Camioanele n-au nevoie de vize vamale dacă beneficiarii mărfii nu sunt din Iaşi!
Dimensiune font:
Despre relocarea Vămii din capăt CUG se discută deja de 2-3 ani la Iași, în contextul supraaglomerării traficului * camioanele rămân parcate pe șoseaua Nicolina, de-o parte și de alta, iar acest lucru creează mari dificultăți într-o zonă oricum afectată de creșterea majoră a numărului de autovehicule odată cu dezvoltările imobiliare din capătul orașului și comunele limitrofe * Ministerul de Finanţe spune, indirect, că nu are soluţii pentru relocarea vămii, putând, cel mult, aproba libera trecere a TIR-urilor care nu descarcă marfa în Iaşi
Zilele trecute, ieşenii nevoiţi în a străbate distanţa dintre Lunca Cetăţuii şi Podu Roş s-au văzut prizonieri în mijloacele de transport în comun. Autobuzele de pe traseele 27, 44 şi 41 nu au putut înainte din cauza unei coloane de maşini care s-a întins pe distanţa a doi kilometri, motivul constituindu-l gâtuirea traficului în zona Tehnopolis, din cauza TIR-urilor parcate pe ambele sensuri de mers. „Am făcut o oră până la Tehnopolis, din Ciurea. Este inadmisibil ca din cauza camoioanelor să suferim cu toţii. Mă întreb dacă ce-ar fi fost dacă nu exista banda unică? Făceam două ore până în Podu Roş...”, s-a plâns o ieşeancă. Alţii călători au luat-o pe jos, pentru a ajunge în Rond Tehnopolis. „Am coborât după Valea Adâncă şi am ajuns înaintea autobuzului. Erau doi poliţişti care dirijau circulaţia. Lumea le-a reproşat faptul că nu reuşesc să fluidizeze traficul”, mărturiseşte un alt ieşean.
Peste 200 de maşini blochează Şoseaua Nicolina în fiecare zi
Discuţiile despre aglomerarea care apare în zona CUG datează de ani buni. În vara anului trecut, de exemplu, la sediul Instituției Prefectului - Județul Iași, a avut loc o întâlnire de lucru menită să rezolve problema aglomerației de la punctul de vămuire din incinta TehnopolIS (capăt CUG). Astfel, dacă în anul 2015, când punctul de tranzit a fost mutat cu sprijinul Primăriei municipiului Iași de pe bd. Nicolae Iorga la TehnopolIS, acesta opera 50 - 60 de autovehicule pe zi, în prezent operează 200 - 220 de autovehicule pe zi. Participanții la discuții au căutat și soluții pe termen lung. „Împreună cu Direcția Regională Vamală și cu celelalte instituții implicate, vom face demersuri comune pe lângă Ministerul Transporturilor pentru ca proiectul viitoarei Autostrăzi a Unirii A8 Ungheni - Iași - Târgu Mureș să prevadă construirea, într-un nod al autostrăzii din afara municipiului, a unui punct de tranzit permanent. Este de așteptat ca transportul rutier de mărfuri să crească în următorii ani, odată cu dezvoltarea infrastructurii și a economiei la nivelul întregii regiuni, iar de aceea avem nevoie de soluții sustenabile pentru aceste probleme”, a explicat atunci primarul Mihai Chirica.
Pe de altă parte, într-o adresă datată 24 octombrie 2024, răspuns la o interpeleare a deputatilui ieşean Alexandru Muraru, Ministerul de Finanţre recunoaşte că relocarea rea Vămii nu este neapărat o prioritate. Autoritatea centrală propune o soluție intermediară pentru reducerea aglomerației din capătul CUG-ului: diminuarea numărului de agenți economici care desfășoară operațiuni la Vama Iași, respectiv prin excluderea celor care nu sunt din județul Iași. „În urma verificărilor pentru perioada 1 iulie 2022 – 31 august 2022, s-a constatat că aproximativ 50% dintre operațiunile de punere în liberă circulație efectuate la Biroul Vamal de Frontieră Iași sunt ale agenților economici care nu au sediul în județul Iași, astfel încât s-a solicitat acestuia analizarea oportunității menținerii a tuturor aprobările pentru punere în liberă circulație pentru operatorii economici care nu au sediul sau punctul de lucru în județul Iași”, se arată într-o adresă a Ministerului Finanțelor, pe site-ul Camerei Deputaților, sub formă de răspuns la o interpelare pe temă a deputatului liberal Alexandru Muraru.
Amintim că despre relocarea Vămii din capăt CUG se discută deja de 2-3 ani la Iași în contextul supraaglomerării traficului: camioanele rămân parcate pe șos. Nicolina, de-o parte și de alta, iar acest lucru creează mari dificultăți într-o zonă oricum afectată de creșterea majoră a numărului de autovehicule odată cu dezvoltările imobiliare din capătul orașului și comunele limitrofe.
În context, mai multe voci au susținut necesitatea relocării Vămii în apropierea drumului european și a șoselei de centură. În urma unei corespondențe între Vamă și Primăria Miroslava, autoritatea locală s-a arătat dispusă să cedeze un teren de 5.000 mp cu acces rutier facil. Dan CONSTANTINESCU
Puncte preluare anunturi "Evenimentul Regional al Moldovei" in Iasi
<
Adauga comentariul tau