S-a propus Pactul pentru Marea Neagră: Modernizarea Marinei române cu ajutorul SUA și al Europei și rolul portului Constanța în contracararea Rusiei
Dimensiune font:
Regiunea Mării Negre, precum și rolul crucial al României au ajuns pe prima pagină a prestigioasei reviste americane National Interest.
În contextul războiului de agresiune generat de Rusia împotriva Ucrainei, George Scutaru, CEO al think tank-ului New Strategy Center și fost consilier prezidențial pe probleme de securitate, a semnat un articol în National Interest împreună cu Kaush Arha, președinte al Forumului Indo-Pacific Free & Open și membru senior nerezident la Atlantic Council și Krach Institute for Tech Diplomacy din Purdue, Yordan Bozhilov, fost ministru adjunct al Apărării în Bulgaria și Mamuka Tsereteli , Președinte al Consiliului de Afaceri America-Georgia, Senior Fellow pentru Eurasia și Asia Centrală la Institutul American de Politică Externă.
În articolul publicat de National Interest se arată că în fața agresiunii ruse, statele riverane Mării Negre trebuie să coopereze cu ajutor american și european pentru a asigura acest obiectiv critic. Un Pact pentru Marea Neagră, cu implicarea Europei și a SUA, pact care ar putea salva interesele economice și de securitate ale statelor riverane și ale aliaților în contextul expansiunii imperialiste a Rusiei.
Autorii arată că „o Mare Neagră liberă și deschisă este un colac al păcii și prosperității pentru Europa de Sud-Est, Caucaz și Asia Centrală” iar „inaccesibilitatea Mării Negre are ramificații ample dincolo de regiune, așa cum demonstrează lipsa globală de alimente și îngrășăminte și creșterea prețurilor din 2022, în special în Africa și Sudul Global”.
Marea Neagră, pe lângă faptul că este esențială pentru agricultura globală, servește și ca o conductă principală pentru rețelele de petrol și gaze din Europa și Asia, precum și pentru cabluri de fibră optică pentru date și telecomunicații, linii electrice de energie regenerabile și o posibilă ieșire pentru resursele din Asia Centrală. Marea Neagră reprezintă singurul acces maritim pentru Bulgaria și România, membrele NATO și UE, precum și pentru Georgia și Ucraina, se arată în textul publicat în National Interest.
Iar în contextul intereselor economice și de securitate transatlantice și regionale, SUA și Europa trebuie să acționeze în strânsă cooperare cu statele riverane pentru a asigura accesibilitatea în Marea Neagră.
„Marea Neagră, din epoca greacă clasică, a fost un sens giratoriu strategic pentru comerțul transcontinental și schimbul cultural. În consecință, controlul său a fost contestat de-a lungul secolelor de greci, perși, romani, huni, bizantini, otomani, ruși și așa mai departe. Otomanii și rușii, în special, au purtat numeroase războaie de-a lungul a patru secole pentru hegemonie asupra Mării Negre și Crimeei.
Epoca post-sovietică a deschis calea pentru integrarea națiunilor Mării Negre în lumea liberă și a facilitat tranziția acestora la economiile de piață. O Rusie imperialistă acționează pentru a inversa aceste câștiguri. Intenția malignă a Rusiei și anexarea ilegală a regiunilor georgiene Abhazia și Tskhinvalki în 2008, Crimeea ucraineană în 2014 și Donețk, Herson, Lugansk și Zaporojie în 2022 sunt îndreptate spre uzurparea Mării Negre în detrimentul statelor riverane, și comunitatea globală”, precizează experții.
E nevoie de un Pact pentru Marea Neagră
Iar în acest sens Rusia trebuie descurajată. Cum? Printr-o politică de descurajare incisivă și coordonată. „Este nevoie de un pact colectiv pentru a proteja Marea Neagră și pentru a propulsa comerțul și conectivitatea dintre Asia și Europa și între Marea Neagră și Marea Mediterană”.
Autorii amintesc că în ianuarie 2024, România, Bulgaria și Turcia au convenit să coordoneze operațiuni de deminare și să își dezvolte rezervele de gaze naturale din Marea Neagră.
România, unde Dunărea, al doilea fluviu ca lungime al Europei, se varsă în Marea Neagră, este o ancoră de stabilitate europeană și a NATO în regiune. Până în 2027, se preconizează că va deveni cel mai mare producător de gaze naturale din Europa. Turcia se întinde pe strâmtorile Bosfor și Dardanele, care leagă Marea Neagră de Mediterana. Convenția de la Montreux din 1936 acordă Turciei un control neobișnuit asupra dimensiunii și tipurilor de nave care traversează strâmtorile.
Bulgaria, situată între România și Turcia, depinde de Marea Neagră pentru creșterea sa economică, în special în ceea ce privește energia, mineralele, transportul și turismul. În consecință, Sofia a acordat o atenție sporită securității Mării Negre, inclusiv prin investiții în infrastructura militară și îndeplinirea obiectivului de 2% al NATO. Moldova, fără ieșire la mare și cea mai vulnerabilă la agresiunea rusă dintre statele regionale, poate accesa însă Marea Neagră prin portul fluvial Dunărea – Giurgiulești”, avertizează experții.
Iar politica de expansiune ilegală a Rusiei în Marea Neagră prin anexarea coastelor georgiene și ucrainene pune în pericol inclusiv planurile Turicei de a deveni principala punte între economiile asiatice, europene și cele din Orientul Mijlociu. Fiind cel mai important actor de la Marea Neagră, Turcia are responsabilitatea suplimentară de a promova interesele colective de securitate ale membrilor NATO și ai celorlalți aliați din regiune, se mai arată în analiză.
Puncte preluare anunturi "Evenimentul Regional al Moldovei" in Iasi
<
Adauga comentariul tau