Facturile la energie, de 20 de ori mai mari, la Aeroport!
Dimensiune font:
* directori de aeroport din țară s-au mutat pentru două zile la Iași * Asociația Aeroporturilor din România și Aeroportul Internațional Iași au organizat o dezbatere pentru a discuta problemele din sistem * printre acestea, se numără şi criza energetică, nefiind exclusă o nouă creştere a preţurilor biletelor de avion
Timp de două zile, în organizarea Asociației Aeroporturilor din România și a Aeroportului Internațional Iași, vor avea loc întâlniri între directorii principalelor aerogări din ţarăunde vor fi dezbătute teme de actualitate din domeniul aviației, precum situația traficului aerian din România, avantajele digitalizării aeroporturilor, securitatea cibernetică, probleme privind siguranța și securitatea pe aeroporturi, măsuri necesare în eventualitatea intrării în spațiul Schengen, atragerea de finanțări europene prin POIM. Însă una dintre cele mai mari probleme este cea a crizei energetice care poate afecta nu doar aeroporturile, ci şi companiile aeriene şi buzunarele pasagerilor. „Trebuie să găsim soluții și la criza din energie care are un impact negativ major în bugetul aeroporturilor. În aceste condiții, încercăm să ne concentrăm pe atragerea fondurilor europene pentru proiectele de infrastructură aeroportuară, astfel încât să reușim să gestionăm traficul de pasageri, care își revine după perioada pandemiei”, a spus David Ciceo, Directorul General al Aeroportului Internațional Cluj și Președintele Asociației Aeroporturilor din România.
Sprijin guvernamental
Ceva mai neîncrezător este Directorul General al Aeroportului Iași, Romeo Vatră. El speră la ajutorul guvernamental pentru a face faţă crizei energetice care se preconizează în viitorul apropiat la toate aeroporturile din ţară. „O problemă extrem de sensibilă în acest moment este criza energetică, care poate afecta grav aeroporturile, fiind necesare demersuri urgente la nivel guvernamental, astfel încât să putem beneficia de o plafonare. În această perioadă se aprobă prin lege Ordonanța de Urgență 119, care reglementează plafonarea. Vin vremuri complicate, dar cu implicarea tuturor aeroporturilor și cu susținerea autorităților centrale, vom găsi cele mai bune soluții pentru a nu ajunge în imposibilitatea de a mai plăti facturile la energie”, a spus Romeo Vatră.
El crede că măsurile trebuie gândite atât pe termen scurt, cât și pe termen mediu, mai ales că pe baza calculelor sale factura la curent creşte de 20 de ori. „După o perioadă în care traficul a mers foarte bine, şi am reuşim să ne stabilizăm din punct de vedere financiar, această criză riscă să ne dea peste cap tot ceea ce înseamnă prognoze bugetare şi chiar ridică problema susţinerii unui aeroport. La nivelul fiecărui aeroport individual se fac demersuri pentru a reuşi să identificăm o soluţie. Riscăm ca în câteva luni să nu mai avem bani să plătim facturile la curent. Măsurile trebuie gândite pe termen scurt şi pe termen mediu. Ţinând cont în situaţia în care ne aflăm, avem nevoie de această plafonare. E o situaţie care poate să devină o problemă chiar de siguranţă naţională”, a spus Romeo Vatră.
Prognozele bugetare date peste cap de liberalizarea preţurilor
Aeroportul Iaşi are un consum mediu lunar de 220 Megawatti, ceea ce până acum înseamnă cheltuieli de 100.000 lei. În contextul scumpirii energiei electrice, aceste cheltuieli vor creşte într-un ritm ameţitor. „Suntem pe piaţa furnizorilor de ultimă instanţă, aşa cum sunt şi aeroporturile din Bucureşti, Cluj. Timişoara şi Bacău, pentru că furnizorii nu vor să vină la procedură de achiziţii. Asta înseamnă că plătim pe 1 megawatt oră aproximativ 10.000 de lei. Ne aşteptăm ca pe luna septembrie preţurile facturii să crească de de la 100.000 de lei la peste 2 milioane lei. Riscăm ca în câteva luni să nu mai plătim factura la curent dacă nu se recurge la această plafonare”, a spus Romeo Vatră.
Se preconizează o creştere a traficului de pasageri
În ciuda facturilor astronomice la curentul electric, şefii aeroporturilor din Iaşi speră că până la sfârşitul anului traficul de călători va creşte, ceea ce înseamnă o revenire la nivelul anului de dinaintea începerii pandemiei. „Cel mai probabil, pe baza celor mai recente date, în anul 2022 vom recupera aproximativ 85% din traficul de pasageri înregistrat în anul 2019, înainte de pandemie. Mulțumim tuturor participanților la ședința A.A.R., directorilor de aeroporturi, reprezentanților Autorității Aeronautice Civile Române și celor de la Romatsa, deoarece colaborarea cu celelalte instituții care au atribuții în aviația civilă este extrem de importantă în vederea implementării regulamentelor internaționale și naționale pentru îmbunătățirea serviciilor oferite pasagerilor și pentru creșterea gradului de securitate și siguranță pe aeroporturi”, a spus David Ciceo.
Pod aerian în loc de autostradă
În lipsa unei autostrăzi, preşedintele Consiliului Judeţean îşi pune speranţa în autostrăzile aeriene. „În lipsa unor autostrăzi care să lege Iașul de sudul și de vestul țării, Aeroportul Iași este autostrada noastră aeriană, iar odată cu implementarea proiectului de extindere și modernizare, aeroportul va fi un adevărat avantaj strategic la nivel regional. Cooperarea dintre administrația județeană și echipa de la aeroport este esențială pentru a continua să sprijinim aerogara să facă față provocărilor actuale. Depășirea traficului din 2019 este un rezultat foarte bun care demonstrează capacitatea aeroportului de a face performanță. De noi depinde să fim proactivi și să susținem prin măsuri legislative și administrative activitatea aeroportului în contextul crizei energetice pentru a trece cu bine și peste această perioadă”, a spus şeful CJ, Costel Alexe.
Prezent la eveniment, primarul Iașului, Mihai Chirica, şi-a arătat susţinerea faţă de demersurile făcute pentru modernizarea aeroportului. „De-a lungul ultimilor ani, Aeroportul Internațional Iași s-a modernizat continuu și avem speranțe că la anul, după investiții cu fonduri europene de peste 70 de milioane de euro, Iașul chiar va avea aeroportul pe care îl merită, ajungând la o capacitate de procesare de peste 3 milioane de pasageri pe an. Investiții importante se fac, din fericire, și la alte aeroporturi din țară. După doi ani de pandemie și de restricții de circulație, asistăm la o revigorare spectaculoasă a transporturilor aeriene, și este și rolul nostru, al autorităților locale, să fim alături de aeroporturi în toate provocările pe care trebuie să le depășească pentru face față nevoilor pasagerilor”, a spus primarul. Laura RADU
Puncte preluare anunturi "Evenimentul Regional al Moldovei" in Iasi
<
Adauga comentariul tau