Tramvaie, la schimb cu autobuze electrice!
Dimensiune font:
Primăria din Botoşani va primi nouă travaie PESA cu care nu are ce face, după ce s-a renunţat la reabilitarea liniilor de tramvai în oraş * tramvaiele nu pot fi redistribuite altor municipalităţi, prin urmare edilul-şef din Botoşani i-a propus omologului său ieşean un schimb inedit: vă dăm tramvaie, ne daţi autobuze electrice ! * câte unităţi şi cu ce dimensiuni, acestea sunt întrebări care nu au răspuns în acest moment * posibilitatea schimbului ar putea fi tranşată de ADR Nord Est
Municipalitatea din Botoşani caută soluţii pentru ieşirea din impasul creat după decizia autorităţilor de a renunţa la reabilitarea infrastructurii transportului electric. Lipsa ofertanţilor la licitaţiile organizate pentru modernizarea a două trasee de tramvai, apoi scumpirea materialelor de construcţii, imposibilitatea asigurării unor cofinanţări din ce în ce mai mari şi, nu în ultimul rând, termenele mult prea strânse pentru realizarea lucrărilor (31 decembrie 2023) sunt elementele care au generat această decizie. Pe de altă parte, însă, Ministerul Dezvoltării continuă licitația privind achiziția a 49 tramvaie, dintre care 9 sunt destinate municipiului Botoșani, procedură care este într-o fază destul de înaintată pentru a putea fi anulată „Ofertantul declarat câștigător pentru achiziția de 49 de tramvaie cu lungimea de circa 18 metri destinate transportului public de călători” – Lotul nr.1 municipiul Botoșani – 9 tramvaie unidirecţionale de cca. 18 metri este Pojazdy Szynowe PESA Bydgoszcz Spolka Akcyjma. Procedura este în curs de finalizare, a fost contestată, iar Consiliul Național de Soluționare a Contestațiilor a dat câștig de cauză autorității contractante, respingând contestațiile depuse. La acest moment, decizia CNSC este atacată de către unul dintre contestatori la Curtea de Apel București”, spun cei de la MLDAP. Cu alte cuvinte, după finalizarea procedurii, şi construirea celor nouă tramvaie, acestea vor ajunge în Botoşani, oraş care nu mai are infrastructură pentru tramvaie. De menţionat faptul că tramvaiele nu pot fi redistribuite, deoarece fac obiectul unei cereri de finanțare dedicate special municipiului Botoșani.
Chirica nu ar zice nu...
În atare situaţie, primarul caută soluţii izbăvitoare. Cosmin Andrei spune că a avut de curând o discuție cu edilul municipiului Iași și se încearcă găsirea unei soluții pentru cele nouă tramvaie. El a propus ca tramvaiele să ajungă la Iași iar municipiul Botoșani să primească în schimb autobuze electrice.
„Am avut o discuție cu primarul municipiului Iași pentru a schimba tramvaiele care ar trebui să ajungă la Botoșani, cu autobuze electrice. Căutăm o variantă, dar suntem într-o situație extrem de birocratică. Există deschidere din partea dumnealui, să transferăm la Iași tramvaiele care ar trebui să ajungă la Botoșani iar noi să primim autobuze electrice. Avem nevoie de un acord cu ADR Nord-Est și cu Ministerul Dezvoltării, care are angajamente semnate cu Comisia Europeană. Noi nu avem ce face cu tramvaiele pentru că este clar că nu putem reabilita infrastructura. Din punctul meu de vedere, sunt mai potrivite autobuzele electrice chiar dacă mi-aș fi dorit un transport care să schimbe fața orașului”, a spus primarul Cosmin Andrei.
În vară, vin primele autobuze electrice în Iaşi
Evident, Iaşul nu ar spune nu unei astfel de oferte, mai ales că, în ultimii ani, s-a tot vehiculat ideea că relieful colinar al oraşului generează discultăţi în operarea cu autobuze electrice. Cu toate acestea, la Iaşi vor sosi 20 de autobuze electrice Solaris Urbino Electric nE12 de 12 metri în cadrul unui proiect în valoare de 66,7 milioane de lei şi alte 24 de autobuze electrice de 10 metri, în valoare de 64,8 milioane de lei. Chiar ieri, primarul Mihai Chirica a dezvăluit faptul că primul autobuz electric va ajunge în oraş în luna iunie. „Autobuzele electrice de 10 și 12 metri sunt în lucru și vom primi primele loturi în această vară”, a spus edilul-şef. Ar rămâne de analizat câte autobuze ar trebui să cedeze Iaşul pentru cele 9 tramvaie PESA, cei Botoşani preferându-le pe cele de 10 metri. Cel mai probabil, oportunitatea sau posibilitatea schimbului va fi decisă de ADR Nord Est. Şansele sunt mici întrucât municipalitatea din Botoşani trebuie mai întâi să decidă ce se întâmplă cu finanţarea europeană atrasă pentru reabilitarea infrastructurii de transport cu tramvaiul, apoi va trebui să modifice strategia de mobilitate urbană, deoarece actuala strategie vizează transport public în municipiu cu tramvaie şi nu cu autobuze electrice. Totodată, ar fi pusă sub semnul întrebării şi solicitarea unei noi finanţări în exerciţiul financiar european 2021 - 2027. Lucian STATE
Puncte preluare anunturi "Evenimentul Regional al Moldovei" in Iasi
<
Adauga comentariul tau