Sărăcia invizibilă a Iașului. Afacerile mici și venitul de subzistență

blocuri-IS

Dimensiune font:

| 12-02-2025 17:04

 * Iașul este un oraș al contrastelor * pe de o parte, clădirile istorice din centru, restaurantele moderne și birourile elegante vorbesc despre prosperitate și dezvoltare * pe de altă parte, cartierele mărginașe spun o altă poveste, una care nu apare în ghidurile turistice și în rapoartele de creștere economică * există un Iași vizibil, al succesului, și un Iași ascuns, al luptelor zilnice pentru supraviețuire * sărăcia nu este întotdeauna evidentă

Iașul este un oraș care pulsează între două realități. Străzile centrale, animate de studenți, turiști și profesioniști din marile companii, creează impresia unui oraș în plină expansiune. De la cafenele moderne la clădiri de birouri și noi proiecte imobiliare, totul vorbește despre creștere economică. Însă dincolo de această imagine se ascunde o realitate mai puțin vizibilă, una care nu se reflectă în statisticile optimiste despre dezvoltare. Sărăcia există și se manifestă nu doar la periferia orașului, ci și în locuri mai apropiate decât s-ar putea crede.

Sunt cartiere în care oamenii trăiesc la limita subzistenței, unde locuințele modeste adăpostesc familii care se străduiesc să-și acopere cheltuielile de bază. Pentru mulți, șansa de a găsi un loc de muncă stabil este redusă din cauza lipsei de educație sau a dificultății de a accesa oportunități mai bine plătite. Există oameni care muncesc din greu, dar veniturile lor nu sunt suficiente pentru a le asigura un trai decent. În astfel de contexte, micile afaceri pot deveni un motor al schimbării, oferind nu doar locuri de muncă, ci și un model diferit de economie, unul mai inclusiv și mai ancorat în comunitate.

 

O nouă șansă

Într-un oraș unde marile lanțuri comerciale domină piața, micile afaceri au puterea de a redistribui resursele într-un mod mai echitabil. Alegând să investească în forță de muncă locală și să creeze produse și servicii accesibile, aceste inițiative contribuie la reducerea inegalităților. De multe ori, micii antreprenori sunt cei care își asumă riscul de a angaja persoane care altfel ar avea dificultăți în găsirea unui loc de muncă stabil. Ei sunt cei care oferă șanse celor care au nevoie de o a doua oportunitate, sprijinind tineri fără experiență, părinți singuri sau persoane care au trecut prin dificultăți financiare.

Într-un atelier de croitorie din Galata, câteva femei cos cu atenție rochii simple, genți din materiale reciclate și accesorii brodate manual. Atelierul nu este doar un loc de muncă. Este un refugiu pentru femei care au trecut prin violență domestică sau lipsuri severe și care acum își reconstruiesc viața pas cu pas. Maria, una dintre angajate, spune că aici a învățat pentru prima dată ce înseamnă să ai stabilitate. Înainte de a lucra în atelier, a trăit cu teama zilei de mâine, fără un venit constant și fără șansa de a ieși din cercul vicios al dependenței financiare. Acum, are o meserie, un venit sigur și, mai presus de toate, încrederea că viitorul poate fi altfel.

Liviu are o altfel de afacere – vinde produse din Republica Moldova într-o piață din Iași. La început și-a închiriat o tarabă mică, pe care a exus dulciuri și detergenți. Apoi, încet, încet, și-a lărgit gama de produse. Are și dulceață, și sucuri, brânzeturi și lenjerii de pat, ambalaje, semințe, cereale. „Lumea vine la mine că am prețuri bune, mult mai scpzute decât la magazine. Mă duc frecvent la vamă și iau marfă, așa trăiesc și eu. Vara aduc și fructe, sunt bune și au mai puține chimicale”, spune bărbatul în timp ce-și aranjează marfa, apoi suflă în pumni ca să se încălzească. „Eu nu am liber, sunt propriul stăpân. Nu mă tem nici de ger, nici de caniculă. Mă tem doar de faptul că orice zi lipsă de la muncă mă lasă fără bani”, zâmbește el. Nu departe de centrul orașului, într-o cofetărie artizanală, Lavinia frământă aluat cu mișcări precise. Nu face doar dulciuri, ci oferă și o șansă celor care nu ar fi avut niciodată acces la un loc de muncă stabil. Angajații ei sunt tineri care au crescut în centre de plasament sau persoane care, din diverse motive, nu au avut un start bun în viață. Pentru ei, acest loc nu este doar o sursă de venit, ci o comunitate care îi sprijină. „Mulți dintre ei vin speriați, fără încredere în sine. Nu au avut niciodată un loc de muncă stabil, nici măcar o rutină zilnică. Îi învățăm nu doar să facă pâine, ci și să aibă încredere că pot mai mult”, spune Lavinia.

Astfel de inițiative ar putea fi soluția pentru inegalitățile economice din Iași. Spre deosebire de marile companii care caută angajați cu experiență, micile afaceri sociale își asumă riscul de a investi în oameni care, de multe ori, sunt considerați „neangajabili”. Această abordare nu doar că oferă locuri de muncă, dar și creează comunități mai echilibrate, unde cei vulnerabili nu sunt lăsați în urmă.

Dar pentru ca aceste afaceri să reziste și să-și îndeplinească rolul social, au nevoie de sprijinul comunității. Alegerea consumatorilor poate influența direct succesul acestor inițiative. Fie că este vorba de achiziționarea de produse locale, de promovarea acestor afaceri sau de încurajarea unui model de consum mai responsabil, fiecare gest contează. Într-un oraș care se dezvoltă rapid, comunitatea poate decide dacă această creștere economică este una echitabilă sau dacă va continua să accentueze diferențele dintre cei care au acces la oportunități și cei care sunt lăsați în urmă.

Într-un oraș unde marile lanțuri comerciale domină piața, micile afaceri au puterea de a redistribui resursele într-un mod mai echitabil. Alegând să investească în forță de muncă locală și să creeze produse și servicii accesibile, aceste inițiative contribuie la reducerea inegalităților. De multe ori, micii antreprenori sunt cei care își asumă riscul de a angaja persoane care altfel ar avea dificultăți în găsirea unui loc de muncă stabil. Ei sunt cei care oferă șanse celor care au nevoie de o a doua oportunitate, sprijinind tineri fără experiență, părinți singuri sau persoane care au trecut prin dificultăți financiare.

 

Maura ANGHEL



Dezvoltarea sustenabilă a Iașului nu poate exclude grupurile vulnerabile. Micile afaceri reprezintă un mijloc prin care economia locală poate deveni mai incluzivă, dar pentru ca acest model să funcționeze, trebuie să existe o colaborare între antreprenori, autorități și consumatori. Un oraș care își susține afacerile locale nu doar că își sprijină economia, dar își și consolidează coeziunea socială, transformându-se într-un spațiu în care creșterea economică nu este un privilegiu al câtorva, ci un beneficiu pentru întreaga comunitate.

Urmareste-ne si pe canalul nostru de WhatsApp

Puncte preluare anunturi  "Evenimentul Regional al Moldovei"  in Iasi

<>

Adauga comentariul tau

Nume:

E-mail:

Comentariu:

Security Code
Imagine noua

ULTIMA ORA

FIVE Administration S.P.R.L, vinde prin licitatii publice utilaje agricole, al debitoarei Agrocomplex Barlad S.A. FIVE Administration S.P.R.L., in calitate de Administrator judiciar al debitoarei Agrocomplex Barlad S.A. -in reorganizare cu sediul in Barlad, str. Tecuciului nr. 7, judetul Vaslui, inregistrata la Oficiul Registrului Comertului sub nr. J37/231/1991, avand CUI: RO2808054, organizeaza in perioada 27.03.2025 -30.04.2025 inclusiv, orele 09:00 -19:00, licitatii publice cu strigare in vederea valorificarii urmatoarelor active mobiliare aflate in patrimoniul debitoarei, dupa cum urmeaza: 1. Utilaje agricole conform lista nr. 1 (bunurile se vand individual), pentru care se vor organiza: -Licitatia nr. 1 in perioada 27.03 -01.04.2025, termen-limita inscriere: 26.03.2025, ora 12:00; -Licitatia nr. 2 in perioada 08.04 -11.04.2025, termen-limita inscriere: 07.04.2025, ora 12:00; -Licitatia nr. 3 in perioada 17.04 -22.04.2025, termen-limita inscriere: 15.04.2025, ora 16:00. 2. Utilaje agricole conform lista nr. 2 (bunurile se vand individual), pentru care se vor organiza: -Licitatia nr. 1 in data de 02.04.2025, termen-limita inscriere: 01.04.2025, ora 12:00; -Licitatia nr. 2 in data de 14.04.2025, termen-limita inscriere: 11.04.2025, ora 16:00; -Licitatia nr. 3 in data de 23.04.2025, termen-limita inscriere: 22.04.2025, ora 12:00. Doar pentru Pachet Bunuri Mobile Nr. 4 -Licitatia nr. 4 in data de 30.04.2025, termen-limita inscriere: 29.04.2025, ora 12:00. Licitatiile nr. 2, nr. 3, respectiv 4 se vor organiza doar pentru bunurile care nu s-au vandut la licitatiile anterioare. Bunurile supuse valorificarii, datele si orele fiecarei licitatii, precum si pretul de pornire la fiecare licitatie se regasesc in listele de bunuri pentru fiecare Pachet si pot fi solicitate Administrator ului judiciar, la adresa: vanzari@five -advisory.ro. Preturile de pornire ale licitatiei nu includ TVA, acesta se va adauga dupa caz conform prevederilor legale. Persoanele interesate au obligatia de vizionare a activelor, cu instiintarea prealabila a Administrator ului judiciar si numai dupa achizitionarea caietului de sarcini. Licitatiile se vor desfasura in perioada mentionata exclusiv online, prin intermediul platformei: www.licitatii -unpir.ro, aceasta presupunand crearea unui cont de participant si validarea acestuia de catre administratorul platformei. Toate detaliile referitoare la modalitatea de participare prin intermediul platformei online mentionate anterior se regasesc in cuprinsul Caietului de sarcini. Orice persoana interesata va avea obligatia achizitionarii caietului de sarcini cuprinzand descrierea bunurilor si a semnarii unui Angajament de confiden tialitate privind procedura de valorificare a activelor cuprinse in caietul de sarcini. Pretul Caietului de sarcini este 119 Lei (TVA inclus) si poate fi solicitat prin e-mail, la adresa: vanzari@five -advisory.ro. Termenele-limita pentru transmiterea documentatiei de participare la licitatie sunt mentionate mai sus pentru fiecare set de licitatii, aceasta urmand a fi depusa exclusiv prin mijloace electronice, la adresa de e-mail: vanzari@five -advisory.ro. Documentele transmise prin orice alte mijloace electronice (whatsapp /mms etc.) nu vor fi luate in considerare. Vizionarea activelor se va face numai in baza unei programari prealabile, la societatea Agrocomplex Barlad S.A, pe adresa de e-mail: office@agro-complex.ro sau la numarul de telefon: 0744.950.751 -Petru Maximiuc, numai dupa achizitionarea Caietului de sarcini. Informatii privind achizitionarea Caietelor de sarcini pot fi obtinute pe e-mail: vanzari@five -advisory.ro.
Comuna Tasca, judetul Neamt,  concesioneaza o parcela de 3.226mp, in intravilanul comunei Tasca 1.Informatii generale privind concedentul, in special denumirea, codul de identificare fiscala, adresa, numarul de telefon, fax si/sau adresa de e-mail, persoana de contact: Comuna Tasca, cu sediul in comuna Tasca, sat Tasca, Str.Lt. Vasile Mitru nr.11, judetul Neamt, telefon 0233/255.023, fax 0233/255.023, email: primaria_tasca@yahoo.com, cod fiscal 2614457. 2.Informatii generale privind obiectul concesiunii, in special descrierea si identificarea bunului care urmeaza sa fie concesionat: o parcela de 3.226mp, nr.cadastral- 51842, CF-51842, situata in intravilanul comunei Tasca, sat Tasca, F.N., apartine domeniului privat al Comunei Tasca, conform H.C.L.Tasca nr.21/27.02.2025 si O.U.G.nr. 57/03.07.2019. 3.Informatii privind documentatia de atribuire: se regasesc in caietul de sarcini. 3.1.Modalitatea sau modalitatile prin care persoanele interesate pot intra in posesia unui exemplar al documentatiei de atribuire: la cerere, de la sediul Comunei Tasca. 3.2.Denumirea si adresa serviciului/ compartimentului din cadrul concedentului, de la care se poate obtine un exemplar din documentatia de atribuire: Compartimentul Urbanism, din cadrul Comunei Tasca, comuna Tasca, sat Tasca, Str.Lt.Vasile Mitru nr.11, judetul Neamt. 3.3.Costul si conditiile de plata pentru obtinerea acestui exemplar, unde este cazul: 100 Lei/exemplar, se achita cu numerar, la Casieria Comunei Tasca. 3.4.Data-limita pentru solicitarea clarificarilor: 17.04.2025, ora 12.00. 4.Informatii privind ofertele: 4.1.Data-limita de depunere a ofertelor: 29.04.2025, ora 09.00. 4.2.Adresa la care trebuie depuse ofertele: Comuna Tasca, comuna Tasca, sat Tasca, Str. Lt. Vasile Mitru nr.11, judetul Neamt. 4.3.Numarul de exemplare in care trebuie depusa fiecare oferta: Oferta se depune intr-un exemplar original, in doua plicuri sigilate: unul exterior si unul interior. 5.Data si locul la care se va desfasura sedinta publica de deschidere a ofertelor: 29.04.2025, ora 10.00, la sediul Comunei Tasca, comuna Tasca, sat Tasca, Str.Lt. Vasile Mitru nr.11, judetul Neamt. 6.Denumirea, adresa, numarul de telefon, fax si/sau adresa de e-mail ale instantei competente in solutionarea litigiilor aparute si termenele pentru sesizarea instantei: Tribunalul Neamt, Piatra Neamt, B-dul Decebal nr.8, judetul Neamt, telefon 0233/214.019, fax 0233/216.585, e-mail: jud-piatraneamt@just.ro. 7.Data transmiterii anuntului de licitatie catre institutiile abilitate, in vederea publicarii: 17.03.2025.
FIVE Administration S.P.R.L.,  vinde prin licitatie publica bunurile: cladire 2 camere -Volanschi; „Ferma Coroiesti” ; „Ferma Docaneasa” si bunuri mobile ce le deservesc. FIVE Administration S.P.R.L., in calitate de Administrator judiciar al debitoarei Agrocomplex Barlad S.A. -in reorganizare cu sediul in Barlad, str. Tecuciului nr. 7, Judetul Vaslui, inregistrata la Oficiul Registrului Comertului sub nr. J37/231/1991, avand CUI: RO2808054, organizeaza 4 licitatii publice cu strigare, in vederea valorificarii urmatoarelor active aflate in patrimoniul debitoarei, astfel: in datele de 27.03.2025, 03.04.2025, 10.04.2025 si 17.04.2025, de la orele: Ora 12:00: Cladire 2 Camere -Volanschi- Pret pornire: 1.595,94 Lei; Ora 13:00: Proprietate imobiliara „Ferma Coroiesti” si bunuri mobile ce o deservesc, valorificate „in bloc”- Pret pornire: 77.090,64 Lei; Ora 14:00: Proprietate imobiliara- „Ferma Docaneasa” si bunuri mobile ce o deservesc, valorificate „in bloc”- Pret pornire: 117.805,79 Lei. Orele anuntate pentru fiecare Activ se respecta pentru fiecare zi in care se vor organiza licitatii. Preturile de pornire ale licitatiei nu includ TVA, acesta se va adauga dupa caz conform prevederilor legale. Activele pot fi vizionate prin programare prealabila dupa achizitionarea caietului de sarcini. Orice persoana interesata va avea obligatia achizitionarii caietului de sarcini cuprinzand descrierea bunurilor, la pretul de 3.570 Lei (TVA inclus) pentru fiecare Activ in parte, mai putin pentru Activul-„Cladire 2 Camere -Volanschi” pentru care Caietul de sarcini are pretul de 595 (TVA inclus) si ulterior, semnarii unui Angajament de confiden tialitate privind procedura de valorificare a activelor cuprinse in caietul de sarcini. Caietul de sarcini poate fi solicitat prin e-mail, la adresa: vanzari@five- advisory.ro. Licitatia va avea loc la sediul Five Administration S.P.R.L. din Bucuresti, Str. Romulus nr. 23, sector 2 sau prin corespondenta / videoconferinta, dupa cum va decide Administratorul judiciar de la caz la caz. Documentatia de participare la licitatie va fi depusa exclusiv prin mijloace electronice, la adresa de e-mail: vanzari@five- advisory.ro, pana cel tarziu cu o zi inainte de data fiecarei licitatii, ora 16:00. Documentele transmise prin orice alte mijloace electronice nu vor fi luate in considerare. Informatii suplimentare privind activele si pentru vizionarea activelor pot fi obtinute la nr. 0744.950.751 sau e-mail: office@agro- complex.ro.
Comuna Timisesti, judetul Neamt  vinde prin licitatie publica terenuri: 2.340 mp. intravilanul  satului Dumbrava. 1. Informatii generale privind autoritatea contractanta, in special denumirea, codul de identificare fiscala, adresa, numarul de telefon, fax si/sau adresa de e-mail, persoana de contact: Comuna Timisesti, cu sediul in sat Timisesti, comuna Timisesti, Str. Neamtului nr. 83, judetul Neamt, telefon 0233/787.050, fax 0233/787.050, e-mail: timisesti@ nt.e-adm.ro, cod fiscal 2614252. 2. Informatii generale privind obiectul procedurii de licitatie publica, in special descrierea si identificarea bunului care urmeaza sa fie vandut: Teren in suprafata totala de 2.340 mp, avand carte funciara 52140 si numar cadastral 52140, identificat astfel: teren situat in intravilanul satului Dumbrava, comuna Timisesti, Str. Fdt. Garii nr. 1, in suprafata de 512 mp si teren situat in extravilanul satului Dumbrava, comuna Timisesti, Str. Fdt. Garii nr. 1, in suprafata de 1.828 mp, apartinand domeniului privat al Comunei Timisesti, conform caietului de sarcini, H.C.L. Comuna Timisesti nr. 12/11.03.2025 si temeiului legal: O.U.G. nr. 57/03.07.2019. 3. Informatii privind documentatia de atribuire: se regasesc in caietul de sarcini. 3.1. Modalitatea sau modalitatile prin care persoanele interesate pot intra in posesia unui exemplar al documentatiei de atribuire: prin solicitare scrisa la Compartimentul Relatii cu publicul si secretariat administrativ al Comunei Timisesti. 3.2. Denumirea si datele de contact ale serviciului/ compartimentului din cadrul vanzatorului, de la care pot obtine un exemplar din documentatia de atribuire: Compartimentul Relatii cu publicul si secretariat administrativ al Comunei Timisesti, comuna Timisesti, sat Timisesti, Str. Neamtului nr. 83, judetul Neamt. 3.3. Costul si conditiile de plata pentru obtinerea acestui exemplar, unde este cazul, potrivit prevederilor O.U.G. nr. 57/2019 privind Codul administrativ: 10 Lei/exemplar, ce se achita la Serviciul Impozite si taxe, contabilitate, proiecte, mediu si achizitii publice al institutiei. 3.4. Data-limita pentru solicitarea clarificarilor: 07.04.2025, ora 16.00. 4. Informatii privind ofertele: 4.1. Data-limita de depunere a ofertelor: 15.04.2025, ora 16.00. 4.2. Adresa la care trebuie depuse ofertele: Compartimentul Relatii cu publicul si secretariat administrativ al Comunei Timisesti, comuna Timisesti, sat Timisesti, Str. Neamtului nr. 83, judetul Neamt. 4.3. Numarul de exemplare in care trebuie depusa oferta: 1 exemplar original. 5. Data si locul la care se va desfasura sedinta publica de deschidere a ofertelor: 16.04.2025, ora 11.00, la sediul Caminului Cultural Timisesti, comuna Timisesti, sat Timisesti, Str. Inv. Rafael Anton nr. 4, judetul Neamt. 6. Denumirea, adresa, numarul de telefon si/sau adresa de e-mail ale instantei competente in solutionarea litigiilor aparute si termenele pentru sesizarea instantei: Instanta de Contencios Administrativ de pe langa Tribunalul Neamt, Piatra Neamt, B-dul Decebal nr. 5, judetul Neamt, telefon 0233/219.493, fax 0233/210.247, e-mail: tr-neamt-scivil @just.ro. 7. Data transmiterii anuntului de licitatie catre institutiile abilitate, in vederea publicarii: 21.03.2025.
Suicid în Vișan. „Tinerii sunt tot mai fragili, iar presiunea pusă de societate este tot mai mare”
27/03/2025 19:14

* „Multi tineri pică in mirajul unei vieti perfecte, asa cum văd la alte persoane, pe retelele de socializare. Astfel, ajung să consideră că nimic din ce fac si ce au nu este suficient… Exist ...

Rezultate remarcabile obţinute de doi elevi ieșeni la o competiție internațională
27/03/2025 19:13

Echipa Liceului Teoretic de Informatică „Grigore Moisil” Iaşi, formată din Shaan Salian şi Mark Strimbu, din clasa a XI-a A, confirmă prestigiul Iaşului in competitiile internaţionale de şti ...

Iașul are buget! Chirica: „Speranţa mea este Stadionul Ferdinand I!”
27/03/2025 19:12

* „Vrem să ducem serviciile sociale cat mai aproape de cei care cu adevărat au nevoie de ele. De asemenea, vom incerca să ducem la bun sfarşit tot programul de investiţii inceput, dar să demarăm ş ...

Pregătiri pentru concedii. Ieșenii caută vacanțe all-inclusive sau ultra all-inclusive
27/03/2025 19:11

* „Iesenii incep să se alinieze la tendintele actuale. Putem spune că nivelul de trai a mai crescut si că oamenii au inceput să isi permită anumite vacanţe care inainte erau mai puţin accesibile&rd ...

Ce n-a văzut Parisul! Sute de motociclete din întrega lume, expuse la Horodnic!
27/03/2025 19:04

* „Decanul de varstă” al colectiei se numeste Hendreson A/F115, fabricat in 1912 in SUA, cu motor de 1500 cc, patru cilindri in linie si patru trepte de viteză, atingand o viteză maximă de 90 km ...

Salubris, la raport, după ce un copil a sărit în Bahlui, de frica unei haite
27/03/2025 19:00

 Salubris SA a prezentat un raport de activitate in ceea ce priveste canii fără stăpan după ce, in cursul zilei de miercuri, 26 martie 2025, un copil in varstă de 13 ani a sărit in raul Bahlui, de pe ...

Povestea pubelelor. Deșeurile care trădează clasa socială, educația și viitorul Iașului
27/03/2025 17:31

La prima vedere, pubelele cartierelor iesene nu spun nimic. Sunt doar niste bidoane triste, pline, pe care le ocolesti cu nasul strans si pasii grăbiti. Dar dacă te opresti o clipă, dacă iti invingi repul ...

Triburi digitale și totemuri virtuale. Cum se nasc ierarhiile sociale ale elevilor din Iași pe Instagram și TikTok
27/03/2025 17:21

În multe licee din Iasi, prestigiu nu mai inseamnă carnetul de note sau performanta la olimpiadă. Adevărata validare se măsoară in vizualizări, engagement si prezentă in feed. Retelele sociale au ...

Iașul în vâlvătaia Revoluției de la 1848. Proclamația lui Alecsandri care a aprins sufletul Moldovei
27/03/2025 14:57

Într-o primăvară tulbure, dar inflăcărată, cand vantul schimba nu doar anotimpurile, ci si istoria, Iasul a devenit scanteia care a aprins flacăra natională a Moldovei. Anul 1848, anul marilor sper ...

Un băiat a sărit de pe un pod într-un râu, în Iaşi, ca să scape de câinii fără stăpân
27/03/2025 14:08

Un copil in varstă de 13 ani din Iasi a sărit de pe un pod in Raul Bahlui de frica unor caini fără stăpan, fiind salvat de pompieri si transportat la spital. Salvat de pompieri Un copil de 13 ani din Ia ...

Aboneaza-te la cele mai noi stiri din Regiunea Moldovei