Terapia cu plasmă de convalescent ar putea debuta, astăzi, la Iaşi

Dimensiune font:

| 27-05-2020 00:11

* deşi s-au prezentat pentru donare foarte mulţi pacienţi COVID-19 vindecaţi, doar de la trei persoane s-a putut recolta plasmă umană * CRTS Iaşi a recoltat, în total, un litru de plasmă, care va putea fi folosită în spitale începând de astăzi, în condiţiile în care laboratoarele de testare vor da undă verde pentru acest tratament

În ciuda numeroaselor eforturi din ultima perioadă, Centrul Regional de Transfuzie Sanguină (CRTS) Iași nu reuşeşte să convingă foştii pacienţi COVID-19 să doneze plasmă pentru vindecarea unor persoane aflate în stare critică, în secţiile de terapie intensivă ale spitalelor ieşene.

Practic, încă de la începutul acestei luni, imediat ce aparatul de plasmafereză a intrat în funcțiune, reprezentanţii CRTS au contactat telefonic toți pacienții vindecați de COVID-19 la Iași. La donare s-au prezentat câteva persoane, însă doar trei au fost eligibile. „Au venit donatori, însă majoritatea nu au fost eligibili din cauza diferitelor afecţiuni pe care le aveau. Aşa că, am rămas doar cu trei donatori. De la primii doi s-au recoltat câte 600 ml de plasmă, iar de la cel de-al treilea doar 400 ml, deoarece acuza unele simptome, motiv pentru care nu am putut lua încă 200 ml. Este foarte dificil de găsit donatori. Conform listelor care ne-au fost trimise de la spitale, erau foarte mulţi pacienţi vindecaţi, însă majoritatea aveau tot felul de afecţiuni care sunt total contraindicate. Trebuie subliniat faptul că orice persoană care doreşte să doneze această plasmă de convalescent trebuie să îndeplineplinească absolut toate criteriile de donator, atât cele clinice, cât şi cele biologice. Abia apoi putem vorbi de partea a doua, când trebuie să prezinte rezultatele PCR pozitive şi cele două negative, la 14 zile de la momentul externării”, ne-a declarat dr. Lavinia Scripcariu, managerul CRTS Iaşi.

Conform spuselor reputatului medic ieşean, serurile recoltate au fost trimise la laboratorul central de referinţă, la Bucureşti, unde se fac alte analize, suplimentar, imposibil de făcut la Iaşi sau în oricare alt judeţ al ţării.

Cum rezultatele testelor vor sosi astăzi, este foarte posibil ca, în cazul în care acestea vor fi conforme, la Iaşi să înceapă, în premieră, terapia cu plasmă umană de convalescent. „În momentul în care voi avea produsele validate, voi lua legătura cu medicul coordonator din Terapie Intensivă, îi voi comunica ce am, iar dânsul va decide dacă şi cui i se va administra plasma. Vorbim de Spitalul de Boli Infecţioase şi cel de Neurochirurgie, unde sunt cazuri grave”, a precizat dr. Lavinia Scripcariu.

În conformitate cu Ordinul M.S. nr.654/22.04.2020, Centrul Regional de Transfuzie Sanguina Iaşi face un apel către toate persoanele care au fost internate în spital pentru COVID-19, confirmaţi prin test RT-PCR pozitiv, vindecaţi şi externaţi în urma RT-PCR negativ, să contacteze CRTS Iaşi, după 14 zile de la externare, în vederea programării pentru donarea de plasmă prin procedura de plasmafereză prioritar sau prin donare de sînge total. La prezentare, este necesar biletul de externare din spital. În urma consultului medical şi al rezultatelor analizelor, cei care vor fi declaraţi eligibili vor putea dona.

Femeile fac parte din grupul de risc sporit

Plasma persoanelor tratate de infecția COVID-19 poate fi un medicament eficient în tratamentul pacienților în stare gravă și extrem de gravă. Metoda de tratament a fost reglementată în țara noastră la 13 aprilie 2020. Astfel, pacienții urmează să primească plasmă de la foștii bolnavi complet vindecați, pentru a dezvolta imunitatea.

O singură donare de plasmă de la o persoană, în jur de 600 ml, se separă în trei doze a câte 200 ml și, respectiv, se oferă pentru trei pacienți. Tratamentul presupune administrarea unei doze pe zi. Pentru fiecare pacient se administrează până la cinci doze.

Transfuzia de plasmă, rareori poate dezvolta o reacție adversă posttransfuzională rară, dar gravă pentru pacienți, numită leziune pulmonară acută asociată cu transfuzia sau în mediul medical numit sindromul TRALI.

Pentru a reduce la pacient acest risc, plasma pentru transfuzie este de obicei colectată de la o persoană care nu a avut niciodată sarcină. În acest sens, femeile fac parte din grupul de risc sporit, în sângele cărora se regăsesc anticorpi  anti-HLA/HPA/HNA, ce produc sindromul TRALI, clinic manifestindu-se cu insuficiență respiratorie acută. Pornind de la faptul că infecția COVID-19 afectează plămânii, și deși este dovedit că sindromul TRALI se întâlnește foarte rar, trebuie să fim conștienți și să nu expunem pacientul unei eventuale reacții adverse, colectarea plasmei doar de la bărbați exclude totalmente acest risc. Daniel BACIU

Evenimentul pe WhatsApp – cele mai tari știri, direct pe telefon!

Ești mereu pe fugă? Noi îți trimitem zilnic cele mai importante 3 știri din Iași, Moldova și țară – scurt, clar, fără spam.

Plus: alerte locale de urgență, noutăți exclusive și acces rapid la anunțuri importante.

► Intră pe canalul nostru oficial:

⇒ Încearcă 3 zile. Dacă nu-ți place, poți ieși oricând.

Puncte preluare anunturi  "Evenimentul Regional al Moldovei"  in Iasi

<>

Adauga comentariul tau

Nume:

E-mail:

Comentariu:

Security Code
Imagine noua

ULTIMA ORA
BANCUL ZILEI

13:35

1. Denumirea, adresa, numarul de telefon, numarul de fax si adresa de e-mail ale autoritatii contractante: Comuna Roma, comuna Roma, sat Roma, Str. Brazilor nr. 54, judetul Botosani, telefon 0231/544.622, fax 0231/565.978, e-mail: primaria.roma@yahoo.ro, cod fiscal 3372114. 2. Denumirea, adresa, numarul de telefon, numarul de fax si adresa de e-mail ale biroului de la care se poate solicita documentatia de atribuire. Daca este cazul, costul si conditiile de plata in vederea obtinerii documentatiei de atribuire: Biroul Achizitii Publice, din cadrul Comunei Roma, cu sediul in comuna Roma, sat Roma, Str. Brazilor nr. 54, judetul Botosani, telefon 0231/544.622, fax 0231/565.978, e-mail: primaria.roma@yahoo.ro, cod fiscal 3372114. Documentatia de atribuire in format electronic este pusa de catre Autoritatea Contractanta cu titlu gratuit la dispozitia ofertantilor care au inaintat o solicitare in acest sens. 3. a) Locul prestarii serviciilor: Comuna Roma, cu satele apartinatoare Roma si Cotargaci, judetul Botosani. b) Obiectul concesionarii; natura si dimensiunea prestarilor: Serviciul de utilitate publica de distributie a gazelor naturale in Comuna Roma, cu satele apartinatoare Roma si Cotargaci, judetul Botosani, conform art. 8 H.G.209/2019. c) Termenul de finalizare sau durata contractului: 49 de ani. 4. a) Termenul de depunere a ofertelor: 20.06.2025, ora 10.00. b) Adresa la care trebuie transmise ofertele: Comuna Roma, Roma, sat Roma, Str. Brazilor nr. 54, judetul Botosani, telefon 0231/544.622, fax 0231/565.978, e-mail: primaria.roma @yahoo.ro. c) Limba sau limbile in care trebuie redactate ofertele: romana. d) Data, ora si locul deschiderii ofertelor: 20.06.2025, ora 11.00, Comuna Roma, comuna Roma, sat Roma, Str. Brazilor nr. 54, judetul Botosani. 5. Conditiile personale, tehnice si financiare pe care trebuie sa le indeplineasca ofertantii: conform documentatiei de atribuire. 6. Criterii utilizate la atribuirea contractului: conform documentatiei de atribuire. 7. Dupa caz, procentajul minim din lucrari care trebuie acordat partilor terte: conform documentatiei de atribuire. 8. Data trimiterii spre publicare a anuntului de participare: 30.04.2025. 9. Denumirea si adresa organismului competent de rezolvare a contestatiilor si, dupa caz, de mediere. Informatii exacte privind termenele de depunere a contestatiei si, dupa caz, denumirea, adresa, numarul de telefon, numarul de fax si adresa de e-mail ale biroului de la care se pot obtine aceste informatii: Tribunalul Botosani, Sectia de Contencios -Administrativ, cu sediul in orasul Botosani, Str. Maxim Gorki nr. 8, judetul Botosani, telefon 0231/511.739, fax 0231/531.832, email: tr-botosani@just.ro.
Informatii generale privind autoritatea contractanta, in special denumirea, codul fiscal, adresa, numarul de telefon, telefax si/sau adresa de e-mail ale persoanei de contact: Orasul Flamanzi, cu sediul in oras Flamanzi, Str.Dumitru Iov nr.284, judetul Botosani, telefon 0231/552.351, fax 0231/552.626, e-mail: orasflamanzi@yahoo.com, cod fiscal 3372173. Reglementari legale privind acordarea de finantare nerambursabila: In baza Legii nr. 350/2005 privind regimul finantarilor nerambursabile din fonduri publice alocate pentru activitati nonprofit de interes general; Hotararea Consiliului Local Orasul Flamanzi nr. 36/17.03.2025 privind aprobarea bugetului local pentru anul 2025, a bugetului activitatilor finantate integral din venituri proprii. Suma totala alocata de la bugetul local este de 40.000 Lei si se aloca in intregime pentru activitati cultural sportive. Criteriile de acordare a finantarilor nerambursabile sunt cele prezentate in Regulamentul privind acordarea de finantare nerambursabila de la bugetul local pentru activitatile nonprofit de interes local aprobat prin Hotararea Consiliului Local Flamanzi nr. 10/31.01.2014, modificata prin Hotararea Consiliului Local Orasul Flamanzi nr. 48/28.03.2025. Documentatia pentru elaborarea si prezentarea propunerilor de proiecte/ programe se poate obtine de pe site-ul Orasului Flamanzi: https://orasul- flamanzi.ro. Documentatia de solicitare a finantarii nerambursabila se poate descarca de pe site-ul autoritatii contractante: https://orasul- flamanzi.ro si se poate procura de la sediul Orasului Flamanzi, orasul Flamanzi, Str. Dumitru Iov nr. 284, judetul Botosani. Data-limita pentru depunerea propunerilor de proiecte: 12.06.2025, ora 16.00, la adresa: Orasul Flamanzi, orasul Flamanzi, Str. Dumitru Iov nr. 284, judetul Botosani. Perioada la care se desfasoara selectia de proiecte, verificarea eligibilitatii, a indeplinirii criteriilor referitoare la capacitatea tehnica si financiara si evaluarea propunerilor de proiecte este 16.06.2025 -17.06.2025.
Orasul Harlau clarifica regimul finantarilor nerambursabile din fonduri publice alocate pentru activitati nonprofit. Informatii generale privind autoritatea contractanta, in special denumirea, codul fiscal, adresa, numarul de telefon, telefax si/sau adresa de e-mail ale persoanei de contact: Orasul Harlau, cu sediul in orasul Harlau, Str. Musatini nr.1, judetul Iasi, telefon/fax 0232/720.412/ 0232/720.777, e-mail: primariahirlau @yahoo.com, juridic@ primaria- hirlau.ro, cod fiscal 4541190. Reglementari legale privind acordarea de finantare nerambursabila: In baza Legii nr. 350/2005 privind regimul finantarilor nerambursabile din fonduri publice alocate pentru activitati nonprofit de interes general, cu modificarile si completarile ulterioare si H.C.L. Harlau nr. 27/26.03.2025 privind aprobarea bugetului pe anul 2025. Perioada de finantare: anul 2025. Suma totala alocata de la bugetul local este de 160.000 Lei si se aloca in intregime pentru domeniul Sport. Criteriile de acordare a finantarilor nerambursabile sunt cele prezentate in Regulamentul Orasului Harlau aprobat prin H.C.L. Harlau nr. 53/27.04.2017 privind regimul finantarilor nerambursabile alocate de la bugetul local pentru activitatile nonprofit de interes local, cu modificarile si completarile ulterioare. Documentatia pentru elaborarea si prezentarea propunerilor de proiecte/ programe se poate obtine de pe site-ul: www.primaria hirlau.ro. Documentatia de solicitare a finantarii nerambursabile se poate descarca de pe site-ul autoritatii contractante: www.primaria hirlau.ro sau se poate procura de la sediul Orasului Harlau, Harlau, Str. Musatini nr. 1, judetul Iasi. Data-limita pentru depunerea propunerilor de proiecte: 15.05.2025, ora 14.00, la Compartimentul Registratura al Orasului Harlau, Harlau, Str. Musatini nr. 1, judetul Iasi. Perioada la care se desfasoara selectia de proiecte, verificarea eligibilitatii, a indeplinirii criteriilor referitoare la capacitatea tehnica si financiara si evaluarea propunerilor de proiecte este: 16.05.2025 -19.05.2025.
1. Informatii generale privind autoritatea contractanta, in special denumirea, codul de identificare fiscala, adresa, numarul de telefon, fax si/sau adresa de e-mail, persoana de contact: Municipiul Vaslui, cu sediul in municipiul Vaslui, Str. Spiru Haret nr. 2, judetul Vaslui, telefon 0235/310.999, fax 0235/315.946, e-mail: pmv@primariavaslui.ro, cod fiscal 3337532. 2. Informatii generale privind obiectul procedurii de licitatie publica, in special descrierea si identificarea bunului care urmeaza sa fie inchiriat: -4 terenuri apartinand domeniului public al Municipiului Vaslui, in vederea amplasarii de terase provizorii, situate in municipiul Vaslui, F.N., conform caietului de sarcini, H.C.L. Vaslui nr. 151/30.04.2025 si O.U.G. nr. 57/03.07.2019, identificate astfel: -T1 -suprafata de 75 mp, situat in imediata vecinatate a cladirii fostului Palat al Telefoanelor; -T2 -suprafata de 35 mp, situat pe platoul pietonal din zona Teatrului de Vara, in fata restaurantului Crama Domneasca; -T3 -suprafata de 64 mp, situat in partea dreapta fata de intrarea principala a Teatrului de Vara; -T4 -suprafata de 67 mp, situat in partea stanga fata de intrarea principala a Teatrului de Vara. 3.Informatii privind documentatia de atribuire: se regasesc in caietul de sarcini. 3.1. Modalitatea sau modalitatile prin care persoanele interesate pot intra in posesia unui exemplar al documentatiei de atribuire: de la sediul Municipiului Vaslui sau de pe site-ul institutiei: www.primaria vaslui.ro. 3.2. Denumirea si datele de contact ale serviciului/ compartimentului din cadrul institutiei de la care se poate obtine un exemplar din documentatia de atribuire: Compartimentul Patrimoniu, etaj 2, cam. 210 din cadrul Municipiului Vaslui, Str. Spiru Haret nr. 2, judetul Vaslui. 3.3. Costul si conditiile de plata pentru obtinerea acestui exemplar, unde este cazul, potrivit prevederilor O.U.G. nr. 57/2019 privind Codul administrativ: Gratuit. 3.4. Data-limita pentru solicitarea clarificarilor: 22.05.2025, ora 16.00. 4. Informatii privind ofertele: 4.1. Data-limita de depunere a ofertelor: 30.05.2025, ora 14.00. 4.2. Adresa la care trebuie depuse ofertele: Municipiul Vaslui, Registratura, municipiul Vaslui, Str. Spiru Haret nr. 2, judetul Vaslui. 4.3. Numarul de exemplare in care trebuie depusa fiecare oferta: se depun intr-un singur exemplar, in original, in doua plicuri sigilate: unul exterior si unul interior. 5. Data si locul la care se va desfasura sedinta publica de deschidere a ofertelor: 02.06.2025, ora 10.00, la sediul administrativ al Pietei Centrale din municipiul Vaslui, Str. Nicolae Iorga nr. 2, judetul Vaslui. 6. Denumirea, adresa, numarul de telefon si/sau adresa de e-mail ale instantei competente in solutionarea litigiilor aparute si termenele pentru sesizarea instantei: Sectia de Contencios Administrativ a Tribunalului Vaslui, municipiul Vaslui, Str.Stefan cel Mare nr.54, judetul Vaslui, telefon/fax 0235/311.582, e-mail: tr-vaslui@just.ro. 7. Data transmiterii anuntului de licitatie catre institutiile abilitate, in vederea publicarii: 08.05.2025.
Trei idei șic de week-end în Iași care te scot din rutină fără să ieși din oraș
15/05/2025 19:04

Iesenii au inceput să redescopere orasul altfel, mai ales in weekendurile in care nu vor să plece prea departe, dar simt nevoia de evadare, relaxare si un pic de frumusete locală. Fie că esti pasionat de ...

Iașul explodează pe harta evenimentelor corporate
15/05/2025 18:54

Cine ar fi crezut că Iasul, cunoscut mai ales pentru trecutul său academic si cultural, avea să se reinventeze in doar cativa ani ca unul dintre cele mai efervescente centre de evenimente transformatoare din ...

Iașul, în epicentrul riscului seismic. Un „tunel energetic” canalizează undele cutremurelor direct spre Moldova!
15/05/2025 18:31

* renumitul fizician iesean Silviu Gurlui sustine că respectivul canal tectonic se intinde pe o distantă de aproximativ 1.100 km, pornind din nordul Mării Egee si traversand Macedonia, Bulgaria, sudul Romani ...

Indicii ROBOR au revenit pe creștere
15/05/2025 18:30

* indicele la trei luni, in funcţie de care sunt calculate dobanzile la majoritatea creditelor in lei contractate inainte de mai 2019, a crescut de la 7,20 la 7,29% * cel la sase luni, folosit la calcularea ra ...

  Ce mai caută angajatorii în 2025?  Top 10 joburi bine plătite la Iași, chiar și fără facultate
15/05/2025 18:21

Piata muncii din Iasi trece printr-o transformare vizibilă. În 2025, nu mai contează atat de mult ce diplomă ai, ci ce stii să faci. Companiile locale sunt tot mai dispuse să angajeze oameni fără f ...

Lumea medicală ieșeană caută soluții la „iarnă demografică”
15/05/2025 18:00

* „Specialiştii din mai multe domenii trebuie să lucreze impreună pentru a construi o strategie care pentru ţara noastră este absolut vitală. Gandiţi-vă ce inseamnă ca populaţia Romaniei să fie ...

Primăria remodelează zona centrală a Iașului!
15/05/2025 18:00

* vor avea loc interventii asupra esplanadei Teatrului National, incluzand strada Matei Milo si un tronson al străzii Cuza Vodă cuprins intre străzile I.C. Brătianu si Mănăstirea Dancu * se urmăreste rec ...

Pasajul Alexandru cel Bun a intrat în reparații capitale
15/05/2025 17:55

* lucrările de reparatii la Pasajul Alexandru cel Bun vor fi făcute in asa fel incat circulatia să nu fie blocată Au inceput lucrările de reparatii capitale la pasajul Alexandru cel Bun, in cadrul unui co ...

  Elevii din Iași învață meseriile viitorului. Educație alternativă și inovație reală în școlile de azi
15/05/2025 17:32

Scolile iesene nu mai seamănă cu cele de acum 20 de ani. Tablele negre au fost inlocuite de ecrane interactive, iar orele de informatică au devenit ateliere de programare si robotică. În cadrul progra ...

Conferința EURINT. 25 de ani de excelență academică și dialog european, celebrați la Iași
15/05/2025 15:18

Universitatea „Alexandru Ioan Cuza” din Iasi devine vineri, 16 mai 2025, un nod european de gandire, reflectie si colaborare. Începand cu ora 9:30, Aula Magna „Mihai Eminescu” va g ...

Aboneaza-te la cele mai noi stiri din Regiunea Moldovei