Ieşenii cer dublarea numărului de trasee destinate bicicliştilor
Dimensiune font:
În cadrul unei dezbateri organizate de profesorii Facultăţii de Geografie şi Geologie Iaşi s-au vehiculat 11 astfel de trasee în condiţiile în care proiectanţii municipalităţii au gândit doar cinci
Deşi data de 1 septembrie a fost ultimul termen până la care s-au putut formula observații sau pentru corectarea și completarea Master Planului pentru amenajarea de piste de biciclete în municipiul Iaşi, dezbaterele pe acest subiect continuă. Zilele trecute, în cadrul Seminarului Geografic Internațional Dimitrie Cantemir găzduit de Facultatea de Geografie şi Geologie Iaşi, echipa Geoartis SRL a prezentat pentru publicul interesat MasterPlanul de Piste Velo pentru municipiul Iași. „Ne-am bucurat să numărăm peste 40 de persoane interesate de transport alternativ. Discuțiile au fost productive, iar obiectivul principal al atelierului a fost expunerea rețelei de piste pentru biciclete din aglomerarea urbană Iași, cu o lungime totală de peste 250 de kilometri, precum și selecția celor mai relevante trei trasee dintr-o listă de 11, care pot fi implementate rapid în următorii ani. MasterPlanul de Piste Velo este deopotrivă un document strategic precum și un instrument de lucru necesar și util cu implicații asupra mobilității urbane în aglomerarea urbană Iași. Chiar dacă beneficiarul acestui document cu implicații pe următorii 20 de ani în infrastructura de transport alternativ a fost absent de la dezbatere, respectiv Primăria municipiului Iași, interesul, ambiția si implicarea comunității la acest eveniment mă determină să consider că societatea civilă ieșeană este matură și poate capacita administrația locală spre a asigura o mobilitate a persoanelor durabilă”, spune Adrian Covăsnianu, fostul secretar de stat în Ministerul Transporturilor.
Ce prevede Master Plan-ul?
Revenind la Master Plan, conform datelor colectate în etapa de fundamentare de către echipa de proiectare de la principalii vânzători de biciclete, în ultimii 5 ani s-au vândut peste 200.000 de biciclete (excluzând bicicletele pentru copii) în magazinele din municipiul Iași. „Conform propriei analize, estimăm că aproximativ 80.000 de biciclete noi se regăsesc în municipiul Iași și reprezintă o premisă bună și un potențial încurajator pentru deplasările cu bicicleta. Pe de altă parte, România a devenit în anul 2020 al doilea cel mai mare producător de biciclete din UE, depășind Germania, arată o analiză făcută de ZF pe baza datelor din piață şi a celor oferite de biroul european de statistică Eurostat. Mai exact, pe piața locală au fost realizate peste 1,4 milioane de biciclete (normale şi electrice). Cifrele iau în calcul jucătorii mai mari şi nu şi afacerile mici, de tipul garajelor din biciclete ce produc câteva sute de bucăți personalizate pe an”, spun realizatorii Master Planului.
Pornind de la numărul are de bicicilete,existene în oral, Master Planul a incluscinci rețele principale de piste pentru biciclete deşi opiniile altora converg către necesitate a a 11 trasee.
Rețeaua Velo Expres reprezintă modalitatea cea mai eficientă de deplasare cu bicicleta şi propusă a fi amplasată în vecinătatea cursurilor de apa - Bahlui, Nicolina, Vămășoaia și a căilor ferate, separată total de traficul auto și pietonal, atât în cale curentă, cât şi în intersecții, evitându-se total punctele de conflict între traficul motorizat şi cel nemotorizat.
Rețeaua Velo Primară este rețeaua velo majoră, de-a lungul principalelor artere de circulație din municipiul Iași. Aceasta asigura conectivitatea pe axele Nord-Sud şi Vest-Est. La rândul ei, Rețeaua Velo Secundară
asigură interconectivitatea Rețelei Velo Primare şi este amplasată în zonele aglomerate și cu o populație crescută ce reprezintă areale generatoare
de mobilitate.
În document mai apare Rețeaua Velo Terțiară, predestinată în esență pentru a asigura accesul din punctele limitrofe a unei localități şi din zonele mai puțin aglomerate către rețelele de clasa superioară (Expres, Primară, Secundară) cu minime investiții asupra tramei stradale. Un alt rol al
acestei rețele este unul de agrement şi turistic, cu utilizare de „week-end”, traseele propuse având ca destinație diverse obiective de agrement sau turistice.
Ultima ar fi Rețeaua Velo de Agrement - Bike Park. În cadrul rețelei Velo de Agrement se propune amenajarea de bike park-uri tematice, cu amenajări speciale pentru învățarea practicării mersului pe bicicletă recreativ, dar și
competițional, precum și dezvoltarea în vederea organizării de evenimente sportive specifice. Unul din principalele avantaje ale municipiului Iași îl constituie relieful local, de tip podiș cu diferite forme de microrelief ce prezintă declivități și adâncimi ale fragmentării pronunțate, elemente ce constituie premise pentru dezvoltarea unor astfel de parcuri. Se propun câteva zone pentru amenajare bike park-uri cum ar fi Pădurea Ciric, Pădurea C.A. Rosetti, Pădurea Păun, Pădurea Cetățuia, Pădurea strada Trei Fântâni. În urma unor studii de fundamentare aceste zone pot fi extinse şi de asemenea pot fi completate cu alte zone, cum ar fi Pădurea Uricani. Lucian STATE
Puncte preluare anunturi "Evenimentul Regional al Moldovei" in Iasi
<
Adauga comentariul tau