Particulele produse prin uzura plăcuţelor de frână, cea mai importantă sursă de poluare!
Dimensiune font:
* specialiştii susţin că poluarea produsă de uzura plăcuţelor şi a discurilor de frână contribuie la emisia totală de PM10 cu până la 21% * din totalul PM10 rezultat prin frânare, aproximativ 50% se regăseşte în aerul respirabil * particulele grosiere sunt depuse în principal în tractul respirator superior - nas şi gât, în timp ce particulele ultrafine pătrund adânc în plămâni şi pot deveni transpuse în sânge.
Măsurăturile făcute de către specialişti arată că în oraş poluarea indusă de frânele maşinilor este de 55%, în timp ce pe autostradă este de doar 3% din volumul total de poluare. Cea mai mare poluare a fost înregistrată în zonele cu blocaje, cu multe stopuri, intersecţii. Poluarea produsă de uzura plăcuţelor şi a discurilor de frână este una dintre cele mai importante surse legate de traficul auto, care contribuie la emisia totală de PM10 cu până la 21%. Din totalul PM10 rezultat prin frânare, aproximativ 50% se regăseşte în aerul respirabil, fiind extrem de nociv pentru organismul uman. „Cealaltă jumătate se poate redepune pe şosea sau în apropiere. În mediul urban, contribuţia particulelor de uzură a frânei la emisiile de PM10 din totalul de particule emise (altele decât cele emise de motoare) variază între 16 şi 55%, în timp ce contribuţii semnificativ mai mici – 3%, au fost raportate pe autostrăzile în care evenimentele de frânare sunt mai puţin frecvente. Dimensiunile particulelor variază funcţie de temperatură, de tip plăcuţe de frână, de viteza de deplasare. Acestea au dimensiuni de zeci de nanometri. Cele mai multe având de regulă 100 nm. La oprirea completă a unei maşini ce se deplasa cu viteza de 100 km/h sunt emise particule nanometrice cu dimensiuni cuprinse între 10 şi 50 nm, în timp ce pentru oprirea de la 30km/h sunt emise particule mai mari, cu dimensiuni cuprinse între 70 şi 90 nm”, a spus conf. univ. dr. Silviu Gurlui, fizician.
Pentru vehiculele uşoare, concentraţia de PM10 emisă prin uzura frânelor în aer este de 6.0–7.0 mg/ km, adică este fix concentraţia de PM10 emisă pe toba de eşapament de maşinile diesel cu norme de poluare Euro5/Euro6. Pentru maşinile grele, concentraţia PM10 cauzate de frânare este de zece ori mai mare. Aceste valori sunt extrem de dăunătoare organismului uman.
Particulele grosiere sunt depuse în principal în tractul respirator superior - nas şi gât, în timp ce particulele ultrafine pătrund adânc în plămâni şi pot deveni transpuse în sânge. Ruxandra CAŞU
Puncte preluare anunturi "Evenimentul Regional al Moldovei" in Iasi
<
Adauga comentariul tau