănăstirea Dancu * se urmăreste rec ...

Pasajul Alexandru cel Bun a intrat în reparații capitale
15/05/2025 17:55

* lucrările de reparatii la Pasajul Alexandru cel Bun vor fi făcute in asa fel incat circulatia să nu fie blocată Au inceput lucrările de reparatii capitale la pasajul Alexandru cel Bun, in cadrul unui co ...

  Elevii din Iași învață meseriile viitorului. Educație alternativă și inovație reală în școlile de azi
15/05/2025 17:32

Scolile iesene nu mai seamănă cu cele de acum 20 de ani. Tablele negre au fost inlocuite de ecrane interactive, iar orele de informatică au devenit ateliere de programare si robotică. În cadrul progra ...

Conferința EURINT. 25 de ani de excelență academică și dialog european, celebrați la Iași
15/05/2025 15:18

Universitatea „Alexandru Ioan Cuza” din Iasi devine vineri, 16 mai 2025, un nod european de gandire, reflectie si colaborare. Începand cu ora 9:30, Aula Magna „Mihai Eminescu” va g ...

Aboneaza-te la cele mai noi stiri din Regiunea Moldovei