O nouă ofensivă pentru Autostrada Unirii
Dimensiune font:
* ieri, reprezentanţii asociațiilor civice „Împreună pentru A8”, „Moldova Vrea Autostradă” şi „Mișcarea pentru Dezvoltarea Moldovei”, alături de partidele politice PNL Iași, USR Iași, PLUS Iași și PMP Iași, au organizat o conferinţă de presă pe tema proiectului Autostrăzii Unirii – A8 * poziția asociațiilor civice a fost tranșantă, criticând Guvernul pentru rezultatele dezastruoase în privința construirii autostrăzilor din Moldova
Revendicările formulate de către reprezentanții societății civile și ai partidelor politice, în cadrul grupului de lucru, vizează renunțarea la Parteneriatul Public Privat (PPP) privind Autostrada Ungheni - Iași - Târgu Mureș (A8) și punerea în aplicare a Legii 291/2018, prin responsabilizarea Ministerului Transporturilor, conform legii, privind finanțarea și realizarea integrală a acestei investiții - termen limită 1 septembrie 2019, cât şi înființarea Unității de Implementare și Management a Proiectului Autostrada Ungheni - Iași - Târgu Mureș, în subordinea Ministrului Transporturilor, din care să facă parte și ONG - urile asociațiile Împreună pentru A8, Moldova Vrea Autostrada și Mișcarea pentru Dezvoltarea Moldovei.
Totodată, participanții au convenit că vor sesiza Avocatul Poporului privind încălcarea de către Guvernul României a Legii 291/2018, legea Autostrăzii Unirii - Ungheni - Iași - Târgu Mureș, în ceea privește instituția responsabilă de executarea proiectului. „Am convenit, de comun acord, să sesizăm Avocatul Poporului, pentru că în punerea în aplicare a Legii privind obligarea Guvernului de a face această autostradă sunt elemente de nelegalitate. Primul este acela că în termen de 30 de zile de la promulgarea Legii, Guvernul României, prin Ministerul Transporturilor, deja trebuia să aibă procedurile începute. De asemenea, în textul Legii se prevede foarte clar că responsabilul pentru implementarea integrală a proiectului este Ministerul Transportului, însă cu bună ştiinţă şi cu rea-credinţă Guvernul României a extras segmentul de la Târgu Neamţ-Iaşi de la Ministerul Transporturilor şi l-au dus spre Comisia Naţională, spre PPP. Nu este legal şi este cea mai proastă soluţie pentru autostradă, în condiţiile în care România nu are niciun proiect realizat prin PPP. În timpul cel mai scurt vom trimite această sesizare, tocmai pentru a mai avea un document oficial care să mai arate încă o dată Guvernului PSD-ALDE că deciziile pe care le-au luat sunt nelegale şi, de asemenea, sunt contra-productive pentru ieşeni, pentru moldoveni, căci batem pasul pe loc cu proiectul autostrăzii Ungheni-Iaşi-Târgu Mureş”, a spus deputatul Petru Movilă (PMP).
Autostrada este vitală
În cadrul întâlnirii, Dorin Dobrincu, președintele Asociației Mișcarea pentru Dezvoltarea Moldovei, a reiterat ideea că marţi, asociaţiile care militează pentru dezvoltarea infrastructurii din zonei Moldovei, au trimis o scrisoare către prim-ministrul Viorica Dăncilă, prin care îi cer o nouă întrevedere pe tema autostrăzii Moldovei. „Nu este posibil să ignori o lege votată de Parlamentul României şi să o treci în PPP. Acest aspect ne-a nemulţumit la începutul acestui an, iar urcarea unei autostrăzi care să-i ducă pe bucureşteni la munte înseamnă de fapt să îţi baţi joc de o regiune pentru care autostrada Târgu Mureş-Iaşi este vitală. I-am solicitat premierului o întâlnire, în care vrem să reluăm problemele pe care i le-am prezentat în iarnă, să o facem mai în detaliu, deoarece se pare că sunt lucruri simple, dar care nu sunt înţelese. Vrem să îi reamintim că trebuie să trateze în mod egal România. Noi, cei din Moldova, pentru că nu avem niciun kilometru de autostradă ne simţim pur şi simplu discriminaţi, este o bătaie de joc la adresa noastră. Vrem să le reamintim politicienilor că este datoria lor să se bată pentru regiune. Cred că suntem mult mai mulţi în spaţiul public care înţelegem nevoia de coeziune regională, să ieşim din această alveolă judeţeană, însă fără a avea o forţă de negociere, dincolo de partide, nu vom avea nicio şansă să susţinem proiectele pe termen lung. Acum am pus reflectoarele pe PSD, pe ALDE şi Pro România ca rămăşiţă a PSD-ului, dar vrem să reţină şi cei care vor prelua, poate, puterea anul viitor: vom avea aceeaşi atitudine şi faţă de ei”, a subliniat Dorin Dobrincu, președintele asociației Mișcarea pentru Dezvoltarea Moldovei.
Finanţare compromisă
Cu prilejul întâlnirii între decidenţii politici şi asociaţiile civice s-au stabilit, de comun acord, paşii care trebuie urmaţi în continuare, pentru a impulsiona organismele publice responsabile să garanteze un nivel de prioritate ridicat pentru proiectul Autostrăzii A8, care se află în impas. „Este o primă etapă în care am discutat, momentan, cu opoziţia, ne dorim şi deja am iniţiat anumite discuţii, inclusiv cu partea de stânga, dorim să transmitem acelaşi mesaj şi către cei de la guvernare, să le arătăm că Moldova nu trebuie să mai aştepte, Moldova are un impas puternic. Ne aflăm într-un moment critic, în sensul că dacă nu finalizăm studiul de fezabilitate în timp util, respectiv până în 2021, riscăm să pierdem finanţarea europeană pentru proiectul de execuţie. Este ultima şansă de a realiza autostrada din fonduri europene”, a spus Adrian Covăsnianu, vice-preşedintele asociaţiei civice Moldova Vrea Autostrada.
Renew, lobby pentru deblocarea proiectului
Monica Berescu, implicată în dezvoltarea partidului PLUS în județul Iași, responsabilă de ariile de comunicare, a reamintit faptul că, prin alegerea lui Dacian Cioloș ca lider al grupului Renew Europe din Parlamentul European (PE), al treilea grup ca mărime din Legislativul UE, cât şi a celorlalţi reprezentanţi moldoveni în PE, poate fi susţinut în Comisiile de buget şi în Comisiile de transport demersul în ceea ce priveşte deblocarea proiectului Autostrăzii A8. Renew este un nou grup de centru din Parlamentul European, care reunește forțe liberale și progresiste, succesor al fostului grup ALDE Europa. „Dacian Cioloş este liderul grupului Renew în Parlamentul European. De asemenea, avem moldoveni de-ai noştri care sunt reprezentanţi în PE, o avem pe Ramona Strugariu şi pe Dragos Tudorache, care şi-au oferit deja suportul pentru cele trei asociaţii, cu privire la sprijinul pe care îl pot ei oferi, efectiv, prin susţinerea în PE în Comisiile de buget şi în Comisiile de transport a acestui demers”, a spus Monica Berescu.
Bodea cere fonduri europene
La rândul său, deputatul liberal Marius Bodea a precizat că întâlnirea de ieri vine ca o „reparare a unei greşeli” pe care au făcut-o toţi parlamentarii locali în trecut. „În sensul că am vorbit ferm, unii dintre noi, cei din politică, dar am vorbit separat faţă de societatea civilă. După cum au decurs discuţiile, cred că ceea ce s-a întâmplat astăzi reprezintă un fundament pentru viitor, şi vom avea succes cu genul acesta de abordare. Vom solicita Guvernului României să renunţe la PPP, care este o fantasmă în România, nu există niciun proiect de investiţii implementat în PPP, iar cei din PSD s-au gândit să testeze acest lucru tocmai în cea mai săracă zonă a ţarii, în Moldova. Calea normală de urmat este revenirea la finanţarea cu fonduri europene, deoarece acest sector de autostradă Ungheni-Iaşi-Târgu Mureş face parte din culoarul principal de autostrăzi al Europei, şi este finanţabil sută la sută din fonduri europene”, a spus Marius Bodea.
Prioritate naţională
Deputata USR de Iaşi Cosette Chichirău a precizat că organizaţiile civice şi partidele de opozitie vor solicita prim-ministrului să facă din Autostrada A8 o prioritate naţională. „Asta include două lucruri: să renunţe la PPP, care nu poate să aducă niciun fel de rezultate şi, doi, să înfiinţeze de urgenţă un grup de lucru pentru Autostrada A8, care să ducă lucrurile mai departe, în întâlniri lunare, şi cu sprijinul specialiştilor de la Comisia Europeană. Solicităm, de asemenea, tuturor candidaţilor la preşedinţia României o declaraţie de susţinere a acestui proiect, pentru că Moldova rămâne în continuare singura provincie din România fără niciun kilometru de autostradă, iar această situaţie nu mai poate continua. Solicităm, totodată, de la toate partidele politice din România, o declaraţie precum că acest proiect este cel mai important proiect de infrastructură din România”, a spus Cosette Chichirău.
„PPP este o bazaconie”
Studiul de fundamentare a proiectului strategic de investiții, în parteneriat public-privat, pentru autostrada Târgu Neamț – Iași a fost aprobat la sfârşitul lunii martie.
În acest context, Cătălin Urtoi, liderul asociaţiei Împreună pentru A8, a spus că vor cere Guvernului să renunţe în următoarele 30 de zile la varianta PPP pentru tronsonul menţionat. „Acţiunile noastre viitoare vor demonstra că suntem hotărâţi să mergem până la capăt cu acest PPP care, aşa cum am spus de la început, este o bazaconie”, a punctat Cătălin Urtoi.
Liderii asociaţiilor civice au precizat, la sfârşitul întâlnirii, că următorul grup de lucru va fi constituit împreună cu reprezentanți ai partidelor politice de stânga. Florentina SANDU
Puncte preluare anunturi "Evenimentul Regional al Moldovei" in Iasi
<
Adauga comentariul tau