A început campania electorală pentru alegerile locale și europarlamentare din 9 iunie. Ce înseamnă mita electorală
Dimensiune font:
Campania electorală pentru alegerile europarlamentare şi alegerile locale a început vineri, 10 mai, la ora 7:00 şi se va încheia pe data de 8 iunie, la ora 7:00. Autoritatea Electorală Permanentă a anunţat că peste 18,96 milioane de cetăţeni cu drept de vot erau înscrişi în Registrul electoral la sfârşitul lunii aprilie.
Românii cu drept de vot din țară sunt aşteptaţi la urne pe 9 iunie pentru alegerea consilierilor locali, judeţeni, preşedinţilor de consilii judeţene, a primarilor, precum şi pentru alegerea membrilor din România în Parlamentul European. Cei care au reședința în străinătate pot vota doar la alegerile europarlamentare.
Candidaturile au rămas definitive - pe 29 aprilie cele pentru mandatele de eurodeputaţi, iar pe 8 mai - candidaturile pentru alegerile locale.
La alegerile europarlamentare vor participa 12 formaţiuni politice şi alianţe electorale şi patru candidaţi independenţi.
Cele 12 formaţiuni şi alianţe care participă cu liste de candidaţi sunt:
* Alianţa Dreapta Unită USR - PMP - Forţa Dreptei
* România Socialistă
* Alianţa pentru Unirea Românilor
* Partidul S.O.S. România
* Partidul Alternativa Dreaptă
* Partidul Umanist Social Liberal
* Partidul Reînnoim Proiectul European al României
* Uniunea Democrată Maghiară din România
* Partidul România Mare * Partidul Patrioţilor
* Partidul Diaspora Unită.
Candidaţii independenţi înscrişi la europarlamentare sunt: Paula-Marinela Pîrvănescu, Vlad-Dan Gheorghe, Nicolae-Bogdănel Ştefănuţă şi Dumitru-Silvestru Şoşoacă.
În Capitală, 56 de candidaţi îşi dispută fotoliile de primari - nouă intră în cursă pentru funcţia de primar general, iar 47 pentru cele şase funcţii de primari de sectoare.
Reguli de finanțare a campaniei electorale
Ghidurile de finanţare a campaniei pentru cele două tipuri de alegeri stabilesc reguli stricte în campania electorală pentru partide, alianţe şi candidaţi.
Primarii stabilesc locurile speciale pentru afişaj electoral la alegerile pentru autorităţile administraţiei publice locale şi pentru Parlamentul European şi asigură amplasarea de panouri electorale în cadrul acestora.
În campania electorală, competitorii vor putea utiliza numai următoarele tipuri de materiale de propagandă electorală: afişe electorale cu dimensiuni de cel mult 500 mm o latură şi 350 mm cealaltă latură - pentru alegerile locale, respectiv 500 mm o latură şi 300 mm cealaltă latură - pentru alegerile europarlamentare; afişe electorale prin care se convoacă o reuniune electorală cu 400 mm o latură şi 250 mm cealaltă latură; materiale de propagandă electorală audio sau video, difuzate de mass-media audiovizuală gratuit sau contra cost; publicitate în presa scrisă; materiale de propagandă electorală online; broşuri, pliante, materiale tipărite pe suport hârtie, precum calendare, fluturaşi şi altele asemenea.
Totodată, nu vor putea fi finanţate în campania electorală utilizarea vehiculelor inscripţionate sau colantate cu sloganuri de campanie, imagini ale candidaţilor, precum şi cu orice alte referiri la competitorii electorali, utilizarea vehiculelor care difuzează materiale audio, în mers sau staţionar, spectacole, serbări, focuri de artificii.
Sunt interzise bannerele, mesh-urile, corturile publicitare, pavilioanele publicitare, panourile publicitare mobile, steagurile publicitare, calcanele, ecranele publicitare, indicatoarele publicitare direcţionale, structurile de publicitate autoportante, mijloacele de publicitate, panourile publicitare, proiectele publicitare speciale, publicitatea luminoasă.
Cum este definită mita electorală
În campania electorală, competitorilor le este interzisă efectuarea de cheltuieli în legătură cu oferirea, darea sau distribuirea către alegători, în mod direct sau indirect, a măştilor, a dezinfectanţilor, a odorizantelor auto, a pixurilor, cănilor, ceasurilor, tricourilor, jachetelor, gecilor, a impermeabilelor, pelerinelor, vestelor, şepcilor, căciulilor, fularelor, sacoşelor, pungilor, umbrelelor, găleţilor, brichetelor, chibriturilor, a produselor alimentare, produselor alcoolice, ţigărilor şi a altor produse din tutun, a calendarelor bisericeşti şi a altor asemenea produse, precum şi a oricăror alte bunuri oferite cu scopul determinării alegătorului să voteze sau să nu voteze o anumită listă de candidaţi ori un anumit candidat.
Partidele politice, alianţele politice şi organizaţiile cetăţenilor aparţinând minorităţilor naţionale şi candidaţii independenţi vor avea obligaţia de a imprima, în mod vizibil, pe toate materialele de propagandă electorală tipărite numele candidatului, denumirea partidului politic, a alianţei electorale din care acesta face parte, a alianţei politice sau a organizaţiei cetăţenilor aparţinând minorităţilor naţionale, după caz, care le-a comandat, denumirea operatorului economic care le-a realizat, codul unic de identificare atribuit de Autoritatea Electorală Permanentă, precum şi tirajul.
Formaţiunile politice şi candidaţii nu vor putea produce materiale de propagandă electorală în regie proprie.
Pe data de 9 iunie, la ora 7:00, va începe procesul de votare, pentru ambele scrutinuri. Acesta se va încheia la ora 22:00.
Puncte preluare anunturi "Evenimentul Regional al Moldovei" in Iasi
<
Adauga comentariul tau